تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816336198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيشوايي فراتر از زمان/كرامت انسان محور تفكر امام موسي صدر است/اسلام دين تعامل و دعوت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پيشوايي فراتر از زمان/كرامت انسان محور تفكر امام موسي صدر است/اسلام دين تعامل و دعوت
كرامت انسان محور تفكر امام موسي صدر است/اسلام دين تعامل و دعوت
استاد علوم سياسي و روابط بين‌الملل دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينكه امام موسي صدر روحيه تعاملي دارد و نگاهي دعوتي به دين دارد، گفت: كرامت انسان محور تفكر ايشان است و او هيچ كس را طرد و حذف نمي كند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نقد و بررسي كتاب "پيشوايي فراتر از زمان" به عنوان درآمدي بر نظام فكري و سيره عملي امام موسي صدر، اثر محمود سريع‌القلم عصر امروز سه شنبه 16 اسفندماه با حضور مؤلف در مركز فرهنگي شهر كتاب نقد و بررسي شد.

دكتر محمود سريع‌القلم استاد علوم سياسي و روابط بين‌الملل دانشگاه شهيد بهشتي در ابتدا به چرايي و دلايل نگارش اين كتاب پرداخت و گفت: در اوايل انقلاب نسل امسال من دوران جواني خود را پشت سر مي‌گذاشتند و با شكل گيري انقلاب اسلامي اميد و تلاشي به وجود آمد و روحيه‌اي به وجود آمد كه كشور دارد در مسير تغيير و تحول نه صرفاً اجتماعي بلكه تغيير اخلاقي و معنوي قرار مي‌گيرد.

وي افزود: من در ابتداي انقلاب در ايران نبودم و وقتي بعد از يك دهه كه از انقلاب گذشت به ايران آمدم و در دانشگاه شهيد بهشتي تهران مشغول تدريس شدم. تا اوايل دهه 70 شمسي سه نكته توجه من را به خود جلب كرده بود.

مؤلف "عقل و توسعه يافتگي" افزود: نكته اول اين بود كه چرا در كشور ما روحيه تقابلي با جهان وجود دارد. جهاني كه از نزديك ديده بودم و از نظر من به مثابه بازار و عرصه بزرگي است كه مي توان از نكات مثبت آن استفاده كرد، چرا اين روحيه با نظم جهاني وجود دارد.

وي تصريح كرد: نكته دوم اين بود كه چرا در كشور ما كساني مسئوليت دارند كه عموماً زير متوسط هستند و متخصص آن كار نيستند. اگر ايران يك كشور آفريقايي بود كه سابقه فرهنگي و ادبي نداشت و از داشتن مشاهير محروم بود مي شد آنرا پذيرفت. همچنين اگر اوايل انقلاب بود باز پذيرفتني بود كه در شرايط گذار به سر مي بريم! اما اين وضع و شرايط بهتر نشده بلكه بدتر هم شده است.

استاد روابط بين‌الملل دانشگاه شهيد بهشتي افزود: نكته سوم كه دلمشغولي من بوده اين بود كه چرا در كشور وقتي مي خواهيم در مورد يك فرد صحبت كنيم ملاك اصلي مواضع سياسي اوست. اگر كسي واجبات و مستحبات را رعايت كند اما در حوزه سياسي متفاوت فكر كند، او از لحاظ ديني نيز مورد طرد قرار مي گيرد. اين سؤال مطرح است كه اگر كسي جهان را متفاوت ببيند و ديندار باشد آيا در كشور ما جايي دارد.

مؤلف "اقتدارگرايي در عصر قاجار" در ادامه تصريح كرد: اين سه نكته براي من جذاب بود و مورد آسيب شناسي قرار دادم. در اين مسير به دنبال الگوهايي بودم. تلقي من اين است كه دين اسلام دين تعاملي است و به دنبال فهم مسائل و ارتباط است و دعوت انسانها برايش مهم است. اسلام ديني جذبي است تا دفعي.

وي تصريح كرد: اگر ما با دنيا تعامل نمي كنيم از روي فكر و عقيده ما نيست بلكه از روي ضعف ماست. هند پارلماني قوي دارد؛ برنامه هسته‌اي دارد و پيشرفته ترين تكنولوژي هسته‌اي را از غرب گرفته و با غرب تعامل دارد و فرهنگ و حاكميت خود را نيز حفظ كرده است.

وي در ادامه به فرازهايي از نامه حضرت امير(ع) در نهج البلاغه به مالك اشتر اشاره كرد و گفت: در نامه حضرت امير(ع) به مالك اشتر آمده كه حضرت به مالك مي فرمايد برگزيده ترين وزير تو، وزيري است كه بهترين باشد در ميان هم مسلكان تو و سخن حق را به تو دائما گوشزد بكند و كمتر تو را ستايش بكند.

وي يادآور شد: اين دغدغه‌ها من را به سمت يافتن فردي كه اين تجليات را در عرصه نظر و عمل در خود داشته باشد رهنمون شد. ابتدا مي خواستم در مورد دكتر بهشتي بنويسم كه دوستي توصيه كرد چون دوران مديريت ايشان اندك بوده منبع در مورد عرصه عملي شخصيت ايشان اندك است. بر اين اساس و بر اساس مطالعاتي كه بر روي شخصيت امام موسي صدر انجام دادم شخصي كه اين تجليات را داشته باشد را يافتم.

مؤلف "عقل و توسعه يافتگي" افزود: امام موسي صدر روحيه تعاملي دارد و نگاهي دعوتي به دين دارد. كرامت انسان محور تفكر ايشان است. او هيچ كس را طرد و حذف نمي كند. بايد توجه داشت كه بسياري از ارزشهايي كه بر كشور ما حاكم بوده ارزشهاي چپها و كمونيستها است.

وي تصريح كرد: امام موسي صدر اهل تعامل بود و به دنبال مشتركات بود و تفاوتها را به تأخير مي انداخت و نه اينكه اختلافها را اصلاً مطرح نكند. بسياري از خلقيات ما خلقيات چپ است. بر اين اساس به مسائل خيلي سياسي مي نگريم و سياست زده هستيم.

وي با اشاره به اينكه امام موسي صدر مصلح اجتماعي و عالم ديني است گفت: روش مندي امام موسي صدر شاهكار ادبي و شخصيتي است. بايد توجه داشت كه امام موسي صدر با يك جهان بيني عمل مي كند و در همه كارهاي ايشان شاهد يك جهان بيني هستيم كه اين نشان از تربيت اصيل و خانوادگي ايشان است.

مؤلف "اقتدارگرايي در عصر قاجار" در ادامه تصريح كرد: امام موسي صدر وقتي وارد لبنان شد به دنبال كار سياسي نرفت بلكه به دنبال كار تربيتي مي رود و بعد كار اجتماعي انجام مي دهد و سپس كار اقتصادي و در آخر كار سياسي انجام مي دهد.

استاد دانشگاه شهيد بهشتي در پايان تأكيد كرد: يك تفكر و نظم و يك چارچوب تسلسلي در عملكرد امام موسي صدر وجود دارد. اين برخلاف آنچيزي است كه در كشور صورت مي گيرد.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|16|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن