تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816859646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيوه‌هاي اسرائيلي در برخورد با معترضان ضدسرمايه‌داري


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: شيوه‌هاي اسرائيلي در برخورد با معترضان ضدسرمايه‌داري


اشاره:

بسياري از آگاهان در آمريكا بر اين باور بودند كه جنبش‌هاي ضدسرمايه‌داري «تسخير» در سراسر آمريكا حركت‌هاي زودگذري هستند كه با گذشت مدت زماني كوتاه از شدت آنها كاسته مي‌شود و اندك اندك در اذهان عمومي رنگ مي‌بازند، اما اين تفكر خطايي فاحش بود. اوباما كه تصور مي‌كرد مي‌تواند از اين خيزش براي پيشبرد شعارهايش بهره ببرد و در ابتدا سعي داشت تا بر اين موج سوار شود، خيلي زود به عمق نارضايتي عمومي از عملكرد شبكه سرمايه‌داري همسو با دولت آمريكا، پي برد و چاره‌اي جز سركوب آن نديد. او نمي‌توانست در آستانه انتخابات، رأي سرمايه‌داران را با رأي مردم عوض كند و براي سركوب سريع و قاطع اعتراضات، چه شيوه‌اي بهتر از روش‌هاي ددمنشانه صهيونيستي؟! در بخش پاياني مقاله خواهيم ديد كه چگونه اسرائيلي‌ها با آموزش پليس آمريكا، تجارب ضدانساني خود را كه در طول ساليان دراز در برخورد با مردم مظلوم فلسطين كسب كرده‌اند، با اربابان آمريكايي خود سهيم مي‌شوند.

***

يك سال پس از سخنراني «ديختر» او و «ميشل چرتف» دبير سازمان امنيت داخلي، سند همكاري امنيتي به امضا رساندند كه به موجب آن طرفين ملزم به همكاري براي تامين امنيت فرودگاه‌ها و برنامه‌ريزي در شرايط بحراني شدند. در سال 2010 «ناپوليتانو»، دبير امنيت داخلي آمريكا با وزير راه و ترابري اسرائيل قراردادي را در زمينه تامين امنيت فرودگاه‌ها منعقد كرد كه به موجب آن، پرسنل نهاد‌هاي اجراي قانون سازمان امنيت آمريكا مي‌توانند آزادانه وارد اسرائيل شوند. «ناپوليتانو» در اجلاس اخير ‏AIPAC، در «اسكات ديل» كاليفرنيا اظهار كرد: رابطه ميان آمريكا و اسرائيل هرگز به اين مستحكمي نبوده است.

پس از حادثه‌ 11 سپتامبر، همكاري با سازمان اطلاعات و امنيت اسرائيل، براي پليس نيويورك در رأس امور قرار گرفت. تنها چند ماه پس از حملات 11 سپتامبر، ‏NYPD‏ افسر رابطي را به عنوان مؤدي دائم مالياتي در «تل آويو» مستقر كرد.

تحت رهبري كميسر پليس «ري كلي» روابط ميان ‏NYPD‏ با اسرائيل روز به روز عميق‌تر شده است. «كلي» در اولين سفر خود در اوايل سال 2009 به اسرائيل، از حملات متعدد و همه جانبه اسرائيل به نوار غزه حمايت كرد. در اين حملات كه سه هفته به طول انجاميد، 1400 نفر كشته شدند. شدت حملات به حدي بود كه كميته‌ حقيقت ياب سازمان ملل، اسرائيل را به ارتكاب به جنايات جنگي محكوم كرد.

«كلي» در همان سال براي سخنراني در «هرزيليا» به اسرائيل بازگشت. اين كنفرانس، گردهمايي سالانه‌ مقامات دولتي نو محفظه كاران امنيتي است كه در مورد تهديد‌هاي احتمالي دموگرافيك تبادل نظر مي‌كنند.

پس از اين كه «كلي» به روي سن رفت، جمعيت حاضر در اين نشست از جانب «مارتين كرامر» يكي از دانشگاهيان طرفدار اسرائيل مورد خطاب قرار گرفتند، وي اظهار داشت كه محاصره‌ غزه توسط اسرائيل، در كاهش تعداد مردان جنگي موثر است و اگر ماموران ايالتي قادر به كنترل آنان نباشند، افرادي هستند كه قادرند اين كار را انجام دهند.

در نيويورك نيز ‏NYPD‏ واحد دموگرافيك مخفي را سازماندهي كرد كه وظيفه آن جاسوسي و زير نظر گرفتن اجتماعات مسلمانان در شهر است. اين واحد با حمايت همه جانبه و ارائه اطلاعات از جانب ‏CIA‏ آغاز به كار كرد. هنوزاز رئيس اسبق پايگاه اطلاعاتي «سيا» كه در خاور ميانه مشغول به جمع‌آوري اطلاعات براي اين سازمان بود، نامي برده نشده است. از سال 2002، ‏NYPD‏ مامورين مخفي تحت عناوين «ريكر» و «ماسك كرالر» را به كتاب فروشي‌ها و رستوران‌هاي آمريكايي-پاكستاني اعزام كرد. وظيفه اين گروه ارزيابي ميزان خشم پاكستاني‌ها از حملات هوايي آمريكا به پاكستان بود. عده‌اي از اين مامورين نيز به قهوه خانه‌هاي سنتي و مساجد فلسطينيان اعزام شدند تا از نحوه‌ سازماندهي مالي و انساني آنان اطلاعاتي كسب كنند. در صورت مشاهده‌ مطالعه‌ آثار ادبي مشكوك در كتاب فروشي‌ها، ابتدا اقدام به جمع‌آوري اطلاعات از آن فرد كرده و در صورت عدم دستيابي به اطلاعات مورد نياز، تحقيقات جامع‌تري از كتاب فروش به عمل مي‌آمد.

آنگونه كه يكي از مقامات اسبق پليس در مصاحبه با «اسوشيتد پرس» اظهار كرد، يگان دموگرافيك ‏NYPD‏ تحت تاثير شديد اسرائيلي‌ها قرار دارد، به طوري كه تلاش دارد با الگو گرفتن از مقامات اسرائيلي، از نحوه‌ كنترل مردم در كرانه غربي سود جسته و از اين الگوها در جهت تحت نظر گرفتن افراد استفاده كند.

سياست‌ كلي

پيرو سياست‌هاي كلي رژيم صهيونيستي، مامورين امنيتي در فرودگاه بين‌المللي «بن گوريون» افراد غير سفيد پوست و غير يهود، بالاخص اعراب را تحت بازرسي‌هاي ويژه قرار مي‌دهند. از اين ميان، مسافراني كه بيش از همه مورد آزار قرار مي‌گيرند، شهروندان فلسطيني هستند كه بايد حدود پنج ساعت مورد بازجويي و تفتيش بدني قرار گيرند.

مامورين فرودگاه از ميان اين مسافرين شماري را انتخاب و به اتاقي موسوم به «اتاق اعراب» منتقل كرده و با سؤالات تحقيرآميز مورد بازجويي قرار مي‌دهند. برخي از فلسطينيان تا زمان برخاستن هواپيما حق صحبت نداشته و در طول پرواز از جانب كادر پرواز، تهديد مي‌شوند. در يكي از موارد، مامورين امنيتي فرودگاه، كودكي شش ماهه را براي بازرسي بدني بيدار كردند.

نمونه‌هاي از اين دست آنقدر فراوانند كه نمي‌توان آنها را به تفصيل شرح داد. در سال 2007 سازمان حمايت از حقوق مدني ليستي از اين موارد تهيه كرد و به دادگاه مدني ارجاع داد.

عليرغم اين كه سيستم امنيتي خطوط هوايي اسرائيل مزاياي مشكوكي دارد و آزادي‌هاي مدني را نقض مي‌كند، اما در حال رسوخ بر فرودگاه‌هاي اصلي آمريكا نيز هست. پرسنل امنيتي فرودگاه بين‌المللي «لوگان» بوستن، توسط پرسنل اطلاعات و امنيت اسرائيل تحت تعليم تكنيك‌هاي روانشناسي در مواجهه با شهروندان آمريكايي قرار گرفته‌اند، اين تكنيك‌ها پيش از اين بر روي فلسطينيان آزمايش شده است. به كارگيري اين شيوه‌هاي جديد از ماه آگوست آغاز شد، در اين شيوه، ماموران رفتارشناس در ترمينال فرودگاه، خود را در صف‌هاي طولاني و در ميان مردم ديگر جا دادند. گمان بر اين است كه اين شيوه‌هاي نوين در فرودگاه‌هاي ديگر آمريكا نيز مورد استفاده قرار گيرد.

«پرسي شيفي» تحليلگر خطرات احتمالي كه اسرائيلي الاصل بوده و در مركز تكنولوژي حمل و نقل و مسائل لجستيك «ماساچوست» مشغول به فعاليت است، اظهار كرد: نياز است كه اين تدابير شديد‌تر شود.

امروزه در «مال آو آمريكا» كه يكي از مراكز بزرگ خريد در «بلومينگتون» مينه‌ستوتا است و از جاذبه‌هاي توريستي محسوب مي‌شود، شيوه‌هاي برقراري امنيت به روش اسرائيلي اجرا مي‌شود. اين شيوه‌هاي جديد با استخدام «مايكل روزين» از گروهبانان ارتش اسرائيل در سال 2005 آغاز شد.

«روزين» كه سابقا در واحد امنيتي سگ دار فرودگاه

«بن گوريون» در اسرائيل فعاليت داشت، به نيروهاي تحت امر خود دستور داد كه اوضاع را به دقت زير نظر گرفته و كوچك‌ترين نشانه‌هاي مشكوك را گزارش كنند.

به گزارش مركز تحقيقات و بازرسي، تيم «روزين» سالانه حدود 1200 فروشنده را مورد بازجويي و استنطاق قرار مي‌دهند.

يكي از هزاران نفري كه به چنگ مامورين «روزين» افتاد «نجام قريشي» مغازه دار پاكستاني-آمريكايي بود كه پدرش تصادفاً تلفن همراه خود را در رستوران جا گذاشت. يك روز پس از اين ماجرا، مامورين ‏FBI‏ به درب منزل وي مراجعه كرده و در مورد اشخاص احتمالي كه قصد آسيب زدن به آمريكا را داشته باشند، سوالاتي پرسيدند. اين بازجويي دو ساعت و نيم به طول انجاميد. قريشي در حالي كه اشك مي‌ريخت از تجربه‌ وحشتناك خود براي خبرنگاران سخن گفت. در همين حال، مرد ديگري كه «اميل خليل» نام داشت به دليل عكسبرداري از بندرگاه توسط مامورين ‏FBI‏ بازداشت و مورد بازخواست قرار گرفت.

«روزين» در مصاحبه‌اي با روزنامه «آمريكن جويش ورلد» اظهار داشت: ترس از حملات تروريستي به نقطه‌اي تاريك در زندگي آمريكايي‌ها مبدل شده است. تا زماني كه اين ديدگاه وجود داشته باشد، امثال «روزين» نگراني مالي نخواهند داشت.

تاكتيك‌هاي سركوب

مامورين پليس ضد شورش، از تاكتيك‌هايي كه پس ازحادثه 11 سپتامبر به آنها آموزش داده شده بود، براي سركوب معترضان جنبش تسخير وال استريت و برچيدن چادرهاي آنان از پارك «زاكوتي» در مركز «منهتن» استفاده كردند.

به نوشته‌ نيويورك تايمز، نيروهاي پليس نيويورك از تاكتيك‌هاي ضد تروريستي در حمله به پارك زاكوتي استفاده كردند.

بهره گيري از تاكتيك‌هاي ضد تروريستي براي سركوب معترضان غير نظامي، خشونت‌هاي پليس را كامل كرده است، به نحوي كه شاهد پرتاب گاز اشك‌آور و گلوله‌هاي صوتي و پلاستيكي به سمت معترضان هستيم.

با در نظر گرفتن ميزان آموزش‌هاي پليس نيويورك و ديگر نيروهاي پليس از سرويس اطلاعات ارتش اسرائيل و نيز رضايتمندي شايان سران پليس آمريكا از همتايان صهيونيست خود، اين سؤال مطرح مي‌شود كه پليس آمريكا تا چه حد از شيوه‌هاي اسرائيلي در سركوب جنبش تسخير استفاده كرده است، و آيا در آينده براي سركوب اعتراضات خياباني ديگر، از آنها استفاده خواهد كرد. پيش از اين نيز استفاده از روش‌هاي اسرائيلي براي سركوب معترضان توسط نيروهاي مجري قانون در آمريكا ديده شده است. اين روش‌ها خشونت پليس نسبت به افراد غير نظامي را تشديد مي‌كند؛ به گونه‌اي كه تدريجا مرزهاي موجود ميان برخورد با معترضان، جنايت كاران و تروريست‌ها كم رنگ شده‌اند.

«گرين برگ» بر اين عقيده است كه پس از حادثه 11 سپتامبر دولت آمريكا چاره‌اي جز واكنش سريع نداشت، اما هم اكنون در سال 2012 قرار داريم و در سطح خيابان با افرادي كه قصد هدايت هواپيما به ساختمان‌هاي دولتي را دارند مواجه نيستيم، بلكه با جواناني روبه‌رو هستيم كه گمان دارند حقوق شهرونديشان پايمال شده است. اگرچه استفاده از سياست‌هاي اسرائيلي در برخورد با معترضان به امري عادي بدل شده است، اما اگر اين روش‌ها به سياست‌هاي كلي كشور وارد شوند، كشور را با چالش‌هاي اساسي روبه‌رو خواهند كرد. ‏

بيهودگي سركوب

در چنين شرايطي، «ماكس فراد ولف» تحليلگر «گرين كرست كپيتال» بر اين باور است كه هرچه مقامات آمريكايي در مسير سركوب جنبش تسخير گام بردارند، پاسخ عكس گرفته و با توسعه جنبش مواجه مي‌شوند.‏

«راشاتودي» در ابتداي دومين ماه سال جديد ميلادي مطلبي را به جنبش تسخير وال‌استريت در سال گذشته اختصاص داد.

راشاتودي تصريح كرد: وقتي جنبش تسخير در سپتامبر سال گذشته ميلادي كمپ خود را در منطقه مالي نيويورك برپا كرد، ابتدا فقط شمار كمي به آن توجه كردند و كسي فكر نمي‌كرد كه اين جنبش به منزله اخگري، آتش به جامعه آمريكا بيفكند.

اين رسانه روسي افزود: خيلي سريع صداي مردم معترض به سراسر آمريكا تسري يافت. مردم آمريكا از جنبشي حمايت كردند كه به بيداري در خصوص رشد نابرابري درآمدي در آمريكا منجر مي‌شد و جالب اين بود كه اين نابرابري پيش از آن مورد سؤال واقع نمي‌شد.

بدهي ملي، كاهش فرصت‌هاي شغلي در كنار پاداش‌هاي سنگيني كه مديران 500 شركت بزرگ دريافت مي‌كنند، باعث شد كه جنبش تسخير گسترش يافته و به خارج از آمريكا تسري يابد. اندكي پس از برپا شدن اولين چادرها در نيويورك، جنبش و ايدوئولوژي آن جهاني شد.

شعار معترضين اين بود: «بهار عربي، تابستان اروپايي و پاييز آمريكايي.» در حالي كه به نظر مي‌رسيد بر خلاف جنبش‌هاي آفريقا و خاورميانه اين جنبش مسالمت‌آميز پيش رود، اما چنين نشد.

مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه فاصله طبقاتي در آمريكا طي 30 سال گذشته به بالاترين سطح رسيده است و آمريكا نيز در آستانه انتخابات 2012 قرار دارد.

«مارينا پورتنايا» خبرنگار راشاتودي در نيويورك كه پوشش اخبار جنبش تسخير وال‌استريت را بر عهده داشته مي‌گويد: شايد به همين دليل بود كه رسانه‌هاي جريان غالب آمريكايي، تا آنجا كه توانستند از پوشش جنبش تسخير خودداري كردند.

وي تصريح مي‌كند: در ابتدا جنبش تسخير كاملا توسط رسانه‌ها را به حاشيه رانده شده بود، اما سرانجام لحظه‌اي رسيد كه رسانه‌ها ديگر نمي‌توانستند از كنار ماجرا به راحتي عبور كنند.

از آنجا كه اين رسانه‌ها متعلق به شركت‌هاي سرمايه‌داري مختلف هستند، ديدگاه‌هاي متفاوتي را در خصوص جنبش ارائه كردند و نبايد فراموش كرد كه اتفاقا تيغ انتقاد جنبش متوجه نفوذ رسانه‌ها بود.

راشاتودي افزود: اگرچه جنبش تسخير با جمع شدن كمپ‌هايش توسط پليس، برخي فرصت‌ها را از دست داد، اما روشن است كه اين آخرين باري نيست كه از جنبش تسخير مي‌شنويم.

همان طور كه «ماكس فراد ولف» تحليلگر «گرين كرست كپيتال» مي‌گويد، جمع‌آوري نشانه‌ها دقيقا نتيجه برعكس داشته است.

وي در مصاحبه با راشاتودي تاكيد مي‌كند: مقامات اميدوار بودند كه اعتراضات به پايان رسد و وقتي اين اتفاق نيقتاد و در عوض بيشتر و بيشتر مورد توجه قرار گرفت، برخورد خشن‌تري از سوي مقامات در دستور كار قرار گرفت.

اما به نظر مي‌رسد استفاده از زور فقط اعتراضات بيشتري را در پي داشته باشد و منجر به سمپاتي عمومي نسبت به معترضين شود.

جنبش تسخير وال‌استريت يكي از مهم‌ترين رويدادهاي سال 2011 در سطح آمريكا و حتي در سطح جهان محسوب مي‌شود. اين جنبش از تاريخ 17 سپتامبر سال 2011 و با تظاهرات 700 نفر در شهر نيويورك آغاز شد، اما به زودي به ديگر شهرهاي آمريكا و حتي برخي كشورهاي سرمايه‌داري از جمله انگليس تسري يافت. اين جنبش ظرف سه ماه اول خود شاهد بيش از 5000 دستگيري بود و انواع روش‌هاي خشونت‌بار از جمله استفاده از اسپري فلفل و نارنجك صوتي براي سركوب معترضين از سوي پليس به كار گرفته شد.

جنبش تسخير نسبت به نظام سرمايه‌داري، طمع شركت‌هاي سرمايه‌داري و فساد حاكم بر سيستم اقتصادي آمريكا، به ويژه بانك‌ها معترض است.

مردمي بودن و عدم وابستگي به نهادهاي جامعه مدني آمريكا، تداوم و اعتراض به اصل نظام سرمايه‌داري، از جمله خصوصياتي است كه تحليلگران براي جنبش تسخير برمي‌شمارند.

نظام اقتصادي آمريكا از دهه 80 ميلادي با رويكردهاي ريگانيسم و تاچريسم و بي‌اعتنايي شديد به طبقات ضعيف، به مرور زمينه را براي گسترش اعتراضات مردمي افزايش داد.

در رويكرد جديد كه جايگزين اقتصاد كينزي شد، دخالت دولت به نفع اقشار ضعيف و متوسط تا حدود زيادي متوقف شد و نئوليبراليسم تمام‌عيار بر اقتصاد آمريكا سايه افكند.

نئوليبراليست‌ها يا نهادگرايان نئوليبرال به شكلي ايدئولوژيك، معتقد به لزوم آزاد گذاردن فرآيندهاي اقتصادي و حاكميت اصل بازار آزاد هستند.

ادامه اين سياست ظرف سه دهه گذشته لطمات سختي را به بدنه جامعه آمريكا وارد كرده است كه اوج آن در جنبش تسخير قابل مشاهده است. كارشناسان جنبش تسخير را ادامه‌دار و بلند‌مدت پيش‌بيني مي‌كنند.





دوشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن