تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810475437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ذاكر اصفهاني: سياست خارجي دولت نهم عدم تعهد شالوده شكنانه و در راستاي انقلاب است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ذاكر اصفهاني: سياست خارجي دولت نهم عدم تعهد شالوده شكنانه و در راستاي انقلاب است
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري، سياست خارجي دولت نهم را "عدم تعهد شالوده شكنانه" توصيف كرد و اظهار داشت: اين نوع سياست بر پايه اصل نه شرقي و نه غربي بنيان نهاده شده است و با اصول و آرمان هاي راهبردي انقلاب اسلامي منطبق است.


به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، عليرضا ذاكر اصفهاني كه در مراسم رونمايي كتاب سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در دانشكده خبر سخن مي گفت با برشمردن برخي ويژگي هاي ديپلماسي دولت نهم اظهار داشت: ديپلماسي دولت نهم بر پايه اصولگرايي عدالت خواهانه ترسيم شده است.
ذاكر اصفهاني گفت كه دولت نهم گفتمان اصولگرايي را هم در شعارها و هم در رفتار سياسي خود به كار بسته است و اظهار داشت: نظام جمهوري اسلامي در دوره اي شعار نه شرقي و نه غربي را در سياست خارجي خود عنوان كرد كه اين سياست به معني داعيه شالوده شكنانه به نظام بين الملل بود، يعني نه تنها جمهوري اسلامي به دو بلوك قدرت آن زمان وابستگي نداشت بلكه در پي ايجاد فضايي جديد در نظام بين الملل بود.
وي با بيان اين كه دولت نهم در سه و نيم سال گذشته به دنبال آن بوده تا نگاه جديدي را به دنيا ارائه كند، خاطرنشان كرد: نظام بين الملل پس از جنگ جهاني دوم قالب هايي را شاهد بود كه از سوي قدرت هاي بزرگ به ملت هاي محروم تجويز شد و طرح هايي مانند خاورميانه بزرگ از جمله اين طرح هاي دستوري و استانداردسازي براي نظام بين الملل بود.
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري ادامه داد: محتواي اين طرح ها و قالب ها برتربيني شرايط آمريكا و الگو قراردادن ارزش هاي اين كشور بوده است.
ذاكر اصفهاني خاطرنشان كرد: دولت نهم در زماني در نظم ناعادلانه وتبعيض آميز جهان پا به حركت گذاشت كه آمريكا مي خواست نظم نوين مطلوب خود را به ساير كشورها تحميل كند اما احمدي نژاد در چنين وضعيتي مقام نظام جمهوري اسلامي را از يك كشور پاسخگو به پرسشگر تغيير داد و به دنبال برخورد با چنين شرايط تبعيض آميزي بود.
ذاكر اصفهاني اضافه كرد: دولت نهم اين استراتژي خود را در ساير عرصه ها نظير حوزه بوروكراسي سنتي و نيز حوزه اقتصاد عملياتي كرد و در راستاي ساختار شكني حركت كرد تا اوضاع ناعادلانه را به شرايط مطلوب تبديل كند.
وي به سخنراني هاي احمدي نژاد و نيز بيانيه هاي دولت اشاره كرد و گفت: مقابله با سلطه طلبي آمريكا ونظام تك قطبي در جهان، اصلاح مفاهيمي چون تنش زدايي و صلح و تاكيد بر بازنگري در عملكرد نهادهاي بين المللي چيزي بود كه رئيس جمهوري در سخنراني هاي خود آن را مطرح كرده است.
وي همچنين اظهار داشت كه دولت نهم مفهوم جديدي از تنش زدايي را به جهان عرضه كرده است.
وي اهداف دولت نهم را در عرصه سياست خارجي مبارزه با نظام تك قطبي و نيز استعمار فرانو و همچنين مبارزه با ترفندهاي نظام سلطه و انحصاري نمودن قدرت معرفي و اضافه كرد: اين اهداف در قالب ائتلاف ها و نيز تنوع سياست ها از سوي دولت نهم دنبال شد.
ذاكر اصفهاني در ادامه گفت: در دولت نهم نگاه ايران به اروپا نيز تغيير يافت و در حالي كه در گذشته دولت ها به دنبال تعامل بيشتر با اروپا به خصوص در موضوع هسته اي ايران بودند اما دولت نهم تنوع بخشي در روابط خارجي را در دستور كار خود قرارداد و روابطش را تنها به چند كشور اروپايي محدود نكرد.
«اگر چه ايران در دولت هاي گذشته در راستاي اعتمادسازي به خصوص در موضوع هسته اي با برخي كشورهاي اروپايي اقداماتي انجام داد، اما اين كشورها همواره ايران را تهديد و تحت فشار قرار مي دادند.»
وي به تقابل آمريكا با جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: گرچه برخي تصور مي كنند كه اين تقابل در سه سال اخير شدت يافته اما آنچه كه آنها ما را "محور شرارت" لقب دادند در دوره اي بود كه ما سياست تنش زدايي را در سياست خارجي دنبال مي كرديم.
رئيس مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري همچنين اظهار داشت: بحث تغيير رژيم در سال هاي 81 و 82 از سوي غرب مطرح شد و اين در حالي بود كه ايران مي خواست با اقنا سازي چند كشوراروپايي و با عقب گرد از مواضع هسته اي خود با آنان ارتباط داشته باشد.
ذاكر اصفهاني به ديپلماسي دولت نهم در رابطه با آمريكا نيز اشاره كرد و گفت: به رغم اين كه آنها مي خواستند اقدام احمدي نژاد مبني بر ارسال نامه به بوش را در قالب ديپلماسي مرسوم و سنتي دنبال كنند و خواهان آن بودند كه بوش پاسخي به اين نامه بدهد اما شيوه گفتگوي انتقادي احمدي نژاد در نگارش اين نامه دنبال شد. از طريق اين شيوه دولت نهم تلقي خود را در خصوص آينده جهان و نظام بين الملل به گوش سراسر مردم رساند.
وي اين شيوه را رفتاري بديع و نو در عرصه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران با امريكا توصيف كرد و گفت: اين كار هم براي دوستان ما قابل تقدير وهم براي دشمنان ما خطرناك است. احمدي نژاد فضاي قالب هاي حاكم را كه به دنبال پيش فرض ناعادلانه شكل گرفته بودند، شكست.
ذاكر اصفهاني جهان سوم گرايي و سياست نگاه به شرق با تعريف روابط جمهوري اسلامي ايران با غرب را از جمله ديگر ويژگي هاي سياست خارجي دولت نهم عنوان كرد و گفت: البته شايد ديگران نقدهايي به اين سياست ها داشته باشند كه اين نقدها مي تواند مورد بررسي قرار گيرد تا مشخص شود كه اين سياست ها تا چه ميزان توانسته است منافع كشور را تامين كند.
وي همچنين گفت: دولت نهم در خصوص ارتباط با غرب سياست تلفيقي نسبت به گذشته را در پيش گرفت و ضمن آن كه بر ارزش ها واصول برآمده از انقلاب پافشاري داشت، به دنبال آن بود تا محدوديت ها ونيازهاي كشور را نيز در اين روابط حفظ كند.
رييس مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري در خاتمه گفت: مي توان گفت دولت نهم ، ارزش هاي اسلامي و اصول انقلاب و نيز سياست نه شرقي و نه غربي را متناسب با آنچه كه در بيرون محدوديت هايي را براي نظام ايجاد مي كرد، با يكديگر تلفيق و در سياست خارجي خود دنبال كرد.
سيام/9139/1962/1377
 سه شنبه 3 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن