تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816587787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خبري از جهاد در اقتصاد نشد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: خبري از جهاد در اقتصاد نشد
اما گذشت ۱۰ ماه از سال نشان داد، نه تنها جنب و جوش خاصي در عرصه اقتصاد و سرمايه گذاري و ساخت و ساز رخ نداد، بلكه با پديده «فساد بانكي» اعتماد عمومي مردم به اقتصاد سالم دچار خدشه شد و همچنين «هجوم سرمايه‌هاي سرگردان به بازار سكه و سپس ارز» نشان از عدم زمينه سازي براي هدايت پولهاي سرگردان به سمت توليد و سرمايه گذاري دارد.
در حالي كه سال ۱۳۹۰ در حال تمام شدن است، خبر خاصي از جهاد اقتصادي نشد.

به گزارش خبرگزاري فارس، وقتي سال ۱۳۹۰ شمسي از سوي مقام معظم رهبري «جهاد اقتصادي» نام گرفت، انتظار مي رفت، در عرصه ساخت و ساز و انجام طرحهاي عمراني انقلابي رخ دهد.

اما گذشت ۱۰ ماه از سال نشان داد، نه تنها جنب و جوش خاصي در عرصه اقتصاد و سرمايه گذاري و ساخت و ساز رخ نداد، بلكه با پديده «فساد بانكي» اعتماد عمومي مردم به اقتصاد سالم دچار خدشه شد و همچنين «هجوم سرمايه‌هاي سرگردان به بازار سكه و سپس ارز» نشان از عدم زمينه سازي براي هدايت پولهاي سرگردان به سمت توليد و سرمايه گذاري دارد.

هجوم نقدينگي سرگردان به بازار سكه طلا در حالي بود كه بانك مركزي هم از آن اوضاع بدش نمي آمد، به گونه اي كه محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي در اظهار نظري گفت: تعداد شعبه هاي عرضه سكه در بانك ملي را افزايش مي دهيم و اگر لازم باشد، حتي در دريانيها (دريان نام روستايي در آذربايجان است كه بسياري از اهالي آن در تهران سوپرماركت و بقالي دارند) و سوپر ماركتها هم سكه عرضه مي كنيم.

سوال اين است كه مگر سكه چه كالاي ضروري است كه بر آتش تقاضاي آن دميده و گفته شده در دريانيها هم عرضه مي شود.

برخي كارشناسان معتقدند، بازي در افزايش تقاضا در بازار سكه و ارز به خاطر تامين درآمد براي كسري بودجه دولت يا كسري درآمد هدفمندي يارانه‌ها از سوي خود بانك مركزي طراحي و اجرا مي شود و چون مقامهاي بانك مركزي اعلام كرده اند كه ذخاير كافي از سكه و ارز در اختيار دارند، اگر بخواهند با عرضه فراوان آن مانع تقاضاي سفته بازانه و حباب در قيمت سكه مي شوند، اما با كارهايي مانند دستگيري چند دستفروش ارز باعث افزايش شديد نرخ ارز و سكه شدند.

*اوراق مشاركت نماد حضور مردم در اقتصاد و سازندگي

در سال جهاد اقتصادي انتظار مي‌رفت، اگر مردم پول كناره دارند، يا دارايي به شكل سكه و مصنوعات طلا دارند، آن را تبديل به پول نقد كرده و با سرمايه‌گذاري يا خريد اوراق مشاركت در ساخت و ساز سد و نيروگاه يا پالايشگاه و پتروشيمي در كشور سهيم باشند.

خريد اوراق مشاركت از سوي مردم گام عملي در مشاركت در ساخت و ساز مملكت به شمار مي‌رود.

*نقدينگي ۳۴۰ هزار ميليارد توماني سرگردان و رنج پولي توليد كننده

بسياري از كارشناسان دليل اقبال مردم به خريد سكه و دلار را افزايش قيمت اين كالا و ارز مي دانند كه آن هم به دليل پولهاي نقد سرگردان دست مردم است كه بنابر آمار اعلامي وزير اقتصاد به ۳۴۰ هزار ميليارد تومان مي رسد.
در حالي كه بسياري از توليد كنندگان از كمبود سرمايه در گردش يا نقدينگي براي خريد كالاي واسطه‌اي و مواد اوليه توليد رنج مي‌برند و مجبور به مراجعه به بازار ربوي هستند.

اگر شرايط كسب و كار به طور طبيعي فراهم بود و توليد كالا و خدمات داراي سود مكفي بود، آنگاه مردم به جاي حرص و ولع در خريد سكه و دلار -به غير از ضرورت و نياز- به سرمايه گذاري و توليد يا حداقل خريد اوراق مشاركت اقدام مي كردند و به اين وسيله باعث رونق كسب و كار و توليد در كشور مي شدند.

*مردم را سهامدار توليد كنيد نه دلال سكه

مردم در كشورهاي پيشرفته به اين افتخار مي كنند كه از سهام فلان كارخانه چند سهم در اختيار دارند و به آن ميزان در توليد كالا و ساخت و ساز كشور شريك هستند، اما مردم كشور ما به طور سنتي افتخار خود را در داشتن طلاي زياد يا اخيرا دلار و سكه بيشتر مي دانند.البته جاي شكرش باقي است كه سفته بازان به بازار مواد غذايي مانند برنج و سيب زميني هجوم نياورده‌اند كه غذاي مردم در چرخه سوداگري قرار نگرفته است، حال اگر سكه هم گران شد، كالاي ضروري نيست.

آنچه از جهاد اقتصادي به ذهن و نظر مي رسد، يك نوع تلاش مضاعف و مقدس را گويند كه با هدف جلب رضاي خداوند و در جهت مقدسي انجام مي‌شود كه با توجه به مشكلات اقتصادي كنوني و بيكاري جوانان به ويژه دانش آموختگان دانشگاهها، به نظر مي‌رسد جهاد اقتصادي ناظر به ايجاد كار و شغل و كارآفريني در كشور باشد.

پديده‌هايي مانند فساد اخير ۳ هزار ميليارد توماني بانكي و نيز بازار حباب گونه سكه و ارز مانع جدي در راه جهاد اقتصادي به شمار مي‌رود.

*صندوق توليد ملي منبع جهاد اقتصادي

يكي از موارد مهم در انجام جهاد اقتصادي در سال جاري، منابع ذخيره شده از فروش انفال عمومي در صندوق توسعه ملي است كه البته اين صندوق با استقرار اركان موسس و اركان هيات عامل به فعاليت پرداخت تسهيلات ارزي براي سرمايه گذاران بخش خصوصي و تعاوني غير دولتي از كانال اجرايي بانكها پرداخته است.

بر اساس اعلام قرباني مديرعامل صندوق توسعه ملي پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري بيش از ۳۰ ميليارد دلار در اين صندوق جمع شود كه مي‌تواند گام مهمي در توسعه سرمايه‌گذاري در كشور به شمار رود.

يكي از مصاديق جهاد اقتصادي كار و تلاش براي سازندگي كشور در شرايط تحريم اقتصادي و يافتن راهي براي مقابله و دور زدن تحريمها است كه معناي جهاد را در ميدان اقتصادي معني مي‌كند.

از طرفي با دقت در حركت مقام معظم رهبري در ابتداي سال ۱۳۹۰ و سفر به منطقه گازي مشترك عسلويه در جنوب ايران و سپس اعلام جهاد اقتصادي و تاكيد بر اين نكته كه سرمايه گذاري در ميادين مشترك نقت و گازي در كشور بايد در سال جهاد اقتصادي در اولويت قرار گيرد.

رستم قاسمي وزير نفت در اين باره در سالگرد هدفمندي يارانه‌ها به خبرنگاران اعلام كرد: هر هفته يك يا دو قرارداد با شركتهاي خصوصي سرمايه گذار در پروژه‌هاي نفت و گاز بسته مي‌شود.

يكي از مصاديق مهم جهاد اقتصادي، تلاش جهاد گونه براي به دست آوردن و دفاع از حق ملت ايران در ميادين مشترك نفتي و گازي است كه برخي همسايه‌هاي ايران منابع نفتي و گازي را به سرعت استفاده مي‌كنند، در حالي كه ايران به علت بي توجهي به سرمايه‌گذاري در اين ميادين امكان استفاده از سهم خود را پيدا نكرده يا كمتر استفاده كرده بود.

* سود ۵ سكه بيش از درآمد يكسال كشاورز

جهاد اقتصادي با دميدن به آتش حرص و ولع عده‌اي تازه به دوران رسيده براي خريد سكه و ارز و سود كلان آني سازگار نيست، در جهاد معني فداكاري و از خود گذشتن مطرح است، اما در مسابقه خريد سكه و دلار به نيت سود جويي، فقط سود آني و زودگذر مطرح است و اين سوال در ذهن صنعتگر، كشاورز،كارگر و كارآفرين پديد مي‌آيد كه چرا كار و تلاش كنم، وقتي با خريد چند تكه سكه طلا و نگه داشتن به مدت يك ماه چنان سودي به دست مي‌آورد كه يك كشاورز در يك سال كار و كشت خود به دست نمي‌آورد، ديگر چه انگيزه‌اي براي كارو تلاش دارد.

دولت و مجلس در قانون بودجه ۱۳۹۰ كل كشور زمينه‌هاي فراواني پيش بيني كرده كه اولا بخش خصوصي بتواند از منابع صندوق توسعه ملي استفاده كرده و سرمايه‌گذاري كند، ثانيا اجراي طرحهاي نيمه تمام عمراني را با تسهيلات بانكي و حتي با شريك خارجي به اتمام رسانده و يا تملك كند و امكانات فراواني از احكام درآمد هزينه در بودجه پيش بيني شده كه اگر درآمد محقق شد، هزينه اختصاص يابد.

همچنين وجوه اداره شده در دستگاه‌هاي دولتي و كمكهاي يارانه‌اي دولت در هدفمندي يارانه‌ها براي پرداخت سود تسهيلات و دادن تسهيلات ارزان قيمت به توليد و صنعت همه از امكاناتي در بودجه است كه براي فعال كردن بخش خصوصي به شمار مي‌آيد، با اين حال فضاي سفته بازي و سوداي كسب سود آني و بدون زحمت، انگيزه‌اي براي استفاده از اين امكانات مناسب در بودجه براي توليد و كار باقي نمي گذارد.

اگر فرمان ولي فقيه در مورد جهاد اقتصادي عمل مي‌شد، كشور در سال جاري تبديل به كارگاه گسترده از كار و توليد مي شد و انگار جامه خاكي رزم در تن رزمندگان جبهه ها تبديل به جامه كارگري و كارآفريني شده و سنگر جهاد مقدس دفاع از مرزهاي خاكي و آبي كشور به سنگر ايجاد شغل و درآمد و توليد در كارگاه و مزرعه براي جوانان اين كشور تبديل مي‌شود.

اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها به عنوان آرزوي دست نيافتني كه بالاخره توسط دولت اجرا شد، انتظار مي رفت با اصلاح نسبي قيمت حاملهاي انرژي و برقراري رقابت واقعي در قيمت كالا و خدمات به خاطر واقعي شدن قيمت حاملهاي انرژي و حذف رانت انرژي ارزان، بايد زمينه ايجاد رقابت و افزايش بهره‌وري را فراهم مي كرد، اما تمام توجه‌ها در اجراي قانون هدفمندي به پرداخت به موقع يارانه نقدي به مردم معطوف شد و بهره وري و واقعي شدن قيمت براي رقابت در توليد و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تولبد و خانوار و نيز كاهش مصرف در كالاي انرژي بر به فراموشي سپرده شد.

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن