واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ابراهيمخاني در گفتگو با مهر:برخي فكر ميكنند كار كودك ساده است/ سطحينگري در فيلمنامههاي انيميشن
برخي فكر ميكنند كار كودك ساده است/ سطحينگري در فيلمنامههاي انيميشن
انيماتور برگزيده جشنواره جامجم گفت: سطحي نگري به مقوله انيميشن متاسفانه باعث شده كساني كه موفق به ارائه كار در حوزه فيلمنامهنويسي سينما و تلويزيون نميشوند شانس خود را در انيميشن و كار براي كودكان جستجو ميكنند!
به گزارش خبرنگار مهر،جواد ابراهيمخاني كارگرداني، انيماتوري يا طراحي شخصيت در سريالها و انيميشنهاي بلندي چون "خداوند لك لكها را دوست دارد"، "نقاشي و حركت"، "مقتل خواني"، "سفر به سرزمينهاي دور"، "قصههاي غزاله"، "بوستان سعدي"، "خواجه نصيرالدين طوسي"، "زكرياي رازي"، "سفيدتر از برف"، "هديه چهارشنبه"، "آخر شيرينيهاي ته فنجان" و... را در كارنامه هنري خود دارد.
او علاوه بر دريافت عنوان بهترين طراح كاراكتر در جشنواره عاشوراييان، به تازگي به عنوان بهترين انيماتور در اولين جشنواره جام جم نيز شناخته شد. به همين بهانه گفتگويي با او داشتهايم:
خبرگزاري مهر، گروه فرهنگ و هنر: جايگاه انيميشن تلويزيوني در كشور را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
جواد ابراهيمخاني: به نظر من بايد براي ورود به حيطه انيميشن بسترهاي فراواني مهيا شود كه عدم هماهنگي بين اين بسترها ميتواند سرعت پيشرفت در اين وادي را كند كند. متاسفانه به علت اين ناهماهنگي با اين پيشرفت چشمگير از نظر كمي و در مواردي كيفي بازهم جامعه با ديده شك و ترديد به انيمشن ما نگاه ميكند.
*شما فكر ميكنيد چطور ميتوان از طريق انيميشن با مخاطب تلويزيوني ارتباط بهتري برقرار كرد؟
- براي جواب به اين سوال مثال سادهاي ميزنم. شما وقتي براي خريد يك شيريني به قنادي ميرويد در وحله اول به ظاهر شيريني توجه ميكنيد و اگر قيمت براي شما مهم نباشد آن را ميخريد ولي اين مزه شيريني است كه شما را براي خريد دوباره به آن قنادي ميبرد. زيبايي كار و هماهنگي بين تمامي قسمتهاي يك اثر براي جذب مخاطب حرف اول را ميزند ولي زيبايي داستان و داشتن پيام و حرف قابل توجه يك اثر را ماندگار ميكند حرفي كه در يك پوسته لطيف و زيبا پنهان شده باشد.
*خود شما چه ويژگيهايي را در آثارتان قرار ميدهيد كه مورد استقبال قرار گيرد؟ انيميشن "زكرياي رازي" چه ويژگيهايي داشت كه به تقدير از شما در جشنواره جام جم منجر شد؟
- انيميشن رازي نقاط قابل توجه زيادي وجود داشت. براي مثال فيلمنامه آن داراي پيوستگي خوب بدون كش دادنهاي بي مورد بود. همينطور زمان بندي مناسب پلانها و اجراي خوب پس زمينهها كه مانع خستگي نگاه بيننده ميشد از ديگر نكات است. ما سعي كرديم بين تمامي مدت كار يعني ابتدا و انتهاي كار با يك كيفيت انيمه شده باشد. همينطور لحاظ كردن ظرافتهاي موجود در هنر ايراني را در كار ناديده نگرفتيم و نقش و نگارهاي ايراني در خود كاراكترها يا پس زمينهها وجود داشت.
نكته ديگر وجود حركت در تمامي سطح انيميشن مثلا در كاراكترهاي فرعي و پس زمينه و حركتهاي مولتي پلان براي بك گراندها و فورگراندها بود. همينطور ما به تغيير لباس و ظاهر كاراكترها در طول فيلم هم اهميت ويژهاي داديم. براي نمونه زكرياي رازي بالاي 10 دست لباس در اين انميشن بر تن دارد كه باور پذيري بيشتري براي بيننده ايجاد ميكند.
از قرار دادن موضوع طنز در كار كه به عهده شخصيت حسن بود نيز ميتوانم به عنوان دليل ديگري نام ببرم كه علاوه بر ايجاد صحنههاي طنز در كار به شخصيت اصلي لطمه وارد نكرد.
* چقدر در كارهاي انيميشن خود نوآوري و خلاقيت داشتهايد؟ به ويژه "زكرياي رازي" كه با انيماتوري آن برگزيده جشنواره جامجم شديد؟
- نوآوري در انيميشن رازي بيشتر به نوع اجراي آن برميگردد. اين انيميشن نخستين كار بلندي است كه با استفاده از قلم نوري و با حذف كاغد مستقيما در كامپيوتر طراحي شد كه اين امر به سرعت بالاي ساخت و صرفه جويي مناسب در هزينه و يك دستي بيشتر كار انجاميد و ما با تيمي كوچك و در زمان كم اين پروژه را به پايان رسانديم.
* براي ساخت انيميشن و انتخاب فيلم نامه چه ميزان به سليقه مخاطب توجه ميكنيد؟
- توجه به نيازهاي فرهنگي جامعه جز اصليترين دغدغههاي هر تيم هنري براي ارايه يك اثر خوب است ولي بايد بدون اينكه به شعور مخاطب توهيني شود به بالا بردن سطح سليقه هنري جامعه هم توجه كرد.
* چه آيندهاي براي انيميشن سازي كشور متصور هستيد؟
- به نظر من ما در تمامي سطوح در حال پيشرفت هستيم ولي با سرعتي بسيار كمتر از ديگر كشورهاي دنيا و با در نظر گرفتن اين موضوع در آينده خيلي عقبتر از سطح اول دنيا خواهيم بود ولي كمي بهتر از حالاي خودمان.
* چرا فيلمنامههاي انيميشنهاي ايراني قوام لازم را ندارد؟ يعني كودكان كمتر جذب آنها ميشوند؟
- به نظر من ساده انگاشتن وادي انيميشن از نظر نويسندهها دليل اصلي اين امر است. متاسفانه كساني كه توانايي نوشتن داستانهاي خوب و قوي براي سينما را ندارند به اين وادي وارد ميشوند. زيرا انيميشن را سادهتر ميانگارند. در حالي كه كاملا بر عكس است.
سطحي نگري به مقوله انيميشن متاسفانه باعث اين تفكر در بين نويسندگان ما شده كه فيلنامه براي انيميشن و يا داستان نويسي براي كودكان سادهتر از فيلمنامه نويسي براي سينما و تلويزيون است! بنابراين كساني كه موفق به ارائه كار در اين قسمتها نميشوند شانس خود را در انيميشن و كار براي كودكان جستجو ميكنند!
* خود شما چقدر به جنبه و ظرفيت كارتون شدن متن فكر ميكنيد؟
- بسيار زياد. با توجه به تواناييهاي فعلي در سيستم موجود در كشور توجه به اين امر بسيار مهم است. براي نمونه متني مثل شاهنامه بسيار قوي و زيباست ولي آيا ما واقعا تواناييهاي لازم براي به تصوير در آوردن اين اثر زيبا و با شكوه را داريم؟ متاسفانه همانطور كه ديدهايم تلاشهاي گذشته در اين وادي بيشتر به اين اثر زيبا لطمه وارد كرده است.
-------------
گفتگو: مريم عرفانيان
© 2003 Mehr News Agency .
جمعه|ا|28|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]