تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 17 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814381893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش حق بيمه كارگران ساختماني؛ وعده‌اي كه هنوز محقق نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: كاهش حق بيمه كارگران ساختماني؛ وعده‌اي كه هنوز محقق نشده است
بيمه كارگران ساختماني در مصوبه قبلي فقط مربوط به حوادث بود و كارگران از هيچ گونه مزاياي بيمه برخوردار نبودند.
هموطن آنلاين_ مريم خديوي _ شهريورماه سال گذشته علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي در حاشيه نشست هيئت دولت وعده داد كه «حق بيمه كارگران ساختماني بين ۱۹۰۰ تا ۳ هزار تومان شود» اين رقم قبلا ۱۲ هزار تومان تعيين شده بود كه پرداخت آن، براي كارگران ساختماني سنگين بود.
بيمه كارگران ساختماني در مصوبه قبلي فقط مربوط به حوادث بود و كارگران از هيچ گونه مزاياي بيمه برخوردار نبودند. اما با تجديدنظر در بيمه كارگران ساختماني، افرادي كه تحت پوشش بيمه قرار گيرند، از تمام مزاياي بيمه بهره مند مي شوند.
با آن كه بيش از يك سال و نيم از اين وعده مي گذرد، هنوز وعده وزير راه و شهرسازي محقق نشده است.
حق بيمه غيركارشناسي

مهندس مجتبي بيگدلي رئيس انجمن انبوه سازان كشور درباره كاهش حق بيمه كارگران ساختماني به خراسان مي گويد: متاسفانه بارها چوب ندانم كاري و تصميمات شتاب زده را خورده ايم. بيمه كارگران ساختماني هم از اين تصميم گيري ها مستثني نيست.
وي مي افزايد: حق بيمه كارگران ساختماني بر مبناي هر متر مربع ۲۵۰ تومان بود اما با تصميم اخير، اين مبلغ به ۸ هزار تومان افزايش يافت. آقايان مدعي هستند كه با اين افزايش حق بيمه از كارگران حمايت مي كنند. در حالي كه اين طور نيست و فقط به كارگر ظلم مي شود. در اين بين تنها فقط سازمان تامين اجتماعي كه بزرگ ترين سازمان اقتصادي كشور است نفع مي برد.
رئيس كميسيون صدور خدمات فني- مهندسي ايران متذكر مي شود. رئيس مجمع عالي شوراها، در نامه اي به مجلس اعلام كرد كه با افزايش حق بيمه كارگران ساختماني، ساخت وساز در كشور تعطيل شده است. تعدادي از كارگران، حتي درآمدي براي امرار معاش خود ندارند.
مهندس بيگدلي اظهار مي دارد: اگر هدف حمايت از كارگر است چرا كارگر به درستي از حقوق خود آگاهي ندارد. اگر هدف طراحان فقط گرفتن مبالغ زياد از كارآفرين است زيرا كارآفرين بايد براي كارگر اشتغال و درآمد ايجاد كند و حامي و دلسوز كارگر باشد پس چرا سازمان تامين اجتماعي بايد درآمد خود را از جيب كارگر كسب كند و خدمات ناچيزي ارائه دهد.
از وي درباره سرنوشت وعده وزير راه و شهرسازي كه شهريور ماه سال گذشته قول داده بود كه ميزان حق بيمه كارگران ساختماني بين ۱۹۰۰ تا ۳ هزار تومان شود مي پرسيم، مهندس بيگدلي مي گويد: وزير مسكن نمي تواند و در واقع اين توانايي را ندارد چون او فقط يك مسئول است. اين طرح به صورت ناشيانه و غير كارشناسي تصويب شد و سازمان تامين اجتماعي هم به صورت غير اصولي آن را اجرا كرد كه پيامد آن بروز مشكلات در روند ساخت وساز كشور است اين مشكلات نيز ابتدا دامن كارگر را مي گيرد.
اما مهندس «ايرج رهبر» رئيس كانون سراسري انبوه سازان، از رايزني براي كاهش ميزان حق بيمه كارگران ساختماني خبر مي دهد و به خراسان مي گويد: در چند ماه گذشته با كميسيون هاي مختلف مجلس به ويژه كميسيون عمران، مذاكرات براي كاهش ميزان حق بيمه كارگران ساختماني آغاز كرده ايم و آن ها رقمي بين ۱ تا ۴ درصد را براي دريافت حق بيمه اعلام كرده اند.
وي مي افزايد: حدود دو سال پيش مصوب شد بر اساس قيمت تمام شده هر متر مربع در ساخت وسازها رقمي بين ۱ تا ۴ درصد حق بيمه براي كارگران مشغول به كار پرداخت شود. اما فعالان اين حوزه فقط پرداخت يك درصد از اين رقم را مي پذيرند.
وي متذكر مي شود: استدلال هاي مستندي وجود دارد كه حق بيمه به ميزان ۴ درصد، رقمي غير متعارف و غيركارشناسي است. كميسيون هاي مربوطه هم قبول دارند كه اين ميزان حداكثر به يك درصد كاهش داشته باشد. اما اين ميزان براي مسكن مهر و مسكن روستايي تعريف ديگري دارد.
مهندس رهبر تاكيد مي كند: براي كل ساخت وسازها ميزان يك درصد در نظر گرفته شده است. به همين سبب اعمال ۴ درصد براي اين مسئله غيركارشناسي است. از طرفي براي مسكن روستايي و مسكن مهر همان درصد كه ۱۵۰۰ تومان است بايد لحاظ شود.
از وي درباره وعده وزيرراه و شهرسازي سوال مي كنيم، اين كارشناس مسكن نيز مي گويد: وزير براي هر متر مربع بر اساس ساخت وساز شهري و روستايي، مبلغ ۱۹۰۰ تا ۳ هزار تومان وعده داد كه اين مبلغ مورد تاييد است و كميسيون عمران مجلس هم با همان ميزان يك درصد موافق است و طبق اطلاعات واصله، در اين كميسيون به تصويب رسيده، اما هنوز به صحن علني مجلس نرفته است.
وي مي افزايد: پيشنهاد ما هم در واقع همان نظر وزير است اما هنوز براي هر متر مربع ۵هزارو۲۰۰تومان از كارفرما مي گيرند كه در حال حاضر، ۲درصد است . از مهندس رهبر در خصوص سهم ۷درصدي حق بيمه كه از سوي كارگران ساختماني پرداخت مي شود سوال مي كنيم. وي در پاسخ مي گويد: اين نوع بيمه مخصوص طرح هاي عمراني است كه ساخت آن چندين سال زمان مي برد. پيمانكاران بر اساس ميزان دستمزد پرداختي به كارگران كه حداقل آن ۳۳۰هزار تومان است به ميزان ۷درصد كه معادل ۲۳هزار تومان مي شود، براي حق بيمه از حقوق آنان كم مي كنند.
از وي سوال مي كنيم آيا وعده وزير در خصوص كاهش حق بيمه كارگران ساختماني محقق شده است؟ مهندس رهبر در پاسخ مي گويد: كميسيون عمران مجلس در پي اين است كه ميزان حق بيمه را، به هزارو۵۰۰ تا ۳هزار تومان در هر متر مربع برساند اما متاسفانه هنوز نهايي نشده و در دست اقدام است. وعده وزير راه و شهرسازي نيز هنوز محقق نشده است.
اما اين پرسش مطرح است كه اين ميزان حق بيمه كارگران ساختماني، چه تاثيري بر روند ساخت و سازها خواهد داشت؟ مهندس رهبر اين گونه پاسخ مي دهد كه در حال حاضر به دليل نرخ بالاي حق بيمه، صدور پروانه هاي ساخت و ساز با مشكل روبه رو و حتي متوقف شده است به طوري كه در بسياري از شهرها و مناطق كم جمعيت، براي ساخت و ساز، پروانه اخذ نمي شود و سازندگان و مالكان، به ساخت و سازهاي غيرمجاز روي آورده اند.
تفاوت قانون با وعده

«صادقي» دبير اجرايي خانه كارگر كشور هم به تفاوت ميزان حق بيمه كارگران ساختماني اشاره مي كند و به خراسان مي گويد: قانون براي پرداخت حق بيمه كارگران ساختماني، ميزان متفاوتي را لحاظ كرده است. اين ميزان يك تا ۴درصد است و بستگي به قيمت تمام شده ساختمان دارد. در اين باره سازمان تامين اجتماعي براي گرفتن حق بيمه محدوديت كمتري دارد و براي وصول مطالبات خود، مي تواند يك تا ۴درصد از كارفرما بگيرد.
از وي در مورد اظهارنظر وزير راه و شهرسازي درباره كاهش حق بيمه كارگران ساختماني سوال مي كنيم، صادقي در پاسخ مي گويد: اظهارنظر، حرف، شعار و وعده با اجراي قانون متفاوت است، قانون قابليت اجرايي دارد اما حرف و شعار را نمي توان اجرا كرد. براي ما نيز فقط اجراي قانون مهم است.
مشكل در اجرا

قطعا اصلاح قانون كاهش حق بيمه كارگران ساختماني كه سال ۸۶ توسط مجلس به تصويب رسيد، اهدافي را دنبال مي كرد. آيا اين اهداف محقق شده است؟
«مهرداد يائوج لاهوتي» عضو كميسيون عمران مجلس درباره بررسي تعديل حق بيمه كارگران ساختماني در مجلس مي گويد: قانون تعديل حق بيمه كارگران ساختماني، در سال ۸۶ به تصويب رسيده اما اجرايي نشد.
وي تاكيد مي كند: اين قانون دو هدف اصلي يعني برخورداري كارگران از كارت مهارت فني و هم چنين بيمه تامين اجتماعي به جاي بيمه حوادث را پيگيري مي كند. سازمان تامين اجتماعي نيز مكلف است به ازاي اين قانون، كارگران را به جاي بيمه حوادث، زير پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار دهد.
وي مي افزايد: از سال گذشته، مبلغ بالاي بيمه يعني ۴درصد به ازاي هر متر مربع در ساخت و سازها، موجب بروز مشكلات و نگراني هايي شده است، از طرفي سازنده هم با پرداخت مبلغ ۴درصدي حق بيمه، اين مبلغ را به قيمت تمام شده ساختمان اضافه مي كند و در نهايت نيز مردم متضرر مي شدند. از اين رو مجلس در تلاش است كه اين رقم را تغيير دهد.
لاهوتي متذكر مي شود: البته بايد به اين مسئله هم توجه كرد كه نبايد با كاهش رقم حق بيمه از اصل قانون دور شد و كارگران با برخورداري از بيمه تامين اجتماعي، ديگر توجهي به اخذ كارت مهارت فني نداشته باشند.
«كماليان» عضو ديگر كميسيون عمران مجلس نيز در اين باره مي گويد: سال ۸۶ كاهش حق بيمه كارگران ساختماني به تصويب رسيد اما پس از دو سال اين قانون اجرايي نشد. اما در سال گذشته اجراي آن ابلاغ و با مشكلات متعددي مواجه شد.
وي مي افزايد: سازندگان حوزه مسكن مخالف اجراي اين طرح بودند و مشكلاتي را ايجاد كردند كه مجلس ناچار شد آن را ۲سال مسكوت بگذارد. اما چون اين قانون است بايد به اجرا درآيد چون بيمه كارگران اهميت ويژه اي دارد اجراي آن ابلاغ شد.
اين عضو كميسيون عمران مجلس اظهار مي دارد: متاسفانه در سال هاي اخير مجلس از طريق رسانه ها، از مصوبات دولت آگاه مي شود. در حالي كه ابتدا اجراي آن مصوبه را بايد به مجلس اعلام كنند تا اگر با مشكل مواجه شد، با آن برخورد و تذكرات لازم در نحوه اجراي آن صادر شود.
كماليان در ادامه يادآور مي شود: اجراي ۴درصد حق بيمه، ساخت و ساز را با مشكل مواجه مي كند، در حالي كه بايد تعادل ايجاد شود. سازمان تامين اجتماعي نيز در همان ابتداي شروع به كار پروژه ساختماني، حق بيمه كارگر را از كارفرما و پيمانكار مي گيرد. همين مسئله مورد اعتراض آن ها واقع شده است چون آن ها معتقدند در اين صورت با كمبود سرمايه مواجه مي شوند و حق بيمه بايد به صورت تدريجي و تا پايان كار اخذ شود.
سوال بي پاسخ

سازمان تامين اجتماعي كه متولي بيمه كارگران در كشور است و به عنوان اصلي ترين بخش كه بايد پاسخگوي اين پرسش باشد كه چرا تاكنون وعده وزير راه و شهرسازي در خصوص كاهش حق بيمه كارگران ساختماني محقق نشده است، از پاسخ به سوالات گزارشگر ما طفره رفت. با وجود آن كه در اين باره پي گيري هاي متعددي انجام شد، بالاخره روابط عمومي اين سازمان به صراحت مي گويد: به ما اعلام كرده اند كه با خبرنگاران مصاحبه نكنيم. در واقع بايد بگوييم كه تا اطلاع ثانوي، در اين سازمان به روي خبرنگاران بسته است.
اما چندي پيش مديركل درآمد و حق بيمه سازمان تامين اجتماعي درباره حق بيمه كارگران ساختماني به خبرگزاري فارس گفته بود: با اجراي مصوبات هيئت وزيران تا پايان سال۹۰، تعداد ۴۰۰ هزار نفر از كارگران ساختماني همانند ديگر بيمه شدگان با پرداخت ۷درصد حق بيمه متعلقه كه به صورت ماهيانه، از تمامي مزاياي قانون تامين اجتماعي به استثناي بيمه بيكاري، برخوردار خواهند شد.
محمدحسن زدا افزود: با توجه به آيين نامه اجرايي قانون، كارگران شاغل در كارهاي ساختماني اعم از ايجاد يا توسعه ساختمان، تجديد بنا، تعميرات اساسي يا تخريب مربوط به ساختمان، با پرداخت ۷درصد دستمزد ماهيانه از تمامي مزاياي قانون تامين اجتماعي شامل حوادث و بيماري، غرامت دستمزد، از كار افتادگي، بازنشستگي و فوت برخوردار مي شوند در حالي كه در قانون قبلي بيمه اجتماعي، كارگران ساختماني فقط در خصوص حوادث ناشي از كار بيمه بوده اند.
مديركل درآمد حق بيمه سازمان تامين اجتماعي بيان داشت: طبق ماده ۲۸قانون تامين اجتماعي، نرخ حق بيمه ۳۰درصد بود، ۷درصد از اين ميزان سهم بيمه شده، ۳درصد سهم دولت و ۲۰درصد حق بيمه سهم كارفرمايي از محل حق بيمه ساختماني تامين مي شد و در صورت كسري ۲۰درصد سهم كارفرمايي، اجراي قانون با مشكل مواجه مي شد.«زدا» متذكر شد: در حال حاضر اعتبار كارت مهارتي كه كارگران ساختماني آن را از سازمان آموزش فني و حرفه اي دريافت مي كنند، ۵ سال است و بعد از ۵ سال نيز بدون هرگونه آزموني، قابل تمديد است و كارگران تا سن بازنشستگي نيز مي توانند با پرداخت ۷درصد حق بيمه از تمامي مزاياي قانون تامين اجتماعي برخوردار شوند.
همچنين صمدا... فيروزي سرپرست معاونت امور اجتماعي وزارت رفاه و تامين اجتماعي در اين باره به خراسان مي گويد: حق بيمه كارگران ساختماني كه كارفرما بايد براي هر مترمربع ساخت و ساز بين ۱تا۴ درصد حق بيمه براي هر كارگر پرداخت كند، از ۴درصد كمتر شده و در واقع تعديل حق بيمه كارگران انجام شده است.
وي مي افزايد: براساس تصميمات اتخاذ شده، هر سال ۲۰۰هزار نفر از كارگران ساختماني با حمايت دولت تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار مي گيرند. سال گذشته كه اولين سال آن بود حدود ۲۰۰هزار نفر، در سراسر كشور بيمه شدند. امسال نيز ۲۰۰ هزار نفر ديگر از كارگران ساختماني تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار خواهند گرفت. فيروزي تاكيد مي كند: اين افراد با پرداخت ۷ درصد حق بيمه، به عنوان بيمه پرداز به شمار مي آيند و مي توانند از تمام مزاياي كوتاه مدت و بلندمدت صندوق تامين اجتماعي بهره مند شوند.
چكيده گزارش

«بيمه كارگران ساختماني از ۱۲ هزار تومان به ۱۹۰۰ تا ۳ هزار تومان خواهد رسيد». اين خبر وعده «نيكزاد» وزير وقت مسكن و شهرسازي و وزير راه و شهرسازي فعلي بود كه ۱۸ شهريورماه ۸۹ منتشر شد. هدف اين بود كه با كاهش سهم بيمه دستمزد، كارگران بخش ساختمان نيز از تمام مزاياي بيمه تامين اجتماعي برخوردار شوند ولي به دلايلي اين وعده با گذشت ۱۸ ماه هنوز عملي نشده است و قانون محاسبه رقمي بين يك تا ۴ درصد براي حق بيمه كارگران ساختماني بر اساس قيمت تمام شده هر متر مربع ساختمان كه سال ۸۶ به تصويب مجلس رسيده بود بعد از ۲ سال مسكوت ماندن ناقص اجرا شد و اكنون بسياري از كارگران ساختماني در جاي جاي كشور نگران بيمه و تامين اجتماعي خود هستند. متفاوت بودن حق بيمه كارگران ساختماني در اجراي پروژه هاي مسكن مهر، پروژه هاي عمراني و ساخت وسازهاي بخش خصوصي نيز دغدغه اي است كه نوعي نگراني را در بين اين قشر فراهم كرده است.

سه|ا|شنبه|ا|2|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن