تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817735328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوئل سيزدهم گوارديولا و مورينيو


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دوئل سيزدهم گوارديولا و مورينيو
تهران – "پپ گوارديولا" و "خوزه مورينيو" در اين سه سال همه جام ها را برده اند؛ مگر آنها پيروزي يكي به حذف ديگري منجر شده باشد.


بهترين مربيان سه سال گذشته فوتبال جهان و فاتحان همه جام هاي ممكن ، فردا شب براي سيزدهمين بار در كمتر از سه سال رو در روي هم قرار مي گيرند.

بارسلونا از زمان حضور پپ گوارديولا 13 قهرماني از 15 جام ممكن را به دست آورده ،دو جام از دست رفته آبي و اناري ها نصيب اينترميلان و رئال مادريد شده است؛ تيم هاي خوزه مورينيو.

شايد اگر گوارديولا و تيم قدرتمندش نبود مورينيو مي توانست تمام قهرماني هاي اين سال ها را درو كند.

حتي اگر شيفته يكي از اين دو مربي باشيد و از ديگري متنفر، بازهم نمي توانيد بزرگي هيچكدام از آنها را انكار كنيد. مربياني كه به رغم جواني تبديل به نمونه هاي آرماني مربيگري حتي براي كهنسالان فوتبال شده اند. در دو سال اخير هر تيم ملي و باشگاهي كه قصد دارد غايت بلند پروازي خود را نشان دهد به جذب يكي از اين دو ابراز تمايل مي كند.

مورينيو و گوارديولا با دو شخصيت و سبك فوتبال متفاوت كاملا از هم متمايز هستند.

گوارديولا همواره آرام و متواضع است و به حريفانش احترام مي گذارد. با وجود اينكه قهرماني هاي متعددي نيز براي آبي و اناري ها به دست آورده هيچگاه اين جام ها را متعلق به خود نمي داند و آنها را به دليل توانايي هاي بالاي بازيكنان و فلسفه فوتبال بارسلونا مي داند. فروتني و آرامش گوارديولا به مجموعه بازيكنان تيم هم منتقل شده است و به ندرت پرخاشگري و يا توهين از شاگردان او مشاهده مي شود.

در مقابل مورينيو با شخصيت مغرور و البته جنجالي خود تلاش مي كند با توسل به بازي ذهني سعي مي كند نتايج مسابقات را به سود خود رقم بزند. اين جنبه از شخصيت سرمربي پرتغالي به خصوص در بازي هايي كه با تيم هاي مختلف مقابل بارسلونا داشته است نمود بيشتري دارد. شايد همين امر سبب شده است كه به ندرت ديدار با كاتالان ها را با 11 بازيكن به پايان برساند.

** پرتغالي بلندپرواز

مورينيو از فصل 03-2002 با پورتو خود را به جهان فوتبال شناساند. دو قهرماني ليگ، يك قهرماني در جام حذفي، يك قهرماني در سوپركاپ پرتغال، يك قهرماني در جام يوفا و در نهايت قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا او را يكي از گرانترين مربيان فوتبال دنيا كرد.

چهره جذاب و البته مغرور اين جوان بلندپرواز پرتغالي كه در ابتداي راه مربيگري بود، تسلط او به زبان هاي پرتغالي، فرانسوي، اسپانيايي، انگليسي، ايتاليايي و كاتالان و اظهارنظر هاي صريح و بي پرده اش در پاسخ به پرسش هاي خبرنگاران به زودي او را يكي از مطرح ترين مربيان جهان كرد.

رومن آبراموويچ مالك متمول چلسي با ديدن اين افتخارات طي فقط دوسال حضور مورينيو در پورتو براي استخدام او دست به كار شد.

در سال 2004 پس از آنكه از پورتو به چلسي رفت در يك نشست خبري گفت: به من نگوييد متكبر ، من قهرمان اروپا شده ام و آقاي خاص هستم.

اصطلاح " آقاي خاص" به مذاق رسانه هاي ورزشي جهان خوش آمد و به لقب اصلي او تبديل شد.

دستمزد مورينيو در سال نخست چهار ميليون و 200 هزار پوند بود و سال بعد به پنج ميليون و 200 هزار پوند افزايش يافت.

او در انگليس هم دو قهرماني ليگ برتر، دو قهرماني در جام اتحاديه، يك قهرماني در جام حذفي و يكي قهرماني در جام خيريه دست آوردهاي اين مربي پرتغالي بود اما سرانجام اختلاف ميان مالك و مربي حكم به جدايي مورينيو از چلسي داد.

مورينيو پس از يك سال دوري از فوتبال به اينترميلان رفت و با اين تيم هم دو قهرماني در سري آ، يك قهرماني در جام حذفي، يك قهرماني در سوپركاپ ايتاليا و يك قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

پس از موفقيت چشمگير در ايتاليا ، سران باشگاه رئال مادريد براي غلبه بر ناكامي هاي تيم فوتبال خود با هزينه زياد مورينيو را به سانتياگو برنابئو آوردند كه نتيجه آن قهرماني در جام حذفي بود؛ جامي كه هواداران كهكشاني ها را براي تماشاي آن به صف كرد زيرا پس از سه سال ناكامي براي آنها غنيمت بزرگي بود.

** تاريخ ساز كاتالان

در سوي ديگر زماني كه خوان لاپورتا رييس وقت باشگاه بارسلونا پپ گوارديولا را از تيم ب به تيم اصلي آورد انتقادات زيادي را به جان خريد اما كسب تمام 6 جام ممكن در فصل اول حضور او در نيوكمپ جهان فوتبال را متحير كرد.

گوارديولا در سه فصل و نيم حضور در بارسلونا سه قهرماني در لاليگا، يك قهرماني در جام حذفي، سه قهرماني در سوپركاپ اسپانيا، دو قهرماني در ليگ قهرمانان و دو قهرماني در سوپركاپ اروپا و دو قهرماني در جام باشگاه هاي جهان به دست آورده است؛ افتخاراتي كه براي بهترين مربيان تاريخ فوتبال جهان هم كسب آنها سال ها طول مي كشد.

پپ كه دست پرورده مكتب لاماسيا است خيلي زود مدارج ترقي را در اين باشگاه كاتالان طي كرد.

در تحليل بازي هاي او در بارسلونا گفته شده است: او كند اما باهوش بود، به ندرت گل زد ولي توانست به خوبي در پست هاي دشوار در زمين بازي كند.

گوارديولا همراه با تيم نخست بارسلونا در 12 فصل و پس از 479 بازي 16 جام به دست آ ورد كه شش قهرماني لاليگا، يك ليگ قهرمانان اروپا و يك طلاي المپيك در ميان آنها است.

او كه اكنون الگوي بسياري از بازيكنان مطرح فوتبال جهان همچون ژاوي و فابرگاس شده است هنگامي كه "تاريخ ساز" لقب گرفت، گفت: من نيامده ام كه تاريخ ساز باشم، مي خواهم تاريخ خود را بسازم.

** دوئل دو شيوه متفاوت فوتبال

رويارويي هاي اين دو مربي هم همواره جذابيت داشته كه حاصل آنها 6 پيروزي براي گوراديولا، 2 پيروزي براي مورينيو و 4 تساوي است.

اين دو نخستين بار در فصل 10-2009 ليگ قهرمانان اروپا در مرحله گروهي به مصاف هم رفتند. مورينيو با اينترميلان در جوزپه مه آتزا تساوي بدون گل و در نيوكمپ شكست دو بر صفر مقابل بارسلونا را تجربه كرد اما در نيمه نهايي شرايط كاملا با مرحله گروهي متفاوت شد.

بازيكنان بارسلونا كه به دليل فوران آتشفشان ايسلند به اجبار با اتوبوس به ميلان سفر كرده بودند نتوانستند بازي هميشگي خود را در جوزپه مه آتزا به نمايش بگذارند و با وجود اينكه با يك گل پيش افتادند در نهايت سه بر يك شكست خوردند.

در بازي برگشت انتظار مي رفت فوتبال شناور بارسلونا به راحتي دو گل براي اين تيم به ارمغان داشته باشد تا كاتالان ها فينالي ديگر را تجربه كنند اما مورينيو تيمش را با يك بازي بسته به ميدان فرستاد و اخراج زودهنگام تياگو موتا هم مهرهاي پازل را به خوبي تكميل كرد تا بازيكنان اينترميلان حتي از نيمه زمين خودي هم خارج نشوند و با از كار انداختن ژاوي و ليونل مسي اجازه خلق موقعيت گل به آبي و اناري ها ندهند. تك گل دقايق پاياني جرارد پيكه هم نتوانست باعث باعث پيروزي بارسا در مجموع دو ديدار شود تا مورينيو تيمش را راهي فينال كند.

در فصل بعد مورينيو به رئال مادريد رفت كه نتيجه آن رويارويي هاي بيشتر با گوارديولا بود. در بازي رفت لاليگا بارسلونا انتقام سختي از آقاي خاص گرفت و با يكي از زيباترين بازي هاي چند سال اخير خود پنج بار دروازه ايكر كاسياس را باز كردند.

در همين فصل ال كلاسيكو در فقط 18 روز چهار بار برگزار شد. يكي در لاليگا كه با تساوي يك بر يك به پايان رسيد و دو بازي در ليگ قهرمانان كه پيروزي دو بر صفر بارسلونا در سانتياگوبرنابئو و تساوي يك بر يك در نيوكمپ حكم به صعود آبي و اناري ها به فينال داد.

بازي ديگر از اين چهار مسابقه فينال جام حذفي اسپانيا در ورزشگاه مستايا بود.

در اين بازي مورينيو با يكي از عجيب ترين كارهاي فوتبال، به په په يك ماموريت نامتعارف داد؛ او در اين مسابقه "هافبك دفاعي آزاد" بود. همين كار باعث از كار افتادن ليونل مسي و در نهايت پيروزي يك بر صفر رئال مادريد شد.

اين بازي تنها ال كلاسيكوي گوارديولا است كه در آن تيمش موفق به بازكردن دروازه حريف نشد و رئال مادريد پس از مدت ها ناكامي يك جام به دست آورد.

دو بازي رفت و برگشت سوپركاپ اسپانيا مصاف ديگر گوارديولا و مورينيو بود. بازي رفت در سانتياگو برنابئو دو بر دو مساوي شد و در بازي برگشت بارسلونا با پيروزي سه بر دو يك قهرماني ديگر به دست آورد.

در اواخر بازي برگشت وقتي مارسلو تكلي خشن روي پاي سسك فابرگاس انجام داد و پس از آن بازيكنان دو تيم با هم درگير شدند. در كنار صحنه درگيري بازيكنان، آقاي خاص با شيطنت خاص خود انگشتش را در چشم تيتو ويلانووا مربي بارسلونا فرو برد و با همين حركت، بيش از آنكه شكست رئال مادريد سوژه خبري شود ، انگشت هاي او موضوع گزارش رسانه ها شد.

هنگامي هم كه از او درباره اين حركت پرسيدند پاسخ داد: پيتو؟ من پيتو ويلانووا را نمي شناسم.

"پيتو " به زبان اسپانيايي معني "بوق " مي دهد ولي واكنش گوارديولا برخلاف هيجان حاكم بر زمين، آرام و فروتنانه بود.

او كه يك بار تلخي بازي خوردن از مورينيو را تجربه كرده بود اين بار به خبرنگاران گفت " شايد مورينيو نام اصلي دستيار من را نمي داند"؛ البته اين استدلال او هيچ خبرنگاري را متقاعد نكرد.

آخرين رويارويي گوارديولا و مورينيو هم بازي اين فصل لاليگا بود كه يك بار ديگر بارسلونا در سانتياگو برنابئو حريف خود را شكست داد؛ اين بار سه بر يك.

فرداشب گوارديولا و مورينيو براي سيزدهمين بار در كمتر از بيست و هشت ماه با هم روبرو مي شون. اين بار هم پيروزي يكي به منزله حذف ديگري است. بايد ديد كداميك در اين رويارويي از جام محروم مي شود.

2024**1553

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30768979

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن