تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814296170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«نگاه شما»: اسكار فرهادي در روزنامه ها


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: «نگاه شما»: اسكار فرهادي در روزنامه ها
سلمان بديحي از اصفهان در مطلب ارسالي براي «نگاه شما» نوشته است:

ديروز افتخاري بزرگ براي مطبوعات ايران روي داد و فيلم "جدايي نادر از سيمين" در هشتاد و چهارمين مراسم اسكار جايزه بهترين فيلم غير انگليسي را كسب كرد. به همين مناسبت عناوين صفحه اول امروز صبح تهران را مورد بررسي قرار داديم.

به طور كلي مطبوعات را به چند بخش تقسيم مي كنيم.

دسته اول - مطبوعاتي كه اين خبر را به عنوان يكي از اخبار اصلي انتخاب كردند و معمولا عكس بزرگي را به اين موضوع اختصاص دادند.

روزنامه آرمان روابط عمومي با تيتر نه چندان جالب "پيوند جدايي با اسكار" زمينه اصلي صفحه اول خود را پر كرد. روزنامه آفتاب يزد "توفان جدايي" را انتخاب كرد و تقريباً تمام صفحه اصلي خود را با عكسي از فرهادي پر كرد.

روزنامه ابتكار "سرانجام اسكار به ايران آمد" و ابرار "فرهادي به مردم ايران اسكار هديه داد" از اين موضوع استقبال كردند.

اما اعتماد در اين ميان با دست پر آمد. "درخشش يك ايراني در شب فرانسوي" ضمن اشاره به موفقيت فيلم فرانسوي آرتيست در شكار جوايز ، جايزه فرهادي را اطلاع رساني كرده است. اين روزنامه كه عكس تمام صفحه خود را به فرهادي
اختصاص داده است ، همچنين بيش از 10 يادداشت در اين موضوع چاپ كرده است.

تهران تايمز در ميان مطبوعات انگليسي زبان تنها نشريه اي است كه خبر را با عنوان "ايران برنده اولين اسكار خود شد" از اين موضوع استقبال كرده است.

باني فيلم كه روزنامه تخصصي سينما است تمام صفحه اول خود را با اخبار اسكار پر كرده است. تيترهاي "استقبال از فرهادي در آزادي" ، "خوشحالي مردم ايران از اسكار برايم مهم تر است" ، "هاارتص:فرهادي اسرائيل را شكست داد و اسكار را برد" ، "آرتيست برنده اصلي مجسمه ها" ، "باز هم نام ايران" و "پيوند جدايي ها" عملاً جايي براي ديگر اخبار نگذاشته است.

راه مردم هم عكس بزرگي از فرهادي چاپ كرده است كه با تيتر كوچك "خوشحالي مردم از اين جايزه براي من بيشتر ارزش دارد" همخواني ندارد. ضمن اين كه مشاهده مي شود تيتر اين روزنامه با روزنامه باني فيلم مشابه است.

روزنامه شرق از جهاتي شبيه اعتماد و از جهاتي شبيه باني فيلم عمل كرده است. به جز دو خبر تمام تيترهاي شرق به اسكار اختصاص دارد. تيتر اصلي اين روزنامه "براي ايرانم" است و ديگر تيترهاي مرتبط آن "دلم لرزيد" ، "شبيه گل به استراليا" و " جايزه اي فراسوي اسكار" است كه به ترتيب تيتر يادداشت هاي فرمان آرا ، مهرجويي و بني اعتماد هستند. همچنين در اين روزنامه امروز حدود 50 يادداشت و نوشته در مورد اسكار چاپ شده است كه در نوع خود جالب است.

"پاي اسكار به فيلم هاي ايراني باز شد " و "فيلم فرهادي فاتح اسكار" نيز تيتر روزنامه هاي فرهنگ آشتي و ملت ما درباره اين جايزه بوده است.

روزنامه مردم سالاري نيز هرچند دو صفحه از روزنامه خود را به اين موضوع اختصاص داده است اما تيتر تكراري "پيوند جدايي با اسكار" كه در روزنامه آرمان هم عيناً كار شده است كمي توي ذوق مي زند.

روزنامه هفت صبح هم با تيتر "نطق سخت فرهادي" از اين فيلم و جايزه استقبال كرده است.

دسته دوم - نشريات غير تخصصي كه باز هم اين موضوع برايشان حائز اهميت بوده است.

شايد جالب ترين واكنش مطبوعات در ادين بخش رقم خورده است. اين مطلب را از آن جهت گفتم كه از ميان 9 روزنامه اقتصادي ايران ، 6 روزنامه به اين خبر پرداخته اند. جهان اقتصاد با "يك جدايي شورانگيز" ، جهان صنعت با "اسكار براي ايران" و البته تيتر كنايه اي-اقتصادي "شاخص و جدايي تالار شيشه اي را شاد كرد" ، دنياي اقتصاد با تيتر تكراري "نخستين اسكار براي سينماي ايران" ، گسترش صنعت با "پرچم سينماي ايران بر فراز آمريكا" (كه البته آدم را بيشتر ياد مسابقات ورزشي مي اندازد) اين خبر را پوشش داده اند.

در اين ميان روزنامه هدف و اقتصاد انگار كاملاً فراموش كرده است كه يك روزنامه اقتصادي است! اين روزنامه به جز تيترهاي مربوط به اين جايزه هيچ تيتر ديگري ندارد. "اسكار جدايي براي فرهادي" تيتر اصلي اين روزنامه است.

"جدايي باعث غرور سينماي ماست" و چند يادداشت ديگر در اين روزنامه به چاپ رسيده است. ضمن آن كه سرمقاله اين روزنامه نيز با عنوان "سياسي نبود،لياقت اسكار را داشت" به اين موضوع اختصاص يافته است.

عصر اقتصاد هم هرچند تيتر اصلي را به اين موضوع اختصاص نداده است اما عكسي از اين مطلب را با عنوان "شيريني جدايي اسكار بود" در صفحه اول خود چاپ كرده است.

ابرار اقتصادي، اقتصاد پويا و تفاهم هم روزنامه هاي اقتصادي هستند كه ترجيح داده اند به موضوع اصلي خود بپردازند.

در ميان روزنامه هاي ورزشي هم 90 تنها روزنامه اي است كه به طور گسترده به اين موضوع پرداخته است. "پيوند نادر و سيمين با اسكار84" همراه با عكس بزرگي از فرهادي در صفحه اول اين روزنامه چاپ شده است.

اين روزنامه كه به سبك روزنامه هاي ورزشي يد طولاني در زدن تيترهاي زياد دارد در تيترهاي فرعي "پروين:آقا فرهادي ! سينماي ايران را ترقي دادي" ، "آتيلا: ناصر خان زنده بود به فرهادي زنگ مي زد" ، "فروتن: فرهادي را دوست دارم اما نه به خاطر اسكار" ، "فيروز كريمي: اين جايزه فراتر از سينما بود" ، "تبريك ويژه نكونام به فرهادي"، "باقري: اسكار احتياجي به تعريف ما ندارد" ، "مظلومي: جام جهاني سينما را برديم" ، "جباري: افتخار مي كنم چنين فيلمسازي هموطن من است" و "دنيزلي: فكر نمي كردم جدايي اسكار بگير" ضمن درج واكنش ورزشي هاي ايران نسبت به اين جايزه، گوي سبقت را در زدت تيترهاي زياد از ساير روزنامه ها ربود.

ضمن آن كه اين روزنامه تنها روزنامه اي است كه به جز عكس فرهادي عكس ديگري را هم كار كرده و در لوگوي خود عكس معادي و حاتمي را قرار داده است.

روزنامه تماشا كه به سبك و سياق خاص خود داراي دو جلد مي باشد در جلد پشتي خود عكس بسيار بزرگي از فرهادي را با تيتر "جناب اسكار فرهادي"چاپ كرده است.

ديگر روزنامه ها با تيترهاي كوچكي به اين موضوع پرداخته اند. پيروزي با تيتر "دنيزلي: غافلگير شدم يك فيلم ايراني جايزه اسكار را گرفت" و گل با "دايي: از اسكار فرهادي و فيلمش احساس غرور مي كنم" از جمله اين روزنامه ها هستند. ضمن آن كه روزنامه استقلال در يك اقدام كاملاً غير حرفه اي تيتر "اسكار آبي (استقلال) در راه است..." را انتخاب كرده است. غير حرفه اي از لحاظ بي ربط بودن و نيز استفاده از علامت پرانتز در تيتر اول خود.
"تبريك باشگاه استقلال به اصغر فرهادي و جامعه سينمايي كشور" نيز در گوشه بالاي اين روزنامه درج شده است.

روزنامه هاي ورزشي ابرار ورزشي ، ايران ورزشي و خبر ورزشي هم روزنامه هايي هستند كه اين خبر برايشان مهم نبوده است.

فناوران هم كه در حال حاضر تنها روزنامه تخصصي حوزه فناوري اطلاعات است از كنار اين موضوع به راحتي نگذشته است. "جدايي نادر از سيمين اسكار را هم به خانه آورد" تيتري است كه اين روزنامه انتخاب كرده است.

دسته سوم - نشرياتي كه اين خبر را مانند يك خبر عادي كار كرده اند.

البته اين دسته خود به دو بخش تقسيم مي شود. روزنامه هايي كه عكس هم منتشر كرده اند و روزنامه هاي بدون عكس كه فقط تيتري در صفحه اول خود زده اند.

آفرينش ضمن درج عكس فرهادي در صفحه اول زيرنويسي هم به آن اختصاص داده و در هياهوي انتخاب رئيس اين دانشگاه هيچ تيتري را براي اين تصوير انتخاب نكرده است.

اطلاعات هم تيتر معمولي "نخستين اسكار ايران" را انتخاب كرده است.

ايران ، ايران ديلي ، ساست روز و فرهيختگان به ترتيب تيترهاي "نخستين اسكار براي سينماي ايران" ، "يك جدايي ، اولين برنده ايراني اسكار"، "هشتاد و چهارمين اسكار ايراني شد" و "با افتخار اين جايزه را به مردم سرزمينم تقديم مي كنم" را به عنوان يك تيتر فرعي و البته به همراه يك عكس كوچك چاپ كرده بودند.

اما 6 روزنامه هم تنها به يك تيتر كوتاه اكتفا كرده بودند و هيچ عكسي در صفحه اول خود كار نكردند.

تهران امروز هم تيتر كليشه اي "نخستين اسكار براي سينماي ايران" را انتخاب كرده بود. جوان نگاهي سياسي داشته و تيتر "جدايي نادر از سيمين خيال اسرائيلي ها را باطل كرد" را انتخاب كرده است كه اشاره اي است به رقيب فيلم فرهادي كه يك فيلم اسرائيلي بوده است. روزنامه هاي خراسان و قدس كه به طور همزمان در مشهد و تهران چاپ مي شوند هم تيترهاي "اولين اسكار براي سينماي ايران" و "سينماي ايران اسكار را از آن خود كرد" را
انتخاب كرده اند.

وطن امروز در يك تيتر كاملاً كوتاه با ناديده گرفتن نادر ، گفته است: "سيمين اسكار گرفت" و همشهري هم در يك تيتر رسمي "جايزه اسكار به نماينده سينماي ايران رسيد" را انتخاب كرده است.

دسته چهارم - روزنامه هايي كه اصلاً به اين موضوع نپرداخته اند.

در ميان روزنامه هاي صبح امروز روزنامه هاي جام جم ، جمهوري اسلامي ، حمايت ، رسالت و كيهان كسب جايزه اسكار را حائز اهميت نمي دانستند . در اين ميان شايد بتوان جام جم را به نوعي ادامه دهنده راه تلويزيون دانست كه فقط در برخي بخشهاي كم بيننده اين خبر را كار كرده بودند، جام جم در صفحه اول خود به اين موضوع نپرداخته است . هرچند از اين روزنامه بيشتر از اين انتظار مي رفت. روزنامه هاي كيهان و رسالت را مي توان به نوعي مخالف اين فيلم دانست و عدم درج اخبار در اين روزنامه ها غير عادي نيست.

------------

«تابناك» مطالب اختصاصي و گردآوري شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جديدي با عنوان «نگاه شما» منتشر خواهد كرد.

مخاطبان محترم مي توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس [email protected] ارسال نمايند.

مخاطبان محترم براي ارسال مطالب خود بايد چند نكته را در نظر داشته باشند:

1. اين قالب جديد براي ارائه و معرفي «نگاه بييندگان به تمام موضوعات» مي باشد.

2.مطالب اختصاصي يا گردآوري شده مي تواند در قالب: ايده ، فيلم، عكس، گزارش تحليلي، گزارش خبري، كاريكاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتي الامكان با ذكر نام و نام خانوادگي فرستنده باشد.

4. موارد ارسالي مغايرتي با اصول اخلاقي و قوانين جاري نداشته باشد.

5. مطالب ارسالي به زبان و فونت فارسي باشد.

6.مطالب ارسال شده حتي الامكان حاوي اطلاعات دقيق باشد.

مشخصات فني

1. از ارسال تصاوير در متن فايلهاي word خودداري شود.

2. حجم فايل تصويري ارسالي( به صورت gif يا jpg ) بيشتر از 5 مگابايت نباشد.

3. حداكثر حجم فايل صوتي يا ويديو پنجاه مگابايت باشد. (نوع فايل: wmv, flv, wav, mp3, wma)

پنجشنبه|ا|11|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن