تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804866534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان نما تخريب نشد؛ نقش جهان از ميراث جهاني خارج مي شود؟+عكس


واضح آرشیو وب فارسی:معماری نیوز: جهان نما تخريب نشد؛ نقش جهان از ميراث جهاني خارج مي شود؟+عكس
دي ماه رو به اتمام است. اتفاق مهمي كه اين روزها دوستداران ميراث فرهنگي منتظر آن هستند بسته شدن پرونده برج جهان نما است كه سالها يكي از جنجال هاي بين المللي ميراث فرهنگي ايران بود. اما گويا اين اتفاف نمي افتد.
اگر نگاهي به برج جهان نماي اصفهان در اين روزها داشته باشيم متوجه مي شويم كه هنوز هيچ خبري از تعديل قسمت هاي باقيمانده نيست و ظاهرا مسئولان اهميت ضرب العجل يونسكو را جدي نگرفته اند.
دراين باره دكتر حجازي يك كارشناس معماري و از اعضاي ايكوموس، شوراي بين المللي بناها و محوطه هاي تاريخي به خبرآنلاين گفت: "حتي اگر مسئولان طي دو روز باقيمانده دست به كار شوند بعيد است كه بتوان شاهد اتمام كار بود .اين مسئله هم يعني تكرار به صدا در آمدن دوباره زنگ خطر براي ايران و قرار گرفتن ميدان نقش جهان در معرض حذف از ليست آثار جهاني."
ساخت برج جهان‌نما در سال 1375درحاشيه ميدان امام حسين اصفهان آغاز شد و به لحاظ قرارگيري در منظر تاريخي و فرهنگي ميدان امام و شكستن حريم اين ميدان چندين طبقه آن در سال هاي 84 و89 تخريب شد. داستان برج جهان نما از آن جا آغاز شد كه در تاريخ 4 تا 11 جولاي سال 2002 (مردادماه سال 81) گروهي از متصديان برنامه ريزي شهري فرانسه به همراه كارشناساني از ايكوموس از طرف كميته ميراث جهاني (WHC)، از محل ميدان نقش جهان و شهر اصفهان بازديد كردند. اين گروه پس از بازديد از ميدان نقش‌جهان و برج جهان‌نما گفتند كه ميدان نقش‌جهان را نمي‌توان منفرد و مجزا از اطراف آن ديد و آنچه كه در قالب بافت تاريخي اصفهان مانند كمربندي دور تا دور ميدان نقش‌جهان را در بر گرفته موضو عي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. اين گروه در پايان به منظور حفاظت از ميدان نقش جهان، راي به تخريب 4 طبقه از برج جهان نما داد كه بعد از كشمكش فروان انجام شد.
پس از تعديل برج جهان نما در فاز دوم كه در سال 89 اتفاق افتاد، يك سازه بتني از آن باقي ماند كه قرار شد در اولين فرصت ممكن تخريب شود؛ چون هنوز در منظر ميدان نقش جهان قرار داشت و اين مسئله از سوي كارشناسان يونسكو ثبت جهاني اين اثر را زير سوال مي برد. درآن سال به گفته اسفنديار حيدري‌پور، رئيس قبلي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان از طبقات باقي‌مانده كه هنوز تعديل نشده بود، سقف‌ها و ديوارهاي اطراف برداشته شدو تنها يك سازه بتوني ماند كه قرار شد برداشتن آن نيز آغاز شود كه هنوز اين اتفاق نيفتاده است.

عكس: حميدرضا نيكومرام

ستون هايي كه به راحتي حذف نمي شوند
در حال حاضر چيزي به نام طبقات اضافي باقي‌نمانده ولي 8 ستون باقي‌مانده بتوني آن حدود 500 كيلو وزن دارند، و كارشناسان شهرداري عنوان كرده اند كه برداشتن‌شان سخت و زمان بر است.
در همين رابطه جلسه اي نيز با حضور علويان صدر معاون سازمان ميراث فرهنگي كشور در اصفهان برگزار شد كه در اين جلسه تمامي مسئولان مرتبط با اين ماجرا حضور داشتند. از سوي علويان صدر صراحتا اعلام شد كه فرصت اعلام شده از سوي يونسكو براي تخريب اين سازه بتني تا پايان دي ماه است و در صورت تخريب نشدن ستون هاي بتني، ميدان نقش جهان در ليست آثار در معرض خطر قرار مي گيرد.
اين مسئله در حالي است كه نايب رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز كه در آن جلسه هم حضور داشت اظهار نظري عجيب دارد؛ داوودي در اين باره گفته: اعلام زمان از سوي يونسكو تنها يك حرف بوده است و چندان جدي نيست. مهم اين است كه ما اين تعديل را انجام دهيم و بعد به آنها گزارش كنيم.
او يك پيشنهاد هم داده است: ما پيشنهاد ايجاد فضايي سبز بر روي اين دال هاي بتني به جاي تخريب آن را نيز در جلسه مطرح كرديم كه با آن موافقت نشد.

زمان هست، چون پول نداريم
به هرحال با وجود آنكه در آن جلسه دستور تعديل اسكلت بتني داده شد و مسئولان شهري ملزم به اجراي آن شدند ولي تاكنون زماني براي اجراي اين كار اعلام نشده است و برخي مسئولان در اين باره زماني كوتاه بحث هاي عدم تخصيص بودجه را پيش مي كشند.
به گفته نايب رييس شوراي شهر اصفهان، براي اين تعديل به 2 ميليارد تومان هزينه نياز است كه طبق اعلام حاج رسولي ها رييس شوراي شهر اصفهان هنوز اين هزينه از سوي دولت اختصاص داده نشده است.
ولي نكته مهم اينجاست كه جمال الدين صمصام شريعت معاون استانداري اصفهان پيش تر اعلام كرده بود كه اين اعتبار 2 ميليارد توماني از سوي دولت واستانداري اصفهان اختصاص يافته و اين تعديل بايد اتفاق بيفتد.
دكتر اميري مدير ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان البته مي گويد در جلسه بررسي وضعيت برج جهان نما، هيچ حرفي درباره نرسيدن بودجه از سوي شهرداري و شوراي شهر مطرح نشد و گفته معاون عمراني استانداري اصفهان بايد در اين زمينه حجت باشد.
با تمام اينها به نظر مي رسد دي ماه را در حالي پشت سر مي گذاريم احتمال برود ميدان نقش جهان به عنوان اثري در معرض خطر در جهان شناخته شود.

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: معماری نیوز]
[مشاهده در: www.memarinews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن