تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817129579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنراني وزير امور خارجه در اجلاس خلع سلاح


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سخنراني وزير امور خارجه در اجلاس خلع سلاح
تهران/واحد مركزي خبر/ سياسي 1390/12/09 وزير امور خارجه در اجلاس خلع سلاح بر تعهد و پيگيري قاطع دولت جمهوري اسلامي ايران براي خلع سلاح بين المللي در جهت تثبيت صلح و ثبات و امنيت جهاني تاكيد كرد. به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه علي اكبر صالحي كه براي شركت در اجلاس خلع سلاح در ژنو بسر مي برد، با تشريح ديدگاههاي جمهوري اسلامي ايران در موارد مهم خلع سلاح و مسائل امنيت بين المللي خاطر نشان كرد: كنفرانس خلع سلاح از زمان تأسيس خود خدمات شايان ذكري به جامعه بين الملل در زمينه خلع سلاح كرده است و تركيب خاص، آئين كار ويژه و دستور كار گسترده اين نهاد زمينه اي براي مذاكره براي نابودي كامل سلاحهاي هسته اي فراهم كرده است. صالحي با اشاره به تعهد ايران بر امنيت پايدار و همچنين سخنراني سال گذشته خود در اين اجلاس مبني بر اينكه امنيت پايدار از تبعيض مي پرهيزد، اصل امنيت براي همگان و بر پايه برابري را مورد تاكيد قرار داد و خاطر نشان كرد: در يك نظام موفق بهره مند از امنيت پايدار، هيچ كشور يا گروهي از كشورها وجود ندارند كه امنيت خود را به قيمت ناامني ديگران بدست آورده باشد. وي افزود: جهان با چالشهاي متعدد و پيچيده اي از جمله وجود سلاحهاي هسته اي، تغييرات آب و هوا، فقر و بحرانهاي اقتصادي روبرو است و هيچ كشوري هرچند قوي نمي تواند مدعي باشد كه به تنهايي قادر به مواجه با اين تهديد ات چندلايه است.

امنيت يك دستاورد جمعي است. صالحي با تاكيد بر لزوم حركت جمعي و توأم با همكاري براي دست يابي به امنيت پايدار افزود: در وضعيت امنيت پايدار عدالت وجود دارد و حاكميت قانون در مسائل امنيت وجود دارد.

و در قرن بيست و يكم و دو دهه بعد از پايان جنگ سرد مفروضات آن كنار گذاشته مي شود. عدم تبعيض ، عقلانيت و جامع نگري و درك واقعي از تهديدات كمك زيادي به تحقق امنيت پايدار مي كند. وزير امور خارجه وجود نزديك به بيست وسه هزار كلاهك هسته اي در انبارهاي كشورهاي هسته اي را بزرگترين تهديد به ديدگاه نظام جهاني عام الشمول بر اساس امنيت پايدار دانست و افزود: تهديدهاي ناشي از وجود كلاهكهاي هسته اي اثرات عميقي بر امنيت بين الملل داشته اند، و تازماني كه سلاحهاي هسته اي وجود دارند و به روز رساني مي شوند، همواره تهديد استفاده از آنها و اشاعه افقي و عمودي آنها وجود خواهد داشت. وي افزود: مايه نگراني عميق است كه دارندگان اين سلاحها آزادانه ساير كشورها از جمله كشورهاي غير هسته اي را با اين سلاحها تهديد مي كنند. صالحي با اشاره به جدي بودن تهديدهاي ناشي از توليد و بكارگيري سلاح هاي هسته اي، اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه سلاحهاي هسته اي نيز جايي در نظام بين المللي مبتني بر امنيت پايدار نخواهد داشت. وزير امور خارجه با اشاره به افزايش خواست جهاني براي انهدام كامل سلاحهاي هسته اي درچند سال اخير و ارائه راهكارهاي گوناگون و برخي تلاشهاي منطقه اي در اين جهت ، اين تحول را نشانگر عزم جدي جامعه بين الملل يا افكار عمومي جهاني براي خلع سلاح بين المللي و مايه خرسندي دانست و درعين حال از نبود پيشرفت مؤثر و سازمان يافته به سوي به كار بستن تعهدات خلع سلاح هسته اي براساس ماده شش آن.پي.تي ابراز ناخرسندي كرد. وزير امورخارجه با تأكيد بر اينكه وضع فعلي تبعيض و استانداردهاي دوگانه مهمترين تهديد براي اعتبار معاهده NPT است، افزود: بر طبق اين معاهده هيچ حقي براي كشورهاي هسته اي براي نگه داشتن سلاحهاي هسته اي وجود ندارد و تهديد نامحدود اين معاهده ها همچنان تهديد نامحدود سلاحهاي هسته اي نيست بلكه برعكس طبق اين معاهده كشورهاي هسته اي بايد سلاحهاي هسته اي خود را نابود كنند و در اين زمينه عدم تعهد با ارائه پيشنهادي در سال 2010 خواستار نابودي اين سلاح ها تا سال 2025 شده است.

اين معاهده داراي سه محور است و نبايد تنها به محور عدم اشاعه آن پرداخت خلع سلاح و استفاده صلح آميز هم بايد به صورت مساوي مورد توجه قرار گيرند و تعهدات در خصوص آنها و به صورت مساوي مد نظر قرار گيرد.

انرژي هسته اي به معناي سلاح هسته اي نيست و حقوق كشورها براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي بايد مورد توجه جدي قرار گيرد. صالحي تاكيد كرد: انحصار علم و دانش و استفاده صلح آميز از طريق اعمال فشارهاي غير قانوني و اقدامات شرم آور مثل ترور دانشمندان يك خيال باطل است كه به هيچ وجه به حفظ اشرافيت خيالي كشورهاي هسته اي كمك نمي كند. وزير امور خارجه سپس با حمله به برخي از كشورهاي هسته اي اعلام داشت مانع اصلي در شروع مذاكرات در كنفرانس خلع سلاح، عواقب زهرآگين وجود سلاحهاي هسته اي است كه اين نهاد را فلج كرده است. در اين زمينه وزير امور خارجه با انتقاد از استفاده برخي كشورهاي اروپايي از خبر غير هسته اي و برنامه هاي مشترك با دول هسته اي و استقرار سلاحهاي هسته اي در سرزمين دول غير هسته اي و افزايش بودجه هاي نظامي، تغييرات استراتژيك و توسعه كيفي سلاحهاي هسته اي را به عنوان مهمترين مشكل در عدم پيشبرد مذاكرات خلع سلاح عنوان كرد. صالحي در اين جهت با انتقاد از رويكرد ريا كارانه بعضي كشورهاي هسته اي در زمينه تعهدات خلع سلاح هسته اي خود و لزوم عزم سياسي و تعهد عملي و صادقانه اين كشورها در اين زمينه افزود: امريكا هم اكنون به دنبال هزينه 700 ميليارد دلاري براي به روز رساني كلاهكهاي هسته اي خود و ساخت تأسيسات ساخت كلاهك جديد است. وزير امورخارجه در همين جهت افزود: جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه زمان آن فرا رسيده كه كنفرانس خلع سلاح كميته اي ويژه براي مذاكرات در زمينه كنوانسيون هاي سلاحهاي هسته اي را در راس امور قرار دهد. صالحي با اشاره به عدم اعتقاد ايران به كارآمدي رويكردي تدريجي بعنوان راه حلي مناسب براي دستيابي به جهاني عاري از سلاحهاي هسته اي خاطر نشان كرد: در واقع مراحل اوليه مذاكرات در رابطه با بي.دبليو.سي و سي.دبليو.سي، ممنوعيت استفاده از چنين سلاحهايي بلند پروازانه، غير قابل اجرا و نشدني به نظر مي رسيد، اما از طريق بسيج خواست سياسي لازم در سطح بين الملل قادر به حل و فصل بسياري از مسائل كه لاينحل به نظر مي رسيدند شد. وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنراني خود در اجلاس خلع سلاح به مسئله منطقه اي خلع سلاح و امنيت پرداخت و وجود سلاح هاي هسته اي در دست رژيم صهيونسيتي را خطري دائمي براي منطقه خاور ميانه برشمرد و افزود: خطر وجود اين سلاح ها در دستان اين رژيم و عدم پيوستن اين رژيم به معاهده ان.پي.تي موجب شده است كه بسياري از كشورهاي منطقه به ابزارهاي طراحي شده براي سلاحهاي كشتار جمعي از جمله بي.دبليو.سي و سي.دبليو.سي نپيوندند و با توجه به تاريخ سياه اين رژيم در تجاوز، اشغال، توسعه طلبي و ايجاد رعب و وحشت، ايجاد خاور ميانه اي عاري از سلاحهاي هسته اي بسيار مهم است. صالحي با تاكيد بر اينكه به رغم درخواستهاي بين المللي اين رژيم مورد حمايت برخي دول هسته اي است افزود: تبعيض استانداردهاي دوگانه و نفاق واژگاني هستند كه به بهترين نحو رفتار برخي دول هسته اي در منطقه را توصيف مي كنند.

در حاليكه اعضاي NPT تحت فشارند آنهائي كه خارج از NPT هستند مورد تشويق سخاوتمندانه قرار مي گيرند. صالحي با تاكيد بر اينكه سلاح هسته اي در دكترين دفاعي ايران جايگاهي ندارد، خاطر نشان كرد: بر اساس فتواي رهبر معظم انقلاب اسلامي دستيابي به سلاح هسته اي گناه و انبار كردن آن نيز بيهوده و خطرناك است. صالحي افزود: ملت بزرگ ايران از حقوق مسلم خود براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي دفاع كرد و هيچ گاه در برابر تهديد و ترور تسليم نخواهد شد. وزير امور خارجه در پايان سخنراني خود در اجلاس خلع سلاح در ژنو بار ديگر بر اهميت اتحاد و همكاري كشورهاي جهان براي هموار كردن مسير امنيت پايدار در جهان تاكيد و ابراز اطمينان كرد كه اين اجلاس در اين رابطه مي تواند راهگشا باشد و جمهوري اسلامي ايران آماده است تا با پرداختن به مذاكرات سازنده در مسير دستيابي به جهاني عاري از سلاحهاي هسته اي مساعدت كند.

سه|ا|شنبه|ا|9|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن