تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815633875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با وجود كسب رتبه ۱۴ جهاني در توليد علم زيست فناوريسهم ايران در توليد ثروت از زيست فناوري تنها 3صدم درصد بازار جهاني است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: با وجود كسب رتبه ۱۴ جهاني در توليد علم زيست فناوريسهم ايران در توليد ثروت از زيست فناوري تنها 3صدم درصد بازار جهاني است
با وجود كسب رتبه ۱۴ جهاني در توليد علم زيست فناوري، سهم ايران در توليد ثروت از زيست فناوري تنها ۳ صدم درصد بازار جهاني است، اين در حالي است كه ايران تا افق ۱۴۰۴ بايد ۳ درصد بازار جهاني زيست فناوري را به خود اختصاص دهد.دبير ستاد زيست فناوري با بيان اين مطلب در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: تاكنون ۹۰ محصول مبتني بر فناوري زيستي در كشور توليد شده كه صادرات اين محصولات حدود ۱۰۰ ميليارد تومان توليد ثروت براي كشور به دنبال داشته است.دكتر صاحب قدم لطفي افزود: در حال حاضر ۸۰ مركز دانشگاهي و پژوهشي و بيش از ۱۰۰ شركت خصوصي در زمينه توليد فرآورده هاي زيستي نوين در كشور فعاليت مي كنند. به گفته وي، تعداد كل محققاني نيز كه در سطوح كارشناسي ارشد و دكترا در حوزه فناوري زيستي و رشته هاي وابسته به آن مانند مهندسي ژنتيك، علوم مولكولي، ژنتيك انساني، ژنتيك پزشكي و... در كشور فعاليت مي كنند، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر است.

وي با بيان اين كه تاكنون بيش از ۹۰ محصول مبتني بر فناوري زيستي از جمله مواد، تجهيزات و خدمات پيشرفته در كشور توليد شده است، گفت: در حال حاضر شركت هاي خصوصي بيشترين سهم را در توليد فرآورده هاي زيستي در كشور بر عهده دارند به نحوي كه فعاليت اين شركت ها در حوزه هاي مختلف كشاورزي دستاوردهاي خوبي را به دنبال داشته است كه از جمله آن ها مي توان به توليد بذر و نهال پاك، توليد كودهاي زيستي، كشت بافت و فعاليت هايي در زمينه مبارزه بيولوژيكي با آفات اشاره كرد.

وي ادامه داد: همچنين تعداد ديگري از اين شركت ها و مراكز تحقيقاتي در زمينه پزشكي فعاليت مي كنند كه اين فعاليت ها در ۲ بخش توليد داروهاي نوتركيب و توليد كيت هاي تشخيصي در حال انجام است.

جايگاه جهاني ايران در عرصه زيست فناوري

وي با اشاره به جايگاه جهاني ايران در عرصه فناوري زيستي تصريح كرد: به طور كلي كشورها در حوزه فناوري زيستي بر اساس ۲ شاخص«اقتصادي» و «اعتباري» رتبه بندي مي شوند.بر اساس شاخص اقتصادي، سهم كشورها در عرصه تجارت زيستي يا بايو اكونومي سنجيده مي شود كه در اين شاخص ايران با در اختيار داشتن سهم ۱۰۰ ميليون دلاري در عرصه تجارت زيستي در جهان تنها ۳ صدم درصد بازار جهاني را به خود اختصاص داده است.اما در شاخص اعتباري كه بر مبناي توليد علم، تعداد محقق مراكز تحقيقاتي، توليد مقالات و... اندازه گيري مي شود، ايران رتبه ۱۴ جهان را به خود اختصاص داده است. به نحوي كه در مجموع، كشورمان در ميان كشورهاي منطقه آسياي جنوب غربي و خاورميانه در بسياري از زمينه ها از جمله توليد داروهاي نوتركيب، برخي محصولات زيست فناوري كشاورزي و چاپ مقالات در نشريات معتبر بين المللي از جايگاه بسيار خوبي برخوردار است.

ايران بايد تا افق ۱۴۰۴ بالغ بر ۳ درصد بازار جهاني زيست فناوري را به خود اختصاص دهد

وي با بيان اين كه تا افق ۱۴۰۴ سهم ايران در عرصه فناوري زيستي در جهان بايد به ۳ درصد برسد، افزود: در واقع تا پايان سند چشم انداز ايران بايد ۳ درصد بازار اقتصادي جهان را در زمينه فناوري زيستي به خود اختصاص بدهد يعني رقمي در حدود هزار ميليارد تومان، اين در حالي است كه هم اينك سهم ما از اين بازار جهاني تنها ۱۰۰ ميليارد تومان است.

وي ارزش بازار جهاني زيست فناوري را حدود ۳۰۰ ميليارد دلار عنوان كرد و افزود: به طور كلي بازار جهاني زيست فناوري سالانه به طور ميانگين حدود 11.4 درصد رشد دارد.

سرمايه گذاري ها كافي نيست

وي با بيان اين كه ايران در عرصه تجاري سازي و توسعه صنايع يا به عبارتي در عرصه توليد و تجارت محصولات، هنوز به رشد و پيشرفت مورد نظر دست نيافته است، تصريح كرد: البته ايران طي ۲ دهه اخير توانسته است گام هاي بلندي در زمينه آموزش و تربيت نيروي انساني، راه اندازي مراكز و موسسه هاي آموزشي و پژوهشي، كسب دانش فني، توليد فرآورده ها و تجهيزات مورد نياز همچنين ارائه خدمات زيست فناوري بردارد. اما با توجه به سرعت بسيار بالاي پيشرفت اين علم در دنيا و همچنين نقاط قوت و توانمندي هاي بالقوه اي كه كشور در اين زمينه دارد، اين سرمايه گذاري ها كافي نيست.

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن