تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819507805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران، ادعاي تمايل به انجام اقدامات تهديدآميز در خاك آمريكا را رد كردواكنش به اظهارات مدير اطلاعات ملي آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: ايران، ادعاي تمايل به انجام اقدامات تهديدآميز در خاك آمريكا را رد كردواكنش به اظهارات مدير اطلاعات ملي آمريكا
عكس: نگار متين‌نيامهمانپرست: توهم تهديد، ريشه در تفكرات منسوخ جنگ سرد دارد دنياي‌اقتصاد- رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت خارجه اظهارات جيمز كلاپر، مدير اطلاعات ملي آمريكا درباره ايران را به شدت رد كرد. كلاپر سه شنبه هفته گذشته در جلسه كميته اطلاعاتي سناي آمريكا با اشاره به اتهام «ترور سفير عربستان در واشنگتن توسط ايران» تهران را متهم كرد كه تمايل دارد تا در داخل آمريكا دست به اقدامات تهديدآميز بزند.


كلاپر در اين جلسه با توسل به سناريويي كه طي چهارماهه گذشته بارها از سوي مقامات تهران رد شده است، تلاش كرد تا موج
ايران هراسي را از كشورهاي حاشيه‌اي جنوب خليج‌فارس و كشورهاي اروپايي به داخل خاك آمريكا نيزهدايت كند. اين سناريو در روز نوزدهم مهرماه سال جاري كليد خورد. روزي كه دادستان كل آمريكا طي مصاحبه‌اي ادعا كرد كه توطئه ترور سفير دولت پادشاهي عربستان سعودي در واشنگتن توسط نيروهاي امنيتي آمريكا خنثي شده و در اين رابطه فردي به‌نام منصور ارباب سيار بازداشت شده است.
سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به اظهارات مدير اطلاعات ملي آمريكا با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران كشوري مسوول و متعهد به مباني حقوق بين‌الملل و منشور ملل متحد است و عملكرد سه دهه گذشته انقلاب اسلامي نيز مويد اين واقعيت است، افزود: كساني‌كه خود متهم به حمايت از ترور دانشمندان ايراني در تهران هستند، نمي‌توانند چنين اتهامات نادرست و كذبي را متوجه جمهوري اسلامي ايران بكنند. به گزارش ايسنا، وي گفت: توهم تهديد، ريشه در تفكرات منسوخ جنگ سرد دارد.
ادعاي كلاپر عليه ايران
جيمز كلاپر، رييس سازمان اطلاعات ملي آمريكا كه سه شنبه هفته گذشته به همراه ديويد پترائوس، رييس سازمان اطلاعات مركزي(سيا) به كميته اطلاعاتي سنا رفته بود، در اين كميته گفته بود: تحريم‌هاي جديد تاثير شديدتري نسبت به تحريم‌هاي پيشين داشته، ولي انتظار نمي‌رود به سقوط حكومت ايران منجر شود.اين تحريم‌ها تاكنون نتوانسته رفتار نظام ايران را تغيير دهد.
كلاپر در عين حال با اشاره به اتهام ترور سفير عربستان در واشنگتن از سوي ايران بار ديگر، تهران را متهم كرده بود كه تمايل دارد تا در داخل آمريكا دست به اقدامات تهديدآميز بزند. وي همچنين از تهديد هم‌پيمانان منطقه‌اي ايالات متحده از سوي ايران نيز ابراز نگراني كرده بود.
جزئيات سناريوي ترور
مقامات آمريكايي در مهرماه سال‌جاري ادعا كرده بودند كه توطئه‌ دو مرد مرتبط با نهاد‌هاي امنيتي ايران براي ترور عادل الجبير، سفير عربستان در آمريكا را خنثي كرده‌اند. به گفته آنها يك نفر از اين افراد دستگير شده است، اما گمان مي‌رود نفر دوم در ايران باشد. باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا اين اقدام را «ناقض حقوق آمريكا و حقوق بين‌الملل» و عربستان آن را «منزجركننده» خوانده بودند. هيلاري كلينتون، وزيرخارجه آمريكا نيز ابراز اميدواري كرده بود كه اين مساله باعث شود كشورهايي كه در اجراي تحريم‌هاي موجود عليه ايران ترديد دارند در اين مسير قدم بردارند. اريك هولدر، وزير دادگستري آمريكا نيز وارد اين ماجرا شده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و سپاه قدس را در اين زمينه متهم كرده بود. او در يك كنفرانس خبري مدعي شده بود: مقامات عالي‌رتبه اين نهاد‌ها كه بخشي از دولت ايران محسوب مي‌شود مسوول اين توطئه هستند.
واكنش تهران به سناريوي ترور
اتهام افكني واشنگتن عليه تهران مبني بر دست داشتن در توطئه ترور سفير عربستان در آمريكا، واكنش فوري مقامات ايران را درپي داشت. علي لاريجاني، رييس قوه‌مقننه دراين رابطه گفته بود: غرب دچار سكته سياسي شده؛ بنابراين مي‌خواهد بحران جديدي را به صورت موهوم ايجاد كرده و بين كشورهاي منطقه مساله‌‌سازي كند.علي‌اكبر صالحي، وزير خارجه نيز وارد كردن چنين اتهاماتي را به ايران ناشيانه خوانده و اظهار كرده بود: قطعا دوستان ما در حوزه خليج‌فارس با اين شيطنت‌ها آشنايي دارند و آمريكايي‌ها نيز مجبور به عذرخواهي خواهند شد. رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت خارجه نيز ادعاي طراحي ترور سفير سعودي در آمريكا را عاري از هرگونه صحت دانسته و قويا آن را تكذيب كرده بود. محمد خزاعي نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در فوري‌ترين واكنش در نامه به بان كي مون دبيركل اين سازمان اظهارات مقامات آمريكايي را اتهامات جعلي خوانده و نسبت به تاثيرات آنها بر صلح و امنيت هشدار داده بود. وزارت خارجه نيز در غياب سفير سوئيس، كاردار اين كشور در تهران را به عنوان حافظ منافع آمريكا احضار و مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران را نسبت به اتهام افكني آمريكايي‌ها اعلام كرد بود.
افزون بر اين، وزارت خارجه كشورمان در بيانيه‌اي تصريح كرده بود: فرد بازداشت شده [منصور ارباب سيار] حداقل از حدود 16سال قبل در آمريكا اقامت داشته و چنين فردي هيچ ارتباطي با نهادهاي دولت جمهوري اسلامي ايران نداشته است.
وزارت خارجه در ادامه اين بيانيه تاكيد كرده بود كه بر اساس بديهيات حقوقي، در صورت وجود هرگونه ادعا نسبت به دولت ديگر، دولت آمريكا بايد حداقل اطلاعات فردي متهم / متهمين را براي بررسي، اعلام نظر و درخواست همكاري به كشور مورد نظر تسليم مي‌كرد، اما دولت آمريكا به‌‌رغم درخواست صريح جمهوري اسلامي ايران و برخلاف كنوانسيون‌هاي شناخته شده بين‌المللي، تاكنون هيچ‌گونه اقدامي در اين زمينه انجام نداده است. اين بيانيه همچنين ادامه داده بود: بديهيات فوق‌الذكر در كنار ساير ادله روشن موجب شده است كارشناسان و شخصيت‌هاي مجرب سياسي در سطح بين‌المللي و حتي خود آمريكا نيز ادعاي مقام‌هاي آمريكا در خصوص اصل توطئه – صرف‌نظر از انتساب آن به دولت ديگر - را رد كرده و بعضا از آن به تمسخر ياد كنند.

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن