تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820994860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاسخ به يك شبهه تاريخي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: پاسخ به يك شبهه تاريخي
چرا پيامبر اكرم (ص) دو دختر خود را به ازدواج عثمان درآورد؟ آيا اين تأييد عثمان نيست؟


به گزارش وب گردي باشگاه خبرنگاران، در اين مقوله به چند نكته مهم بايد توجه و دقت داشت؟

الف -خداوند متعال در قرآن كريم فرمود « إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏»، تا ديگران نسبيت و فاميلي را تنها شرط تأييد ندانند و بديهي است كه كسب تقوا مستلزم اطاعت كامل از اوامر الهي است كه توسط رسولش (ص) به همگان ابلاغ شده است.

ازدواج [حتي بين سايرين] پيوندي است كه بنا بر هر علت و مصلحتي ممكن است صورت پذيرد و اصلاً دليل بر تأييد دو طرف نسبت به يك‌ديگر نيز نمي‌شود، چرا رسد ديگران نسبت به آنها. مگر اين كه تأييدات به جهات ديگري باشد و در ضمن ازدواجي نيز بين آنها رخ دهد. مانند ازدواج حضرت علي (ع) با فاطمة الزهراء (ع). آيا پيوند حضرت لوط با همسرش(ع)، آسيه با فرعون، يا امام حسن و امام جواد (ع) با همسراني كه قاتل آنها بودند، دليلي بر تأييد آنان از طرف امام است؟

ب – مهم تر از ازدواج، چگونگي رفتار با همسر نشانه‌ي اسلام، ايمان، تقوا و مورد تأييد بودن است. بنا بر اسناد محكم اهل سنت، عثمان بارها همسرش (رقيه) را به اتهام اين كه پيامبر اكرم (ص) را از محل اختفاي جاسوسي به نام «معاويه بن مغيره بن ابي العاص» كه پسر عموي وي بوده و در خانه او پنهان شده و به جاسوسي مي پرداخته، مورد ضرب و شتم قرار داده است و همين صدمات سبب مرگ وي گرديد. (ابن هشام حميري ، ج 3 ، ص 617) – (ابن كثير ، ج 3 ، ص 102)

هم چنين اسناد بسيار معتبر اهل سنت حاكي از آن است كه پيامبر اكرم (ص) به هنگام تدفين «رقيه»، از ورود همسرش عثمان به قبر ممانعت نمود و جهت اين كه مردم علت آن را – كه بي توجهي به احتضار و مرگ همسرش بر اثر ضرب و شتم خودش و نيز همخوابي در چنين لحظاتي با زني ديگر بود – بدانند، فرمود: «كسي كه ديشب با همسر خود همبستر شده داخل قبر نشود ؛ از اين رو عثمان بن عفان داخل قبر نشد ... » (مسند احمد بن حنيل ، ج 3 ، ص 229) – (حاكم نيشابوري، المستدرك ،‌ ج4 ، ص47)– (شرحصحيح بخاري ، ابن بطال ، ج 3 ، ص 328)

ج – اما نكته‌ي مهم در اين است كه هيچ سندي دال بر اين كه حضرت خديجه (ع) دختري به غير از فاطمه زهراء عليها السلام براي پيامبر اكرم (ص) آورده باشند، كه آنها نيز به ازدواج عثمان درآمده باشند وجود ندارد و در برخي از تواريخ آمده كه آنها دختران خواهر حضرت خديجه (ع) بوده‌اند.

اگر چه اهل سنت بر اين مسئله تأكيد و بسيار بر آن مباهات مي‌كنند، اما اخبار ضد و نقيض كتب معتبرشان دال بر اين است كه زنان عثمان، دختران پيامبر اكرم (ص) نبوده‌اند. اهل سنت اصرار دارند كه رقيه دختر پيامبر اكرم (ص) بود و به عقد عثمان درآمد و همراه او به حبشه هجرت كرد، در كشتي فرزندي از او سقط شد و خلاصه پس از بازگشت با هم به مدينه هجرت كردند (أسد الغابة، ج 3، ص 376)– در حالي كه اسناد خودشان راجع به تاريخ تولد اولاد آن حضرت، با آن مغايرت دارد:

ج/1- قتاده گفته ست‌: خديجه براي نبي مكرم اسلام، درعهد جاهليت، عبد مناف رابه دنيا آورد و بعد از اسلام، دو پسر و چهار دختربه نام‌هاي‌:

قاسم كه به خاطر او كنيه پيامبر را «ابوالقاسم» گذاشتند، آنقدر زنده بود كه مي‌توانست راه برود بعد از آن فوت كرد و عبدالله كه خردسال فوت كرد، و امكلثوم، زينب، رقيه و فاطمه را به دنيا آورد. (البدء والتاريخ ، ج 5 ، ص 16 و ج 4، ص 139)

در تواريخ اهل تسنن و تشيع ثبت است كه حضرت خديجه عليها السلام در زماني كه حضرت فاطمه عليها السلام بيش از 5 سال نداشتند، در شعب ابي طالب وفات كردند [يا در واقع به شهادت رسيدند]. لذا اگر رقيه دختر ايشان مي بود، نوزادي 2 يا 3 ساله بود كه طبعاً نه ازدواج كرده بود و نه هجرت به حبشه.

ج/2- از يك سو مي نويسند: «رسول خدا ، دخترش رقيه را به عتبه پسر أبي لهب و امكلثوم را به عتيبه پسر ديگر ابولهب داد ، وقتي سوره تبت نازل شد ، ابولهب و همسرشام جميل كه همان «حمالة الحطب» باشد ، به پسرانش دستور دادند كه دختران محمد راطلاق دهند . پس آن‌ها را طلاق دادند ... » (أسد الغابة - ابن الأثير - ج 5 - ص 456 ).

هر چند كه سوره تبت نيز در زمان قرار گرفتن در محاصره شعب ابيطالب نازل شد و سيوطي نيز در درالمنثور قايل است كه محاصره در سال ششم و پس از هجرت به حبشه در سال ششم نازل شد، اما تكليف ازدواج آن دختران با پسران ابولهب چه مي شود؟ مگر آنها كي به دنيا آمده بودند كه به هنگام نزول اين سوره همسر ديگري بودند؟

در هر حال با توجه به مستندات اهل سنت، نتيجه گيري از اين كه بالاخره آيا آن رقيه و ام كلثومي كه به ازدواج عثمان درآمدند، همان دختران پيامبر اكرم (ص) و خديجه (ع) بودند يا خير را به خودشان واگذار مي‌نماييم، اما چنان چه در مقدمه بيان گرديد، ازدواج يا نامگذاري اسامي روي يك ديگر دليل بر تأييد نمي‌باشد./س

منبع:شبهه

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن