تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813473783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيانيه پاياني كنگره يازدهم جبهه‌مشاركت ايران اسلامي: اصلاحات بازگشت دوباره به آرمان‌هاي اصيل انقلاب است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بيانيه پاياني كنگره يازدهم جبهه‌مشاركت ايران اسلامي: اصلاحات بازگشت دوباره به آرمان‌هاي اصيل انقلاب است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

بيانيه يازدهمين كنگره جبهه مشاركت ايران اسلامي كه به منظور هم‌انديشي و تبيين مواضع حزب در قبال مهمترين مسائل ملي و بين‌المللي و نيز انجام پاره‌اي وظايف تعيين شده تشكيلاتي در تاريخ سيزدهم و چهاردهم آبان ماه گذشته در تهران برگزار شده بود، منتشر شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين بيانيه به اعتبار مباحث مطروحه و تحليل‌هاي مورد توافق، فشرده مواضع اين حزب منتشر شده است كه در بخش "مباني "آن با اشاره به جايگاه ميهن سرافراز ايران در قياس با هم‌قطارانش و با توجه به تاريخ بلند، فرهنگي پرافتخار، برخورداري از منابع مادي و معنوي غني و سرمايه‌هاي انساني بالنده، تجربه جنبش مشروطه، نهضت ملي شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامي و اصلاحات در تاريخ معاصر و در آستانه سي‌امين سال جمهوري اسلامي ايران نسبت به برخي جزم‌انديشي‌ها و تنگ نظري‌ها و ناراستي‌ها انتقاد شده است.

در اين بيانيه يادآوري شده است: مهمترين هدف نهضت مشروطه و انقلاب اسلامي و جنبش اصلاحات حاكميت قانون بود. قانون، يگانه راهبردي است كه مي‌تواند معيار اعتماد، برقراري نظم اجتماعي و محاسبه‌پذيري رفتار حكومت و جامعه باشد. قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي و عقدي دو سويه و قانون مادر، تنها گواهي است كه تضمين پايداري نظام سياسي و بالندگي آن درگرو محترم داشتن و عمل به اصول آن است. ما معتقديم قانون اساسي جمهوري اسلامي در برقراري مناسبات دموكراتيك و حقوق شهروندي از ظرفيت‌هاي بالايي برخوردار است كه چنانچه به تمامي موارد اهتمام شود بسياري از نارسايي‌ها رفع خواهد شد. از اين منظر بايد بگوييم پس از گذشت بيش از يك قرن، هدف ما ازحيث برقراري قانون و حاكميت آن همچنان با اسلاف‌مان در قيام مشروطه و مشروطه‌خواهان مشابهت دارد و همچنان شعار " حاكميت قانون " سرسلسله شعارهاي اصلاح طلبانه ماست.

در بند ديگري از اين بيانيه خاطرنشان شده است: معنويت، عدالت و آزادي» مهمترين رهيافت‌هاي جبهه مشاركت براي دستيابي به فردايي بهتر بوده و هست. در دنياي پرتلاطم امروز بشر بيش از هر زماني تشنه معنويت است. ايمان و باور به خداوند مي‌تواند انسان را از سرگرداني و عقب‌ماندگي نجات بخشد و خويشتنداري و تقوا بهترين راه براي نجات بشريت است. آيين نوراني اسلام اصلي‌ترين منبع حيات بخش معنويت و اخلاق بوده و روشن‌كننده مسير و چگونگي نحوه رسيدن به ساير اهداف براي نيل به يك " جامعه اخلاقي " و حكومت خوب و مطلوب است. از اين منظر، ما هرگونه قشري‌نگري و تعصب‌ورزي كوركورانه و جمود و تحجر را نه تنها مانعي در برابر اين مسير بلكه حجابي در برابر چهره رحماني دين نيز مي‌بينيم. معنويت، پلكاني براي ايجاد يك طبقه خاص و بروز دادن نشانه‌هاي غيض و غضب و سختگيري‌هاي سخيف و سليقه‌اي و محدود كردن حقوق ديگران نيست. معنويت بسان آب دريا پهنه زلال و بخشنده‌اي است كه همگان را با هر مرام و مسلكي در خود مي‌پذيرد و آن‌ها را از عطش سيراب مي‌سازد. عدالت نيز مفهوم جامعي است كه مهمترين خصيصه آن آزادي يكسان براي همگان و معيار آن اخلاق است كه در عرصه حكومت، چارچوب‌هاي عرف و وجدان جمعي بايد مرزها و ويژگي‌هاي آن را به صورت قانون متجلي و مجري سازد. از نظر ما در نظام اسلامي چتر معنويت، عدالت و آزادي بايد به يكسان بر سر همه شهروندان سايه افكند و با تكيه برهمين شاخص‌ها مي‌توان ميزان موفقيت اين نوع از حاكميت را ارزيابي و اندازه گرفت.

صادر كنندگان اين بيانيه با اشاره به اين‌كه " «ايران براي همه ايرانيان» شعار راهبردي جبهه مشاركت ايران اسلامي است" ادامه داده‌اند: ما ايران را ملك مشاع همه ايرانيان مي‌دانيم و هر نوع تقسيم‌بندي خودي-غيرخودي شهروندان را بر مبناي سلايق و مشرب‌هاي سياسي- قومي- انديشه‌اي و زباني و امثال آن‌ها برخلاف قانون اساسي دانسته و آن را مردود مي‌شماريم. مردمي كه درگذار هزاره‌ها و سده‌ها در رنج‌ها و شادي‌ها در كنار هم و با هم زيسته و در ساختن آن‌چه امروزه تمدن و فرهنگ و تاريخ ايران زمين شناخته مي‌شود؛ سهيم بوده‌اند و خاطره مشترك دارند، امروز نيز حق دارند كه در تعيين سرنوشت خود و اداره امر كشور مشاركت فعال و سهم و راي و نظر مساوي در اداره امور كشور داشته باشند.

در اين بيانيه تاكيد شده است: ما با تاكيد بر تجربه‌هاي گرانقدر برآمده از مبارزات آزادي‌خواهانه و استبدادستيزانه تاريخ معاصر ملت ايران و سر فرود آوردن در برابر ايثارها، فداكاري‌ها، رنج‌ها و شهادت‌هاي پاكترين فرزندان اين سرزمين، باز بر اين دستاورد ملي كه در قانون اساسي نيز آمده اصرار مي‌ورزيم كه نيل به «آزادي، استقلال، وحدت و تماميت ارضي كشور» با باور به «تفكيك‌ناپذيري» اين مولفه‌ها همراه است. از اين رو بر اين اعتقاديم كه «هيچ فرد يا گروه يا مقامي حق ندارد» به نام و يا به بهانه حفظ هر يك از اين مولفه‌ها، هرچند با وضع قوانين و مقررات، بر مولفه‌هاي ديگر خدشه‌اي وارد كند. ريشه‌يابي مسائل و تحليل چالش‌ها نشان مي‌دهد كه امروز «آزادي» نياز حياتي و لازمه پويايي جامعه ايران است. از اين رو، اعمال حاكميت آمرانه به جاي قانون، تفسيرهاي انحصارطلبانه و قشري از دين و اعمال سليقه‌هاي تنگ‌نظرانه در حوزه سياست و اقتصاد و فرهنگ و اجتماع، ناديده گرفتن تجارب تاريخي و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و ديدگاه‌هاي امام راحل بوده و در نتيجه تهديدي آشكار براي جمهوري اسلامي است.

صادركنندگان اين بيانيه خاطرنشان كرده‌اند: بر همين اساس، تجربه «اصلاحات» تلاشي براي نماياندن كژي‌هاي بينشي و روشي در نحوه اداره امور جامعه، مديريت و صلاح و فلاح است كه از يازده سال پيش توسط جمعي از پيشگامان در انقلاب و آزادي‌خواهان و نيك‌انديشان و در راس آن‌ها جناب آقاي خاتمي پيگيري شده و مي‌شود. اصلاحات از نگاه ما بازگشت دوباره به آرمان‌هاي اصلي و اصيل انقلاب اسلامي و روزآمدكردن آن شعارهاي جاويد است كه اصلي‌ترين وجوه آن در تثبيت و تحكيم پايه‌هاي دموكراسي و آزادي، دوري از هرنوع آمريت و قيم‌مآبي و جلوه‌هاي استبدادي و درنتيجه گشايش فضاي سياسي و اجتماعي و در نهايت رفع ستم از اقشار مختلف جامعه است. بر اين پايه اصلاحات، عدالت بنياد است و آزادي‌خواه. عدالتي كه برآمده از آموزه‌هاي ديني ما و مبتني بر خرد و احساس جمعي ايرانيان و به دور از ظن و گمانه‌هاي افراد معدودي است كه خود را معيار حق و عدل فرض مي‌كنند و از اين ناحيه بسا بي‌عدالتي روا مي‌دارند. ما پيوستگي هدف و روش در فرآيند اصلاحات را امري ضروري مي‌دانيم و معتقديم اين اهداف بلند نيازمند شجاعت و فداكاري حاملين آن است. در عين حال، دست يازيدن به هر روشي جز روش‌هاي مسالمت‌جويانه و قانوني براي نيل به اين منظور را مفيد و مطلوب نمي‌دانيم.

در اين بيانيه هم‌چنين آمده است: دموكراسي مهمترين تجربه بشري در نحوه زيست بهتر و كم‌هزينه‌تر است. امروزه اين معنا تقريبا مورد اجماع جهاني قرار گرفته است. در قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز تاكيد شده «خدا انسان را بر سرنوشت خويش حاكم ساخته است و هيچكس نمي‌تواند اين حق را از انسان سلب كند يا در خدمت منافع فرد يا گروهي خاص قرار دهد». و همچنين آمده « جمهوري اسلامي ايران بايد به اتكا ء آراء عمومي اداره شود ، از راه انتخابات؛ انتخاب رييس جمهور، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراها و نظاير اين‌ها ، يا از راه همه پرسي ...» . بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي نيز با اعلام «ميزان راي ملت است» از بدو امر تلاش كرد كه امور كشور برپايه راي و اراده عمومي جريان يابد. بر اين اساس به باور ما، درستي و مشروعيت تصميمات مشروط به داوري آزادانه و قانونمند مردم ايران است. هر انديشه و اقدامي كه دانسته يا نادانسته موجب تحديد يا تخفيف اين حق خداداد و قانوني شود، انحراف از اصول و آرمان‌هاي انقلاب، قانون اساسي، دوري از بينش و مشي معمار انقلاب، بي‌توجهي به دستاوردهاي مبارزاتي مردم ايران و ناديده گرفتن ميثاق ملي و در نتيجه نقض آن است.

در بند "سياست داخلي" اين بيانيه نيز با اشاره به اين‌كه " جبهه مشاركت ايران اسلامي همچنان خاستگاه اصلي مسائل و مشكلات را در حوزه سياست داخلي ارزيابي مي‌كند و بر اين باور است مادامي كه پاره‌اي مناسبات در ساختارهاي سياسي و اقتصادي اصلاح نشود، امكان اصلاح در ساير حوزه‌ها نيز كمتر محتمل است" به تجربه و شرايط دوران 8 ساله دولت گذشته، موانع و فرصت‌هاي آن نيز اشاره كرده و با مقايسه عملكردها در شرايطي كه "يكدستي و يكپارچگي" خوانده‌ و تاكيد شده است: ما به‌صراحت اعلام مي‌كنيم كه تنها راه همچنان اصلاحات تدريجي و قانوني است. اصلاحاتي كه بر اساس تعميق و گسترش دموكراسي و مولفه‌هاي اصلي آن جلوه‌گر است يعني؛ دستگاه قضايي و تخصصي و قضات مستقل، مطبوعات آزاد و مستقل، آزادي پرسشگري و در برابر، ناگزير بودن اركان حكومتي به پاسخگويي ، جامعه مدني قوام‌يافته و توانمند و رها از قيد و بندهاي دولتي، تداول قدرت و امكان برگزاري انتخابات عادلانه . باور ما اين است كه تنها چنين مولفه‌هايي هستند كه استقلال ، امنيت ، سرفرازي و پيشرفت و در يك كلمه فردايي بهتر را براي ايران اسلامي به ارمغان خواهند آورد. در غير اين صورت به ميزاني كه از غلظت و اعتبار اين شاخص‌ها كاسته شود نه تنها از آن انتظاري جز كاهش ضريب امنيت ملي متصور نيست، بلكه متقابلا روح قانون اساسي نيز كه بر شكل جمهوريت براي نظام سياسي تاكيد ورزيده، دگرگون و به جاي آن اشكال ديگري جايگزين خواهد شد كه دقيقا با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در تضاد و تقابل است.

هم‌چنين در بند " سياست خارجي" اين بيانيه با اشاره به نوع ديپلماسي دولت ، جبهه مشاركت نسبت به آن هشدار داده و آورده است: بار ديگر نسبت به ضرورت بازگشت به ديپلماسي تنش‌زدايي دولت اصلاحات و رفع سوء تفاهم ها در يك فضاي آرام و دور كردن مدبرانه كشور از تهديدها، در ضمن پيگيري عقلاني حقوق ملت و اهداف توسعه‌گرايانه كشور تاكيد مي‌كنيم. ما تقويت صلح و ثبات و آرامش را در منطقه‌اي كه به آن تعلق داريم اولين گام در مسير تحقق اهداف توسعه ملي خود مي‌دانيم كه از طريق تقويت روابط دوستانه و سازنده با كليه همسايگان ميسر خواهد شد. در پرونده هسته‌اي موضع ما همانطور كه قبلا اعلام داشته‌ايم پيشبرد برنامه صلح‌آميز هسته‌يي همراه با جلب اعتماد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ساير كشورها و درنتيجه دور كردن ماشين تبليغات منفي عليه ايران است.

صادر كنندگان اين بيانيه خاطرنشان كرده‌اند: در جهاني كه پس از فروپاشي اتحاد شوروي به عرصه ماجراجويي و يكه‌تازي‌هاي آمريكا تبديل شده سياست خارجي ما بايد عرصه‌اي براي بهره‌گيري از رقابت‌هاي جهاني با آمريكا در برابر اجراي اين سياست باشد. آمريكا به رغم جابجايي قدرت در اين كشور از دست جمهوري‌خواهان به دموكرات‌ها و روي كارآمدن فردي همچون باراك اوباما با شعار تغيير به نظر نمي‌رسد كه تغيير چنداني در خط مشي خود نسبت به ايران اتخاد كند و همچون گذشته مي‌كوشد براي سرپوش نهادن بر ناكامي خود در عراق، مساله تهديد ايران را به عنوان يك اولويت جهاني نگه دارد. عمده تلاش ما در رفتار و گفتار بايد بر خنثي كردن اين ترفند متمركز شود و در عين حال از اين فرصت تغيير براي تامين منافع ملي استفاده نمائيم . ژئوپولتيك خاص ما در منطقه مي‌تواند به عنوان يك فرصت در اين عرصه به كار گرفته شود. ترويج گفتمان صلح‌طلبي، مسالمت‌جويي و دموكراسي‌خواهي و اجراي آن در داخل مي‌تواند به عنوان بخش مهمي از راه‌كارها براي نيل به اين مقصود باشد كه هم امنيت داخلي را ارتقا مي‌بخشد و هم تبليغات آمريكا را عليه ايران خنثي كرده و هم موجب برقراري پيوندهاي امنيتي بيشتر كشورها و به ويژه همسايگان با ما مي‌شود.

جبهه مشاركت ايران اسلامي در بند " سياست‌هاي اقتصادي" اين بيانيه نيز روند تحولات و فعاليت‌هاي اقتصادي اين دولت را با دولت گذشته مقايسه كرده و به انتقاد عملكردهاي فعلي پرداخته و در عين حال خاطرنشان كرده است: انتظار ملت اين بود كه با روي كار آمدن دولت جديد شاهد بهبود اوضاع اقتصادي و معيشتي خود و افزايش رفاه همگاني و تحقق عدالت اقتصادي و اجتماعي باشند.

صادركنندگان اين بيانيه از سوي ديگر معتقدند: در يك جمع بندي كلي و خلاصه مي توان گفت قطار اقتصاد ايران در دوران دولت خاتمي افتان و خيزان و به مدد تلاش همه كارآفرينان كشور بر روي ريل قرارگرفت و مي‌رفت كه راه رشد و شكوفايي خود را بيابد و بپيمايد و به تدريج سرعت گيرد.

جبهه ‌مشاركت ‌ايران ‌اسلامي هم‌چنين با اشاره به عملكرد اقتصادي دولت، ارائه طرح تحول اقتصادي «بدون ارائه برنامه عملياتي و اجرايي شفاف و روشن، به گونه‌اي كه نمي توان در مورد اجرا و پيامدهاي اين طرح به بررسي و ارزيابي نشست» دانسته شده و آمده است: به نظر ما سياست‌هاي اقتصادي دولت بايد مبتني بر دانش فني و مطالعات كارشناسانه صورت پذيرد و براين پايه تدوين برنامه پنجم توسعه نيز بايد با تكيه بر تجارب گذشته و بر گرفته از دانش فني ذخيره شده در نهادها و سازمان‌هاي علمي كشور صورت پذيرد. در غير اين‌صورت اين ملت ايران است كه بايد هزينه‌هاي غيرمتعارف و غيركارشناسانه تصميمات و سياست‌هاي نوشته و نانوشته را بپردازد.

بند " سخن ‌آخر" اين بيانيه نيز بر " ضرورت همگرايي وسيع در يك جبهه واحد و پرهيز از هرگونه تفرقه بين نيروهاي اصلاح‌طلب و آزادي‌خواه" تاكيد شده و رد بخشي از آن آمده است: جبهه مشاركت ايران اسلامي اعلام مي‌دارد مهمترين راهبرد كنوني واقع‌گرايي هدفمند با مشي سياست‌ورزي اصلاح‌طلبانه است. اولين اقتضاي اين واقع‌گرايي، هم‌افزايي همه نيروهاي اصلاح‌طلب و اجتماع آن حول محورهاي مشترك است. با اين هدف «ائتلاف» راهكاري است كه از مدتها پيش به درستي در دستور كار اصلاح‌طلبان قرار گرفته و بايد با قوت و شدت ادامه يابد. انتخابات رياست جمهوري در پيش رو جز با اجماع كامل اصلاح طلبان حول يك نامزد به ثمر نمي‌رسد. لازم مي‌دانيم تاكيد شود كه با توجه به شرايطي كه هم اينك در ابعاد بين‌المللي براي كشور ايجاد شده است دامنه اين ائتلاف وسيع‌تر شده و تنها به انتخابات محدود نيست، بلكه بايد همه ابعاد منافع و امنيت ملي، از جمله ضرورت‌هاي پرهيز از انزواي هرچه بيشتر را نيزشامل شود. ما ضمن تاكيد بر وحدت اصلاح‌طلبان و خرد جمعي آنان، برگزاري انتخاباتي را كه از شرايط قابل قبول برخوردار باشد با دقت و هوشياري رصد مي‌كنيم.

صادركنندگان اين بيانيه معتقدند: امروز ضرورت‌هاي برون رفت كشور از مخاطرات پيش‌رو، دغدغه همه نيك‌خواهان اين مرز و بوم است. جبهه مشاركت ايران اسلامي در اين باره همه دوستداران سرفرازي ايران را از طيف‌هاي مختلف به هشياري فراخوانده و چنان‌كه پيش ازاين نيز هشدار داده نسبت به عواقب پاره‌اي ماجراجويي‌ها در صحنه‌هاي بين‌المللي اظهار نگراني مي‌كند. ما ضمن تصريح بر حقوق كشور و مردم‌مان در زمينه‌هاي مختلف، تاكيد مي‌كنيم كه حصول به آن‌ها را چونان گذشته از راه‌هاي ديپلماتيك و مسالمت‌جويانه همچنان كاملا ممكن و مقدور مي‌دانيم و اولين خواست‌مان از اولياي امور همين است.

در اين بيانيه يادآوري شده است: نخستين و مشهودترين دستاورد اصلاحات پس از حماسه دوم خرداد 76، باز شدن فضاي كشور و با دميدن روحي تازه در آن؛ شفافيت فضا و امكان تنفس بهتر براي مردم و متقابلا نامساعد شدن آن براي رانت‌خواران و مفسدان و سوداگران بود. مطبوعات آزاد و مستقل شكل گرفتند و ظرف كوتاه زماني با اقبال گسترده مردمي به تيراژي وسيع دست يافتند. «آگاهي» حق مردم دانسته شد و به همين سبب مشاركت ‌اي آنان در صحنه‌هاي مختلف و از جمله در انگيزه‌يابي براي ايجاد جامعه مدني فزوني يافت و بدين ترتيب روح قانون اساسي مبني بر تعيين‌كننده بودن اراده عمومي در تصميمات و سرنوشت كشور بر ساير مقدرات پيشي گرفت و به اين ترتيب ضريب امنيت ملي نيز ارتقاء يافت.

جبهه مشاركت ايران اسلامي در اين بيانيه با اشاره به اين‌كه " ريشه فساد و تبعيض در زمينه‌سازي براي عدم اطلاع جامعه از واقعيات است" تاكيد كرده است: حقوق خود را همچنان در برخورداري از حداقل يك روزنامه، پيگيري مي‌كنيم.

صادر كنندگان اين بيانيه هم‌چنين پاسخگويي دولت در برابر شرايط مختلف جامعه را خواستار شده‌ و آورده‌اند: همان‌طور كه پيگيري حقوق ايران در عرصه بين‌المللي حق مسلم فرض مي‌شود، بالمآل رهايي از فقر و فساد و تبعيض نيز حق مسلم همه ايرانيان است. همچنانكه برخورداري از موهبت آزادي و حقوق و آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي آن‌ها نيز مطابق قانون اساسي چنين است.

در پايان اين بيانيه آمده است: جهاني انساني‌تر و امن، براي ايران اسلامي سرفرازي و فردايي بهتر، براي دولتمردان مسووليت‌شناسي و درايت و مدارا، براي سياسيون صداقت و راستي، براي بزرگان بلندنظري، جوانمردي و انصاف و شكيبايي، براي روشنفكران درد جماعت داشتن و براي انديشمندان واقع‌بيني، براي زيردستان حق‌خواهي و براي همگان و از جمله خودمان آزاده زيستن و آزاده ماندن را آرزو مي‌كنيم. از همراهانمان در تشكيلات و خارج از آن صميمانه سپاسگزاريم و اميد امكان تعاملي دوسويه با آنان را در سراسر كشور داريم.

انتهاي پيام
 جمعه 13 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن