واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: وجه تمایز آثار آکییاما از سایر طراحان ژاپنی استفاده از نوعی تصویرسازی در خلق آثارش است که او را در زمره طراحان خاص ژاپن قرار میدهد؛ و این آثار منحصربه فرد اوست که وی را در زمره یکی از برترین... ژاپن جزیرهای است در ساحل شرقی آسیا که حدود هشتاد درصد آن مناطق کوهستانی بدون امکان کشت وزرع و دامپروری است. پس از جنگ جهانی اول آنان اراده و توانایی خود را به جهانیان ثابت کردند و دوره پس از جنگ، مدیریت فناوری، شناخت الگوهای اجتماعی و سبک زندگی غربی، منجر به پیدایش فلسفه جدیدی برای طراحان ژاپن شد. این فلسفه جدید ناشی از سعی بر حفظ سنتها در کنار تأثیرپذیری از طراحان غربی بود. جنبش طراحی ژاپن، ابتدا ساختارگرایی اروپایی را منبع الهام و چراغ راه خود قرار داد، اما در نهایت نتیجة کُنش و واکُنش بنیانهای قوی نظری ساختارگرایی اروپایی با تمایل سنتی طراحان ژاپنی رسیدن به فرمهای ساده تمثیلیای بود که ترکیببندی مرکزی آن برگرفته از همان سنت و صنایع دستی ژاپنی بودند. وجه تمایز آثار آکییاما از سایر طراحان ژاپنی استفاده از نوعی تصویرسازی در خلق آثارش است که او را در زمره طراحان خاص ژاپن قرار میدهد؛ و این آثار منحصربه فرد اوست که وی را در زمره یکی از برترین طراحان جهان در نمایشگاه «بیست ستاره برتر طراحی پوستر جهان» قرار داده است.تاکاشی آکییاما در سال 1952 میلادی در ژاپن متولد شد. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه هنر تاما در توکیو دریافت کرد و کارشناسی ارشد را در دانشگاه بینالمللی هنرهای زیبا و موسیقی توکیو به اتمام رساند و در نهایت موفق به کسب درجه پروفسوری از دانشگاه هنر تاما شد. وی سالیان سال است که در ژاپن به آموزش تصویرسازی و پوستر میپردازد. همچنین مالک و مدیر یک استودیوی تصویرسازی است که چندین هنرمند تصویرساز در آن سرگرم به کار هستند. کتاب آثار او در سال 1999 به چاپ رسیده است و در سال 2009 موزه پوسترهای آکی یاما در شهر ناگاکا گشایش یافت. عناوین زیر بخشی از جوایز اوست در پاسخ به سال ها فعالیت هنری: - جایزه مســابقه پوستر محافــظت از طبـیعت افریقا، تونس، 1984؛- مدال طــلای بی ینال پوســـتر بین المللی ورشو، لهسـتان، 1986؛- جایزه هنری بی ینال برونو، چک اسلواکی، 1986؛- جایزه بی ینال پوستر بینالمللی مکزیک، 1992؛- مدال برنز جشنواره پوستر نیویورک، 1995؛- جایزه بی ینال پوستر هلسینکی، فنلاند، 1997؛و دریافـت جــوایز متـــعدد دیــگر در ســال های 1998 تا 2009 . سادگی شگفتانگیز و سرعت در پیامرسانی مهمترین عناصر آثار آکییاما هستند که، علاوه بر یادآوری تصاویر کارتونی برای بیننده، او را در تناقض با محیط شلوغ و پرتنش زندگیاش حیرت زده میکند. آثار او بدون کلام سخن میگویند؛ چون مخاطب ژاپنی ارتباط بدون کلام را درک کرده؛ و این از تعالیم «ذن بودیسم» است که کاربرد حواس پنجگانه در برقراری ارتباط ضروری است. در آثار آکییاما شوخ طبعی و سرخوشی خاص او دیده میشود که فضای سوررئالیسم آثارش را شادمانه و کودکانه کرده است، درست مانند انسانی که هیچ وقت نمیخواهد از حرفها، شادیها و شیطنتهای کودکانه دست بکشد. رنگ در آثار او، به سان اغلب هنرهای تزئینی و صنایع دستی ژاپنی، به صورت شفاف و خالص، بدون ترکیب با سفیدوسیاه، به کار برده میشود و کمتر تمایل به گرفتن شدت رنگها از خود نشان میدهد. بدیهی است که مخاطب ژاپنی این کنتراست نوستالژیک را دوست دارد و با پیام آن هم آوا میشود. در نهایت، تصاویر در اوج سادگی و صداقت ترسیم و با خطوط ضخیم مشکی محاصره میشوند.نکته حائز اهمیت در آثار آکییاما تأکید بر بُعد زیبایی شناختی است و مسأله و دغدغه اش انتقال پیام مشتری نیست، بلکه تقویت و گسترش آن به صورت قانونی ماندگار است. منبع- تاریخچة طراحی گرافیک، انتشارات هنر. - www.tamabi.ac.jp تهیه شده توسط: مجله تندیس/ علی اصغر حسینی /culture اختصاصی مطالب پیشنهادی: گفتگو با یکی از فوق ستارههای گرافیک امروز جهان نقاشیهای سورئالیست این هنرمند را حتما ببینید! هنر معاصر ویتنام و کامبوج + آثار هنرمندان هنری باور نکردنی؛ حکاکی روی برگ درختان! (+عکس) نقاشیهایی از زنان زیبا؛ شاهکار دانیل گرهارتز (1)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 484]