تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812977736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل فارس از متن و حاشيه جلسه علني امروز


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش كامل فارس از متن و حاشيه جلسه علني امروز
خبرگزاري فارس: بررسي موادي از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ‌‌طرح دوفوريتي اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدني و گزارش اصل 90 مجلس درباره لزوم درج بودجه مناطق آزاد از جمله دستوركارهاي جلسات علني صبح و عصر امروز مجلس شوراي اسلامي بود.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، جلسه علني امروز (يكشنبه) مجلس شوراي اسلامي ساعت 8:50 دقيقه صبح با اعلام علي لاريجاني و با تاخير 50 دقيقه‌اي كار خود را آغاز كرد.

جلسه علني مجلس در حالي با قرائت آياتي چند از كلام الله مجيد آغاز شد كه تابلوي مجلس عدد 195 را نشان مي‌دهد.

قبل از آغاز جلسه علني مجلس از ساعت 8 صبح امروز بلندگوهاي نصب شده در پارلمان بيش از 10 بار اعلام كرد كه مجلس فاقد اكثريت براي آغاز جلسه علني است و از نمايندگان درخواست شد كه با حضور در جلسه علني حضور يابند.

* لاريجاني: معاون برنامه‌ريزي رئيس جمهور گفته بود ‌بودجه ‌اول آذر به مجلس مي‌رسد

در ابتداي جلسه امروز نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در تذكري شفاهي در صحن علني مجلس گفت كه قانون بودجه سال ۹۱ بايد تا قبل از ۱۵ آذر تحويل مجلس مي‌شد كه اين اتفاق نيفتاده است.

لاريجاني در پاسخ به تذكر قاضي‌پور نيز گفت: بر اساس قانون بودجه بايد حداكثر تا ۱۵ آذر تحويل مجلس مي‌شد و ‌ما قبلا به معاونت برنامه‌ريزي گفته بوديم كه بودجه را تا ۱۵ آذر تحويل دهند كه‌ وي گفت ‌بودجه را در ابتداي آذر به مجلس مي‌دهيم كه البته اين اتفاق نيفتاد.

وي افزود: دولت در اين زمينه تخلف كرده و مشكلي كه پيش آمده و براي بررسي بودجه وقت كافي وجود ندارد، از جانب دولت است؛ دولت بايد بودجه را در موعد مقرر تحويل دهد.

* ماده مربوط به تشكيل يگان حفاظت گمركات كشور مراعا ماند

در نخستين دستوركار امروز نمايندگان مجلس بررسي لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را ادامه دادند و ماده 32 از اين لايحه را با اخطار علي لاريجاني مراعا گذاشتند و قرار شد كه مغايرت اين ماده با قانون اساسي برطرف و بعد در مورد آن تصميم گيري شود.

در ماده ۳۲ از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز آمده بود كه به موجب اين قانون يگان حفاظت گمركات كشور زير نظر رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران براي حفاظت اماكن گمركي و كالاهاي موجود در آنها و امور اجرايي مبارزه با قاچاق در محدوده آن اماكن تشكيل و مأموران آن در حدود وظايف، ضابط خاص قضايي محسوب مي‌شوند.

* مجلس ‌موارد‌ اعلام قاچاق كالا ‌و ارز به مقامات قضايي را تعيين كرد

وكلاي ملت در ادامه ماده ۳۳ از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و با ۱۳۳ رأي موافق، ۷ رأي مخالف و ۱۲ رأي ممتنع تصويب كردند.

بر اين اساس، هرگاه در زمان كشف جرم قاچاق، سازمان كاشف يا سازمان مأمور وصول درآمدهاي دولت بر مبناي قرائن و امارات موجود از جمله وسايل و تجهيزات مورد استفاده در ارتكاب جرم، حجم و ارزش كالاي مكشوفه، احراز كنند يا احتمال قوي دهند كه جرم در يكي از وضعيت‌هاي زير واقع شده، مكلف‌اند اين موضوع را با ذكر قرائن و امارات مزبور براي انجام اقدامات قانوني به مقامات قضايي اعلام كنند:

الف- وقوع جرم به صورت سازمان يافته
ب- تعلق كالاي قاچاق يا عوايد يا سود حاصل از آن به شخص يا اشخاصي غير از متهم كه سابقه ارتكاب جرم و قاچاق توسط متهم.

* تكاليف جديد ‌وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي در مبارزه با قاچاق كالا و ارز

بهارستان نشينان در ادامه جلسه علني امروز ماده ۳۴ از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و با ۱۴۴ رأي موافق، ۴ رأي مخالف و ۸ رأي ممتنع تصويب كردند.

بر اساس اين ماده وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي موظف شدند كه با هماهنگي مرجع ذيصلاح قضايي رأسا يا بنا بر اعلام سازمان كاشف به شناسايي شبكه‌هاي اصلي و گروه‌هاي سازمان يافته قاچاق كالا و ارز و دارايي‌هاي آنها و تشكيل پرونده و تكميل تحقيقات اقدام كنند.

همچنين نمايندگان مجلس با تصويب ماده ۳۵ از اين لايحه ضابطين را مكلف كردند كه در مبارزه با جرايم قاچاق طبق قانون آيين دادرسي كيفري اقدام كنند.

* ضابطين مكلف به توقيف و پلمپ اموال، وسايل حمل و محل نگهداري ‌قاچاق شدند

مجلسي‌ها در ادامه جلسه علني امروز ماده ۳۶ لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و تصويب كردند كه بر اين اساس به استثناء موارد منطبق با ماده ۱۸ اين قانون، هنگام كشف قاچاق، ضابطين مكلفند اموال مكشوفه و وسايل حمل كالا و يا ارز قاچاق و يا محل نگهداري و اختفاء آن را مطابق اين قانون حسب مورد توقيف يا پلمپ كنند و صورتجلسه كشف را با ذكر دقيق مشخصات كالا و يا ارز قاچاق، مالك و حاملين آنها تنظيم كنند و به امضاي متهم يا متهمين برسانند و در صورت استنكاف مراتب را در صورتجلسه كشف قيد كنند.

ضابطين مكلف شدند بلافاصه و در صورت عدم دسترسي ظرف ۲۴ ساعت از زمان دستگيري ضمن تحت نظر قرار دادن متهم پرونده تنظيمي را نزد مرجع صالح ارسال كنند.

* ضابطين مجاز به ورود به ‌محل اختفاي كالا يا ارز قاچاق ‌شدند

نمايندگان مجلس در ادامه ماده 37 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و تصويب كردند كه بر اساس اين ماده در صورت دلالت قرائن و امارات قوي بر وجود كالا و ارز قاچاق، ضابطين مي‌توانند پس از كسب مجوز بازرسي از مراجع قضايي به انبارها و اماكن و مستقلات محل اختفا يا نگهداري كالا و يا ارز قاچاق وارد شوند و حتي‌المقدور با حضور صاحب محل نسبت به بازرسي محل و كشف قاچاق اقدام كنند و حسب مورد جهت رسيدگي به مرجع صالح ارجاع دهند.

* تصميم نمايندگان مجلس براي كالاهاي قاچاق بي‌صاحب

وكلاي ملت در ادامه جلسه علني صبح امروز خود ماده 38 از لايحه مبارزه با قاچاق كالا وارز را بررسي و با 129 راي موافق، 2 راي مخالف و 12 راي ممتنع تصويب كردند.

بر اساس اين ماده در پرونده‌هايي كه صاحب كالا و ارز قاچاق شناسايي نشده و يا متواري است، ضابطين موظفند با اخذ دستور از مرجع ذيصلاح و با همكاري تمامي نهادهاي ذيربط بلافاصله به شناسايي مالك اقدام كنند و در صورت عدم حصول نتيجه ظرف يك ماه از تاريخ وصول پرونده به مراجع ذيصلاح مرجع رسيدگي صالح بايد به صورت غيابي رسيدگي و مطابق مقررات اين قانون، راي مقتضي را صادر كنند.

* دادگاه انقلاب مسئول رسيدگي به جرائم قاچاق ‌سازمان‌يافته شد

نمايندگان مجلس در جلسه علني امروز و در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ماده 39 اين لايحه را بررسي و تصويب كردند.

بر اساس مصوبه مجلس، رسيدگي به جرائم قاچاق كالا و ارز سازمان يافته و حرفه‌اي، قاچاق كالاهاي ممنوع و قاچاق كالا و ارز مستلزم حبس و يا انفصال از خدمات دولتي در صلاحيت دادسرا و دادگاه انقلاب است. رسيدگي به ساير پرونده‌هاي قاجاق كالا و ارز در صلاحيت سازمان تعزيرات حكومتي است.

مجلس مقرر كرد چنانچه پرونده‌اي متهمين متعدد داشته و رسيدگي به اتهام يكي از آنان در صلاحيت مرجع قضايي باشد، به اتهامات ساير اشخاص نيز در اين مرجع رسيدگي مي‌شود.

* تعيين مهلت يك‌ماهه براي ‌رسيدگي دادگاه انقلاب به پرونده‌هاي قاچاق

نمايندگان ملت در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ماده 40 اين لايحه را بررسي و با 118 رأي موافق، 5 رأي مخالف و 15 رأي ممتنع از 195 نماينده حاضر در جلسه، تصويب كردند.

بر اساس مصوبه مجلس، هركدام از شعب دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامي، تعزيرات حكومتي و شعب تجديدنظر آنها ظرف يك ماه از زمان تحويل پرونده بايد رسيدگي و رأي نهايي را صادر كنند، مگر مواردي كه حسب نوع جرم يا تخلف و علل ديگر، تكميل شدن تحقيقات نياز به مهلت بيشتري داشته باشد كه در اين صورت حسب مورد، با تأييد مقام مافوق براي يكبار،‌ مهلت‌هاي فوق تمديد مي‌شود.

خانه ملتي‌ها مصوب كردند تخلف از اين امر در مرتبه اول موجب محكومت انتظامي تا درجه سه مي‌شود و در صورت تكرار، مطابق قانون نظارت بر رفتار قضات، مصوب 17 مهر 1390 عمل مي‌شود.

** نادر قاضي‌پور يكي از نمايندگان اروميه در جريان بررسي ماده 40 پيشنهادي را مطرح كرد كه ذاكر ديگر نماينده اروميه با اين پيشنهاد مخالفت كرد و بعد از آن نيز جهانگيرزاده نماينده سوم اروميه طي سخناني موافقت خود را با پيشنهاد قاضي‌پور اعلام كرد.

محبي‌نيا بعد از اين اتفاق گفت كه هم پيشنهاددهنده و هم موافق و مخالف از اروميه هستند.
لاريجاني در واكنش به اين سخن محبي‌نيا گفت: اين از عجايب روزگار است.

جهانگيرزاده بعد از اين سخن لاريجاني گفت كه اين يك رويه است و عجيب نيست كه لاريجاني بار ديگر خطاب به وي گفت: فكر كردم شما كه در سفر تركيه با ما همراه بوديد، اصلاح شديد.

* بررسي ‌‌طرح دوفوريتي اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدني

نمايندگان مجلس در ادامه دستوركارهاي امروز خود طرح دوفوريتي اصلاح ماده 982 قانون مدني را بررسي كردند.

مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود به عنوان يكي از طراحان اين طرح،‌ سخناني را مطرح كرد.

در صورت تصويب نهايي اين طرح، افراد داراي تابعيت دوگانه نمي‌توانند عهده‌دار پست‌هاي مهم و كليدي در ايران شوند.

* نظرات موافقان و مخالفان دو فوريت طرح اصلاح ماده 982 قانون مدني‌

** بهروز جعفري نماينده مردم سميرم در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز (يكشنبه) طي سخناني به عنوان اولين مخالف دو‌فوريت‌ طرح اصلاح ماده 982 قانون مدني‌، اظهار داشت: بنده با اصل موضوع موافقم اما هرچه به سخنان پيشنهاد دهنده اين طرح توجه مي‌كنم، دلايل او را قانع‌كننده نمي‌يابم.

وي در ادامه يكي از آفات مهم قانونگذاري را عدم توجه به جامع نگري قانون دانست و گفت: به عرف امروزي يكي از آفات مهم قانونگذاري‌، قانون را وصله و پينه كردن است.

جعفري بر همين اساس ياداور شد: اينكه بنشينيم تا اتفاقي بيفتد و سپس تحت فشار افكار عمومي، قانوني را تدوين كنيم، اين مسئله ممكن است مانع از جامع نگري لازم در قانون شود.

اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: بايد در فرصت و كافي درباره تكميل و اصلاح قانون، اقدام كنيم؛ بايد به اين موضوع توجه شود كه مگر فساد فقط در بخش اقتصادي است؟ نبايد كساني كه تابعيت دوگانه دارند، در پست‌هاي كليدي و امنيتي صاحب نفوذ و رأي باشند.

** حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، در جلسه علني امروز (يكشنبه) طي سخناني به عنوان اولين موافق دو‌فوريت طرح اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدني، اظهار داشت: دليل فوريت اين طرح، اقدام اخيري است كه در استيضاح وزير اقتصاد صورت گرفت.

وي افزود: گاهي اوقات مجلس برخي مسئولان را بازخواست مي‌كند اما در واقع راهكارهاي مناسب قانوني پيش پاي او نگذاشته است.

رسايي ادامه داد: دليل فوريت طرح مذكور، انتظاري است كه افكار عمومي از مجلس دارند، برخي مي‌گويند ما نبايد به خاطر افكار عمومي، اين طرح را با شتاب تصويب كنيم اما بايد به اين سؤال پاسخ داد كه چرا ما نمايندگان مجلس اينجا حضور داريم؟ ما براي رفع مشكلات افكار عمومي اينجا هستيم.

رسايي با تاكيد بر اينكه دليل فوريت طرح اصلاح قانون مدني، فراري شدن خاوري است، گفت: خاوري توانست فرار كند، چراكه تابعيت دوگانه داشت و اگر اين طرح آن زمان قانون بود، خاوري نمي‌توانست فرار كند.

نماينده تهران در خانه ملت در خاتمه يادآور شد: با تصويب نهايي اين طرح، افراد داراي تابعيت دوگانه را از حضور در مسئوليت‌هاي كليدي منع مي‌كنيم و اميدوارم در پاسخ به مطالبه افكار عمومي، رأي بالايي به دو فوريت اين طرح دهيم.

** در ادامه اين جلسه، مصطفي كواكبيان نماينده سمنان و عضو فراكسيون اقليت مجلس طي سخناني به عنوان دومين و آخرين مخالف دو‌فوريت طرح اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدني‌، گفت: بنده تعجب مي‌كنم كه چرا اعضاي هيئت رئيسه هر طرحي را بدون بررسي‌هاي لازم در دستور قرار مي‌دهند.

وي افزود: در قانون مدني كساني كه تابعيت مضاعف داشته باشند، هيچ گونه پست مهمي را در دولت نمي‌توانند قبول كنند.

كواكبيان با بيان اينكه ماده ۹۸۲ قانون مدني به صراحت اين موضوع را نفي مي‌كند، تصريح كرد: برخي دوستان در اقدام واكنشي‌، طرح اصلاح ماده 982 قانون مدني را ارائه دادند كه هيچ فوريتي ندارد و با مواد قانون مدني در مغايرت است.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس در ادامه سخنانش با مبهم خواندن طرح مذكور گفت: اين دوستان تصور مي‌كنند با ارائه اين طرح خاوري مديرعامل سابق بانك ملي به ايران بازمي‌گردد.

** در ادامه اين جلسه عيسي جعفري نماينده بهار و كبودرآهنگ، طي سخناني به عنوان دومين و آخرين موافق دو فوريت طرح اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدني، گفت: اين طرح بسيار مهم است چرا‌كه اتفاقي مدتي قبل در كشور ‌رخ داد و هنوز هم اذهان مردم از اين موضوع آرام نشده و البته نتيجه رسيدگي‌ها به تخلفات هم اعلام نشده است.

وي با بيان اينكه همچنان اين موضوع مورد سؤال است كه بعد از گذشت اين همه مدت، نتيجه رسيدگي‌ها به تخلفات ۳ هزار ميليارد توماني چه شده است؟‌ متذكر شد: ‌در برابر مردم پاسخگو هستيم و بايد ماده ۹۸۲ قانون مدني اصلاح شود تا تكميل شود.

جعفري در خاتمه خواستار راي بالاي نمايندگان به دو‌فوريت طرح اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدني شد و گفت: اميدوارم با راي بالا نشان دهيد كه مجلس در تصويب قوانين براي جلوگيري از مفاسد اقتصادي جدي است.

* موافقت مجلس با دوفوريت اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدني

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز، با ۱۴۱ رأي موافق، ۱۴ رأي مخالف و ۱۲ رأي ممتنع از ۱۹۶ نماينده حاضر در صحن علني پارلمان، با ۲ فوريت طرح اصلاح ماده ۹۸۲ قانون مدني موافقت كردند.

در ماده 982 قانون مدني آمده است: اشخاصي كه تحصيل تابعيت ايراني كرده يا بكنند، از همه حقوقي كه براي ايرانيان مقرر است، بهره‌مند مي‌شوند لكن نمي‌توانند به مقامات زير نائل شود:

1-رياست جمهوري و معاونين او
2-عضويت در شوراي نگهبان و رياست قوه قضاييه
3-وزارت و كفالت وزارت و استانداري و فرمانداري
4- عضويت در مجلس شوراي اسلامي
5- عضويت شوراهاي استان و شهرستان و شهر
6- استخدام در وزارت امور خارجه و نيز احراز هرگونه پست و مأموريت سياسي
7- قضاوت
8- عالي‌ترين رده فرماندهي در ارتش و سپاه و نيروي انتظامي
9- تصدي پست‌هاي مهم اطلاعاتي و امنيتي

* اعضاي شعب ويژه پرونده‌هاي قاچاق تحت تعقيب قضايي قرار نمي‌گيرند

وكلاي ملت در جلسه علني امروز و در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ماده 41 اين لايحه را بررسي و با 133رأي موافق، 1 رأي مخالف و 12 رأي ممتنع از 195 نماينده حاضر در جلسه، تصويب كردند.

به موجب مصوبه مجلس، در همه مواردي كه سازمان تعزيرات حكومتي، صالح به رسيدگي است، شعب تعزيرات حكومتي، همان اختيار مراجع قضايي در رسيدگي به پرونده‌هاي مذبور را دارند جز در مواردي كه در اين قانون به ضرورت اخذ دستور مقام قضايي تصريح شده است.

بهارستان نشينان مقرر كردند اعضاي شعب ويژه رسيدگي به پرونده هاي قاچاق كالا و ارز، سازمان تعذيرات حكومتي به جز در موارد اثبات سوء نيت يا ارتكاب اعمالي كه در قانون جرم است، در رابطه با ايفاي وظايف قانوني در آراء صادره تحت تعقيب قضايي قرار نمي‌گيرند.

* ضرورت استعلام ارزش كالا براي ‌رسيدگي ‌به پرونده‌ كالاهاي قاچاق‌

نمايندگان مجلس د ادامه جلسه علني صبح امروز خود ماده 42 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و تصويب كردند كه براساس اين ماده شعبه رسيدگي كننده ضمن ارسال رونوشتي از مدارك پرونده به گمرك يا ساير سازمان‌هاي مامور وصول درآمدهاي دولت حسب مورد‌، در مورد تعيين ارزش كالا و يا ارزش مكشوفه و بررسي اسناد ابرازي براي احراز جرم قاچاق استعلام مي‌كند.

ماده 42 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز با 134 راي موافق، 2 راي مخالف و يك رأي ممتنع به تصويب مجلس رسيد.

* شناسايي و توقيف اموال متهم در پرونده‌هاي قاچاق كالاي ممنوع

بهارستان‌نشينان در ادامه جلسه علني صبح امروز خود ماده 43 از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و با 135 راي موافق، 4 راي مخالف و 10 راي ممتنع تصويب كردند.

بر اساس اين ماده در پرونده‌هاي قاچاق كالاي ممنوع، سازمان يافته، حرفه‌اي و يا پرونده‌هايي كه ارزش كالاي قاچاق مكشوفه بالاي 100 ميليون ريال است، مرجع رسيدگي مكلف است نسبت به صدور دستور شناسايي و توقيف اموال متعلق به متهم از طريق مقتضي، از جمله استعلام از ادارات ثبت اسناد و املاك،‌ مخابرات، بانك‌ها و سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام كند و مراجع طرف استعلام نيز موظفند ظرف 5 روز پاسخ لازم را به مرجع رسيدگي اعلام كنند.

* نحوه انتخاب رئيس شعب تجديدنظر ويژه پرونده‌هاي قاچاق معين شد

نمايندگان مجلس در ادامه جلسه ماده 44 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و تصويب كردند كه بر اين اساس به منظور اعمال نظارت عاليه قضايي بر پرونده‌هاي قاچاق در سازمان تعزيزات حكومتي؛ رئيس شعب تجديد نظر ويژه رسيدگي به پرونده‌هاي قاچاق كالا و ارز به پيشنهاد رئيس سازمان پس از تائيد وزير دادگستري از بين قضات داراي پايه 9 قضايي با ابلاغ رئيس قوه قضائيه منصوب مي‌شود.

ماده 44 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز 126 راي موافق، 3 راي مخالف و 13 راي ممتنع به تصويب مجلس رسيد.

* آراء شعب بدوي تعزيرات درباره ‌قاچاق ‌با ارزش كمتر از 20 ميليون ريال قطعي است

در ادامه وكلاي ملت ماده 45 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و با 125 راي موافق، 3 راي مخالف و 12 راي ممتنع تصويب كردند.

در اين ماده آمده است: آراء شعب بدوي تعزيرات در مورد قاچاق كالا و ارز كه ارزش‌ آنها كمتر از 20 ميليون ريال است، قطعي است، در ساير موارد آراء شعب ظرف 20 روز از تاريخ ابلاغ با درخواست محكوم عليه قابل تجديد‌نظر خواهي است.

* مهلت ۱۰ روزه متهمين ‌قاچاق براي ارائه اسناد ‌رد‌اتهام‌ ‌به مرجع رسيدگي‌كننده

نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز مواد 46 و 47 اين لايحه را بررسي و تصويب كردند.

بر اساس مصوبه مجلس در ماده 46 در همه مواردي كه شرايط و ضوابط دادرسي در اين قانون پيش بيني نشده است، مطابق قانون آئين دادرسي كيفري رفتار مي‌شود.

نمايندگان مجلس با 132 راي موافق، 2 راي مخالف و 9 راي ممتنع از 197 نماينده حاضر در جلسه، ماده 46 را تصويب كردند.

به موجب مصوبه مجلس در ماده 47، متهميني كه به منظور رد اتهام قاچاق به اسناد مثبته گمركي استناد مي‌كنند، مكلفند ظرف 10 روز از زمان طرح پرونده در مرجع رسيدگي كننده اصل آن سند را ارائه دهند و اين مهلت با عذر موجه به تشخيص مرجع رسيدگي كننده حداكثر يك بار ديگر به مدت 10 روز قابل تمديد است. به استنادي كه خارج از اين مهلت‌ها ارائه شود ترتيب اثري داده نمي‌شود.

خانه ملتي‌ها با 129 راي موافق، 2 راي مخالف و 19 راي ممتنع از 198 نماينده حاضر در جلسه اين ماده را تصويب كردند.

* ارز قاچاق مكشوفه ‌به خزانه واريز مي‌شود

مجلسي ها در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق و ارز ماده 48 اين لايحه را كه در فصل نهم (اموال ناشي از قاچاق) قرار داشت، با 130 راي موافق، 2 راي مخالف و 10 راي ممتنع از 195 نماينده حاضر در جلسه تصويب كردند.

به موجب مصوبه مجلسي‌ها، سازمان‌هاي كاشف و ضابطين موظفند كالاهاي قاچاق مكشوفه و همه اموال منقول و غير منقول و وسائل نقليه اعم از زميني، دريايي و هوايي را كه در اجراي اين قانون ضبط مي‌شوند، به استثناي كانون ممنوع و وسائل نقليه موضوع ماده 51 اين قانون همراه با رونوشت صورت جلسه، كشف و تشخيص اوليه ارزش كالا بلافاصله پس از كشف تحويل سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي دهند، اين سازمان نسبت به نگهداري كالا اقدام مي‌كند و فروش كالاي قاچاق منوط به صدور راي قطعي است.

* صاحب كالا و ارز مبرا از اتهام، مستحق دريافت بهاي كالا يا ارز واريزي شد

نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه با قاچاق كالا و ارز ماده 49 اين لايحه را بررسي و با 130 راي موافق، 2 راي مخالف و 10 راي ممتنع از 195 نماينده حاضر در جلسه تصويب كردند.

به موجب مصوبه مجلس در موارد صدور راي برائت متهم و حكم به استرداد كالا و ارز صاحب كالا و ارز مستحق دريافت بهاي كالا به قيمت بازار داخلي در زمان فروش و يا ارزش واريزي به حساب بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران است.

* فروش كالاي قاچاق منوط به رعايت همه ضوابط فني، ايمني و قرنطينه‌اي شد

وكلاي مردم در خانه ملت در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز ماده 50 اين لايحه را با 122 راي موافق، 3 راي مخالف و 12 راي ممتنع از 195 نماينده حاضر در جلسه، به تصويب رساندند.

به موجب مصوبه خانه ملتي‌ها فروش كالاي قاچاق منوط به رعايت همه ضوابط قانوني از جمله ضوابط فني، ايمني، بهداشتي و قرنطينه اي است، در صورتي كه فروش كالا مطابق ضوابط فوق بلامانع باشد و به توليد و تجارت قانوني و نياز واقعي بازار لطمه وارد نكند، پس از اخذ مجوز از مراجع ذيربط و نصب رمزينه موضوع ماده 10 اين قانون توسط سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي فروخته مي‌شود.

* لاريجاني: حق با عليخاني است/ عليخاني: به احترام لاريجاني از حقم مي‌گذرم

در پي اظهار نظرات متقابل روح‌الله عباسپور نماينده مردم بوئين‌زهرا و قدرت‌الله عليخاني نماينده مردم قزوين در جلسات گذشته مجلس علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز، گفت: بر اساس بررسي‌هاي آقاي اميدوار رضايي و بر اساس ماده 77 حق با آقاي عليخاني است.

وي به اظهارات عليخاني اشاره كرد و گفت: وي در مجلس اظهار داشت آمده‌ايم كه باشيم و آمده‌ايم از رقيب ببريم، هم در قزوين، هم در بوئين‌زهرا ولي آقاي عباسپور در مطلبي كه مطرح كردند، نكاتي ذكر كردند كه ما حق را به آقاي عليخاني مي‌دهيم كه مي‌تواند از اصل 77 استفاده كند.

رئيس مجلس به اظهارات بيان شده از عباسپور در مجلس اشاره كرد و اظهار داشت: آقاي عباسپور در سخنانش گفت آقايان يا دچار آلزايمر شده‌اند و يا كاسه ذهن‌شان سوراخ است؛ من از علماي مجلس مي‌خواهم كه از اين بنده خدا امتحان قرآن بگيرند. خدا شاهد است روخواني قرآن را بلد نيست.

لاريجاني در اين رابطه گفت: ‌اين مسائل توهين روشن به آقاي عليخاني است؛ من خواهشم اين است كه محيط مجلس را به اين مسائل آلوده نكنيم چراكه پرداختن به اين مسائل خوب نيست همچنين بررسي آقاي اميدوار رضايي نشان مي‌دهد كه آقاي عليخاني حق استفاده از اصل 77 را دارد ولي من از آقاي عليخاني خواهش كردم از حقش بگذرد، اگر آقاي عليخاني از حقش بگذرد، خوب است و ما وقت مجلس را صرف اين امور نمي‌كنيم.

بعد از اظهارات علي لاريجاني، قدرت‌الله عليخاني نماينده مردم قزوين طي سخناني گفت: به احترام شخص آقاي رئيس و هيئت رئيسه و همه نمايندگان من از حقم مي‌گذرم و اميدوارم خداوند قضاوت كند.

وي افزود:‌ من مسائلي دارم كه خدمت آقاي رئيس تقديم مي‌كنم و اميدوارم آقاي رئيس دستور بفرمايند تا اين مسائل رسيدگي شود.

* نمايندگان با برگزاري جلسه علني مجلس در نوبت عصر موافقت كردند

علي لاريجاني در جلسه علني امروز پارلمان از نمايندگان خواست كه نظر خود را براي برگزاري ادامه جلسه علني در نوبت بعد از ظهر امروز اعلام كند.

وي افزود: براي اينكه به مشكل آئين‌نامه‌اي بر نخوريم نمايندگان بايد نظرشان را در مورد برگزاري جلسه علني مجلس از ساعت 14 الي 16 اعلام كنند. در نهايت و از مجموع199 نماينده حاضر در جلسه علني 106 نماينده با برگزاري ادامه جلسه در نوبت بعداز ظهر موافق است 52 نماينده مخالفت كردند و 13 نماينده هم راي ممتنع دادند.

بر اين اساس بعد از پايان جلسه علني نوبت صبح قرار شد كه نمايندگان ساعت 14 در صحن علني حاضر شوند تا به ادامه بررسي لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز بپردازند.

* نطق هاي ميان‌دستور بهارستان‌نشينان

** گزارشي از برخي خيانت‌هاي جريان فتنه در داخل و خارج كشور

فريدون حسنوند نماينده مردم انديمشك در نطق ميان‌دستور در صحن علني مجلس با تسليت ايام اربعين حسيني با اشاره به انتخابات مجلس نهم، با بيان اينكه جريان اصلاحات كه بزرگترين فتنه تاريخ انقلاب و همان فتنه عميق مولود افكار انحرافي آنها است، پروژه‌اي سه‌گانه با ژستي طلبكارانه را به اجرا درآورده‌اند، گفت: شرط‌گذاري، تحريم انتخابات و عدم ارائه ليست انتخاباتي از پروژه‌هاي اين جريان براي انتخابات آينده است كه نگاهي به عملكرد جرياني كه طلبكار از نظام و ملت بوده است و حضور خود را مشروط به اعمال نظراتشان مي‌داند عبارت است از خيانت به آرمان‌هاي انقلاب و امام شامل تخريب نظام ولايي و اصل مترقي ولايت فقيه كه بايد بدانند نخستين كساني بودند كه در تاريخ انقلاب "شعار مرگ بر ولايت فقيه" را سر دادند.

وي در ادامه افزود: از جمله ديگر اقدامات اين جريان، براندازي نظام با طراحي استكبار و سرويس‌هاي اطلاعاتي نظير كودتاي ۱۸ تير، كودتاي تحصن در مجلس و خروج از حاكميت، فتنه برنامه‌ريزي شده انتخابات ۸۸، كشف فايل صوتي مذاكرات يكي از سران فتنه در ملاقات با ديكتاتورهاي منطقه قبل از انتخابات ۸۸ كه ننگي بر پيشاني اين جريان است، نفوذ در بدنه نظام و دادن اطلاعات فوق محرمانه پروژه صلح‌آميز هسته‌اي كشور به بيگانگان، كودتاي فرهنگي مطبوعاتي به همراهي با ضد انقلاب و رسانه‌هاي غربي از جمله بي‌بي‌سي و صداي آمريكا و عمليات رسانه‌اي براي براندازي، دريافت دلارهاي عربي و آمريكايي براي تضعيف اركان نظام، ناگوارترين رويداد ضد مذهبي تاريخ انقلاب يعني هتك حرمت به حضرت سيدالشهداء (ع) در عاشوراي حسيني و اهانت به اعتقادات مذهبي مردم كه ماحصل آن ظهور انقلاب سوم در حماسه ۹ دي بود.

نماينده انديمشك همچنين تصريح كرد: تعدادي از افراد اين جريان كه اكنون در كنار ضد انقلاب خارج‌نشين هستند، روزگاري نه چندان دور در بدنه نظام مسئوليت داشتند اما به عنوان پياده‌نظام دشمن فعاليت مي‌كردند كه اكنون به دامان آنها پناه برده و از طراحان و حاميان پروژه تحريم و اقدام نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران هستند.

اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه سران اين جريان نه تنها اجازه بيان شرط‌گذاري ندارند بلكه بايد از ملت، نظام و خون شهيدان عذرخواهي و طلب بخشش كنند، تصريح كرد: ترفند سكوت حيله‌گرانه به اميد تقابل جريان اصولگرا يك آرزوي دست‌نيافتني است چرا كه جريان اصولگرا با هر تخلف و انحرافي در هر مقامي حتي از درون خود بدون هيچ اغماضي برخورد و موضع‌گيري مي‌كند و انقلاب، نظام و رهبري را با هيچ موضوعي معامله نخواهد كرد.

** رحيمي‌‌نسب: آقاي رئيس‌جمهور! نگذاريد‌ گروه انحراف بيش از اين در زير لواي شما رشد كند

رضا رحيمي‌نسب نماينده مردم خرم‌آباد در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با تسليت ايام اربعين حسيني و همچنين تسليت شهادت شهيد مصطفي احمدي‌روشن اظهار داشت: به آمريكا و ايادي خبيث‌اش اعلام مي‌كنيم كه اين گونه شهادت‌ها ما را در رسيدن به اهداف‌مان مصمم‌تر خواهد كرد.

وي با اشاره به مشكلات فرهنگي حوزه انتخابيه خود گفت: عده‌اي بي‌ريشه‌ اخيرا با ارسال پيامك‌هاي گسترده‌اي اقدام به تنظيم لطيف‌هاي خود ساخته كرده و به قوم بزرگ و با اصالت لر كه از اصيل‌ترين نژاد آريايي است، هجمه برده و اين مردم پاك و ايراني را به سخره مي‌گيرند.

وي با اشاره به مشكلات اقتصادي استان لرستان گفت: نظام اقتصادي ما توسعه و آباداني را در تمام كشور سرازير كرده است اما نكته نگران كننده در تراز توسعه كشور پيشرفت غول‌آساي چند استان و افول چند استان ديگر را نشان مي‌دهد.

رحيمي‌نسب در پايان به رئيس جمهور توصيه كرد: به گروه مجهول‌الهويه‌اي كه با نام انحراف وارد ادبيات سياسي كشور اسلامي‌مان شده است، اجازه ندهيد بيش از اين در زير لوايتان رشد كند چراكه فاصله و زاويه اين گروه مثل فتنه از آرمان‌هاي اسلام فقاهتي و اسلام امام و رهبري و همچنين منش و روش مقام معظم رهبري مشخص است و بايد آنها را طرد و به قانون و ملت واگذار كنيد تا حكم اسلام در خصوص آنها جاري شود.

* صدر: بررسي ‌افزايش سود سپرده‌هاي بانكي در جلسه هيئت رئيسه مجلس

عليرضا محجوب نماينده مردم تهران در مجلس ظهر امروز طي تذكري شفاهي در صحن مجلس به ماده 103 آيين‌نامه اشاره كرد و گفت: علي‌رغم نامه‌هاي نمايندگان مجلس و همچنين تذكرات متعدد آنها هنوز هيئت‌رئيسه مجلس نه ماده 103 را كه به نظر ما فوري و اضطراري است و راه‌هاي فراواني براي اجراي آن وجود دارد، عملياتي كرده و نه حتي جلسه‌اي در خصوص اين موضوع برگزار كرده است.

اين نماينده مجلس ادامه داد: مشكلات ارز و طلا كم بود، اكنون نيز شوراي پول و اعتبار افزايش سود بانكي را به اين مشكلات اضافه كرده است لذا با اين اقدامات واحدهاي توليدي كشور مي‌خوابند و اشتغال از بين مي‌رود.

سيد‌شهاب‌الدين صدر در پاسخ به تذكر محجوب تأكيد كرد كه هيئت رئيسه اين موضوع را در جلسات خود بررسي خواهد كرد.

** محجوب: با اين وضعيت بازار ارز دستمزدهاي سال 90 بايد 70 درصد افزايش يابد

همچنين عليرضا محجوب نماينده مردم تهران در نطق ميان دستور با تسليم ايام اربعين حسيني اظهار داشت: حوادثي كه اين روزها در عرصه اقتصادي رخ مي‌دهد، بسيار تأمل برانگيز و تأسف‌برانگيز است كه سكوت در برابر آنچه ‌در بازار ارز و طلا و از همه مهمتر افزايش نرخ سود بانكي در حال رقم خوردن است، بزرگترين علت اين پيشامد است.

محجوب با تأكيد بر اينكه اكنون بازار براي پر شدن جيب‌هاي پول‌خواران فراهم است، گفت: تأثيرات منفي افزايش سود بانكي بر اشتغال جدي است چراكه وقتي سود بانكي بالا مي‌رود، هركسي كه الفباي اقتصاد را مي‌داند، مطمئن است كه اشتغال كاهش پيدا مي‌كند.

وي اضافه كرد: افزايش نرخ ارز صدمات زيادي به بدنه اشتغال كشور وارد كرده و افزايش سود بانكي نيز دومين ضربه به اشتغال در كشور است كه با اين رويه نمي‌توان كار كرد همچنين بلاي سوم اشتغال و كارگران، كاهش ارزش پول كشورمان است كه با اين اقدام درآمد اين اقشار به شدت كوچك مي‌شود و توليدكنندگان و كارگران تحت فشار قرار خواهند گرفت.

محجوب با اشاره به دستمزدهاي سال 91 تصريح كرد: اگر روند اينگونه پيش رود و دولت قادر به كنترل اين مشكلات نباشد، پيشنهاد من افزايش 70درصدي دستمزدهاست و اگر دولت توان پرداخت اين حقوق را ندارد، جلوي اين مشكلات را بگيرد چرا‌كه نمي‌توان با اين دستمزدها به كارگر گفت با اين اوضاع اقتصادي زندگي كند.

** ارائه ليست سراسري اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم پس از اعلام صلاحيت‌ها

اقبال محمدي نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس، در نطق ميان دستور جلسه علني پيش از ظهر امروز يكشنبه مجلس شوراي اسلامي، با محكوم كردن ترور احمدي‌روشن دانشمند هسته‌اي كشورمان درباره انتخابات و اعتمادسازي و جلب مشاركت مردم گفت: اگرچه در سالهاي اخير بخصوص بعد از سفر مقام معظم رهبري به استان كردستان اقداماتي در جهت اعتمادسازي بين مردم و حكومت صورت گرفته، متأسفانه سرعت و شدت افزايش راديكاليسم ناشي از انباشت مطالبات مردمي، به گونه‌اي است كه ماشين آن از شيوه‌ جديد اعتماد سازي بين مردم و حاكميت پيشي گرفته كه نياز دارد بر اساس واقعيت‌ها برنامه‌ريزي كرد.

نماينده مردم مريوان و سروآباد با اشاره به عضويتش در حزب مردم سالاري خاطرنشان كرد: همانطور كه بارها حزب اعلام كرده در صورت تأئيد صلاحيت 150نفر از اصلاح‌طلبان سراسر كشور همراه با 14 حزب همسوي ديگر ليست سراسري ارائه خواهد شد اما تا كنون فقط 48 نفر از افراد مورد حمايت تأييد صلاحيت شده‌اند لذا شايسته است شوراي نگهبان و هيئت‌هاي نظارت به منظور جلب مشاركت مردم به اين مهم توجه كرده و فرمايشات مقام معظم رهبري را مورد توجه قرار دهند.

** گروسي: استان تهران غربي تشكيل شود

حسن گروسي نماينده مردم شهريار، قدس و ملارد در نطق ميان دستور با اشاره به بخش‌هايي از سخنان مقام معظم رهبري مبني بر اينكه به مردم و جوانان نشاط و اميد بدهيد، يادآور شد: بيان اين همه پيشرفت بعد از انقلاب اسلامي در اين فرصت كوتاه ممكن نيست و بيان انتقادات و كاستي‌ها به معني نفي اين همه پيشرفت نيست بلكه انتقاد سازنده موجب پيشرفت كشور مي‌شود.

نماينده مردم شهريار با بيان اينكه انتخابات مجلس نهم بسيار مهم و استراتژيك است، تصريح كرد: حضور حداكثري مردم در انتخابات موجب نا اميدي استكبار جهاني و تضعيف جريان فتنه و انحرافي خواهد شد كه از مسئولين سياسي استان مي‌خواهم از طرفداري كانديداهاي مورد نظرشان و تخريب نمايندگان ديگر اجتناب نمايند و اميد است وزير كشور تذكر لازم را به اينگونه افراد بدهد.

** تذكرات پي‌درپي هيئت رئيسه مجلس براي استقرار نمايندگان در داخل صحن علني از نكات جالب توجه جلسه علني امروز پارلمان بود؛ هيئت رئيسه مجلس چندين بار طي تذكري گفت كه مراقب باشيد تا كسي از مجلس خارج نشود.

* آغاز جلسه علني عصر مجلس با 25 دقيقه تاخير

جلسه علني نوبت بعد از ظهر مجلس كه قرار بود ساعت 14 امروز برگزار شود، با 25 دقيقه تاخير و به رياست محمد‌رضا باهنر و با حضور 157 نفر از نمايندگان كار خود را آغاز كرد.

دقايق اوليه جلسه علني امروز مجلس نيز به بيان تذكرات كتبي نمايندگان اختصاص يافت تا عدد مجلس به نصاب قانوني برسد.

* تذكرات شفاهي نمياندگان مجلس

** جلاليان: صيادان استان بوشهر ماهي وارداتي مصرف مي‌كنند

عسگر جلاليان نماينده مردم دير و كنگان در تذكر شفاهي در جلسه نوبت عصر مجلس با استناد به اصل 84 قانون اساسي اظهار داشت: حذف سهميه ملواني در استان بوشهر مشكلي است كه تمامي ملوانان و لنج‌داران استان بوشهر را دچار دردسر و مشكل كرده است لذا درخواست دارم تا تيمي به اين استان اعزام شود و موضوع لنج‌داري ملوانان را از نزديك بررسي كرده و نظر كارشناسي بدهند تا بتوانيم متناسب با آن به يك دستورالعمل مشخصي برسيم تا زندگي اين مردم دچار مشكل نشود.

نماينده دير با اشاره به مشكل سوخت لنج‌داران گفت: در راستاي هدفمندسازي يارانه‌ها مشكل سوخت لنج‌ها نيز براي ملوانان ايجاد شده است چراكه با تمام پيگيري‌ها اين مشكل حل نشده و اكنون صيادان در استان بوشهر ماهي وارداتي مصرف مي‌كنند و استفاده صيادان از ماهي وارداتي آن هم در استان بوشهر زيبنده نيست.

محمدرضا باهنر در پاسخ به تذكر جلاليان گفت: در قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه اكنون در دستور كار مجلس است، بايد يك سامانه جديدي براي كالاهايي كه وارد مي‌شود، تعريف شود وگرنه تخلفاتي در واردات و صادرات رخ مي‌دهد اما از مسئولان اجرايي درخواست مي‌كنيم به اين موضوعات توجه كنند تا حقي از اين مردم مظلوم ضايع نشود.

** تذكر نماينده ملاير به وزير ورزش درباره ليگ برتر كشتي

همچنين حسن ونايي نماينده مردم ملاير نيز در تذكر شفاهي به ماده 192 آيين‌نامه داخلي مجلس اشاره كرد و گفت: تذكر من مربوط به وزير ورزش و جوانان است چراكه چند روز گذشته در جريان ليگ برتر كشتي سرپرست تيم نفت تهران در يك حركت بسيار زشت و ناپسند در ملاير مردم را عصباني كرد البته بدتر از آنكه كميته انضباطي در يك حركت ناعادلانه مردم ملاير را محروم كرد و همچنين بدتر از آن نيز مجري برنامه دايره طلايي صدا و سيما هرچه لايق خودش بود، به مردم ملاير گفت.

ونايي با تذكر به وزير ورزش و جوانان تأكيد كرد: وي بايد جلوي اين حركت‌هاي زشت و زننده را بگيرد.

** شبانپور: تنها راه اشتغال جوانان استان فارس "بخش كشاورزي" است

در ادامه نيز حسن شبانپور نماينده مردم مرودشت در تذكر شفاهي با تشكر از هيئت رئيسه خطاب به خليليان وزير جهاد كشاورزي تذكر داد و گفت: مشكلات كنوني كشاورزان، بحث نهادهاي كشاورزي از جمله كود شيميايي است كه به شدت مورد نياز كشاورزان اين مناطق است.

وي در تذكر ديگري خطاب به وزير نيرو گفت: دو سال و نيم پيش در اين مجلس قانون صدور مجوز براي چاه‌هاي غير مجاز به تصويب رسيد و پس يك‌سال و نيم آيين‌نامه‌ آن نوشته شد و اكنون به سراسر كشور سهميه آب كشاورزي اختصاص يافته است.

نماينده مرودشت تصريح كرد: اما در استان فارس سهميه‌اي كه داده شده اصلا قابل توجه نيست چراكه ما حدود 6000حلقه چاه غير مجاز داريم كه همه آنها به لحاظ قانوني مي‌توانند پروانه صادر كنند لذا نياز است تا وزير نيرو سهميه‌ ويژه‌اي را براي كشاورزان اين سه شهرستان از جمله صدور مجوز چاه‌هاي غيرمجاز در نظر بگيرد چراكه كشاورزي استان فارس درآمدزايي و ايجاد اشتغال براي اين استان دارد.

** موسوي: 120 تن پياز در فلاورجان انبار شده است

سيدناصر موسوي نماينده مردم فلاورجان در تذكر شفاهي با استناد به بند 9 اصل ۳ قانون اساسي اظهار داشت: در روز مصوبه‌اي را داشتيم كه طي آن قرار بود چند روستاي بزرگ به شهر تبديل مي‌شود كه اين مصوبه به چند روستا ابلاغ شد اما به برخي روستاهاي فلاورجان اين موضوع هنوز ابلاغ نشده درحالي كه روستاي زهك با 8 هزار نفر جمعيت سال‌هاست كه انتظار شهر شدن را مي‌كشد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: قرار بود حدود يك ماه از سال آب در زاينده‌رود جاري باشد، اما متاسفانه در اين ماه از سال كه زمين‌ها و باغات نيازي به آب ندارند، آب زاينده‌رود جاري است اما در فروردين‌ماه درختان شكوفه مي‌كنند و نياز به آب دارند، آب را قطع مي كنند.

نماينده مردم فلاورجان در پايان تصريح كرد: ۱۲۰ تن پياز در شهرستان فلاورجان انبار شده و كشاورزان نه اجازه صادرات دارند و نه كسي از كشاورزان اين پيازها را خريد تضميني مي كند و بي‌ترديد ادامه اين روند به نابودي كامل كشاورزان فلاورجان مي‌انجامد.

** حسيني: بودجه خريد تجهيزات افلاك‌نما به دانشگاه نيشابور منتقل شود

حجت‌الاسلام سيدعلي حسيني نماينده مردم نيشابور نيز در تذكر شفاهي در صحن علني مجلس با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آيين‌نامه به وزير علوم اظهار داشت: در سال 86 حدود 8 ميليارد تومان از سوي وزارت علوم به دانشگاه فردوسي مشهد بابت خريد تجهيزات افلاك نماي نيشابور اختصاص يافته كه متاسفانه تاكنون تلاش جدي براي خريد تجهيزات صورت نپذيرفته و اين پول در حساب دانشگاه فردوسي مشهد است.

وي افزود: با توجه به اينكه دانشكده هنر دانشگاه فردوسي در نيشابور به دانشگاه ارتقا پيدا كرده و شهر نيشابور داراي پنج دانشكده و دانشگاه شده است، خواسته ما اين است كه مبلغ مذكور به دانشگاه نيشابور منتقل شود.

حسيني در تذكر ديگري به وزير جهاد كشاورزي گفت: اكنون فصل برداشت پنبه است و مزارع زيادي از پنبه‌كاران هنوز جمع‌آوري نشده است همچنين با توجه به اينكه قيمت پنبه به شدت تنزل داشته، ديگر رغبتي در كشاورزان براي برداشت اين محصول وجود ندارد.

** قاضي‌پور: ساخت بزرگراه اروميه – مياندوآب پس از ۲۰ سال هنوز به پايان نرسيده است

نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه نيز در تذكر شفاهي خود در اخطاري به وزير راه و شهرسازي با استناد بند ۹ اصل ۳ قانون اساسي اظهار داشت: احداث بزرگراه اروميه – مياندوآب پس از ۲۰ سال كه آغاز شده است اما به پايان نرسيده و اين منطقه به قتلگاه تبديل شده است به طوري كه روزانه تعدادي از همشهري‌هاي ما در آن كشته مي‌شوند.

قاضي پور همچنين در تذكر ديگري به وزير امور خارجه براي استقرار كنسولگري دولت مركزي عراق در اروميه، به وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي اجراي ماده ۱۰ قانون نوسازي صنايع طبق برنامه پنجم توسعه و بازنشستگي با 25 سال و به وزير آموزش و پرورش براي استخدام و جذب معلمان حق‌التدريس،‌ نهضتي‌ها، شركتي‌ها و حل مشكل تربيت‌معلم‌ها تذكر داد.

** تذكر نماينده گرگان به دولت براي عمل به وعده‌ خريد تضميني پنبه

همچنين عبدالحسين ناصري نماينده مردم گرگان و آق‌قلا نيز در تذكري شفاهي تذكر خود را مربوط به قيمت خريد تضميني پنبه و سويا دانست و اظهار داشت: با اينكه حدود يك ماه از خريد تضميني سويا توسط دولت گذشته است اما هنوز پول كشاورزان پرداخت نشده است و با اينكه رئيس جمهور تأكيد كرده بود كه پول كشاورزان را به روز پرداخت مي‌كند اما با گذشته يك ماه هنوز اين وعده عملي نشده است.

اين نماينده مجلس همچنين ادامه داد: قيمت خريد تضميني پنبه در استان گلستان اعلام شده ولي هنوز جهاد كشاورزي اقدام به خريد پنبه‌ها نكرده و اين موضوع باعث شد كه دلال‌ها وارد بازار شوند و پنبه را با قيمت بسيار پايين‌تر از قيمت تضميني بخرند.

** كواكبيان: سرنوشت طرح حفاظت و حراست از نخبگان هسته‌اي چه شد

مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان نيز در تذكر شفاهي در صحن مجلس با تسليت شهادت شهيد احمدي‌روشن اظهار داشت: از مسئولان مي‌خواهم پاسخگو باشند كه سرنوشت طرحي كه قرار بود براي حفاظت و حراست از نخبگان هسته‌اي در دستوركارشان قرار گيرد، به كجا رسيده است چراكه اين چهارمين شهيد است كه به يك شكل توسط مزدوران صهيونيسم اينگونه به شهادت مي‌رسد.

وي افزود: اطلاعاتي كه آژانس اتمي در اختيار سرويس‌هاي اطلاعاتي قرار داده‌، سبب شده كه اينگونه معاون سايت نطنز به شهادت برسد لذا حتما بايد اين موضوع بررسي شود.

اين نماينده مجلس در تذكر ديگري در خصوص برخي ردصلاحيت‌ها تصريح كرد: آقاي باهنر خودتان نيز تأكيد داشتيد كه برخي از هيئت‌هاي اجرايي سليقه‌اي برخورد كرده‌اند و همانطور كه سخنگوي شوراي نگهبان گفت: اميدواريم اين مباحث حل شود.

** حاجي‌اصغري: بازخورد تذكرات شفاهي و كتبي نمايندگان به مسئولان اجرايي بررسي شود

سيدمحمدرضا حاجي‌اصغري نماينده مردم ميانه در تذكر شفاهي با استناد به اصل 88 قانون اساسي و بندهاي 192 و 193 آيين‌نامه داخلي مجلس گفت: سئوال بنده از ورزش و جوانان بيش از چهار ماه است كه تقديم هيئت رئيسه مجلس شده و جاي سوال است كه چرا هنوز فرصتي براي طرح آن پيش نيامده است كه وزير به مجلس بيايد و پاسخگوي سؤالات ما باشد.

وي افزود: تذكرات شفاهي و كتبي نمايندگان در پايان جلسه علني مجلس به مسئولان اجرايي داده مي‌شود كه مجلس فقط براي شنيدن تذكرها زمان مي‌گذارد لذا از هيئت رئيسه درخواست مي‌كنم دستور دهد تا بازخورد اين تذكرها بررسي و طي گزارشي به نمايندگان ارائه شود.

* صدور كالاهاي قاچاق مكشوفه برابر آئين‌نامه ستاد مبارزه با قاچاق انجام مي‌شود

نمايندگان مجلس در جلسه علني عصر امروز، رسيدگي به لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را ادامه دادند و ماده 51 اين لايحه را بررسي و با 114 رأي موافق، صفر رأي مخالف و 14 رأي ممتنع تصويب كردند.

به موجب مصوبه مجلس، صدور يا معدوم كردن كالاهاي قاچاق مكشوفه كه فاقد ضوابط فني، ايمني، بهداشتي و قرنطينه‌اي است و كالاهاي قاچاق ممنوع و همچنين آن بخش از كالاهاي موضوع ماده 48 كه فروش آن در كشور به توليد داخلي و تجارت قانوني لطمه مي‌زند، برابر آئين‌نامه‌اي است كه توسط ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تهيه مي‌شود و به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد.

* انتقاد يك نماينده از عملكرد هيئت رئيسه در حفظ نظم جلسات
** شهرزاد: جلسات ا�





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن