تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816754036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرخه معيوب اطلاع رساني در يك خطه محروم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چرخه معيوب اطلاع رساني در يك خطه محروم
شهركرد- تنگناهاي اطلاع رساني در چهار محال و بختياري ، شتاب توسعه در اين خطه محروم را كمرنگ جلوه داده است.


در كتابهاي علوم ارتباطات از روابط عمومي به عنوان پل ارتباطي سازمان باجامعه ياد شده كه از طريق تسهيل جريان اطلاع رساني بستر را براي تحقق اهداف سازماني و پيوند موثر بين عوامل درون و برون سازمان فراهم مي كند.

از اين منظر روابط عمومي علاوه بر نگاه درون سازماني بايد رويكردي برون سازماني همراه با تعامل با رسانه ها به عنوان عامل برقراري ارتباط سازمان با جامعه هدف داشته باشد، اما تفاوت در نگرش روابط عمومي و رسانه به مقوله اطلاع رساني باعث مي شود تا اين دو مجموعه به جاي روابط تعاملي ، نوعي ارتباط تقابلي را در پيش گيرند و در اين ميان آْنچه كه بيشترين لطمه را مي بيند، مخاطب و جريان اطلاع رساني است.

بخش قابل توجهي از نارضايتي هايي كه در تعامل ميان روابط عمومي ها و رسانه ها بروز پيدا مي كند، به درك ناقص هركدام از اين دو مجموعه از وظايف يكديگر بازمي گردد كه هركدام بدون توجه به ماهيت ديگري تنها در جهت بيان موارد مورد نظر خود و انتقال آن به مخاطب هستند اما در اين ميان روابط عمومي هاي با توجه به اينكه دسترسي به اطلاعات سازمان ها دارند با بستن يا گشودن فضاي اطلاع رساني مي توانند عرصه را بر رسانه ها تنگ كنند.

استان چهارمحال و بختياري از جمله استان هايي است كه گردش اطلاعات در برخي از زمينه ها در آن به سختي صورت مي گيرد و نوعي "رسانه گريزي" بين برخي سازمان ها احساس مي شود كه اين امر باعث شده تا رسانه هاي استان در انتشار اخبار با مشكل مواجه شوند.

برخي از روزنامه نگاران و ارباب رجوع دستگاه هاي دولتي و شركتهاي استان از عدم پاسخگويي صحيح روابط عمومي ها گلايه دارند در اين بين برخي از مسوولان استان نيز به اين نقيصه در دستگاه هاي اجرايي در حوزه اطلاع رساني معترف هستند.

چندي قبل استاندار چهارمحال وبختياري از رسانه هاي استان خواسته بود تا از انتشار اخبار غير موثق اجتناب كنند.

"علي اصغر عنابستاني" متذكر شده بود كه رسانه هاي استان در انتشار اطلاعات از متوليان و مسوولان امر اطلاعات موثق و صحيح را دريافت كنند.

استاندار چهارمحال و بختياري از ضعف اطلاع رساني و بسته بودن دريچه خبر در برخي از دستگاه ها با عنوان "خست خبري" ياد كرده بود و از تمامي دستگاه ها خواسته بود تا تعامل خود را با رسانه ها افزايش دهند.

معاون عمراني استانداري چهارمحال و بختياري نيز كه بارها در اظهار نظرهاي متعدد از ضعف اطلاع رساني روابط عمومي دستگاه هاي استان گلايه كرده است، اظهار داشت: كمبود مستندسازي و گزارش دهي يكي از مشكلات استان است.

"محمود عيدي" اظهار داشت: بعد از اينكه در هيات دولت استان هاي برتر كشور از نظر مستند سازي و اطلاع رساني معرفي شدند، چهارمحال و بختياري به دليل ضعف اطلاع رساني نتوانست رتبه اي در اين زمينه كسب كند اين در حالي است كه استان در مقايسه با ديگر استان ها عملكرد بهتري در اجرا برخي از تكاليف دولت داشته اما مستندسازي و اطلاع رساني اين اقدامات كافي و به موقع نبوده است.

وي با اشاره به بي توجهي مديران به گزارش دهي و مستند سازي تصريح كرد: مقامات بالاي كشور از دستگاه هاي استاني انتظار دارند كه در زمينه عملكردها اطلاع رساني دقيق داشته باشند ولي در استان اين مهم محقق نشد.

به گفته وي، دستگاه هايي كه عملكرد خوبي دارند ولي در راستاي مستند سازي و اطلاع رساني مطلوب عمل نمي كنند نبايد در ليست برترين ها قرار گيرند.

عيدي برقراري ارتباط بين دستگاه ها و جامعه هدف را وظيفه روابط عمومي ها دانست و بيان داشت: مزيت اطلاع رساني، استفاده از گزارشهاي ارائه شده به عنوان يك دستورالعمل در سال هاي بعد و ايجاد مثبت انديشي در دستگاه هاست.

مدير روابط عمومي و امور بين الملل استانداري چهارمحال و بختياري بر فعاليت بيشتر روابط عمومي هاي ادارات و دستگاه هاي اجرايي و حضور موثر آنها در ادارت استان تاكيد كرد.

"كيومرث مرادي" افزود: روابط عمومي ها ابزار ارتباط ادارات و سازمان ها با بيرون از سازمان هستند و ضعف اين بخش تعامل ادارات را با مخاطبان دچار مشكل مي كند.

وي با بيان اينكه بايد روابط عمومي ها نسبت به تمامي موضوعات و مناسبت ها حساس باشند، اظهار داشت: روابط عمومي ها بايد براي تمامي موضوعات ، برنامه هاي متنوع اجرايي در طول سال داشته باشند.

مرادي از روابط عمومي ها با عنوان ركن اصلي ارتباطات ادارات نام برد وتصريح كرد: با توجه به اهميت و نقش موثر روابط عمومي ها در ادارات آنها به پويايي و تحرك بيشتر سازمان كمك مي كنند.

وي با اشاره به به اينكه جايگاه روابط عمومي ها در استان از سوي برخي مديران جدي گرفته نمي شود، گفت: براي داشتن يك روابط عمومي خوب ابتدا بايد نگاه مديريت دستگاه به روابط عمومي فراتر از فعاليتهاي درون دستگاهي باشد.

مرادي افزود: يك شخص درروابط عمومي زماني موفق عمل مي كند كه علاوه بر دانش تئوريك و يا تجربي در اين شغل، در دستگاه اداري خود زمينه لازم را براي تعامل مديران با رسانه ها فراهم كند.

وي تاكيد كرد: علاوه بر اين يك روابط عمومي موفق بايد دائم اطلاعات خود را به روز كند تا بتواند ارتباط موثر و مطلوبي با ارباب رجوع و اصحاب رسانه داشته باشد.

مدير خانه مطبوعات چهارمحال و بختياري نيز گفت: ارتباط مطلوب از سوي روابط عمومي با مطبوعات و روزنامه نگاران امري ضروري و از اهميت ويژه و خاصي برخوردار است.

"سعيد يوسف پور" بيان داشت: مطبوعات و روزنامه نگاران به عنوان مجرا و ابزار اطلاع رساني و تبليغاتي روابط عمومي، بيش از هر نهاد و يا قشر اجتماعي ديگر قادرند كه اهداف روابط عمومي را در زمينه تاثير گذاري بر افكار عمومي اجرا كنند.

وي با اشاره به زمينه نفوذ روابط عمومي ها بر افكار عمومي افزود: عمل نيك و تبليغ گسترده دو عامل موثري هستند كه از طريق مطبوعات و روزنامه نگاران مي توانند زمينه هاي نفوذ هر چه بيشتر روابط عمومي ها را فراهم كنند.

يوسف پور با بيان اينكه هر نوع ارتباط مطلوب با روزنامه نگاران، نيازمند شناخت دقيق شاغلان اين حرفه و ويژگيهاي اجتماعي و تخصصي آنهاست، تصريح كرد: در حال حاضر روابط عمومي در سازمانهاي مختلف دولتي قادر به ارتباط اصولي و مطلوب با روزنامه نگاران نيستند.

وي تاكيد كرد: بازنگري بر نوع تعامل و ارتباط روابط عمومي ها با روزنامه نگاران در استان بيش از بيش احساس مي شود.

جانشين مدير مسئول هفته نامه زردكوه با تاكيد بر تعامل روابط عمومي ها با روزنامه نگاران گفت: برخي از روابط عمومي هاي به علت نداشتن ارتباط هدفمند با روزنامه نگاران در قسمتي از اهداف اقناعي و تبليغي سازمانهاي خود ارتقا نيافتند.

"مجيد برخورداريان" تصريح كرد: در شرايط كنوني در سطح استان به دليل عدم حمايت مالي از نشريات محلي و فقر درآمد نشريات از محل آگهي سازمان ها ، ارتباط روابط عمومي ها و رسانه ها را تضعيف كرده است .

وي گفت: برخي روابط عمومي هاي استان از ويژگيهاي ارتباط مطلوب با مطبوعات مطلع نيستند، به همين علت در فعاليت خود شيوه مناسبي را براي ارتباط با خبرنگاران بر نمي گزينند.

رييس روابط عمومي شهرداري شهركرد نيز در اين خصوص گفت: براي اطلاع رساني و معرفي هرچه بهتر و بيشتر چهارمحال و بختياري درسطح كشور نياز به يك عزم جدي نه تنها از سوي روابط عمومي ها بلكه از سوي مديران دستگاه هاي اجرايي استان است.

"محمدرضا اميدي" بيان داشت: هم اكنون استان در سطح كشور به خوبي معرفي نشده كه بخشي از اين ناشناخته ماندن استان به اطلاع رساني نامناسب روابط عمومي ها و رسانه ها باز مي گردد كه تعامل اين دو مجموعه مي تواند ،‌ وضعيت استان را در فرايند اطلاع رساني و معرفي هرچه بهتر بخش هاي مختلف ارتقا دهد.

وي ادامه داد: مديريت ارشد استان مي تواند با تخصيص يك ميليارد تومان از اعتبارات فرهنگي به معرفي استان در كشور كمك شاياني در زمينه اطلاع رساني و معرفي استان داشته باشد.

وي افزود: مديران ارشد استان مي توانند با برگزاري جلساتي بامديران شبكه هاي سراسري صدا و سيما و معرفي ظرفيتها و قابليتهاي استان درچند بازه زماني مشخص اقدام به شناساندن چهارمحال و بختياري در سطح ملي كنند.

اميدي گفت: روابط عمومي هاي استانداري، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و شهرداري شهركرد نيز مي توانند با تخصيص بخشي از اعتبارات فرهنگي خود اقدامي شايسته براي معرفي استان در سطح كلان ملي و بين المللي داشته باشند.

وي تصريح كرد: همچنين ارتباط تنگاتنگ با اصحاب رسانه و مطبوعات استاني و كشوري از سوي روابط عمومي ها راهكاري كارآمد در حوزه اطلاع رساني صحيح و معرفي استان است.

يكي از خبرنگاران خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) استان نيز با بيان اينكه افرادي كه دربرخي روابط عمومي ها به كار گمارده مي شوند متخصص نيستند، اظهار داشت: افرادي كه در روابط عمومي برخي از دستگاه ها استان مشغول به كارند آموزش هاي دانشگاهي و تجربي مورد نياز براي اين حرفه را كسب نكرده اند.

"سيدبهادر حسيني تشنيزي" ادامه داد: اين عده بر ويژگيهاي ارتباط مطلوب با مطبوعات تسلط ندارند ، به همين علت در نخستين روزهاي فعاليت خود شيوه هاي نادرستي را براي ارتباط با روزنامه نگاران بر مي گزينند.

وي گفت: از سوي ديگر نگرش هاي روابط عمومي در مورد رابطه صحيح با خبرنگاران چندان اصولي و منطقي نيست.

حسيني با بيان اينكه انتقاد سازنده جزيي از مسئوليت هاي مهم يك روزنامه نگار است و اين مهم در قانون اساسي و قانون مطبوعات جمهوري اسلامي ايران مدنظر قرار گرفته، افزود: وجود نگرش منفي در روابط عمومي نسبت به مطبوعات باعث جدايي عميق اين دو نهاد مي شود.

وي تاكيد كرد: خبرنگاران انتظار دارند كه روابط عمومي ها، همكاري هاي همه جانبه اي با آنها داشته باشند و اطلاعات لازم را در اختيار آنها قرار دهند .

حسيني تصريح كرد: به علت سوء تفاهمي كه بين برخي روابط عمومي ها و خبرنگاران وجود دارد، اطلاعات موردنظر نه تنها به دست فعالان رسانه نمي رسد بلكه برخي روابط عمومي ها به عنوان يك عامل اختلال در كسب اطلاعات نيز وارد عمل مي شوند.

وي متذكر شد: اشتباه گرفته شدن نام استان با برخي ديگر از استان هاي كشور و عدم معرفي مطلوب استان در سطح ملي از فقدان اطلاع رساني مناسب در استان ناشي مي شود و داشتن نگاه ملي به مسايل مي تواند منجر به معرفي و شناساندن استان در سطح ملي شود، ‌اما اين مهم در حال حاضر از سوي روابط عمومي هاي استان كمتر مد نظر قرار مي گيرد.

حسيني با بيان اينكه روابط عمومي هاي استان از نداشتن يك بانك اطلاعاتي جامع در حوزه دستگاهي خود رنج مي برند، گفت: عدم وجود بانك اطلاعاتي در روابط عمومي ها بر نحوه فعاليت مطبوعات استان نيز اثر مستقيم مي گذارد.

از: مينا شيرواني ناغاني

7363/558/

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30754137

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن