تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805212346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گاردين: واكنش تهران به تحريمها، دندان شكن خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گاردين: واكنش تهران به تحريمها، دندان شكن خواهد بود
روزنامه گاردين انگليس در مقاله اي به قلم "تام راگن" اظهار داشت، پافشاري سرسختانه ايران در موضوع هسته اي خود در كنار توافق اتحاديه اروپا بر سر تحريم اقتصادي اين كشور مي تواند تبعات سنگين و خسارت باري براي اقتصاد بحران زده غرب به دنبال داشته باشد.


به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه نوشت: طي نشست اخير اعضاي اتحاديه اروپا، دور جديد تحريم هاي ضد ايراني كه اوايل اين ماه توسط ايالات متحده تعيين شده، تصويب گرديد.

محدوديت در معاملات صادرات نفت با كشورهاي اروپايي و نيز قطع رابطه تجاري با بانك مركزي ايران، مفاد اين دور از تحريم هاي غرب عليه ايران مي باشند. در حاليكه طي سالهاي گذشته ايران به مبارزه و تلاش براي تحقق اهداف هسته اي خود عادت كرده است، اما اقدام تحريمي جديد غرب براي مبارزه با اين حق مسلم كشور، بعيد است كه با پذيرش ساده و معمول تهران همراه باشد.

نظام مي‌تواند انتخاب هاي متعدد خود براي نشان دادن عكس العمل به آمريكا و اروپا را بررسي و عملي نمايد. مذاكرات پيشين مقامات ايراني با رهبران غربي همواره با تاكيد فراوان طرف ايراني بر حق طبيعي و مسلم خود براي دستيابي و پيشرفت در زمينه فن آوري صلح آميز هسته اي انجام گرفت كه غالبا با عدم توافق بر سر همين موضوع ناتمام رها شده است.

تهران معتقد است توسعه علمي و هسته اي يكي از اهداف اصلي حكومت مذهبي اين كشور محسوب شده و تلاش براي تحقق آن را نمي توان جدا از ساير امور سياسي و اقتصادي دانست.

بسياري از كارشناسان مسائل استراتژيك معتقدند فن آوري هسته اي در حقيقت عامل بازدارنده قدرتمندي براي ايران در برابر تهديد دشمنان خارجي آن به شمار مي رود. همچنين توانايي در زمينه اين گونه علوم مفيد و مدرن در سرعت تكامل و پيشترفت همه جانبه هر كشوري بسيار موثر است و ايران نيز همچون ديگر كشورها با مقاومت در برابر كارشكني هاي دشمنانش سعي مي كند روند ترقي ملي خود را تسريع بخشد. بعلاوه مردم اين كشور نيز بارها موافقت و تاييد خود را براي ادامه پروژه هسته اي حتي در شريط تحريم هاي اقتصادي به نظام اعلام كردند.

گرچه در ظاهر اين آمريكا و كشورهاي اروپايي هستند كه بخشي از اقتصاد ايران را تحريم كردند اما خود اين كشورها نمي توانند متحمل خساراتي باشند كه از جمله تبعات تحريم هاست. بحران مالي شديدي كه بيش از يك سال گريبانگير غرب شده با اين اقدام بيش از پيش تشديد شده و فشار اصلي خود را نيز بر اقشار متوسط و فقير جامعه وارد مي كند. از همين ديدگاه ، پيش بيني اقدامات مدافعانه ايران براي انتقال تاثير تحريم ها بر كشورهاي عامل آن امري بديهي است؛ چرا كه از گزينه هاي متعدد خود نيز كامل آگاه مي باشد. تنگه هرمز، شاهراه حياتي غرب تجارت به خصوص انتقال نفت بوده كه تحت تسلط نيروهاي ايراني مي باشد. حضور ايران در اين تنگه و احتمال بسته شدن آن تنها طي چند هفته اخير موجب افزايش شديد قيمت جهاني نفت و وحشت در بازارهاي غربي شده است.

گزينه بعدي ايران، استفاده از قدرت هاي بالاي اطلاعاتي خود در داخل خاك كشور هاي مختلف است. در حاليكه دولتهاي اروپايي در شوك ناشي از افزايش غير منتظره قيمت نفت هستند هر گونه فعاليت امنيتي و اطلاعاتي در اين كشور ها مي تواند تاثير دو چندان داشته باشد.

همچنين همكاري همه جانبه تهران با هم پيمانان قدرتمند خود در منطقه مانند سوريه، چين ‌و به خصوص حزب الله لبنان و افزايش اين روابط دوستانه مي تواند علاوه بر تحكيم موضع ايران، بعنوان بازدارنده اي موثر عليه تشديد فشارهاي غرب عمل نمايد.

چهارم اينكه قدرت نمايي نظامي در منطقه خليج فارس با حضور كشتي هاي آمريكايي موجب افزايش تنش در منطقه شده و مي تواند موجب پيدايش تزلزلي بالقوه در حاميان تحريم هاي عليه ايران در ميان كشورهاي مختلف گردد.

افزايش بهاي جهاني نفت نتيجه ابتدايي اين حضور نظامي در تنگه هرمز بوده كه بر اقتصاد كلان بسياري از كشورهاي جهان از جمله ژاپن، هند، چين، كره جنوبي، روسيه و كشورهاي عربي تاثير گذار بوده است.

روزنامه گاردين در انتهاي گزارش خود تاكيد كرده است صرف نظر از اين كه ايران كداميك از اين گزينه ها را به عنوان واكنش به تحريم هاي اتحاديه اروپا انتخاب و اجرا مي كند، بايد توجه داشت كه هر كدام از آنها به نوعي موجب تشديد بحران اقتصادي غرب مي گردد. گرچه چندين ماه تا آغاز اجراي رسمي تحريم ها باقي است كارشناسان سياسي اين تسليم هيات ايراني در جلسه مذاكره 5+1 نمي شود بلكه اراده تهران براي پافشاري و اثبات قابليت هاي خود را بيشتر مي كند./ا

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن