تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816817802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيماري عصبي، چشمي و پوستي ارمغان لامپهاي كم مصرف فلورسنت


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: بيماري عصبي، چشمي و پوستي ارمغان لامپهاي كم مصرف فلورسنت
رئيس اداره بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت هشدار داد: لامپهاي كم مصرف فلورسنت فشرده (CFL) كه اكنون به گستردگي در كشور مصرف مي‌شوند، به علت نشت اشعه ماورا بنفش بيماري پوستي و چشمي به وجود مي‌آورند و بخار جيوه آن نيز در صورت شكستن موجب بروز بيماريهاي عصبي مي‌شود. علي گوراني در گفت و گو با فارس، افزود: مكانيزم توليد نور در لامپهاي فلورسنت فشرده يا CFL كه در بين مردم به لامپهاي كم مصرف معروف شده اند تحريك الكتريكي بخار جيوه است.

وي گفت: بخار يا اتم جيوه در صورت تحريك الكتريكي اشعه ماورا بنفش توليد مي‌كند و اين اشعه بعد از برخورد با فلورسنت كه به صورت يك لايه پودر روي لامپ قرار دارد به نور مرئي تبديل مي‌شود. اين متخصص بهداشت محيط اضافه كرد: در اين فرآيند توليد نور دو خطر مهم وجود دارد اول اينكه به هر علت از جمله كيفيت پايين لامپ، اندود نشدن كامل سطح لامپ با پودر فلورسنت يا هر دليل ديگري اشعه ماورا بنفش از لامپ نشت كند كه بسيار خطرناك است و بيماري‌هاي پوستي و چشمي را براي افراد به دنبال دارد. گوراني گفت: به همين علت توصيه مي شود تا جاي ممكن از لامپهاي فلورسنت فشرده كه شبيه لامپهاي مهتابي قديمي اما فشرده شده هستند، كمتر استفاده شود و در صورتي كه استفاده مي شود نيز فاصله فرد تا لامپ همواره بيشتر از 30 سانتي متر باشد و هرگز براي مطالعه نبايد از اين لامپها استفاده كرد.

رئيس اداره بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: بررسي‌ها نشان داده است كه در موارد بسياري لايه فلورسنت در اين لامپها به طور كامل ماليده نشده است يا قسمتي از آن كاملاً پوشيده نشده است و به هر حال به علت كيفيت برخي از اين لامپ‌ها احتمال نشت اشعه ماورا بنفش بالاست.

وي گفت:‌ تهديد ديگر مهم اين لامپها استفاده از بخار جيوه است، جيوه يك فلزسنگين خطرناك است كه نشت آن در محيط موجب بروز بيماريهاي عصبي مي‌شود، البته تا زماني كه اين لامپها شكستگي نداشته باشند احتمال نشت بخار جيوه وجود ندارد اما در صورت شكستن بايد پروتكل جمع آوري و ايمني به درستي توسط مردم رعايت شود كه متأسفانه اين پروتكل نيز در كشور ما آموزش داده نشده و عملياتي نشده است.

گوراني گفت: بخار جيوه توسط ريه كه جذب بالايي هم دارد به سرعت جذب مي‌شود و به خصوص براي مادران باردار و كودكان بسيار خطرناك است و موجب بروز بيماريهاي عصبي مي‌شود. وي ادامه داد: اين لامپها هرگز نبايد شكسته شوند و در صورتي كه اين اتفاق افتاد بايد بلافاصله در و پنجره ها باز كرد تا غلظت بخار جيوه در محيط كم شود و بعد از مدتي بدون استفاده از جارو برقي با دستكش يابد ابتدا تكه‌هاي بزرگ و بعد تكه هاي كوچك آن را جمع آوري كرد و پودر فلورسنت آن هم كه بيماري زاست بايد با يك حوله خيس جمع‌آ‌وري شود.

گوراني گفت:‌ استفاده از جاوربرقي براي جمع كردن لامپهاي فلورسنت شكسته به علت خروج هوا از قسمت عقب جاروبرقي موجب پراكندگي پودر فلورسنت در هوا مي‌شود كه تنفس آن بسيار خطرناك است و مي تواند سرطان زا باشد.

وي افزود: باز هم تأكيد مي‌كنيم كه سم جيوه در اين لامپها حاوي ماده خطرناك نوروتوكسين است كه عامل بيماريهاي عصبي خطرناك است.

اين كارشناس بهداشت محيط اضافه كرد:‌ متأسفانه به علت تأخير آموزش بعد از ورود تكنولوژي در كشور، آگاهي مردم از اين خطرات كافي نيست، پروتكل جمع آوري اين لامپها نيز در كشور نداريم و به علت پرداخت يارانه از سوي دولت براي اين لامپ‌ها با مصرف بالا و به همين نسبت خطرات بالاي اين نوع لامپها در جامعه مواجه هستيم.

گوراني گفت: در زمان ورود اين تكنولوژي به كشور خطرات آن از سوي وزارت بهداشت گوشزد شد اما به هر علت از جمله مسائل اقتصادي مورد توجه قرار نگرفت.

وي ادامه داد: البته قطعاً جايگزيني اين لامپها با لامپهاي رشته اي قديمي كار عاقلانه‌اي نيست زيرا لامپهاي رشته‌اي قديمي بيش از نور، گرما توليد مي‌كنند و از نظر اقتصادي هيچ توجيهي ندارند.

رئيس اداره بهداشت پرتوهاي وزارت بهداشت گفت: بهترين جايگزين فعلي براي اين لامپها، لامپهاي LED است كه هيچكدام از اين خطرات و مشكلات را ندارند و بسيار كم مصرف تر از لامپهاي فلورسنت هستند و مصرف آنها در حد 2 تا 3 وات است. وي گفت: اين لامپها بخار جيوه و ماده فلورسنت ندارند و بر اساس تكنولوژي نزديك كردن ديود هاي يد به هم عمل مي كنند و بايد دولت فعلاً يارانه لامپها را به اين سمت ببرد ضمن اينكه قطعاً در آينده نزديك لامپهاي با تكنولوژي هاي جديدتر و پيشرفته تر نيز وارد بازار مي‌شود.

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن