تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815560485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرتضي سرهنگي: لازم است به اصل دفاع مقدس، فارغ از زبان تبليغي برسيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مرتضي سرهنگي: لازم است به اصل دفاع مقدس، فارغ از زبان تبليغي برسيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

مرتضي سرهنگي گفت: دوران جنگ و حوادث پس از آن با دو دستور زبان تبليغي و تعقلي عنوان مي‌شود. دستور زبان تبليغي شورانگيز و حماسي است كه در خلال جنگ براي دعوت مردم به مقاومت و ايستادگي اعمال مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان (ايسنا)، نويسنده‌ي كتاب «همه‌چيز درباره‌ي جنگ» با بيان اين مطلب، گفت: حوادثي كه در جنگ براي مردم پيش مي‌آيد، خارج از توان بشري و بسيار هولناك است؛ براي همين، كسي نمي‌تواند با خيال وارد جنگ شود؛ زيرا دنياي جنگ و اسارت دنياي ديگري است؛ بنابراين كسي كه اين تجربيات را كسب نكرده، توان روايت آن را نخواهد داشت؛ مگر اين‌كه در اين زمينه بسيار مطالعه كرده باشد.

او در ادامه درباره دستور زبان تعقلي افزود: دستور زبان بعد از جنگ، تعقلي است و بايد همراه با مطالعه به جنگ نزديك شد. ما بايد جنس جنگ را بشناسيم و بدانيم كه جنگ ما دفاعي و عملي شرافتمندانه است و ذات جنگ‌هاي دفاعي نيز مردمي است؛ به اين معني كه پيش از آن‌كه ارتش رسمي تربيت شود، مردم عادي شهرها و روستاهاي مرزي هستند كه درگير مي‌شوند و در مقابل، صدمات بسياري متحمل مي‌شوند و با وجود همه مشكلات مقاومت مي‌كنند. جنگ قابل تحمل است به شرطي كه به جنگ و دفاع معنا دهيم. مي‌گويند آدم‌ها كوچك‌تر از جنگ هستند و هيچ تناسبي ميان انسان و تانك وجود ندارد؛ به همين خاطر در دهن گشاد جنگ بلعيده مي‌شوند؛ اما در جنگ‌هاي دفاعي، آدم‌ها بزرگ‌تر از جنگ مي‌شوند و گاه اتفاق مي‌افتد كه انسان‌ها به مقابله با ابزارهاي مهيب جنگي مي‌پردازند.

سرهنگي به نقش مؤثر زنان ايراني در جنگ اشاره كرد و گفت: مادران در جنگ‌هاي دفاعي فوق‌العاده مؤثرند و نقش بسزايي دارند؛ مانند مادري كه با رضايت فرزندش را راهي نبردي بي‌بازگشت مي‌كند و به طور قطع، صدام از همين مادران ايراني شكست خورد.

او در ادامه به انگيزه نوشتن «همه چيز درباره‌ي جنگ» اشاره كرد و گفت: براي اطلاع از رويدادها و اتفاقاتي كه در اين دوران رخ داد و همين‌طور شناخت مجموعه جنگ لازم است مقدماتي در اين خصوص عنوان شود تا جنگ را به سير مطالعات خود اضافه كنيم. تحقيقاتم در اين كتاب در قالب 11 موضوع است كه بيش‌تر به قرارداد الجزاير مي‌پردازد. اين كار را براي نوجوانان و جوانان آغاز و سعي كرده‌ام با ارائه تصاوير، به درك مطالب كمك كنم. اين مجموعه در قالب هشت جلد شامل حوادث حماسه هشت سال دفاع مقدس خواهد بود و حوادث سال 59 به عنوان شلوغ‌ترين سال از حيث حوادثي كه در آن روي داده است، معرفي مي‌شود. در اين سال، فرماندهان بزرگ ما اسير مي‌شوند، سوسنگرد دو بار سقوط مي كند و قصر شيرين و بستان اشغال مي‌شود.

مسؤول دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري در پايان خاطرنشان كرد: تا كنون شش‌هزار عنوان جلد كتاب درباره جنگ تهيه شده كه درباره هيچ واقعه‌اي در ايران اين‌گونه نبوده و بيش‌تر اين كتاب‌ها را كساني نوشته‌اند كه آگاهي حرفه‌يي از چگونه نوشتن ندارند و تنها خود شاهد عيني ماجراها بوده‌اند. در عصر حاضر و پس از گذشت دو دهه از جنگ بايد به رازگشايي اين حوادث اقدام كنيم، تا به اصل آن فارغ از زبان تبليغي برسيم. آن‌چه امروز براي ما ضرورت دارد، فهم و درك باطن جنگ است و بايد با مطالعه و تحقيق به آن رسيد و دانش خود را نسبت به اين واقعه بالا برد، تا بتوان منصفانه در مورد جنگ قضاوت كرد.

انتهاي پيام
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن