تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803956980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازتاب يك گزارشآشفته بازار موسيقى ادامه مى يابد؟


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: بازتاب يك گزارشآشفته بازار موسيقى ادامه مى يابد؟
ايرج نظافتي

به دنبال چاپ 3 شماره گزارش پي در پي در صفحه گزارش روز كيهان در اواخر آبان ماه جاري كه به آسيب شناسي آشفته بازار موسيقي در ايران پرداختيم، اين گزارش بازتاب هاي مختلفي در ميان مردم و در محافل هنري و موسيقايي به همراه داشت و بعضاً حتي بسياري از سايت ها و وبلاگ ها نيز به نقد و بررسي اين گزارش پرداختند.

برهمين اساس و براي تنوير افكار عمومي و پاسخ به برخي شائبه ها، ضروري به نظر مي رسيد تا شماره امروز را به بازتاب گزارش آسيب شناسي موسيقي اختصاص دهيم و ديدگاه هاي مردم و برخي از صاحب نظران را ذكر نماييم.

پس از چاپ گزارش هاي كيهان پيرامون آسيب شناسي موسيقي ايران تماس هاي تلفني فراواني به سرويس گزارش روز كيهان از سوي مردم و خانواده ها صورت گرفت كه برخي ها از اوضاع آشفته در حوزه موسيقي سخنان مهمي را متذكر شدند.

هشدار عندليبي عالي بود

خانمي كه خود را خانه دار معرفي مي كند در تماس تلفني با سرويس گزارش روز كيهان مي گويد: «مي خواستم از شما به خاطر انتخاب تيتر «فرزندانتان را به كلاس موسيقي نفرستيد» صميمانه تشكر كنم، واقعاً استاد عندليبي هشدار به جا و درستي را مطرح كرده اند.»

اين خانم تصريح مي كند: «الان هفت سال است كه فرزند پسرم بعد از پايان سربازي به كلاس تار و سه تار رفته و همه دستگاه هاي موسيقي را هم به خوبي ياد گرفته و كلي هم هزينه روي دست ما گذاشته اما نه جايي براي استخدام او وجود دارد و نه آينده روشني در انتظار اوست، فقط از صبح تا شب گوشه اتاقي مي نشيند و ساز مي زند و سروصداي سازش اعصاب همه را خورد كرده!»

اما خانم ديگري در تماس تلفني با كيهان مسائل ديگري را مطرح كرده و مي گويد: «چند سالي است كه فرزندم به كلاس گيتار مي رود، اما اخيراً در كنار كار موسيقي موي ريش و سرش را بيش از حد بلند كرده و مدتي رفتار او كاملاً غيرعادي و مشكوك بوده تا اينكه اخيراً متوجه شدم متأسفانه استادي كه موسيقي را به فرزندم ياد مي دهد خود از گروه ها و فرقه هاي كاذب عرفاني است و تمام شاگردانش را به مسلك خود درآورده، الان فرزندم كاملاً به مرام و روش استادش درآمده و از اين بابت بسيار ما را نگران كرده و نمي دانيم در برابر اين مصيبت چكار كنيم.»

اين خانم به خانواده ها توصيه مي كند فرزندانشان را به كلاس هاي خصوصي موسيقي كه در منزل تدريس مي شود نفرستند. وي مي گويد: «به نظر من اگر كسي مي خواهد موسيقي ياد بگيرد حداقل به آموزشگاه هاي مجاز اين هنر مراجعه كند و به تبليغات برخي ها كه مدعي آموزش موسيقي به صورت خصوصي هستند توجه نكند، چون الان برخي از فرقه هاي كاذب در پوشش كلاس موسيقي دين و ايمان فرزندانمان را نشانه گرفته اند، به همين جهت به پدر و مادرها توصيه مي كنم اين هشدار را جدي بگيرند.»

«حميدرضا رحيمي» كه خود را هنرجوي موسيقي و نوازنده ني از شهر اصفهان معرفي مي كند در تماس با كيهان مي گويد: «صحبت هاي استاد محمدرضا لطفي و آقاي عندليبي درباره موسيقي بسيار جالب بود اما قضاوت شما درباره استاد شجريان را غيرمنصفانه مي دانم، چون ايشان هم به موسيقي سنتي و هم به موسيقي انقلابي خدمت كردند و الان هم تنها وزنه محكم در آواز ايراني محسوب مي شوند و تاختن كارشناس فرهنگي شما به اين استاد آواز را صحيح نمي دانم.»

وي مي گويد: «در گزارش هاي شما جاي اين نكته خالي بود كه امروز بسياري از جوانان ايراني حتي نام سازهاي ايراني را هم نمي دانند اما به راحتي مجذوب دنياي غرب شده اند و از طريق شبكه هاي ماهواره اي نه تنها آلات موسيقي غربي را به خوبي مي شناسند حتي با جزيي ترين خصوصيات اخلاقي خوانندگان رپ، هوي متال و... هم آشنا هستند، چرا دستگاه هاي فرهنگي ما درباره رواج بي رويه موسيقي هاي غيرايراني اقدامي كارساز و مؤثر انجام نمي دهند و اين آشفته بازار واقعاً تاكي مي خواهد ادامه داشته باشد؟!»

«محمد رضايي» خود را مدير يك آموزشگاه موسيقي در غرب تهران معرفي مي كند و مي گويد: «تيتر شماره اول گزارش اين شائبه را ايجاد مي كند كه آموزشگاه هاي موسيقي به عنوان تنها مرجع مجاز در تدريس موسيقي از محيطي ناسالم و نادرست برخوردار است. اي كاش در اين زمينه بيشتر اطلاع رساني مي كرديد تا ذهنيت منفي عليه مراكز مجاز موسيقي به وجود نيايد.»

وي مي گويد: «الان آموزشگاه ما با مجوز رسمي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعال است و اساتيد برجسته اي هم دعوت به كار شده اند و اداره اماكن نيروي انتظامي هم مرتب به اينجا مي آيند و هيچگونه كار غيرقانوني صورت نمي گيرد و آموزش ها نيز همگي طبق مجوز رسمي انجام مي شود، گرچه هشدار آقاي عندليبي درباره آينده هنرجويان بوده اما بهتر بود در انتخاب تيتر دقت بيشتري مي كرديد.»

90 درصد جوايز جهاني سياسي است

در قسمت اول گزارش موسيقي به نقل از استاد عندليبي گفتيم افرادي كه در داخل نسبت به ارزش ها دهن كجي مي كنند فوراً از جانب خارجي ها و دشمنان انقلاب مفتخر به دريافت جايزه مي شوند.

اين موضوع به محل مناقشه اي مبدل شد كه برخي ها از اساس چنين نظريه اي را رد مي كنند، اما واقعيت انكارناپذيري كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه در حال حاضر اغلب جوايز خارجي در مباحث هنري آغشته به مسايل سياسي و با نگاه غرض ورزانه صورت مي گيرد، به بيان ساده تر بايد گفت همان جايزه اي كه به عباس كيارستمي اهدا مي شود و با جنجال هاي وسيع تبليغاتي غرب روبروست قطعاً هيچگاه چنين جايزه اي را به افرادي همچون حاتمي كيا يا مجيد مجيدي نمي دهند. كه البته صريح ترين و قاطعانه ترين نظر را استاد محمدرضا لطفي در گفتگوي خود با يكي از نشريات چنين بيان مي كند: «الان 90درصد جايزه ها در سطح جهاني «سياسي» است، بستگي دارد چه كسي شما را از آن طرف حمايت مي كند!»

اين سخن استاد لطفي آنقدر گوياست كه نيازي به هيچگونه توضيح اضافي ندارد.

من كي گفتم كلاس هاي موسيقي را تعطيل كنند؟!

در گزارش هاي روز كيهان جنجالي ترين بخش آن متعلق به سخنان استاد محمد جليل عندليبي در قسمت اول بود كه بازتاب وسيعي در محافل هنري و غيرهنري به همراه داشت و بعضاً برخي ها نيز با سوءتعبير از اظهارات ايشان،سخنان عندليبي را عليه موسيقي و كلاس هاي آموزشگاه ها تلقي كرده و آن را غيرواقعي عنوان نمودند. گر چه در همان گزارش سخنان ايشان بسيار گويا و جامع بود اما متأسفانه قسمتي از اظهارات عندليبي دستمايه تبليغات برخي ها قرار گرفت. اين در حالي است كه هشدارهاي اين استاد و پيشكسوت موسيقي بسيار بجا و درست بود، بخشي از آن را كه در گزارش روز كيهان مورخ بيست و پنجم آبان ماه جاري به چاپ رسيده را بخوانيد: «بنده به عنوان فردي كه نزديك به نيم قرن در وادي موسيقي به صورت حرفه اي فعاليت كرده ام به خانواده هاي ايراني توصيه مي كنم كه فرزندانشان را به كلاس هاي موسيقي جهت ياد گرفتن ساز و آواز نفرستند، چون اوضاع هرج و مرج و آشفته بازاري حاكم شده و عملاً هيچگونه دلخوشي و آينده اي روشن در انتظار هنرجويان موسيقي نيست.»

گر چه سخنان استاد عندليبي گوياتر از آن است كه نيازي به توضيح اضافي داشته باشد، اما در تماس با كيهان و براي رفع شائبه در اين باره مي گويد: «متأسفانه برخي ها از سخنانم برداشت ديگري كرده و از آن سوء تعبير نمودند در حالي كه بنده به اين دليل گفتم خانواده ها فرزندانشان را به كلاس موسيقي نفرستند چون آينده اي در انتظار آنها نيست و هيچ جايي آنها را استخدام نمي كند بلكه براي امرار معاش مجبورند جذب سفره خانه هاي سنتي شوند كه امروزه از آن به عنوان كاباره هاي اسلامي ياد مي كنند، يعني با كمال تاسف بايد گفت تنها جايي كه هنرمندان موسيقي سنتي مي توانند كار كنند سفره خانه هاست! و مدركشان هم فقط به درد آنجا مي خورد، وگرنه بنده كه خودم آموزشگاه موسيقي دارم هيچوقت نمي گويم كه بايد كلاس ها را ببنديد يا فرزندانتان را بي جهت به كلاس موسيقي نفرستيد بلكه نظر من آينده هنرجويان موسيقي بوده است.»

عندليبي مي گويد: «در حال حاضر رهبر اركستر سنتي وزارت ارشادم اما در اين چند سال هر چقدر كه به مسئولان مربوطه براي استخدام چند نفر از نوازندگان سنتي اصرار كردم فايده اي نداشت تا جايي كه اين اركستر منحل شده اما از آن طرف مي بينيم كه متأسفانه به اركسترهاي غيرايراني بسيار بها داده مي شود.»

پاسخ به عندليبي

سياوش نورپور، از هنرمندان پيشكسوت موسيقي سنتي است كه آهنگ مردان خدا را براي آزادسازي خرمشهر ساخت و با صداي شهرام ناظري و محمديان در اوايل انقلاب پخش شد و همچنين سازنده آهنگ هاي باز هواي وطن، بسيجي و... در تماس با كيهان نقدهايي را به اظهارات محمد جليل عندليبي درباره شهرام ناظري و شجريان وارد كرد.

نورپور مي گويد: « در گزارش شما و اظهارات آقاي عندليبي چند نكته قابل نقد وجود دارد، اول اينكه شاعر مي گويد :

كمال سر محبت ببين نه نقض گناه

كه هر كه بي هنر افتد نظر به عيب كند،

آقاي عندليبي طوري وانمود كرده اند كه گويا ايشان باعث چهره شدن شهرام ناظري شده اند، در حالي كه واقعيت غير از اين نيست كه اگر صداي كم نظير ناظري به آهنگ هاي عندليبي جان تازه اي نمي بخشيد اينك ايشان جايگاهي در عرصه موسيقي نداشتند! شما اگر همين كارهاي ناظري را از عندليبي بگيريد قطعاً اين آهنگ ساز اثري ارزشمند در كارنامه هنري خود ندارد!»

وي در ادامه مي گويد: «شما اگر كارنامه هنري عندليبي را پس از جدايي از شهرام ناظري مورد بررسي قرار دهيد متوجه مي شويد كه به جز يك مشت آهنگ سرقت شده از تركيه كه متاسفانه و به غلط به نام موسيقي كردي معرفي كرده اند چيز ديگري نمي بينيد، آقاي عندليبي بايد بدانند كه اگر شهرام ناظري نبود قطعاً الان ايشان كارنامه درخشاني در خلق موسيقي فاخر نداشتند، به عنوان مثال آهنگ «بامن صنما» با صداي شهرام ناظري و آهنگ عندليبي را زماني كه با آثار كنوني وي كه بيشتر طرب انگيز و گرايش به تركيه دارد را مقايسه مي كنيد مي بينيد كه بعد از جدا شدن از ناظري، آقاي عندليبي حرفي براي گفتن نداشته است!»

نورپور كه خود از آهنگسازان و نوازندگان پيشكسوت منطقه غرب كشور محسوب مي شود درباره انتقاد به مصاحبه شجريان و ناظري با شبكه هاي تلويزيوني خارج از كشور نيز مي گويد: «اينكه گفته ايد چرا اين هنرمندان در خارج مصاحبه مي كنند به نظر من نه تنها ايرادي ندارد بلكه مايه مباهات است كه خارجي ها هم بدانند در ايران موسيقي سنتي وجود دارد و هنرمنداني همچون شجريان و ناظري فعال هستند و اين حركت آنها نشان مي دهد در جمهوري اسلامي هنر موسيقي زنده و پوياست و نبايد اين موضوع را با نگاه سياسي ببينيم چرا كه اين افراد خود از چهره هاي فرهنگي هستند و خدمات زيادي را به موسيقي انقلاب داشته اند، شما اگر شجريان را از موسيقي ايراني حذف كنيد، چيزي از آن باقي نمي ماند، البته قصد توهين به ساير هنرمندان گرانقدر را ندارم اما واقعاً شجريان و ناظري امروز دو قطب اين هنر در ايران هستند و در سطح جهاني شهرت دارند و در طول اين 30 سال نيز در خدمت انقلاب و مردم بوده اند، به عنوان مثال در كارنامه هنري اين عزيزان هم آهنگ هاي انقلابي وجود دارد، هم دعا و قرآن و نيايش و هم در خدمت موسيقي سنتي ايران بوده اند و نبايد با چنين نگاهي اين گل هاي موسيقي ايراني را برنجانيم و پرپركنيم.»
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن