تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833567531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروری بر فعالیت‌های موسیقیایی مهران مدیری


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: مثل كار طنزم كه تعریفی ندارد. در كنسرت‌هایم هم كسی بالاخره نفهمید كه چه بود. كلاسیك بود یا سنتی. شاید هم پاپ بود چون پاپ یك... تشویق: نه می‌مونی نه می‌ری، چه كار اشتباهی!شكی در این نیست ‌كه مهران‌مدیری هنرمند خلاق و توانایی‌ست و یكی از چهره‌های محبوب فرهنگی و هنری ایران. همین محبوبیت هم باعث می‌شود كه حتی وقتی در مقام خواننده با سه خواننده مطرح و توانای دیگر اجرای زنده دارد، بیشتر از موسیقی‌اش خود مهران مدیری مورد توجه باشد، كسی كه تا می‌خواست حرف بزند با تشویق مردم مواجه می‌شد، به‌طوری كه مجبور شد خواهش كند كه بگذارند سلام و احوال‌پرسی كند و دو كلمه بگوید و بعد تشویق‌ها را ادامه بدهند. با این‌همه وجه رسانه‌ای/تصویری مهران مدیری بسیار بیشتر از دیگر خصیصه‌های فردی و هنری‌اش مورد توجه است، بسیاری هنوز نمی‌دانند كه او می‌خواند، آلبوم دارد، تئاتر بازی كرده است، به حیوانات علاقه دارد، موزیك‌باز است و حتی این‌كه قبل از شهرتش در مقام بازیگر و كارگردان یا همین چند وقت پیش دچار افسردگی شده بود، چیزی شبیه همان كه در مرد دوهزارچهره و مهران مدیری‌اش دیدید. البته سه چهار سال پیش مدتی هم شایعاتی از قبیل این‌كه یكی از خوانندگان لس‌آنجلسی برادر اوست در جامعه مطرح بود كه به زودی هم تب این شایعات فروكش كرد. می‌توان گفت مدیری از اولین بازیگرانی بود كه سراغ موسیقی آمد، شاید هم موسیقی قبل‌ترها سراغ او رفته بود.میهمانان: با من مسافری‌ست!در تابستان 79 آلبومی به بازار موسیقی آمد كه شاید نه آن سال‌ها كسان زیادی از آمدنش باخبر شدند و نه بسیاری از طرفداران این هنرمند هنوز از وجود چنین آلبومی خبر دارند. گرچه بازار موسیقی ایران وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی دارد و به سختی می‌توان گفت كه كدام آلبوم مورد پسند مردم قرار می‌گیرد و كدام‌یك نه، اما در این آشفته بازار «از روی سادگی» آلبوم قابل تاملی بود، حتی اگر بر مدار بازار پاپ ما قرار نداشت و هنوز هم برای خیلی‌ها آلبومی خاص و متفاوتی است. مدیری در این آلبوم دو ملودی از بابك بیات خوانده است، شعرهای آلبوم از سیاوش كسرایی، علی باباچاهی، فرشته مومنی، هاتف علیمردانی و افشین یداللهی‌ست و مهرداد بلوچیان هم یك ملودی در آن دارد. بقیه ملودی‌ها به همراه تنظیم قطعات بر عهده فردین خلعتبری بوده است، كسی كه شاید نگاه جدی مدیری به موسیقی حاصل تشویق‌های او باشد. «از روی سادگی» قطعات دل‌نشینی مثل مسافر، پنجره، صبح عید و ماهی نقره‌ای دارد و سازبندی جالب آن در یك‌سری از قطعات، حال و هوای فیلم‌ها و كافه‌های دهه پنجاه اروپا را به آدمی منتقل می‌كند. تك نوازی‌های آكاردئون و حضور فعال سازهایی مثل پیانو، ابوا، كلارینت و هورن حال و هوای عجیبی به آلبوم داده است. حتی در یكی از قطعات آندره آرزومانیان كلاوسن نواخته است. تقدیم‌نامه‌چه: از روی سادگی!«ترانه‌هایی خوانده‌ام از سر دلتنگی، با امیدواری، از روی سادگی... تلاش كرده‌ایم مجموعه‌ای از ترانه بسازیم، سرشار از متانت، سرشار از عشق. با جسارت و فروتنی، این مجموعه را به محمد نوری تقدیم می‌كنم.» این یادداشتی‌ست كه مدیری در داخل بروشور آلبوم نوشته بود. این تقدیم كردن و شباهت لحن و رنگ صدای مدیری به محمد نوری كافی بود كه تا مدت‌ها همه فكر كنند كه مدیری شاگرد نوری بوده است. چیزی كه او بعدها در مصاحبه‌های مختلف‌اش تكذیب كرد و گفت كه فقط علاقه‌مند به صدای محمد نوری است. پشت صحنه: تو منو این‌جوری خواستی تك و تنهاخود مدیری در بسیاری از مصاحبه‌ها دلیل خواننده شدن‌اش را تشویق‌های فردین خلعتبری می‌داند. قصه از آن‌جا شروع می‌شود كه یك روز در پشت صحنه برنامه نوروز 77 مهران مدیری در حال خواندن آواز است و صدای او باعث جلب توجه خلعتبری می‌شود و بحث همكاری و خواندن حرفه‌ای از همین‌جا شروع می‌گردد. مدیری علاوه بر آلبوم «از روی سادگی» دو همكاری دیگر هم با فردین خلعتبری داشت؛ ترانه تیتراژ سریال «مهر و ماه» و ترانه تیتراژ فیلم سینمایی «هم‌نفس» به كارگردانی مهدی فخیم‌زاده كه هر دو بسیار بیشتر از آلبوم‌اش مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفتند. خلعتبری هم در جاهای مختلفی «هم‌نفس» را موفق‌ترین همكاری اش با مدیری و موفق‌ترین ترانه اجرا شده توسط او می‌داند، هم از نظر موسیقیایی و هم از نظر استقبال مردم. نكته جالب این‌جاست كه گویا مهران مدیری این ترانه را در استودیو در مدت بسیار كمتری از آن‌چه آهنگ‌ساز پیش‌بینی می‌كرده خوانده است و این مسئله با توجه به ملودی بسیار سخت كار و سلفژ نه‌چندان قوی مدیری مسئله قابل توجهی‌ست. شاید همان باهوش بودن این هنرمند و البته گوش قوی‌اش در بخش موسیقی سبب توفیق او در ارائه كارهایی از این دست بhشد. پیشنهاد بی‌شرمانه: امشب از فاصله بین دو موج، ماهی نقره‌ای یاد تو را می‌گیرم...«موسیقی را از خیلی سال قبل‌تر، همیشه كاركردم و شنیدم، به‌خصوص موسیقی كلاسیك را به‌خاطر فضایی كه در خانواده ام بود. برادرم پیانیست بود. از خیلی سال پیش هم همینجوری بی‌خودی می‌خواندم. اما خواننده شدنم به پیشنهاد فردین خلعتری بود. گفت بیا و بخوان كه این كار راكردم. این‌كه چه بازتابی داشت، نمی‌دانم، یكی از علاقه‌های اصلی وایده‌آل‌ها در زندگی‌ام همین است و خواندن را به شدت دوست دارم، چون مرا راضی می‌كند. فكر می‌كنم به شنونده حس خوبی منتقل می‌كنم. چون سعی می‌كنم به طبیعت نزدیك‌تر باشد. حالا موسیقی به همان اندازه كار سینما و تلویزیون برایم مهم است.» البته مدیری قبل‌ترها هم تلاشی برای خواندن داشته است. او آلبومی را با شعرهای هاتف علیمردانی دكلمه كرده و در چند قطعه از یك كار كودك به كارگردانی بهروز غریب‌پور خوانده بود. «خیلی كوه می‌رفتم. دوستانم مرا مجبور می‌كردند تا بخوانم و بعد سعی كردم كمی جدی این كار را انجام دهم. بعد رفتم رادیو و در كلاس شركت كردم تا تعلیم موسیقی سنتی ببینم. 2 تا 3 جلسه رفتم. شاید این موضوع به19-20 سال پیش بر گردد. بعد فرصت نكردم ادامه بدهم، یعنی می‌شود گفت كه تعلیم ندیدم.» مدیری در مورد سبك كارهایش هم می‌گوید: «مثل كار طنزم كه تعریفی ندارد. در كنسرت‌هایم هم كسی بالاخره نفهمید كه چه بود. كلاسیك بود یا سنتی. شاید هم پاپ بود چون پاپ یك تعریف لغوی دارد و یك تعریفی كه كارهایی كه نشر می‌شوند وشاد و شنگول هستند رامی گویند. اما با این تعاریف پاپ هم نبود. چون خیلی تلخ بود و تم كلاسیك داشت.» البته همان‌طور كه گفتیم «از روی سادگی» در فروش بازار به موفقیت نرسید كه خود مدیری در این رابطه می‌گوید: «كار نگرفت، به همان دلیل كه در شروع پاورچین نگرفت. یك كمدی روشنفكرانه و آوانگارد بود. از روی سادگی هم شكل روشن‌فكرانه داشت. انتخاب اشعار، خود موزیك و ... عامه پسند نشد چون آلبوم بسیار تلخ و خاصی بود.» والس سوییت ناكجاآبادی: بیا بریم كوه، كدوم كوه؟از مجموعه شب‌های برره بود كه مدیری برای ساخت موسیقی متن و تیتراژ سریال‌اش سراغ بهرام دهقانیار رفت و هم‌كاری آنها تا سریال مرد هزار چهره ادامه پیدا كرد. بازسازی و بازخوانی یكی از ترانه‌های فولكلور ایرانی توسط مدیری و دهقانیار با استقبال كم‌نظیر مردم مواجه شد و شاید این ترانه معروف‌ترین آهنگی باشد كه این خواننده خوانده است. دهقانیار اجرای 35 سال پیش یك گروه خراسانی از تم خراسانی تیتراژ شب‌های برره را در تلویزیون دیده بود و بعدها با اجرای سیما بینا. مدیری هم از این‌كار خوشش آمده بود و قرار بر استفاده از آن شده بود. مدیری در موسیقی سریال‌هایش نظرات مستقیمی می‌داد و معمولا ماحصل كار حاصل هم‌فكری او و بهرام دهقانیار بود. این همكاری از «شب‌های برره» به «باغ مظفر» رسید، بهرام دهقانیار در مورد همكاری‌اش با مدیری در «باغ مظفر» و فضای موسیقی آن می‌گوید: «فضای داخل باغ مظفر بیشتر به اواخر دوره قاجار می‌خورد، پس از تمی نزدیك به آن زمان‌ها استفاده كردیم تا در واقع یك جستجوی نوستالژیك را در ذهن مخاطب به وجود آوریم.‏ ملودی تیتراژ از درویش‌خان است و شعر از ملك‌الشعرای بهار. اجرایی كه من از این كار داشتم برمی‌گشت به سی سال قبل با صدای استاد شجریان. این نسخه را با سازبندی تازه‌تر برای صدای آقای مدیری تنظیم كردم. ملودی كار در ماهور بود و جاهایی از كار به گوشه شكسته می‌رفت كه برای این قسمت من از تار استفاده كردم،‏ نوازندگی تار را هم آقای علی رزمی به عهده داشتند. برای موسیقی متن هم چون تقابل فضای سنتی باغ مظفر و فضای امروزی كه در بیرون از باغ جریان دارد و كنتراست نسل قدیمی و جدید، معیاری برای پارامتر طنز می‌شود، از همان سازبندی تیتراژ به علاوه ریتم‌های غیرایرانی استفاده كردیم. در ضمن من یك سری افكت‌های خاص را هم برای این حس انتقالی مورد استفاده قرار دادم.‏ مثلا از سه تار با افكتی كه به الكتریك گیتار وصل می‌كنند به اسم فیزر استفاده كردم كه صدای خاص و تازه‌ای به ما داد.» هم‌كاری‌های این‌دو در «شب‌های برره» و «باغ مظفر» بیشتر حول تلفیقی از موسیقی فولكلور ایران، موسیقی كلاسیك و موسیقی سنتی بود، اما در مرد هزار چهره این روند متوقف شد. استفاده از یكی از كارهای انیگما در تیتراژ ابتدایی مرد هزار چهره به اصرار مهران مدیری صورت گرفت، در حالی كه دهقانیار با این مسئله موافق نبود. بعدها هم به‌خاطر بی‌نظمی‌هایی كه در رساندن قسمت‌های سریال برای ساخت موسیقی بود و استفاده مدیری در برخی از قسمت‌ها از یك‌سری موزیك دیگر كه ساخته دهقانیار نبودند (در حالی كه اسم او به عنوان آهنگساز در تیتراژ كار می‌خورد) باعث بروز كدورت‌هایی بین این دو و عدم همكاری‌شان در مرد دوهزار چهره شد. البته دهقانیار هم بارها اعلام كرده بود كه دیگر دوست ندارد كار كودك و طنز بكند و بابت این‌كه همه او را به‌خاطر موفقیت همكاری‌هایش با مهران مدیری و مرضیه برومند به عنوان آهنگساز طنز و كودك می‌شناسند، خرسند نیست. دهقانیار فعالیت موسیقیایی‌اش را هم با ساخت موسیقی «خونه مادربزرگه» آغاز كرده بود. البته گویا قبل از شروع سریال مرد دوهزار چهره مدیری سراغ این آهنگساز رفته بود و عدم رضایت خودش را از این‌كه به‌خاطر نبود تهیه‌كننده مجبور است كه فقط كار طنز بكند اعلام كرده بود، اما افسردگی و ناراحتی این دو از تكرار تولید محصولات طنز به ساخت مرد دوهزار چهره توسط مدیری و بدون بهرام دهقانیار انجامید. این‌بار مهران مدیری قطعاتی را از موسیقی‌های مختلف به انتخاب فرهاد مدیری در سریالش استفاده كرد كه این هم حاشیه‌ساز شد. پخش بخش‌هایی از «والس سوییت آرارات» در این سریال بدون نام سازنده اثر یعنی لوریس چكنواریان در تیتراژ باعث شد تا این آهنگساز مطرح نسبت به این كار مهران مدیری اعتراض كند. البته پس از این رویداد، مهران مدیری با چكناواریان تماس گرفت و پس از مذاكراتی قرار شد تا در قسمت‌های بعدی نام وی به تیتراژ اضافه شود و از 11 فروردین سریال تلویزیونی «مرد دوهزار چهره» با نام لوریس چكناواریان در تیتراژ به روی آنتن رفت. شاید اگر فروتنی چكنواریان و علاقه‌اش به سریال مدیری نبود و اگر بحث كپی‌رایت در ایران قانونی‌تر بود، مدیری این‌بار نمی‌توانست به راحتی از این موضوع خلاص شود. پایان: غصه‌هامو بی‌صدا زمزمه كردمفعالیت موسیقیایی مهران مدیری با همه فراز و فرودهایش هم‌چنان ادامه دارد. او كه در كنسرت مشترك یونیسف به همراه گروه داركوب به اجرا پرداخت منتظر كنسرتش با این گروه است و بعد از آن هم شاید آلبومی تازه را به بازار عرضه كند. فردین خلعتبری سعی می‌كند در مورد فعالیت‌های اخیر مدیری كه به‌نظر می‌رسد به مذاقش خوش نیامده سكوت كند، می‌گوید «اگر قرار باشد چیزی بگویم باید از اجراهای صحنه‌ای و كارهای اخیرش بگویم كه ترجیح می‌دهم این كار برای بعد باشد. فكر می‌كنم هنوز می‌شود با مهران یك حركت موفق موسیقیایی انجام داد. بگذاراگر چنین شد بیشتر باهم صحبت كنیم.» پس منتظر فعالیت‌های مهران مدیری در موسیقی می‌مانیم. اگر مثل «از روی سادگی» باشد شاید جایی‌ست كه بیشتر از فعالیت‌های تصویری‌اش به خودش شبیه است. تلخ و غمگین، هوشیار و بیدار، دلچسب و غمناك. «قصه غربت و سرگردونی‌هامو، برای پنجره‌ها زمزمه كردم، هم‌نفس با شبای ابری و دلتنگ، غصه‌هامو بی‌صدا زمزمه كردم، دنبال یه نیمه گم‌شده بودم، كه باهم یه سیب كاملو بسازیم، دنبال حریفی بودم كه من و ما، زندگی‌مونو به پای هم ببازیم، یه ستاره‌م یه ستاره غریبه؛ گوشه یه كهكشون بی‌نهایت، راهو گم‌ كردمو سرگردون و تنهام، وسط یه آسمون بی‌نهایت...»   پی‌نوشت: تیترها و شعرها قسمت‌هایی از ترانه‌های اجرا شده توسط مهران مدیری هستند.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 948]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن