واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نخستینبار در ایران…
گنجینهی عكس موزهی هنرهای معاصر تهران از زیرزمین خارج میشود .موزهی هنرهای معاصر تهران گنجینهی عكسی در اختیار دارد كه تاكنون تنها یكبار در حدود یكدههی پیش، آنهم به اذعان مسوولان وقت، تنها 10 درصدشان از زیرزمین موزه بیرون آمده و بهنمایش گذاشته شده است. عكسهای اصلی و با امضای بزرگان تاریخ عكاسی جهان؛ عكسهایی از منری، جورج و گیلبرت - هنرمندان انگلیسی -، مارگارت بورك وایت، آنسل آدامز، ادوارد رستون، موهولی ناگی، آلفونز موچا، نادار، هنری پیچ رابینسون، ادوارد استایكن، آلفرد استیگلیتز و دیگران. سیفالله صمدیان این روزها در تدارك برپایی نمایشگاه عكسی در موزهی هنرهای معاصر تهران است. عنوان نمایشگاه هنوز قطعی نشده، محتوای آن اما عكسهایی با مضمون شاعرانگی است. این نمایشگاه بهگفتهی سرپرست موزه، دربر گیرندهی عكسهای هنرمندان عكاس حرفهیی است كه عمری را در عرصهی هنر عكاسی فعالیت كردهاند و در كنار آثار آنها، عكسهای ریكاردو زیپولی - عكاس ایتالیایی - عرضه خواهد شد. صمدیان - دبیر نمایشگاه - قرار است آنچه كه عكس در گنجینهی موزهی هنرهای معاصر موجود است، در بخشی از این نمایشگاه عرضه كند. او با همراهی عوامل مرتبط در موزه، شناسایی و كدگذاری این عكسها را آغاز كرده است تا برای نمایش و گویا در پی آن انتشار، آماده كند. موزهی هنرهای معاصر تهران سال 1383 فهرستی از تابلوهای نقاشی موجود در گنجینه را جمعآوری و به استثای دو تابلوی مهم از رنوار و آندره درن، مجموعهی آثار مهم را منتشر كرد، اما تاكنون نمونهی عكسها، اتودهای معماری و برخی مجسمههای این گنجینه منتشر و بعضا تاكنون نمایش داده نشدهاند. سرپرست موزهی هنرهای معاصر تهران به خبرنگار ایسنا گفت كه كتابهای دیگری از گنجینه منتشر خواهند شد. حبیبالله صادقی با اشاره به انتشار مجموعه عكسهای گنجینهی موزهی هنرهای معاصر تاكید كرد كه بهزودی كتاب سایر آثار موجود در گنجینه، منتشر خواهند شد. علیرضا سمیعآذر كه در دوران سرپرستی هشتسالهاش در موزهی هنرهای معاصر تهران، نخستینبار بخشی از داراییهای گنجینهی دو میلیاردی را از زیرزمین بیرون آورد و تصاویر برخی از آنها را نیز منتشر كرد، به خبرنگار ایسنا گفت: تعداد زیادی از آثاری كه بهنظر ما از اهمیت چندانی برخوردار نبوده یا تكراری بودند، در كاتالوگ نخست گنجینه نیامده است؛ چراكه اگر قرار بود همهی موجودی گنجینه را در یك مجلد منتشر كنیم، كاتالوگی بیش از دو هزار صفحه را شامل میشد. عكسهایی متعلق به سالهای 1930 و 1920 و تابلوهایی از هنرمندان هایپر رئالیسم، آثاری از اندی وارهول كه نمونههای متعددی از آن در گنجینه وجود دارد، مورد اشارهی سرپرست اسبق موزهی هنرهای معاصر تهران بودند. او تأكید كرد كه 300-400 كار مهم را در كتاب آورده است، اما آنچه را كه مانده نیز از چنان ارزشی برخوردارند كه در كاتالوگهای جداگانهیی منتشر شوند. وی دربارهی عكسهای موجود در گنجینه توضیح داد: این عكسها دستهدستهاند و خریداریشان هم دستهای بوده است؛ در دوسالانهی عكسی كه حدود هشتسال پیش در تهران برگزار شد، كمتر از 10 درصد عكسهای موجود در موزه را نشان دادیم. بیشتر عكسها، مستند اجتماعی هستند. آن زمان بیشتر عكاسی مستند رایج بوده و عكاسی هنری از دهههای 40 و 50 باب شده است. البته این بدان معنا نیست كه عكسها واجد ارزش هنری نیستند، یا فاین آرت در آنها پیدا نمیشود، بلكه عموما عكسهایی است از منظره، پرترهی افراد، خیابانها؛ چرا كه در آن دوران هنوز عكاسی رسانهی هنری نشده بود. بهتعبیر سمیعآذر، نمایش همهی عكسهایی كه در گنجینه هست، بهعنوان یك نمایشگاه مستقل شاید قابل توجه عموم نباشد، نمایش تعدادی از عكسهای قدیمی بیشتر نمایشگاهی تخصصی و پژوهشی است. برای مردم عادی و بازدیدكنندگان معمول موزه ممكن است نمایشگاه هیجانانگیزی بهشمار نرود. عكسها كوچك و كهنهاند، اما برای كسی كه مثلا بخواهد پاریس سال 1920 را ببیند جذاب است. حالا قرار است همهی عكسهای خارجی و موزهیی موجود در گنجینهی موزهی هنرهای معاصر تهران منتشر و نمایش داده شوند.منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 448]