تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815661942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طي سال‌هاي 82 تا 89مصرف سوخت خودروها تنها يك ليتر كاهش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: طي سال‌هاي 82 تا 89مصرف سوخت خودروها تنها يك ليتر كاهش يافت
گروه خودرو- در شرايطي كه اين روزها «بالا بودن سرانه مصرف بنزين» به چالشي مهم در كشور تبديل شده و از خودروسازان داخلي به عنوان متهمان رديف اول اين ماجرا ياد مي شود، آمارها نشان مي‌دهد ميانگين مصرف سوخت خودروهاي بنزيني توليد داخل طي هفت سال گذشته روندي كاهشي داشته است.اين روند كاهشي البته چندان اميدواركننده و سريع به حساب نمي‌آيد، زيرا از سال 82 تا انتهاي 89 ، مصرف سوخت خودروهاي داخلي بنزين سوز كمتر از يك ليتر كاهش يافته است.
طبق آماري كه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران منتشر كرده، مصرف سوخت خودروهاي داخلي از 83/8 ليتر در هر 100 كيلومتر سيكل تركيبي سال 82، به 07/8 ليتر در انتهاي سال 89 كاهش يافته و اين نشان مي‌دهد نتيجه تمام اقدامات انجام شده در حوزه سوخت و خودروسازي كشور طي اين سال‌ها، افت تنها 76 صدم درصدي ميانگين مصرف سوخت را به همراه داشته است.
آمار شركت بازرسي همچنين به كاهش مصرف سوخت مجموع خودروهاي بنزيني و دوگانه سوز از سال 84 به بعد نيز پرداخته، كه طبق آن، باز هم با روندي كاهشي اما نه‌چندان اميدواركننده و سريع در مصرف سوخت آنها روبه‌روايم.
بر اين اساس، ميانگين مصرف سوخت خودروهاي دوگانه سوز و بنزيني توليد داخل، از 4/8 ليتر در هر 100 كيلومتر سيكل تركيبي سال 84 به 54/7 ليتر در انتهاي سال 89 كاهش يافته و اين نشان مي دهد فقط 86 صدم ليتر در هر 100 كيليومتر سيكل تركيبي از ميانگين مصرف بنزيني‌ها و دوگانه سوزها طي اين سال‌ها كم شده است.
اين در شرايطي است كه طبق مصوبه شوراي سياستگذاري خودرو، ميانگين مصرف سوخت خودروها در سال آينده بايد به 95/6 ليتر در هر 100 كيلومتر سيكل تركيبي برسد. با اين حساب بايد ميانگين مصرف سوخت خودروها بيش از يك ليتر كاهش يابد كه با توجه به آمار هفت ساله مذكور، دستيابي به اين هدف كمي دشوار به نظر مي‌رسد.اين «دشواري» از آن جهت است كه ميانگين مصرف سوخت خودروهاي داخلي در هفت سال گذشته كمتر از يك ليتر كاهش يافته، بنابراين شايد امكان آن وجود نداشته باشد كه ميانگين مصرف خودروها به يكباره در طول يكسال بيش از يك ليتر پايين بيايد.آمار ارائه شده از سوي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، جداي از اينكه نشان دهنده كاهش تدريجي مصرف سوخت خودروهاي داخلي است، نكات قابل توجه ديگري نيز دارد كه در بين آنها مي‌توان به افت و خيز و همچنين سال‌هاي اوج ميانگين مصرف سوخت آنها اشاره كرد.بر اين اساس، سال 82 را بايد سالي دانست كه در آن ميانگين مصرف سوخت خودروها بيشترين مقدار طي بازه هفت ساله موردنظر بوده است. در سال 83 نيز ميانگين مصرف سوخت كاهش يافته كه چندان دندان گير نيست، اما در سال 84 بيشترين كاهش ميانگين مصرف به ميزان سه دهم ليتر رخ داده است. هرچند كاهش ميانگين مصرف در سال 85 هم ادامه يافته، اما طبق آمار، در سال 86 با افزايش ميانگين مصرف روبرو بوده‌ايم. طي سال‌هاي 87 و 88 ميانگين مصرف سوخت با روندي نسبتا مناسب افت كرده و در سال 89 نيز اين روند با سرعتي كمتر ادامه يافته است. اين آمار البته مختص خودروهاي بنزين سوز است، حال آنكه منحني تغييرات ميانگين مصرف سوخت مجموع بنزين سوزها و دوگانه سوزها از سال 84 تا انتهاي 89 نيز نكات قابل توجه خود را دارد.
مبدا اين منحني سال 84 است، زيرا در اين سال حجم قابل‌توجهي از خودروهاي دوگانه سوز نيز وارد خيابان‌هاي كشور شدند. در اين سال، ميانگين مصرف سوخت خودروهاي بنزيني و دوگانه سوز 4/8 ليتر در هر 100 كيلومتر سيكل تركيبي بوده و اين عدد در سال 85 به 2/8 ليتر كاهش يافته است. اگرچه روند نزولي ميانگين مصرف سوخت خودروها در سال‌هاي 86 و 87 نيز ادامه داشته، اما طي سال 88 ميانگين مصرف صعود كرده است. با اين حال آمار ميانگين مصرف در سال 89، كاهشي حدودا سه دهم ليتري را نشان مي‌دهد.
هرچند با ورود خودروهاي دوگانه سوز به بازار، مصرف بنزين كاهش يافته، اما همان طور كه اشاره شد فقط در حد 86 صدم ليتر بوده است و اين نشان مي دهد استراتژي دولت مبني بر كاهش سرانه مصرف بنزين به واسطه دوگانه‌سوز كردن خودروها، ميانگين مصرف را به شكل چشمگيري كاهش نداده است. به نظر مي رسد مشكلات فني و حاشيه‌اي دوگانه‌سوزها به مذاق بسياري از مشتريان خوش نيامده و آنها بنزين گران اما كم دردسر را به گاز ارزان و پردردسر ترجيح داده‌اند.
از جمله مهمترين مشكلاتي كه خودروهاي دوگانه‌سوز با آنها مواجه بودند (هنوز هم تا حدي هستند) مي‌توان به كمبود و پراكندگي نامناسب جايگاه‌هاي سوخت گاز اشاره كرد، كه اين موضوع هزينه و وقت مشتريان را تحت تاثير منفي قرار مي‌داد. البته در حال حاضر وضعيت جايگاه‌هاي سوخت گاز در مقايسه با چند سال پيش بهتر شده و شايد از همين رو طي سال‌هاي آينده شاهد افت ميانگين مصرف بيشتري باشيم.خودروهاي دوگانه سوز به جز مشكل كمبود جايگاه‌ها، با مساله ديگري نيز روبه‌رو هستند و آن افت توان موتور و تاثير منفي گاز بر قطعات است. از آنجا كه سيستم مصرف سوخت خودروها بر پايه بنزين طراحي شده، وقتي گاز در آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد، هم توان موتور خودرو پايين مي‌آيد و هم قطعاتي مانند سرسيلندر دچار خوردگي مي‌شوند و اين موضوع هزينه‌هاي خاص خود را به همراه دارد.
با اين حال خودروسازان برنامه‌هايي براي توليد محصولات پايه گازسوز در نظر گرفته‌اند، كه اگر عملي شوند، دوگانه‌سوزهاي جديد ديگر با مشكلات فني روبه‌رو نخواهند شد، زيرا سيستم سوخت رساني آنها بر پايه گاز طراحي شده است.
راهكارهاي كاهش ميانگين مصرف
اما باتوجه به اينكه شوراي سياست‌گذاري مصوب كرده مصرف سوخت خودروهاي داخلي در سال 91 بايد به 95/6 ليتر در هر 100 كيلومتر سيكل تركيبي برسد، طبعا خودروسازان بايد يك‌سري راهكارها را براي رسيدن به اين هدف مهم به كار گيرند و مطابق با برنامه پيش بروند.
به هر حال كاستن از ميانگين مصرف سوخت خودروها نيازمند ورود تكنولوژي‌هاي نو و به كارگيري فناوري‌هاي روز در سيستم سوخت‌رساني خودروها است و بدون برنامه‌ريزي، دستيابي به اين هدف ممكن نخواهد بود.
اين در شرايطي است كه بسياري از خودروهاي داخلي داراي سيستمي قديمي هستند و خودروسازان اگر نتوانند آنها را از چرخه توليد خارج كنند، بايد براي كاستن از ميانگين مصرف‌شان، موتورهاي جديد و پيشرفته‌تر روي اين خودروها نصب كنند.
در اين مورد مدير اجرا و نظارت بر اخذ استانداردهاي ايران خودرو با اشاره به اينكه كاهش مصرف سوخت نيازمند يك بسيج عمومي است، مي‌گويد: اين كار پارامترهاي خاص خود را دارد، به نحوي كه براي رسيدن به اهداف در نظر گرفته شده بابت كاهش مصرف سوخت، بايد وزارتخانه‌هاي نفت و صنعت و كشور و همچنين شهرداري، به شكلي هماهنگ با يكديگر پيش بروند.كيوان وزيري مي‌افزايد: اگر خودروسازان محصولات داراي استاندارد روز مصرف سوخت توليد كنند، اما مثلا وزارت نفت سوخت متناسب با آن را ندهد، يا وزارت كشور خودروهاي فرسوده را از رده خارج نكند، كارها چندان مناسب پيش نخواهد رفت.
وي با تاكيد بر اينكه سوخت استاندارد يكي از فاكتورهاي اصلي در كاهش مصرف سوخت است، ادامه مي‌دهد: اگر در خودرو استاندارد سوخت غير استاندارد بريزيم يا بالعكس، 20 تا 30 درصد سوخت مصرفي هدر مي رود، بنابراين بايد خودرو و سوخت استاندارد را در كنار هم داشته باشيم.وزيري همچنين در مورد اقدامات ايران خودرو براي كاستن از ميانگين مصرف سوخت محصولاتش مي‌گويد: نصب موتورهاي TU5 روي پژو 405 و پارس به همراه افزايش تيراژ پژو 206 و تندر-90 از اهم اقدامات ايران خودرو در راستاي كاهش مصرف سوخت به حساب مي‌آيند كه در ازاي آنها ميانگين سوخت مصرفي در سال آينده كاهش خواهد يافت.
به گفته وي، ايران خودرو ميانگين مصرف سوخت محصولاتش را در سال آينده به عدد 9/6 ليتر در هر 100 كيليومتر سيكل تركيبي خواهد رساند، منتها اينكه در عمل نيز از ميانگين مصرف كشور كاسته شود، به هماهنگي وزاتخانه‌هاي نفت و كشور و همچنين شهرداري بستگي دارد.
مدير اجرا و نظارت بر اخذ استانداردهاي ايران خودرو تاكيد مي‌كند: همان طور كه ما بايد خودرو استاندارد بسازيم، شهرداري نيز بايد به فكر كاستن ترافيك باشد و وزارت نفت سوخت استاندارد بدهد و وزارت كشور نيز خودروهاي فرسوده را از رده خارج كند.
وي ادامه مي‌دهد: به نظر من بايد مركزي مستقل براي پايش اقدامات و برنامه‌هاي نهادهاي مسوول در كاهش ميانگين مصرف سوخت ايجاد شود، تا با موضعي بي‌طرفانه اين اقدامات را مورد تحليل و بررسي قرار دهد.

سه|ا|شنبه|ا|2|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن