تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806871256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمادگي تهران براي تامين انرژي اروپا/ تحريم ايران ناكارآمد است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: آمادگي تهران براي تامين انرژي اروپا/ تحريم ايران ناكارآمد است
معاون اروپاي وزير خارجه با اعلام آمادگي كشورمان براي تامين انرژي اروپا، گفت: موضع تهران در اين خصوص به خاوير سولانا اعلام شده، ضمن آنكه به طور كامل آماده ايم در چارچوب همكاري اي مشخص با اروپا با تلاش براي تامين امنيت انرژي، به مسئوليت خود براي رساندن انرژي به كشورهاي اين منطقه عمل كنيم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهدي صفري، معاون اروپاي وزير خارجه كشورمان كه اخيرا به كرواسي سفر كرده بود، در گفتگوي اختصاصي با روزنامه نوي ليست كه از جمله رسانه هاي باسابقه منطقه بالكان محسوب مي شود، به تشريح آخرين مواضع كشورمان درباره مهم ترين تحولات بين المللي، منطقه اي و روابط تهران - زاگرب پرداخت.

تشريح ابعاد مذاكرات در زاگرب

وي در آغاز اين گفتگو با اشاره به ديدارهايش با مقامات مختلف كشور كرواسي، مجموع مذاكراتش در زاگرب را مثبت و سازنده توصيف كرد و افزود: در ملاقات با نايب رئيس مجلس كرواسي درباره نقش مجالس دو كشور در تقويت و توسعه روابط گفتگو كرديم، ضمن آنكه در اين مذاكرات ايجاد مقدمات انجام سفر هاي گروه دوستي پارلماني دو طرف مورد تبادل نظر قرار گرفت.

صفري همچنين سفر دو سال قبل علاءالدين بروجردي، رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و كرواسي به زاگرب را مورد اشاره قرار داد و گفت: من معتقدم هنگامي كه مجالس دو كشور با هم گفتگو مي كنند در واقع گفتگوي مردم دو كشور در حال انجام است چرا كه نمايندگان مجلس در واقع، نمايندگان مردم و ملت هستند.

معاون وزير خارجه ادامه داد: در ملاقات با قائم مقام وزير خارجه كرواسي هم بحث هاي خوبي درباره مناسبات دو جانبه مطرح شد؛ علاوه بر اين در ملاقات با معاون وزير اقتصاد كشور شما نيز مسائل مربوط به روابط اقتصادي دو كشور مورد گفتگو قرار گرفت؛ البته همانطور كه مي دانيد امروز حجم روابط اقتصادي ما بسيار كم و نزديك به 10 ميليون يورو است كه با توجه به نقايص موجود در اين عرصه، من در اين ديدار تلاش كردم مقامات اقتصادي كرواسي را به توسعه روابط اقتصادي با كشورمان ترغيب نمايم.

وي در ادامه اظهار داشت: در همين چارچوب و در ديدار با معاون وزير اقتصاد كرواسي، به او گفتم كه ايران با جمعيت 75 ميليوني كه بيش از 40 درصد آن بين 18 تا 30 سال هستند و از اين جهت جزء كشورهاي جهان محسوب مي شود، در كنار جمعيت سه ميليوني دانشجويان و همچنين پتانسيل عظيم توسعه اقتصادي و رشد تجاري، بازار بزرگي است كه به روي همه كساني كه خواهان همكاري در اين بخش باشند، به طور كامل باز است.

اروپا در حال از دست دادن بازار بزرگ ايران

صفري افزود: در ادامه براي اين مقام اقتصادي كرواسي توضيح دادم كه اقدام اروپا در كاهش حجم روابط اقتصادي با ايران، در واقع به شكست در ميدان رقابت آسيا در بازار ايران منجر مي شود؛ جالب است بدانيد كه حجم مبادلات تجاري ما با كشورهاي آسيايي طي سه سال گذشته بيش از 40 ميليارد دلار بوده و اين در حالي است كه اين رقم در سال گذشته به هشتاد ميليارد و در سال جاري به حدود 100 ميليارد دلار خواهد رسيد.

معاون اروپاي وزير خارجه نتيجه گرفت: اين ارقام و مجموع چنين روندي نشان مي دهد كه اروپا در حال از دست دادن بازارهاي ايران است و در ادامه اين شرايط، طبعا جاي خالي اروپا در بازار ايران از سوي كشورهاي آسيايي پر خواهد شد؛ با اين اوصاف هيات كميسيون مشترك اقتصادي كرواسي كه قرار بود ماه گذشته به ايران سفر كند، به دلايل نامشخص سفر خود به تهران را به تعويق انداخت؛ البته من در اين ديدار اعلام نمودم كه برگزاري اين كميسيون به عنوان معياري تعيين كننده در چارچوب هاي همكاري اقتصادي دو كشور اقدامي مهم بوده و نبايد به تعويق انداخته شود.

گلايه از خلف وعده اقتصادي كرواسي

وي با بيان اينكه گويا هيات اقتصادي كرواسي براي برگزاري كميسيون مشترك دو كشور در ماه ژانويه به تهران سفر خواهد كرد، به گلايه از خلف وعده هاي اقتصادي كرواسي در مواجهه با كشورمان پرداخت و ادامه داد: به عنوان مثال ما در عرصه صنايع كشتي سازي، سال ها قبل، سفارش شش فروند كشتي را به كرواسي داده و حتي هزينه آن را هم پرداخت كرديم اما متاسفانه طرف كروات در اين خصوص به تعهد خود عمل نكرد. اين در حالي بود كه ايران خواستار استفاده از تجارب كرواسي در صنعت كشتي سازي بود كه اين خواسته ايران از طرف كرواسي اجابت نشد.

صفري با تاكيد بر اينكه ايران و كرواسي مي توانند با همكاري يكديگر مشكلات موجود در عرصه حمل و نقل را مرتفع كنند، پرسيد: به واقع چرا نبايد پرواز مستقيم بين دو كشور وجود داشته باشد؟ ما در همين سفر، چندين ساعت را به همين دليل از دست داديم، در حالي كه مي شد با سه ساعت پرواز از ايران به اينجا آمد ما مجبوريم ساعت ها بين خطوط هوائي و فردوگاهها سرگردان بمانيم.

ظرفيت گسترش همكاري هاي نفتي ايران - كرواسي

معاون وزير خارجه درباره سرمايه گذاري شركت نفت كرواسي (هينا) در حوزه هاي نفتي كشورمان نيز گفت: اين نمونه خوبي براي استفاده از فرصت و ظرفيت روابط اقتصادي دو طرف است؛ شركت هينا از فرصت عدم حضور شركت هاي ديگر اروپايي استفاده كرده و وارد سرمايه گذاري مشترك براي اكتشاف و بهره برداري از حوزه نفتي دشت مغان شده است؛ اين اقدام مي تواند نخستين گام باشد و همكاري هاي دو طرف در اين زمينه مي تواند گسترش يابد.

وي افزود: در ماه هاي گذشته، شركت هاي مهم نفتي اروپا در ايران فعال بودند كه البته تعدادي از آن ها همچنان به فعاليت خود در كشور ما ادامه مي دهند اما تعدادي از آن ها هم با خيال هاي واهي سطح سرمايه گذاري و همكاري با جمهوري اسلامي ايران را كاهش دادند، البته جاي خالي اين شركت ها به سرعت توسط شركت هاي آسيايي پر شد؛ طبيعي است كه در اين روند شركت هاي اروپايي بازار ايران را از دست مي دهند و بازنده اين ميدان هم مشخص است؛ اين منطق طبيعي تجارت است، ما در اين روند چيزي از دست نمي دهيم زيرا بازار ما به روي همه باز است.

تحريم‌ها، اقتصاد ما را مختل نكرده است

صفري در پاسخ به سئوال خبرنگار اين روزنامه كروات مبني بر اينكه آيا تهران فشاري از تحريم هاي غرب احساس نمي كند؟ گفت: خير، البته اين پاسخ به بررسي هاي دقيق كارشناسانه اقتصادي نياز دارد ولي ما تا كنون با فشار عمده اي كه فعاليت هاي اقتصادي مان را مختل كند، مواجه نبوده ايم، هر چند كه شايد در آينده تنگناهايي براي مان به وجود آيد.

معاون وزير خارجه كشورمان تصريح كرد: آنچه مهم است اينكه ما در اين ميان و در نتيجه روند تحريم‌ها چيزي از دست نداده ايم و سرمايه گذاري ها و مبادلات تجاري مان هم به طور كامل در حال انجام است؛ كسي كه در اين جريان خسارت كرده، طرف هاي مقابل ما هستند؛ شما به خوبي مي دانيد كه هر 1 ميليارد دلار سرمايه مي تواند بيش از 25 هزار شغل ايجاد كند و با وجود بحران مالي جهاني و بيكاري و از دست رفتن فرصت هاي شغلي، ايجاد اشتغال توسط بنگاه هاي اقتصادي با سختي بيشتري روبرو شده است.

انتظار تهران از رئيس دوره‌اي شوراي امنيت

وي در بخش ديگري از اين گفتگو ضمن تبريك به مقامات كروات به واسطه پذيرش كشورشان به عنوان عضو غير دائم شوراي امنيت سازمان ملل و رياست دوره اي آن در اين مرجع بين المللي گفت: انتظاري كه از كرواسي به عنوان عضو و رئيس شوراي امنيت مي رود رفتار مبتني بر عدالت و انصاف است.

صفري افزود: رعايت منافع دوجانبه در كنار رعايت حقوق كشورهاي عضو سازمان ملل كه نقش اين نهاد را براي صلح و امنيت مهم مي دانند، توجه به وضعيت فعلي جهان و بحران هاي موجود ناشي از عملكرد نادرست سازمان هاي فعلي بين المللي و تمركز بر اين واقعيت كه ادامه اين وضعيت جز خسارت چيزي براي جهان در بر نخواهد داشت، انتظاراتي است كه بر مبناي آن‌ها شكل گيري اقدامات اصلاحي مدنظر قرار مي‌گيرند.

مسئوليت ايران در تامين صلح و ثبات خاورميانه

معاون وزير خارجه در پاسخ به سوالي ديگر در خصوص نقش كشورمان در حفظ صلح و ثبات خاورميانه گفت: ما با تمام توان خود براي حفظ صلح و ثبات در منطقه تلاش مي كنيم و حقيقت اين است كه بيشترين اقدامات در اين جهت از سوي ما انجام مي شود؛ مثلا در افغانستان ما بيشترين كمك ها را براي بازسازي و سامان دادن به اوضاع دولت آن كشور ارائه كرديم چرا كه بر اين اعتقاد هستيم كه ناامني در آنجا و طبعا در عراق به ضرر ماست و مستقيما امنيت ما را تحت تاثير قرار مي دهد؛ بر اين اساس حفظ صلح و ثبات در منطقه را مسئوليت خود دانسته و به آن متعهد هستيم.

ايران در انتظار تحقق شعار تغيير اوباما

وي در ادامه اين گفتگو در خصوص تغييرات احتمالي سياست خارجي آمريكا در دوره اوباما و انتظارات كشورمان از سردمداران جديد كاخ سفيد، پيام تبريك محمود احمدي نژاد به همتاي آمريكايي‌اش را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: انتظارات ما از اوباما، در پيام رئيس جمهور كشورمان به او به طور صريح ذكر شده بود؛ ما مي خواهيم اوباما به وعده هاي انتخاباتي خود عمل كرده و تغييراتي كه مردم آمريكا براي آن به او راي دادند و دنيا نيز منتظر آنهاست، محقق گردد.

از نزديكي دو ملت ايران و آمريكا استقبال مي‌كنيم

صفري درباره گشايش دفتر حافظ منافع آمريكا در ايران و احتمال برقراري پرواز مستقيم بين دو كشور نيز گفت: بدون شك هر پديده‌اي كه براي نزديكي بيش از پيش دو ملت ايران و آمريكا ايجاد شود، پديده‌اي مثبت و خوب است و ما از آن استقبال مي كنيم اما در اين مورد تا كنون درخواست رسمي از طرف آمريكايي دريافت نكرده ايم. همين مسئله درباره پرواز مستقيم هم صدق مي‌كند.

رد استدلال اخير سولانا و برخي كشورهاي غربي

معاون اروپاي وزير خارجه در پاسخ به استدلال برخي مقامات غربي مبني بر اينكه ايران به واسطه بهره مندي از ذخاير نفت و گاز احتياجي به انرژي هسته‌اي ندارد، تاكيد كرد: پاسخ سوال شما در پاسخ به اين سوال است كه چرا آمريكا و ديگران سراغ اين انرژي رفته اند؟ بگذاريد سابقه اين اقدام را بگويم. در سال 1964 يادداشت تفاهمي بين ايران و امريكا در مورد همكاري هاي هسته اي امضا شد و بر اساس آن تاسيسات اميرآباد ساخته شد. در سال 1974 هنري كسينجر و رئيس وقت سازمان انرژي اتمي ايران قراردادي براي ساخت 10 نيروگاه هسته اي هر يك با ظرفيت 1000 كيلو وات امضا كردند. اين قراردادها يعني ما بايد و مي توانيم چرخه سوخت هسته اي داشته باشيم.

وي يادآور شد: ما در زمان امضاي قرارداد مذكور 30 ميليون جمعيت داشتيم و 6 ميليون بشكه نفت در روز صادر مي كرديم. امروز ما 75 ميليون جمعيت داريم و حدود دو ميليون بشكه نفت در روز صادر مي كينم. با مقايسه اين آمارها مي توانيد دريابيد كه مصرف انرژي چند برابر شده و توليد آن كاهش يافته و اين دليل ما براي حركت به سمت انرژي اتمي است.

در بحث سوخت هسته‌اي به كسي اعتماد نداريم

صفري ادامه داد: در مورد چرخه سوخت هسته اي نيز مي گويند ما به شما سوخت مورد نيازتان را مي دهيم و شما غني سازي نكنيد؛ ما معتقديم خودمان بايد اين فن آوري را داشته باشيم چون بر اساس تجربياتي كه داشته و مشاهده كرده اين، نمي توانيم در اين زمينه و بسياري از موارد ديگر به ديگران اتكا كنيم.

معاون وزير خارجه كشورمان افزود: حقيقت اين است كه آن ها حتي نيازهاي طبيعي ما در مورد قطعات هواپيماي مسافربري را هم تامين نمي‌كنند؛ شما مي دانيد كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي شركت آلماني زيمنس در سال 1979 كار ساخت نيروگاه بوشهر را متوقف كرد و شركت هاي ژاپني هم از ساخت آن امنتاع كردند، اين رفتارها در حالي صورت گرفت كه ما عضو ان . پي . تي بوده و به طور كامل از مقررات سازمان بين المللي انرژي اتمي تبعيت مي كنيم و مقررات آژانس حق كشورهاي عضو براي داشتن چرخه سوخت هسته اي را تاييد مي كند؛ فعاليت هاي ما به طور كامل تحت كنترل بازرسان آژانس است و بر اساس گزارش هاي آژانس تخلف يا انحرافي هم نداشته ايم.

معلوم نيست لپ تاپ مطالعات ادعايي متعلق به كيست؟!

وي با شاره به بهانه تراشي هاي برخي كشورها و اتهامات شان در خصوص عدم شفافيت فعاليت هاي هسته اي كشورمان، گفت: بهانه آن ها در اين رابطه تنها لپ تاپي است كه مي گويند نزدشان است و آن را به عنوان نشانه عدم شفافيت فعاليت‌هاي هسته‌اي ما معرفي مي كنند؛ جالب است كه ما تا كنون اين لپ تاپ و حتي اطلاعات آن را نديده ايم؛ اصلا معلوم نيست اين لپ تاپ متعلق به چه كسي است؟!

صفري با اشاره و اعلام مجدد مواضع كشورمان درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي، اظهار داشت:‌ ما بارها گفته ايم كه به دنبال سلاح هسته اي نيستيم و اصلا چنين چيزي را نمي خواهيم چرا كه معتقديم اين سلاحي عليه مردم است و سبب كشتار بي گناهان مي شود؛ ما قدرت را در داشتن اين سلاح نمي دانيم، قدرت ما جمعيت جوان و تحصيل كرده ما و اقتصاد قدرتمند و توسعه كشورمان است.

براي تامين انر‍ژي اروپا آماده ايم

معاون وزير خارجه در پايان اين گفتگو در پاسخ به سوال خبرنگار نووي ليست در خصوص امكان تامين انرژي اروپا توسط كشورمان، گفت: ما به خاوير سولانا گفته‌ايم كه در اين زمينه براي همكاري با اروپا آمادگي داريم ضمن آنكه به طور كامل آماده ايم در چارچوب همكاري اي مشخص با اروپا، ضمن تلاش براي تامين امنيت انرژي، به مسئوليت خودمان براي رساندن انرژي به كشورهاي اين منطقه عمل كنيم.
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن