واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: بهرام بيضايي: «وقتي همه خوابيم» درباره بخشي از فرهنگ ماست
تهران – خبرگزاري ايسكانيوز : بهرام بيضايي در نشست نقد و بررسي فيلم گفت : «وقتي همه خوابيم» درباره بخشي از فرهنگ ماست.
به گزارش گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران " ايسكانيوز " نشست نقد و بررسي فيلم" وقتي همه خوابيم" با حضور بهرام بيضايي، مژده شمسايي، عليرضا جلالي تبارف هدايت هاشمي، محمد رضا درويشي، شقايق فراهاني و حسام نواب صفوي برگزار شد.در ابتداي اين نشت، بهرام بيضايي گفت: من از عواملي كه اينجا هستند تشكر مي كنم و ازاينكه من را در برابر اين جوخه آتش تنها نگذاشتند، سپاسگذارم.
وي در ادامه درباره ارتباط اين فيلم و شرايط توليد" لبه پرتگاه" افزود: فيلمنامه اين فيلم را بعد از لبه پرتگاه نوشتم . اين فيلم با حاج آقا آكتور سينما اولين فيلم سينما ارتباط دارد. و راجع به پشت صحنه آن فيلم است."وقتي همه خوابيم" امتداد اولين فيلم تاريخ سينماي ايران است.
بيضايي ادامه داد: اين فيلم يك سه گانه است. كه "اعتراض" و "لبه پرتگاه" دو فيلم ديگر اين سه گانه به شمار مي روند. اين سه درباره فيلم ساختن در سينما است. فيلمنامه "اعتراض " را سالها قبل نوشتم و دوست دارم روزي آن را بسازم.
وي درباره بخش ديگر اين سه گانه توضيح داد: دومين بخش اين سه گانه لبه پرتگاه است كه درباره بازيگري است كه بخشي از بازي خود را در فيلم با دستبند انجام مي دهد و تحت نظر است.
در ادامه محمدرضا درويشي آهنگساز فيلم گفت تجربه كار با بيضايي هميشه براي من زيباترين تجربه بوده است اين پنجمين كاري است كه با وي همكاري مي كنم و هميشه بدون ذهن خلاق و كمكهاي مستقيم او نمي توانم موسيقي فيلم را بسازم اين پروژه سخت تر از كارهاي قبلي بود زيرا هم موسيقي و هم خود فيلم سخت است بخشي از موسيقي توسط اركستر سمفونيك اكراين ضبط شده و اميدوارم هم شما و هم استاد بيضايي از نتيجه كار راضي باشند.
مژده شمسايي يكي از بازيگران وقتي همه خوابيم در ادامه بيان كرد: سينما كاري گروهي است و بازيگران جلوه اين كار هستند. اين فيلم حاصل كار همه هست و جا دارد از همه گروه تشكر كنم فيلم سختي بود اما همكاران خوبي داشتيم كه اين سختي را آسان كردند.
شقايق فراهاني بازيگر نقش خاطره مقبول در ادامه افزود آرزو داشتم روزي در كار بيضايي بازي كنم و خوشحالم قبل از مرگم يك نقش حتي خيلي كوتاه را در اين فيلم بازي كردم.
عليرضا جلالي تبار ديگر بازيگر فيلم عنوان كرد: دانشجويي را با جارو زدن صحنه كارهاي بيضايي پشت سر گذاشتم در كارهاي نمايشي وي مدير صحنه بودم در اين فيلم نيز بيشتر حواسم به كارهاي او در زمان كارگرداني بود.
حسام نواب صفوي نيز افزود: هر بازيگري آرزو دارد با بهرام بيضايي كار كند براي من نيز تجربه گران بهايي بود بعد از پايان اين فيلم احساس كردم يك بار ديگر از دانشگاه تئاتر فارغ التحصيل شدم.
هدايت هاشمي در ادامه اين نشست گفت: من دوازده سال است كه در حوزه تئاتر كار مي كنم و آثار سينمايي من شايد در طول اين سالها كمتر باشد شانسي داشتم تا در اين فيلم با بيضايي همكاري كنم در تجربه قبلي نمايش "افرا" نيز من نقش يك پيرپسر را داشتم در اين كار نيز همين طور، فكر مي كنم ايشان علاقمند هستند من را در اين نقش بيشتر ببينند.
بيضايي در ادامه اين نشست تاكيد كرد: اين فيلم درباره ستاره سازي نيست و بلكه اين موضوع بخشي از آن است. هيچ بازيگري از مادر تجاري به دنيا نيامده است. كساني در سينما هستند كه استعدادهايي دارند اما شرايط آنها را تجاري مي كند.
وي در ارتباط با پرداختن به مسائل پيش پا افتاده و سطحي در اين فيلم گفت: تمام اين خط كشي ها به عقيده من مخدوش است. اين مسئله اي كه در فيلم مطرح كردم پيش پا افتاده نيست. به طور نمونه در همين سالن سينما ما در زمان نمايش فيلم مشكل صدا داشتيم درصورتي كه مسئولين از يك سال قبل مي دانند قرار است در اينجا جشنواره برگزار شود. بهتر است زودتر به فكر اين موضوع بيفتند.
بيضايي افزود: وقتي به كلمات، تصوير و صدا اهميت نمي دهيم پس اين موضوعي كه من در فيلم مطرح كردم. پيش پا افتاده نيست. چرا بايد فقط موضوعهاي اسطوره اي، معنايي و... براي ما فقط مهم باشند.
وي خاطرنشان كرد: بهترين چيزي كه ممكن بود بسازم را ساختم .فكر كردم مي توانم راجع به سينما حرفي بزنم و اين موضوع به عقيده من اصلا پيش پا افتاده نيست. زماني كه توليد "لبه پرتگاه" به سرانجام نرسيد عده اي از منتقدان در مطبوعات عنوان كردند كه اين خود بيضايي است كه نمي خواهد فيلم بسازد و يا سئوالهايي نظير "چرا بايد بقيه هزينه نبوغ بيضايي را بدهند؟" اين چيزيست كه شما مي گوييد.
بيضايي ادامه داد: من از سال 60 تا به حال شغلي ندارم پس شما درباره چه چيزي حرف مي زنيد. اگر من پيش پا افتاده فيلمي ساختم ببخشيد شايد شخصي ديگري يك جور ديگر بسازد. بايد خط كشي ها را كنار بگذاريم.
وي درباره كتاب شاهنامه كه در فيلم به آن اشاره ميشود، گفت: موقع ساختن به طوراتفاقي به اين موضوع فكر كردم. دنبال كتابي بودم كه تعبيري به چيزي نشود پس شاهنامه را انتخاب كردم بعد از مدتي متوجه شدم استفاده از اين كتاب نيز خود معنايي دارد. ما با بچه ها درباره شاهنامه حرف مي زنيم اما زندگيمان جور ديگري است.
بيضايي در ادامه عنوان كرد: اين فيلمي نيست كه بگويم چرا در اين سالها فيلم نساخته ام. ما درباره فرهنگ صحبت مي كنيم اين هم بخشي از فرهنگ ماست.
وي درباره ميزانسن هاي تئاتري و سينمايي و بازيهاي اين فيلم گفت: من متوجه تفاوت ميزانسن و بيان تئاتري و سينمايي نمي شوم و نمي دانم چه تفاوتي دارد؟ اگر بازيگران لاتي حرف بزنند پس واقعي است! به عقيده من فقط بازي بد و يا خوب وجود دارد و در اين فيلم سعي كردم همه خوب بازي كنند.
مژده شمسايي در ادامه توضيح داد: در فيلم "وقتي همه خوابيم" دو موضوع فيلم و پشت صحنه با هم پيش مي رود به همين دليل سعي شده ميزانسن ها، بازيها و حركات دوربين متفاوت باشند در بخش اول كه فيلم است حركات، دوربين و ميزانسن ها جلوه بيشتري دارد و سعي كرديم اين تفاوت به خوبي حفظ شود.
عليرضا جلالي تبار نيز افزود: در خود فيلم و پشت صحنه، بيضايي ما را براساس متن و ميزانسن هدايت مي كرد و هيچ كدام از ما از قبل متد يا شيوه بازي نياورده ايم همه بازيگران صادقانه بازي كرده اند.
نواب صفوي در ادامه بيان كرد: من هم مفهوم خط كشي بين بازي هاي تئاتري و سينمايي را متوجه نمي شوم من در اين فيلم دو شخصيت را بازي مي كردم و فكر مي كنم نسبت به عوامل ديگر بازي خوب و معقولي ارائه كردم .تمامي بازي بازيگران اين فيلم منطقي و درست بود.
هدايت هاشمي درباره حضور بازيگران تئاتر در سينما و بالعكس آن توضيح داد: عجيب است اين نوع توصيف از بازيگري فقط در نقدهاي سينمايي وجود دارد. در طول اين سالها كه تئاتر رونق گرفت ما شاهد رجوع كردن خيلي از بازيگران سينما به تئاتر بوده ايم اما هيچكدام آنها به اين امر متهم نشده اند. اما وقتي بازيگران تئاتر به سينما مي روند با اين موضوع و اين خط كشي ها برخورد مي كنند. بهتر است از اين كار دست برداريم .
درويشي درباره استفاده از دو نوع موسيقي در بخش هايي از فيلم و پشت صحنه گفت: تا حدي از دو جنس موسيقي براي اين فيلم استفاده شده است. براي موسيقي با استاد بيضايي مشورتي كرديم و قرار شد بخشي از كار را در ايران و بخشي ديگر را در اكراين انجام دهيم.
بيضايي نيز در اين باره توضيح داد: موسيقي بخشهاي پشت صحنه به سمت سادگي مي رود و اين كليشه شدن به عمد است.
بيضايي درباره ديالوگ نويسي اين فيلم گفت: من فيلمهايي مي بينم كه در آن پرحرفي مي كنند و يا تخت حرف مي زنند سينمايي و يا تئاتري نمي دانم .البته اين موضوع به فهم من از سينما برمي گردد وقتي تئاترهاي عروسكي را مي بينم كه مدام بي جهت به يكديگر سلام و عليك مي كنند ناراحتم مي كند. من در اين فيلم سعي كردم اين كار را انجام ندهم و در صورت نياز به آن بپردازم. من نوكر واقعيت وقت گير نيستم و اين به عقيده من گفتگو نويسي در سينماست.
وي خاطرنشان كرد: اين فيلم حرف دل من نيست." وقتي همه خوابيم" راجع به بخشي از فرهنگ ماست اين نقدي به مجموعه شرايط است كه هيچ كس سرجاي خودش نيست.
اين كارگردان سينما افزود: سينما و مطبوعات بسيار آسيب پذير هستند و اين حساسيت خصلت آنهاست به همين دليل به سراغ آنها رفتم تا راجع به حساسيت آنها فيلم بسازم .
وي افزود: من از هيچكدام از كارهايم راضي نيستم و فكر مي كنم فيلمي را كه دلم مي خواسته هنوز نساخته ام .اين شبيه سگ كشي نيست. سينما فقط به اجتماعي و اسطوره اي تبديل نمي شود از حالا كساني را مي بينم كه وجه اسطوره اي اين فيلم را مي بينند و راجع به آن مي نويسند كمي فاصله مي خواهد تا اين فيلم هضم شود.
بيضايي تاكيد كرد: بعد از اين فاصله به لايه هاي زيرين اين فيلم مي رسند و اميدوارم اين فاصله زياد طول نكشد و من آن روز را زود ببينم. ساخت اين فيلم تغيير نگرش نيست. هنوز كساني هستند كه در ابعاد اجتماعي به دنبال مفاهيم اسطوره اي و در ابعاد اسطوره اي به دنبال مفاهيم اجتماعي مي روند دو سال پيش فيلم هشت دقيقه اي فرش را ساختم كه يك كار اسطوره اي بود اما هيچ كس درباره آن چيزي ننوشت و حتي نخواست بشنود.
وي در پايان عنوان كرد: اين فيلم راجع به واقعيت و صدمه پذيري آن است، خيلي كار سخت و دشواري نيست كه در جلسه اول دچار سوء تفاهم نشويم و بعد هضمش كنيم. از حضور همه شما و عوامل تشكر مي كنم و اميدوارم آنها بعد از اينكه فيلم را ديدند از حضورشان پشيمان نشده باشند.
هدايت هاشمي نيز افزود :شما دوستان مطبوعاتي هستيد كه مي توانيد از فيلم ساختن بيضايي حمايت كنيد و مي دانم راضي نيستيد كه چنين فرد نازنيني چندين سال در اين سينما كار نكند./120
يکشنبه|ا|13|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]