واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: قوي تن: آمادگي پاسخ به نقدها را ندارم
علي قوي تن گفت: اين جلسه ها بنا به گفته دبير جشنواره بايد با محوريت پرسش و پاسخ باشد نه نقد و براي فيلمي كه هنوز اكران عمومي نشده است نبايد نقد انجام داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، سومين نشست از مجموعه نشستهاي نخستين روز اكران فيلم در برج ميلاد به فيلم «پرواز بادبادك ها» ساخته علي قوي تن اختصاص داشت.
اين نشست با حضور كارگردان و بازيگر فيلم علي قوي تن و رويا پوريادگار ديگر بازيگر سينمايي «پرواز بادبادك ها» و مهدي حسيني وند تدوينگر، بيژن كاشاني دستيار كارگردان اين كار برگزار شد و محمود گبرلو به عنوان مجري كارشناس به همراه علي اصغر كشاني منتقد جلسه به نقد و تحليل فيلم پرداختند.
در ابتداي اين جلسه و در خوش و بش عوامل فيلم با حضار، رويا پوريادگار گفت: از تحمل خوب تان براي ديدن اين فيلم ممنونم.
علي قوي تن با اشاره به كارنامه فيلم سازي خود كه به دو دهگي رسيده است، گفت: در تمام طول زمان فيلم سازيام به غير از دو فيلم «سنجاقكهاي بركه سبز» و «بادهاي بهاري» و اين فيلم جديد، تمام كارهايم در زمره فيلم هاي گيشهاي و تجاري جزء سينماي بدنه محسوب مي شدند. زماني كه «نسكافه داغ داغ» را ساختم تصميم گرفتم به دغدغه ها و علايق ام بازگردم. قوي تن در ادامه افزود: 20 سالل فيلمسازي تجربه خوبي را برايم رقم زد كه بتوانم فيلمسازي به گونه اي كه دوست دارم را دنبال كنم. «پرواز بادبادكها» دغدغههاي مرا به تصوير مي كشد، و مخاطب ويژه خود را براي بيان حرف ها و پيامهايش پيدا مي كند. براي اين كار نيازمندم كه خودم هم در مقام سرمايه گذار حضور داشته باشم، چرا كه تهيه كنندگان حاضر نمي شوند براي فيلمي كه فيلمنامه اي متناسب با سينماي بدنه با حضور بازيگران بيشمار ندارد، سرمايه گذاري انجام دهند. گرچه در ميانه راه از كمك هاي بنياد سينمايي فارابي بهره بردم و توانستم اين پروژه را به پايان برسانم.
رويا پوريادگاري در پاسخ به نحوه شكل گيري اين همكاري گفت: دو سال پيش اولين همكاري ام در «سنجاقك هاي بركه سبز»، دليل اصلي حضورم در اين فيلم نيز بود. با وجود تفاوت سنياي كه اين نقش با من داشت، حضور قوي تن براي پذيرفتن چنين نقشي با همه خطرافتادن به ورطه اي كه در پيشنهادهاي بعدي مرا با مشكل مواجه مي كرد، دليل خوبي براي ايفاي نقش بود. اين فيلم سليقه مخاطب نيست. مخاطب اگر سردر سينما فيلمي را بدون عكس بازيگران چهره ببيند، و با خلاصه داستاني اين گونه مواجه شود براي ديدن فيلم نمي آيد. سليقه مخاطبان سينما مدت هاست كه تغيير كرده.
علي اصغر كشاني، منتقد جلسه در ابتداي سخنان خود با اشاره به صحنه هايي از فيلم گفت: نوع روايت كمكي به داستان نمي كرد. همينطور به نظر مي رسد كه سوژه اين داستان با نگاهي به فيلم هاي «انجمن شاعران مرده» و «روبان سفيد» ايجاد شده است. به نظر مي رسد بخش هاي مختلف فيلم در سوژه و پرداخت، به گونه اي مستقل عمل مي كردند كه بي هيچ شباهتي، مي توان آن ها را از هم جدا كرد و به شيوه اي جداگانه مورد پرداخت قرار داد. همينطور ضعف شخصيت پردازي در صحنههاي مختلف بيكمك گرفتن از ديالوگ و نماهاي ويژه و موسيقي بيشتر مشخص مي شود.
كشاني با اشاره به حركت هاي دوربين كه متناسب با صحنهها اتفاق نمي افتاد، گفت: به نظر مي رسد كارگردان براي فيلم خود آن چه را از توانايي لازم بوده، نگذاشته است.
علي قوي تن كه با اعتراضات خود به مجري كارشناس به جايي نرسيده بود، حرف منتقد جلسه را قطع كرد و گفت: قرار نبود اين جلسه نقد باشد. بر اساس گفته هاي دبير جشنواره فكر مي كردم كه قرار است تنها پرسش و پاسخ ميان عوامل فيلم و حضار انجام شود. قرار نبود فيلمي را كه هنوز به اكران عمومي درنيامده نقد كنند. من براي پاسخ گويي به اين دست نقدها آمادگي ندارم. بهتر است به پرسش و پاسخي كه حرفش را زده بودند، بپردازيم.
در ادامه اهالي رسانه با قرار گرفتن پشت تريبون، با تذكرهاي مداوم كارگردان «پرواز بادبادك ها» تلاش كردند سوال هايشان را جداي از فضاي نقد بپرسند، گرچه جز يك مورد اين اتفاق حاصل نشد.
علي قوي تن در باب توضيحي از فضاي كلي فيلم با اشاره به كاركردي كه شخصيت ها در موقعيت هاي مختلف نشان مي دهند افزود: نريشن ها بودند كه داستان را مشخص كردند. گرچه در ابتدا قصد نداشتم فضاي شاعرانه اي ايجاد كنم اما اين قصه بود كه فضا را بدون برداشت از هيچ فيلم مشخصي برايم ترسيم كرد. تمام عوامل درگير فيلم از همين قصه مي آيد.
قوي تن در پايان با اشاره به اين كه افراد زيادي به شباهت قيافه من به زنده ياد سهراب سپهري توجه داشته اند، گفت: در اين فيلم هيچ تعمدي براي استفاده از اين شباهت نبوده است. هرچند با پيشنهاداتي به اين فكر افتاده بودم كه فيلمي در مورد سهراب سپهري انجام بدهم و تحقيق 8 ماهه اي هم انجام دادم. اين اتفاق زمان فيلم «نسكافه داغ داغ» بود و خسرو شكيبايي نيز قول همكاري را به من داده بود. حيف كه عمر او براي ساخت اين فيلم قد نداد./ي2
جمعه|ا|14|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]