تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816486422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انباشت سيمان توليدي كشور به دليل كمبود تقاضا


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: انباشت سيمان توليدي كشور به دليل كمبود تقاضا


سرمايه: واحدهاي توليدي سيمان كشور هم اكنون بحراني ترين شرايط را طي سال هاي اخير سپري مي كنند به طوري كه ركود طرح هاي عمراني از يك سو و عدم صادرات سيمان از سوي ديگر آنان را با انباشت توليدات و كاهش شديد ظرفيت ها مواجه كرده است. از طرفي با آغاز فصل سرما و توقف ساخت و ساز اين روند تشديد شده است. اين در حالي است كه بسياري از واحدهاي سيماني تازه به بهره برداري رسيده يا در آستانه بهره برداري قرار دارند كه اين امر فضاي نگران كننده اي را در اين صنعت ايجاد خواهد كرد.

در همين حال با توجه به اينكه بسياري از اين طرح ها از محل منابع بانك يا با مشاركت آنها ايجاد شده، در صورت ناتواني در پرداخت اقساط شرايط بحراني ديگري رقم خواهد خورد. حال آنكه سهامداران شركت هاي سيماني طي ماه هاي اخير، اميدواري خود را نسبت به بهبود بازار سهام اين صنعت از دست داده اند و هم اكنون در صف فروش قرار گرفته اند. در چنين شرايطي توليدكنندگان سيمان خواستار حذف كامل دخالت دولت در اين صنعت شده اند و بر اين عقيده اند كه به منظور جلوگيري از زيان دهي و تعطيلي واحدهاي توليدي آزادسازي صادرات سيمان ضروري است. با ركود بازار مسكن و به دنبال آن افزايش حجم توليد سيمان به 65 ميليون تن در سال و نيز پيش بيني كاهش تقاضا در بازار به دليل شروع فصل سرما، كارشناسان بار ديگر به مرحله دوم آزادسازي سيمان مبني بر كاهش تعرفه صادرات تاكيد كردند.
در واقع صادركنندگان و توليدكنندگان سيمان كه سال هاست به دليل وضع عوارض 100درصدي موفق به صادرات نشده اند، معتقدند اگر تعرفه فعلي اصلاح نشود اغلب كارخانه هاي سيمان علاوه بر اينكه با مازاد توليد روبه رو مي شوند بلكه به دليل روند نزولي قيمت ها در بازار با زيان مالي هنگفتي مواجه خواهند شد؛ امري كه در نهايت تعطيلي واحدهاي توليدي را به دنبال خواهد داشت.
هوشنگ ادهمي از كارشناسان سيمان با تاكيد بر اينكه تعرفه فعلي صادرات، رقمي غيرمنطقي است، خاطرنشان كرد: «اگر اين تعرفه اصلاح نشود، اغلب كارخانه ها به دليل بروز مشكلات مالي منحل خواهند شد.»
به گفته وي تداوم اين مساله موجب بازگشت صنعت سيمان به سال هاي قبل مي شود به گونه اي كه بار ديگر مشكلات توليدكنندگان تكرار خواهد شد.
وي ارائه طرح آزادسازي سيمان به هيات دولت را بسيار ديرتر از زمان واقعي آن ارزيابي كرد و گفت: «بايد زودتر از اين نسبت به آزادسازي سيمان اقدام مي شد.»ادهمي با بيان اينكه «بعد از آزادسازي سيمان توليدكنندگان مجبور به بازاريابي هستند كه خود به زماني سه تا چهار ماهه نياز دارد»، تاكيد كرد: «بر اين اساس اين اقدام هرچه زودتر انجام شود، زيان كمتري به صنعت مذكور وارد خواهد شد.»در واقع از دست رفتن بازارهاي صادراتي و افزايش قاچاق سيمان به كشورهايي چون عراق از جمله پيامدهاي عوارض سنگين صادرات سيمان در سال هاي گذشته بوده است.
يكي ديگر از كارشناسان سيمان با ذكر اين نكته كه مازاد سيمان در نيمه دوم سال به بيش از پنج ميليون تن خواهد رسيد، پيش بيني كرد: «با توجه به شرايط فعلي تا پايان سال دو كارخانه سيمان با تعطيلي مواجه شوند.»
اين كارشناس همچنين مجوز صادرات 200 هزار تن سيمان از سوي دولت را با توجه به مازاد توليد بسيار ناكافي دانست و خاطرنشان كرد: «صادرات سيمان در سال هاي قبل حدود دو ميليون تن برآورد شده كه مجوز فعلي صادرات در مقابل اين رقم بسيار ناچيز است.» اين عضو انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان در ادامه اظهار داشت: «بايد از تجربيات گذشته در صنعت سيمان درس گرفت تا مشكلات پيشين تكرار نشود.» وي لازمه اين امر را برنامه ريزي و توجه به هلدينگ هاي سيماني براي حمايت از صادركنندگان عنوان كرد و افزود: «نسبت به جبران ناهماهنگي ها بايد تلاش كرد تا قيمت سيمان صادراتي رقم مناسبي باشد.»اين در حالي است كه هم اكنون حدود سه ميليون و 700 هزار تن كلينكر و 300 هزار تن سيمان مازاد در كشور وجود دارد و گفته مي شود اين رقم تا پايان سال جاري به پنج ميليون تن خواهد رسيد.بر همين اساس تاكنون 50 تا 100 هزار تن كلينكر صادر شده و در صورت تداوم اين روند ماهانه 600 هزار تن به موجودي كلينكر در انبارها افزوده خواهد شد از همين رو موجودي مازاد سيمان از ابتداي سال آينده به حدود پنج ميليون تن خواهد رسيد.با اين همه گرچه اغلب توليدكنندگان سيمان بر اين باورند كه عدم حمايت دولت از صادرات سيمان بار ديگر اين صنعت را با كاهش توليد روبه رو خواهد كرد اما عده اي ديگر نيز بر اين باورند كه هزينه هاي توليد سيمان در كشور صادرات اين محصول را توجيه ناپذير مي كند. اين امر از سوي انجمن توليدكنندگان بتن استاندارد بيشتر مورد انتقاد قرار گرفته است. علي اصغر كيهاني رئيس انجمن توليدكنندگان بتن استاندارد با اذعان بر اينكه اغلب كشورهاي صادركننده سيمان تنها پنج تا شش درصد از محصولات خود را صادر مي كنند، گفت: «صادرات اين محصول با توجه به هزينه هاي توليد و عوارض زيست محيطي كه به دنبال دارد چندان به صرفه نيست.»
به گفته وي برخي كشورهاي پيشرفته به لحاظ مشكلات موجود واردات سيمان را به توليد آن ترجيح مي دهند.
اين كارشناس صنعت سيمان توضيح داد: «به ازاي توليد هر تن سيمان و كلينكر 125 ليتر سوخت فسيلي مصرف و يك تن گاز كربنيك وارد محيط زيست مي شود.»انرژي ارزان يكي ديگر از مواردي است كه كيهاني به آن اشاره مي كند و
مي افزايد:«هزينه انرژي در توليد سيمان بسيار ارزان است. به گفته وي در توليد هر تن سيمان 110 كيلووات برق مصرف مي شود كه بخشي از آن را يارانه هاي دولتي تامين مي كند.»رئيس انجمن توليدكنندگان بتن استاندارد تصريح كرد: «هزينه سوخت توليد سيمان در كشورهاي ديگر حدود 30 درصد هزينه تمام شده قيمت سيمان است. اين رقم در كشور ما، بين سه تا چهار درصد قيمت تمام شده محصول است، از همين رو به نظر مي رسد علاوه بر آزادسازي صادرات سيمان و كاهش تعرفه هاي صادراتي لازم است تا در راستاي رونق بازارهاي داخلي نيز تلاش شود.»
 يکشنبه 15 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن