تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816166492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاشيه‌هاي فارس از سفر رئيس مجلس به تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حاشيه‌هاي فارس از سفر رئيس مجلس به تركيه
خبرگزاري فارس: سفر ۳ روزه علي لاريجاني رئيس مجلس به تركيه با حاشيه‌هاي خواندني و جالبي همراه بود.


به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به تركيه، سفر سه روزه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي به آنكارا و قونيه كه به منظور همكاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و پارلماني از چهارشنبه تا جمعه گذشته انجام شد، حاشيه‌هايي داشت كه برخي از آنها ‌در پي مي‌آيد:

* تيم خبري همراه رئيس مجلس از ساعت 16:30 در پاويون فرودگاه مهرآباد حضور يافتند اما سفر لاريجاني به تركيه كه به دعوت جمال چيچك همتاي ترك وي صورت گرفت، از ساعت 17 روز چهارشنبه بيست و يكم دي ماه با تشريح اهداف و برنامه‌هاي سفر توسط وي آغاز شد.

* محسن كوهكن نماينده لنجان و سخنگوي هيئت رئيسه مجلس، اسدالله بادامچيان و لاله افتخاري نمايندگان تهران، جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه، حجت‌الاسلام محمد علي رضايي نماينده تربت حيدريه، جمشيد انصاري نماينده زنجان و حسن قشقاوي معاون پارلماني و كنسولي وزير امور خارجه همراهان رئيس مجلس در سفري مهم و حساس بودند كه تصوير پويايي از ديپلماسي پارلماني كشورمان به نمايش گذاشت.

* هنگامي كه خبرنگار صدا و سيما از لاريجاني خواست اهداف و برنامه‌هاي سفرش را تشريح كند، بلندگوي وي سوت بلندي كشيد كه لاريجاني را به خنده انداخت ولي او با وجود انتظار حضار براي گفتن جمله‌اي ترجيح داد در اين مورد سكوت كند.

لاريجاني به محض آنكه خواست سؤال خبرنگار را پاسخ دهد، بلندگوي روشن مانده خبرنگار بار ديگر سوت كشيد كه لاريجاني اين بار با قطع جمله خود كه فقط دو كلمه آن را بر زبان رانده بود، جمله معروف هميشگي‌اش را گفت كه مشكل بلندگو از مسائل لاينحل كشور ماست؛ حتي قبل از اينكه سخني گفته شود!

البته كم‌كم داريم به اين نتيجه مي‌رسيم كه يا شانس رئيس مجلس چنين است و يا بلندگوها سر دوستي با او را ندارند يا دستي در كار است كه هميشه اين گونه شود؛ چون پيش از اين نيز بارها حتي در خارج از كشور هنگام سخنراني لاريجاني بلندگوي وي بناي ناسازگاري گذاشت و در همين سفر هم هنگام ديدار لاريجاني با چيچك بلندگوي آرام در زمان سخنراني رئيس مجلس تركيه كه روشن مانده بود، موجب سوت كشيدن بلندگوي همتاي ايراني وي و موجب خنده لاريجاني و دوستانش شد.

* سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني كه اين روزها به سوگ والده‌اش نشسته، اميت ياردم سفير تركيه در تهران و حسن زماني مشاور رئيس مجلس براي بدرقه لاريجاني و هيئت همراه به فرودگاه مهرآباد آمده بودند.

حجت‌الاسلام ميرتاج‌الديني اواسط صحبت لاريجاني وارد پاويون شد و رئيس مجلس با قطع سخنانش به وي خوشآمد و درگذشت مادرش را تسليت گفت و براي آن مرحومه رحمت واسعه مسئلت كرد، البته لاريجاني بعد از اتمام سخنانش به طور مبسوط به معاون پارلماني احمدي‌نژاد تسليت گفت و از درگذشت مادرش ابراز تاسف و تالم كرد كه در اين زمان همراهان رئيس مجلس هم دسته جمعي مصيبت وارده را به ميرتاج‌الديني تسليت گفتند.

* لاريجاني در تشريح دلايل سفرش به تركيه از اين كشور به عنوان دوست و برادر ايران كه در همه زمينه‌ها با ما روابط خوبي دارد، ياد كرد و گفت كه البته امكان دارد اختلاف نظراتي بين دو كشور كه بايد با گفت‌وگو اين اختلافات حل شود و به همگرايي برسيم.

* عقربه‌هاي ساعت 17:45 را نشان مي‌داد كه كاپيتان جت بوئينگ 727 هواپيمايي جمهوري اسلامي با روشن كردن بلندگوي كابين خلبان شروع به خواندن دعاي سفر كرد و بعد از اداي احترام به امام راحل (ره) و شهدا و دعا براي طول عمر رهبر انقلاب به لاريجاني خير مقدم گفت و راس ساعت 18 پرواز 521 به مقصد آنكارا با هدايت كاپيتان جعفرزاده و كاپيتان ركني‌وند آغاز شد.

* در طول مسير تهران- آنكارا وقتي مسافران مشغول صرف عصرانه بودند، رئيس مجلس به صورت سرزده بين خبرنگاران حضور يافت تا از همراهي در اين سفر قدرداني كند و شايد هم ببيند كم و كسري نداشته باشند اما وقتي آنها را در حال پذيرايي از خود ديد كه غافلگير شدند،‌ گفت "خب معلوم شد الحمدلله به شما چندان هم بد نمي‌گذرد" و بعد از خوش و بش با تيم خبري به جايگاه خود برگشت.

* لاريجاني و هيئت همراه ساعت 20:45 به وقت تهران برابر 19:30 به وقت آنكارا بعد از دو ساعت و 40 دقيقه پرواز در ارتفاع 32 هزار پايي وارد فرودگاه اسن بوآي اين شهر شده و مورد استقبال معاون استاندار و عثمان آچكار رئيس گروه دوستي پارلماني تركيه و ايران و بهمن حسين‌پور سفير كشورمان قرار گرفتند.

* رئيس مجلس معرفي همكارانش را از پاويون فرودگاه آنكارا آغاز كرد و بعد از خوش و بش و گپ زدن‌هاي معمولي با استقبال كنندگان هيئت ايراني از كوهكن به عنوان شخصي علاقمند به تركيه، از افتخاري به عنوان عضو فراكسيون قدرتمند زنان مجلس و از انصاري به عنوان چهره اپوزيسيون مجلس ياد كرد اما براي بادامچيان سنگ تمام گذاشت.

لاريجاني گفت "آقاي آقايي رئيس گروه دوستي اپارلمان ايران و تركيه به دليل مشغله كاري نتوانست در اين سفر همراه ما باشد و آقاي بادامچيان به عنوان نائب رئيس گروه جور ايشان را مي‌كشند؛ آقاي بادامچيان علاوه بر حضور در مجلس از مسئولان عالي يك حزب ريشه‌دار و قوي در ايران است و خلاصه ايشان شخصيت مهمي است".

رئيس مجلس البته در ديدار با همتاي ترك خود بار ديگر دوستانش را معرفي كرد و اين بار افتخاري را فرزند و همسر شهيد و عضو فراكسيون قرآن مجلس و جواد جهانگيرزاده را به عنوان نماينده‌اي كه ترك‌ها به راحتي مي‌توانند با او صحبت كنند، معرفي كرد و با مزاح از حسين شيخ‌الاسلام به عنوان مشاور خود در امور بين‌الملل كه داراي سوءسابقه نمايندگي مجلس است، ياد كرد و وقتي نوبت به معرفي يكي از همراهانش به نام محرابي رسيد گفت كه بعدا مي‌گويم ايشان چه كسي هستند!

وقتي لاريجاني از حجت‌الاسلام رضايي به عنوان آيت‌الله و نماينده خراسان در مجلس ياد كرد، يكي از حاضران بلافاصله نام مشهد را به زبان آورد و نسبت به مقام شامخ هشتمين اختر تابناك امامت و ولايت عرض ادب كرد.

رئيس مجلس كوهكن را نماينده اصفهان معرفي كرد و به هيئت پارلماني ترك گفت كه حتما اصفهان را مي‌شناسند كه از شهرهاي مهم ايران است و كوهكن نيز بلافاصله از اصفهان به عنوان نصف جهان ياد كرد اما لاريجاني واكنشي به اين جمله نشان نداد و شايد دلش مي‌خواست به عنوان يك مازندراني به همكار خود بگويد "اگر اصفهان است نصف جهان/ تمام جهان است مازندران"!.

* اولين برنامه لاريجاني در سفر به آنكارا شركت در ضيافت شام سفارت جمهوري اسلامي ايران بود؛ ساختماني در خيابان ايران كه به گفته راهنماي گروه خبري يكي از دو خياباني است كه نام كشوري را دارد كه سفارتخانه آن كشور مستقر است و ظاهرا نام خيابان ديگر پاريس است كه سفارت فرانسه و البته سفارتخانه‌هاي آمريكا و آلمان هم در آنجا قرار دارد.

* محل اقامت هيئت پارلماني كشورمان طبقه 12 هتل هيلتون بود كه ديوار به ديوار سفارت ايران قرار دارد و آن سوي پنجره‌ها تصويري زيبا و مه آلود از خانه‌هاي مرتب چيده شده روي تپه‌هاي شهر با شيرواني‌هاي يكدست قرمز و برف‌هاي پراكنده روي آنها چشم را نوازش مي‌داد.
در انتهاي خيابان ايران، خيابان تهران قرار دارد و خلاصه اينكه با وجود فاصله هزار و 693 كيلومتري بين پايتخت ايران و تركيه مي‌توان ادعا كرد هيئت ايراني لحظه‌اي از كشورمان و تهران جدا نبوده است.

* ديوارهاي سفارت تهران در تركيه علاوه بر تصوير سفراي سابق كشورمان كه در لابلاي آنها عكس منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه كه دومين سفير ما در آنكارا بود و بيش از سايرين مورد توجه قرار گرفت، مزين به تابلو نوشته‌هاي چوبي بود كه با خط زيبايي به صورت بيت بيت و پراكنده متن كامل شعر دلنشين مولانا در وصف عاشورائيان را در بر داشت: "كجائيد اين شهيدان خدايي؟/ بلاجويان دشت كربلايي/ كجائيد اي سبك رويان عاشق/ پرنده‌تر ز مرغان هوايي" ...

* هنگام ضيافت شام در سفارت ايران معاون پارلماني و كنسولي وزير خارجه و سفير كشورمان با يكديگر درباره بررسي اوليه صلاحيت كانديداهاي مجلس نهم گفت‌وگو كردند و قشقاوي اخبار جديدي براي حسين‌پور درباره ديپلمات‌هايي كه داوطلب مجلس شده‌اند و صلاحيت آنها محرز نشده ارائه كرد كه البته لاريجاني تنها شنونده گفت‌وگوهاي صورت گرفته بود.

* اولين برنامه رسمي سفر لاريجاني مذاكره با وزير خارجه تركيه بود كه در طبقه 15 هتل هيلتون پشت درهاي بسته انجام شد و با گذشت دو ساعت گفت‌وگو نيمه تمام ماند و از اين رو احمد داود اوغلو از لاريجاني خواست كه زمان ديگري براي ادامه مذاكره اختصاص دهد.

* رئيس مجلس سپس به ديدار جمال چيچك همتاي ترك خود در محل مجلس ملي تركيه رفت و ناهار را نيز با وي صرف كرد؛ هنگامي كه رئيس مجلس تركيه همكارانش را معرفي مي‌كرد نام يكي از آنها را علي اعلام كرد و بلافاصله به لاريجاني گفت ايشان همنام شماست و بهتر مي‌توانيد با هم تعامل كنيد كه لاريجاني با لبخندي از اين همنامي ابراز خرسندي كرد.

رئيس مجلس تركيه بعد از معرفي لاله افتخاري توسط لاريجاني پرسيد كه فراكسيون زنان در مجلس ايران چند عضو دارد كه افتخاري گفت كه ما در مجلس 8 نفر هستيم و لاريجايي هم بلافاصله گفت "زنان در مجلس ما 8 نفر هستند اما خيلي قوي هستند و به اندازه 80 نفر تاثيرگذارند" كه اين جمله لاريجاني خنده حضار را در پي داشت‌.

* رئيس مجلس تركيه به لاريجاني گفت "من از طريق رسانه‌ها با شما آشنا شده بودم و صداي شما را هم از پشت تلفن وقتي بعد از انتخابم به رياست پارلمان تبريك گفته بوديد، شنيده بودم ولي حالا شما را از نزديك زيارت كردم و از اين بابت مشعوفم".

* لاريجاني بعد از ملاقات با چيچك با عبدالله گل رئيس جمهور و رجب طيب اردوغان نخست‌وزير تركيه ملاقات كرد و مذاكرات فشرده‌اي با آنها داشت كه البته يكي از يكي طولاني‌تر بودند.

* رئيس مجلس شامگاه پنجشنبه بيست و دوم دي ماه در محل سفارت ايران در يك كنفرانس خبري به سؤالات مختلف خبرنگاران ترك، خبرنگاران خارجي مقيم تركيه و خبرنگاران كشورمان درباره مهمترين مسائل جاري بين دو كشور و منطقه پاسخ داد.

وي در ابتداي سخنانش به خاطر تاخير نيم ساعته كه علت آن را طولاني شدن مذاكره با اردوغان اعلام كرد عذرخواهي كرد و سپس با اتكا به تجربه خود در دوران دبيري شوراي عالي امنيت ملي در قامت يك ديپلمات تمام عيار ظاهر شد و پاسخ‌هاي صريح و قاطع او به سؤالات خبرنگاران حاوي هشدارها و توصيه‌هايي به كشورهاي دوست و غربي‌ها و حكام خودكام عرب بود:

- ترور دانشمندان ما توسط اسرائيل حقانيت سخن امام (ره) كه فرمود تا اين غده سرطاني در منطقه است، منطقه روي آرامش را نمي‌بيند، ثابت كرد اما اقدامات تروريستي از نظر عملياتي ارزشي ندارد و ما به زودي از دستاوردهاي جديدي در عرصه فناوري هسته‌اي رونمايي مي‌كنيم تا بفهمند نمي‌توانند با اين كارها در مسير فعاليت‌هاي ما خللي ايجاد كرده يا آن را متوقف كنند.

- كشورهاي غربي كه صبح‌ها از خواب بيدار مي‌شوند و بلافاصله با گشودن پنجره‌هايشان دم از حقوق بشر مي‌زنند، بايد از سكوت‌شان در برابر اقدامات تروريستي و حمايت وقيحانه از رژيم صهيونيستي خجالت بكشند.

- فعاليت هسته‌اي ايران رو راست و شفاف است اما ظاهرا گرفتار بازيگري‌هاي غربي‌ها شده و مسائلي كه به وجود آمده با گفت‌وگو قابل حل است و ايران از اول اعلام كرد كه به شرط بازيگوشانه نبودن مذاكرات آماده گفت‌وگو با 1+5 و موافق انجام اين گفت‌وگو در تركيه است.

- كشورهايي كه بويي از دموكراسي نبرده‌اند و حتي مجالس آنها فرمايشي است و اعضاي آن را امير انتخاب مي‌كند، حق ندارند درباره دموكراسي در سوريه صحبت كنند؛ دموكراسي خاص يك سرزمين نيست و سوريه هم نيازمند اصلاحات است اما بايد اين كار با روش عاقلانه و به شيوه‌اي انجام شود كه به جريان مقاومت لطمه نزند.

- مقاومت سوريه در برابر جنگ 33 روزه فراموش نشدني و قابل تحسين است؛ هنگامي كه خيلي از كشورها از نام اسرائيل مي‌ترسيدند، سوريه در برابر اين رژيم ايستادگي كرد و حالا آنها مي‌ خواهند به جريان مقاومت در اين كشور لطمه بزنند.

- مصلحت جهان اسلام اقتضا مي‌كند مسلمانان در پازل دشمن بازي نكنند و اگر چه ما نمي خواهيم همه حرف‌ها را بزنيم‌ اما برخي كشورهاي منطقه به جاي قرار گرفتن در كنار مسلمانان به اسرائيلي‌ها اطلاعات مي‌دادند و حتي گهگاه سري به اسرائيل مي‌زنند.

- ادله‌ قابل توجهي داريم كه استقرار سپر موشكي در تركيه به نفع مسلمانان نيبست و اگر چه به دوستان ترك خود اعتماد داريم اما بايد براي روشن شدن برخي مسائل در اين زمينه مذاكره شود.

- درباره اختلافات شيعه و سني غلو مي‌شود و داستان‌سرايي مي‌كنند؛ شيعه و سني هر دو مسلمان هستند و با يكديگر تنازع ندارند و كساني كه مي خواهند اختلافات سياسيون عراق را در اين زمينه ملاك قرار دهند، بايد بدانند كه جنس مسائل اين كشور فرقه‌اي نيست و طرح چنين موضوعي نيز در شرايط فعلي كه مسائل جهان اسلام مهم‌تر و پيچيده‌تر است، مناسب نيست.

* هنگامي كه خبرنگار شبكه رسمي تركيه (TRT) سؤال خود را به زبان تركي مطرح و قبل از هر گونه اقدامي توسط مترجم، خودش سؤال خود را به زبان فارسي مطرح كرد، لاريجاني وي را خبرنگار "دوگانه‌گو" توصيف كرد كه اين موضوع موجب خنده حضار شد.

وقتي خبرنگار مذكور از لاريجاني سؤال كرد آيا ايران مخالف راه‌اندازي تلويزيون فارسي زبان در تركيه است؛ رئيس مجلس گفت كه از اصل چنين موضوعي بي اطلاع است و در ايران نيز اين بحث انعكاس نيافته و بلافاصله گفت "الحمدلله در تركيه الي ماشاءالله تلويزيون وجود دارد و از اين نظر كمبودي وجود ندارد"!

* خبرنگار CNN - TURK كه خارج از فضاي رسمي جلسه خيلي تلاش كرد خبرنگاران همراه رئيس مجلس را متقاعد كند هيچ نبستي بين اين شبكه و شبكه آمريكايي CNN وجود ندارد اما توضيح نداد با اين حال چرا نام دو رسانه شبيه همديگر است، با توجه به هشدار مقامات تركيه به مقامات عراقي از رئيس مجلس كشورمان درباره درگيري ميان شيعه و سني سؤال كرد.

لاريجاني در جواب او گفت "نمي‌دانم چرا CNN اينقدر به موضوعات مربوط به آقاي اردوغان و آقاي مالكي علاقمند و نگران وحدت شيعه و سني است" و بعد هم تاكيد كرد كه هيچ اختلافي بين شيعه و سني نيست مگر اينكه برخي اينگونه تبليغ كنند يا عده‌اي بخواهند پشت اين صحنه خود را مخفي كنند.

خبرنگار مذكور كه از پاسخ رئيس مجلس دلخور و عصبي شده بود، از مترجم خواست كه متذكر شود او خبرنگار CNN - TURK است و لاريجاني هم به او پاسخ داد "بله؛ مي‌دانم شما CNN ترك هستيد و پاسخ من هم به سؤال شما همان است كه گفتم".

* وقتي مترجم نشست خبري خواست سؤال خبرنگار CNN ترك را ترجمه كند، مذاكره تلفني مقامات تركيه و عراق را به اشتباه "ديدار تلفني" ترجمه كرد كه موجب خنده حضار شد و او هم كه حسابي هول كرده بود، نام مقامات مذاكره كننده را اردوغان و الهاشمي عنوان كرد كه يكي از حضار با تصحيح جمله وي اعلام كرد نخست وزير تركيه با نوري مالكي همتاي عراقي خود گفت‌وگو كرده نه با الهاشمي معاون رئيس جمهور عراق!

* قرار بود رئيس مجلس كشورمان پس از كنفرانس خبري در آنكارا به تهران بازگردد اما با توجه به ناتمام ماندن مذاكراتش با وزير خارجه تركيه، به دعوت داود اوغلو كه به گفته لاريجاني نماينده قونيه نيز هست، به اين شهر سفر كرد.

* جمعه بيست و سوم دي ماه؛ ساعت ۱۰ صبح به وقت آنكارا و ۱۱:۳۰ به وقت تهران بود كه هواپيماي رئيس مجلس و همراهانش به سوي شهر "مولانا" حركت كرد و بعد از ۴۵ دقيقه پرواز در ارتفاع ۲۶ هزار پايي در فرودگاه قونيه بر زمين نشست.

* لاريجاني در قونيه مورد استقبال گرم داود اوغلو قرار گرفت و بعد از حضور در آرامگاه مولانا و اداي احترام به اين عارف و شاعر نامدار، بلافاصله مذاكره خصوصي دو طرف آغاز شد اما اين دور مذاكره هم نيمه‌كاره رها شد.

اين بار صداي اذان ظهر بود لاريجاني و داود اوغلو را براي شركت در نماز جمعه به مسجد سلطان سليم در جوار مرقد مولوي كشاند و دو هيئت ايراني و ترك در فضايي ملكوتي و خاطره‌انگيز در كنار يكديگر نماز جمعه را اقامه كردند.

* رئيس مجلس كشورمان و وزير خارجه تركيه هنگام خروج از محل برگزاري نماز جمعه مورد استقبال و تشويق جمعي از جوانان ترك كه گفته شد عضو شاخه جوانان حزب عدالت و توسعه (حزب حاكم اين كشور) هستند، قرار گرفتند و براي دقايقي با آنها به گپ‌وگفت پرداختند.

* آخرين دور مذاكرات خصوصي لاريجاني و داود اوغلو بعد از نماز جمعه و همراه با ضيافت ناهار انجام شد و بالاخره ميزبان و ميهمان بعد از سه بار گفت‌وگوي مقطع اما مستمر، در ساعت ۱۵ ختم مذاكرات را اعلام كردند.

هر چه هواي قونيه رو به سردي مي‌رفت و از حضور هيئت ايراني در تركيه مي‌گذشت، روابط تهران - آنكارا گرم‌تر مي‌شد و دو طرف به فهم مشتركي كه شاه‌بيت نشست‌هاي لاريجاني با مقامات ترك بود و قرار بود به جاي رسانه‌ها از مسير مذاكرات رو در رو به دست آيد، نزديك‌تر مي‌شدند و درستي اين سخن ثابت مي‌شد كه از قونيه و مقبره مولانا به عنوان نماد نزديكي دو ملت ايران و تركيه ياد كرد و گفت كه همگرايي فكري ايرانيان و ترك‌ها در اين شهر حس مي‌شود.

* داود اوغلو تنها مقام تركيه بود كه در جريان سفر لاريجاني به جمع خبرنگاران آمد و جور اردوغان و عبدالله گل را كشيد و درباره اين سفر سخن گفت؛ ضمنا در دو روزي كه هيئت پارلماني ايران در تركيه بود، تيتر اول روزنامه‌هاي جمهوريت و ديلي نيوز وابسته به موسسه مطبوعاتي حريت به موضوعات ايران اختصاص داشت؛ روز اول به شهادت يك استاد دانشگاه به دست عوامل تروريستي و روز دوم به ديدارهاي لاريجاني با مقامات ترك.

* لاريجاني در مسير فرودگاه قونيه از زيارتگاه منسوب به شمس تبريزي پير و مرشد مولانا در شمال مسجد شرف‌الدين بازديد و نسبت به مقام شامخ اين عارف شهير اداي احترام كرد.

* ساعت 15:20 به وقت قونيه و 17 به وقت تهران لاريجاني خاك تركيه را به قصد وطن ترك كرد؛ وقتي كه خلبان از پشت بلندگو پس از عرض ادب به ساحت مقدس سيد و سالار شهيدان دعاي سفر خواند و شماره پرواز را 520 و مدت سفر را 2 ساعت و نيم اعلام كرد.

* السلام و عليك يا ابا عبدالله... كاروان مي‌آيد از شهر دمشق/ بر سر خاك شه سلطان عشق/ كاروان آمد ولي شاهي نبود بر بني هاشم دگر ماهي نبود... وقتي هواپيما در ارتفاع 33 هزار پايي لابلاي ابرها قرار گرفت و رنگ سرخ افق را فرا گرفت، حجت‌الاسلام رضايي به درخواست رئيس مجلس كه رخت عزاي حسيني بر تن كرده بود، به كابين خلبان رفت و به مناسبت فرا رسيدن اربعين به ذكر مصائب خاندان اباعبدالله الحسين (ع) پرداخت.

* رئيس مجلس هنگام بازگشت از "سفر مذاكراتي" خود به تركيه با خبرنگاران فارس و ايسنا و خانه ملت به طور جداگانه درباره مهمترين مسائل روز گفت‌وگو كرد كه ضمن تشكر از مسئول دفتر ايشان و دوستان اداره اخبار مجلس براي پيگيري و هماهنگي موضوع مشروح گفت‌وگوي فارس با لاريجاني در روزهاي آينده منتشر مي‌شود.

* ساعت 19:20 جمعه بيست و سوم دي ماه با فرود هواپيماي لاريجاني در مهرآباد و استقبال محمدرضا باهنر معاون نظارت و عضو هيئت رئيسه مجلس و حسن زماني مشاور رئيس مجلس و تشريح دستاوردهاي سفر، پرونده اين سفر سه روزه بسته شد.
انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن