تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819413706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحقيق و تفحص‌هاي مجلس هشتم؛ شروع پرهياهو و پايان سؤال‌برانگيز


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تحقيق و تفحص‌هاي مجلس هشتم؛ شروع پرهياهو و پايان سؤال‌برانگيز
ايران > سياست - محسن تولايي:
مجلس هشتم بالغ بر 50 طرح تحقيق و تفحص را كليد زد كه از ميان آنها سرنوشت 11 موضوع همچنان نامشخص مانده است. اين در حالي است كه مجلس هشتم كمتر از 4 ماه تا پايان دوره خود زمان دارد، در اين بازه زماني برگزاري انتخابات مجلس نهم و تحويل سال جديد نيز 2رويدادي هستند كه فرصت مجلس را كاهش مي‌دهند و از تعداد روزهاي كاري آن مي‌كاهند.

محمد دهقاني، عضو هيأت رئيسه مجلس به همشهري گفت كه با تصميم هيأت رئيسه، هر يك از اعضاي هيأت رئيسه مسئول رسيدگي به يكي از پرونده‌هاي تحقيق و تفحص شده تا با تمام‌شدن دوره هشتم مجلس، گزارش همه اين طرح‌ها تهيه و در مجلس قرائت شود. يادآور مي‌شود براساس ماده 199 آيين‌نامه داخلي مجلس مهلت انجام تحقيق و تفحص به‌مدت 6ماه است و درصورت ضرورت، با درخواست هيأت تحقيق و تفحص و تصويب هيأت‌رئيسه مجلس، حداكثر تا 6 ماه ديگر قابل تمديد است. پرونده‌هاي كنوني باقيمانده تحقيق و تفحص در مجلس با تأخير شش‌ماهه تا يكساله مواجه هستند. با وجوداين و به‌رغم اينكه هيأت رئيسه مجلس اعلام كرده بود كه تقاضاي تحقيق و بررسي جديدي را از سوي نمايندگان نمي‌پذيرد اما 2طرح تحقيق و تفحص جديد اواخر آذرماه در مجلس تصويب شد. 6 دي‌ماه نيز نمايندگان مجلس با تقاضاي تحقيق و تفحص از عملكرد صندوق بازنشستگي صنعت فولاد كشور موافقت كردند.

ارائه ارقام متفاوت از تحقيق و تفحص‌ها

پيش از اين در تابستان و با اوج‌گرفتن مباحث مربوط به تأخير در ارائه گزارش تحقيق و تفحص‌ها در مجلس، صمد فدايي، نماينده سنقر و كليايي در تذكري گفته بود كه از ابتداي مجلس هشتم حدود 11 طرح تحقيق و تفحص كليد خورده ولي متأسفانه هيچ كدام از اينها به نتيجه نرسيده است. وي اين طرح‌هاي تحقيق و تفحص را مربوط به شركت سايپا، بانك‌ها، تربيت‌بدني، تامين اجتماعي، سهام عدالت و... برشمرد و تاكيد كرد: براي تنوير افكار عمومي اين تحقيق و تفحص‌ها هر چه زودتر به نتيجه برسد. با وجود اين درباره طرح‌هاي تحقيق و تفحصي كه در مجلس هشتم پرونده آنها مفتوح است حسين سبحاني‌نيا آماري ديگر داده بود. او تعداد پرونده‌هاي مفتوح در مجلس را 18 عنوان كرده بود كه از اين ميزان 11مورد در جريان است و 7پرونده هم توقف اجمالي داشته است. اين عضو هيات رئيسه مجلس با اشاره به اينكه در مجلس هشتم 50 مورد پرونده تحقيق و تفحص باز شد كه 32مورد اين تفحص‌ها در مراحل مختلف مختومه شده گفت كه هيات رئيسه براي سرعت‌دادن به تحقيق و تفحص‌ها و ارائه گزارش اكثر اين تفحص‌ها تا پايان اين دوره به مجلس ‌‌برنامه‌هايي دارد.

تحقيق و تفحص‌هاي پرسروصدا

يكي از پر سروصداترين تحقيق و تفحص‌ها در مجلس هشتم تقاضاي تحقيق‌و تفحص از شوراي‌عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور بود كه الياس نادران از جمله تقاضا‌كنندگان آن بود. نمايندگان مجلس در جلسه علني پنجم آبان ماه سال گذشته با ۱۴۱ رأي با انجام اين تحقيق و تفحص موافقت كردند. با گذشت نزديك به 15 ماه از تصويب اين طرح، عضو هيأت تحقيق و تفحص از شوراي‌عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور اعلام كرده كه پيش‌نويس گزارش آن آماده شده است. سيدحسين نقوي حسيني، عضو هيأت تحقيق و تفحص از شوراي‌عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور با بيان اينكه قرار است هماهنگي نهايي در مورد پيش‌نويس گزارش هيأت تحقيق و تفحص انجام شود، اظهار داشت: در پيش‌نويس ۴ محور مورد بررسي قرار گرفت كه در واقع اين موضوعات همان موضوعاتي است كه مورد سؤال نمايندگان متقاضي تحقيق و تفحص هم بود. وي افزود: تشكيلات اداري و قانوني شورا، اعتبارات و هزينه‌كردهاي اين اعتبارات، همايش‌هايي كه اين شورا برگزار كرده و نقش شورا در مسائل سياست خارجي كشور ۴ موضوعي بود كه ما مورد بررسي قرار داديم. اين نماينده مجلس با بيان اينكه ما گزارش‌مان را براساس اسناد و مدارك منتشر مي‌كنيم گفت: مطابق اسنادي كه ما به دست آورديم و همچنين براساس تحقيقات ميداني‌اي كه داشتيم مسائل مختلفي را بررسي كرديم.

عملكرد دولت در برنامه چهارم توسعه

گزارش مجلس درخصوص عملكرد دولت در برنامه چهارم توسعه را بايد كلان‌ترين موضوع تحقيق و تفحص در مجلس هشتم دانست؛ گزارشي كه زواياي عملكرد اقتصادي دولت را به چالش كشيد. اين البته با توجه به مواضع دولت درخصوص برنامه توسعه در كشور دور از ذهن نبود. محمود احمدي‌نژاد، همواره در رأس دولت‌هاي نهم و دهم انتقادات بي‌شماري را متوجه برنامه‌هاي توسعه دانسته و تأكيد مي كند كه آنها را قبول ندارد؛ برنامه‌هايي كه از يك سو مهر و امضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام به رياست آيت‌الله علي اكبر هاشمي رفسنجاني را پاي خود دارند و از سوي ديگر مورد تأييد مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته‌اند. تمديد يكساله برنامه چهارم توسعه توسط مجلس به‌دليل تأخير دولت در اجراي برنامه پنجم و تأخير در تحويل لايحه بودجه سال 90 در سال 89 تنها بخشي از نتايج نوع نگرش دولت به برنامه‌هاي توسعه بودند. گزارش تحقيق و تفحص از عملكرد دولت در برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران كه در تاريخ ۲۴‌خردادماه سال‌جاري در كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به تصويب رسيده بود در جلسه 4دي‌ماه مجلس قرائت شد.

توقف تحقيق و تفحص از بانك‌ها

مهرماه سال ۸۸ با انتخاب اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از بانك‌ها، فعاليت اين هيأت كليد خورد. اكنون با گذشت نزديك به ۲سال از آغاز فعاليت اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از بانك‌ها، گفته مي‌شود كه گزارش اين هيأت نهايي شده و به‌زودي تقديم هيأت رئيسه مجلس مي‌شود اما عضو كميسيون اقتصادي مجلس 19دي‌‌ماه گفت كه اين گزارش به‌علت به حد نصاب‌نرسيدن اعضاي حاضر در جلسه كميسيون متوقف شده است. محمدرضا خباز گفت: با توجه به اينكه بايد اعضاي حاضر در جلسه براي راي‌گيري حداقل 16 نفر باشند، مدت‌هاست كه اين گزارش نهايي نشده است. وي با بيان اينكه گزارش تحقيق و تفحص از سيستم بانكي بايد در كميسيون اقتصادي راي‌گيري شود، اظهارداشت: برخي نمايندگان 3 ماه يك بار هم در جلسات كميسيون حاضر نمي‌شوند و واقعا اين بسيار بد است.

تحقيق و تفحص از شستا به كجا رسيد؟

از خـردادماه سال 89 كه پس از كش‌وقوس‌هاي فراوان و انتقادات نمايندگان ملت به عملكرد تامين اجتماعي طرح تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي، بازنشستگي كشوري و شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي(شستا) كليد خورد تا به امروز و با وجود تاخيرهاي چندين باره، گزارش اين تحقيق و تفحص هنوز به صحن علني مجلس ارائه نشده و هربار دلايل و بهانه‌اي براي عدم‌ارائه اين گزارش، از جلوگيري هيأت رئيسه از قرائت گزارش تا تلاش براي سرقت اسناد تخلفات شركت شستا مطرح شده است.

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن