تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819580396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرت پورتر: امكان توافق گسترده‌ بين ايران و آمريكا وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گرت پورتر: امكان توافق گسترده‌ بين ايران و آمريكا وجود دارد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

يك خبرنگار و تاريخ‌شناس تحقيقاتي در امور امنيت ملي آمريكا در گزارشي تحليلي به روابط ايران و آمريكا پرداخته و تاكيد كرد در صورتي كه تهران و واشنگتن تغييراتي را در مواضع خود به وجود آورند، امكان برقراري يك توافق گسترده‌تر بر مبناي منافع دو كشور بين ايران و آمريكا وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گرت پورتر، خبرنگار و تاريخ‌شناس تحقيقاتي در امور امنيت ملي آمريكا كه اخيرا سفري 12 روزه به ايران داشته است در اين گزارش تحليلي آورده است: آيا يك توافق از طريق مذاكرات بين ايران و دولت باراك اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريكا در صورتي كه اوباما سينگال‌هاي درستي را بفرستد، امكان‌پذير خواهد بود؟ جوابي كه از مقامات و تحليل‌گران ايراني دريافت مي‌شود چنين است: "بله، اما ..." شوراي امنيت ملي ايران مدت‌هاست كه دورنماي توافق با واشنگتن را در نظر داشته است، اما تفاوت بزرگي بين دركي كه آمريكا و ايران از چنين توافقي دارند وجود دارد. فكر و ذكر واشنگتن اين است كه ايران تحت چه شرايطي غني‌سازي اورانيوم را متوقف خواهد كرد. از طرفي ديگر ايرانياني كه با آنان در ايران گفت‌وگو كردم گفتند كه چنين توافق‌نامه‌اي تنها در صورتي امكان‌پذير خواهد بود كه نشان‌دهنده‌ي يك تغيير اساسي در روابط ايران و آمريكا باشد.

به گزارش خبرگزاري اينترپرس‌سرويس، پورتر در ادامه‌ي اين گزارش تحليلي آورده است: مقامات و تحليل‌گران ايراني مشكل روابط ايران و آمريكا را ناشي از يك شبكه‌ي يك پارچه از مسائل كه توافق كلي در زمينه‌ي آن بايد به دست آيد مي‌دانند. آنان علاوه بر مسائل دوجانبه‌ي روابط اقتصادي و ديپلماتيك طبيعي، درك جديد آمريكا و ايران در زمينه‌ي مسائل خاورميانه را الزامي مي‌دانند.

حميدرضا دهقاني، مدير مركز خليج‌فارس و خاورميانه در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه‌ي ايران در اين زمينه گفت: تا زماني كه فقدان تفاهم بين ايران و آمريكا وجود داشته باشد همه‌ي اقدامات واشنگتن براي ما نگران‌كننده خواهد بود.

در ادامه‌ي اين گزارش تحليلي آمده است: از طرف ديگر مقامات ايراني ظاهرا درك مي‌كنند كه آمريكا و ايران منافع مشتركي را در منطقه به‌خصوص در زمينه‌ي مبارزه با القاعده و ساير گروه‌هاي تروريستي دارا هستند. بنابراين با وجود سياست‌هاي گذشته‌ي آمريكا كه منافع ايران را تهديد مي‌كند، به عقيده‌ي آن‌ها فرصت‌هايي براي همكاري ايران و آمريكا در منطقه وجود دارد.

دهقاني گفت: در صورتي كه فرصتي براي يافتن نقاط مشترك با آمريكا وجود داشته باشد اين فرصت در خاورميانه پيدا خواهد شد.

يك مشاور وزارت امور خارجه‌ي ايران كه خواست نامش فاش نشود گفت كه يك "چانه‌زني بزرگ" بر مبناي درك متقابل تهديد القاعده و ساير گروه‌هاي تروريستي امكان‌پذير است.

وي افزود كه تفاهم ايران و آمريكا در زمينه‌ي عراق و افغانستان براي انجام چنين توافقي لازم خواهد بود.

آن چه تحليلگران ايراني را نگران مي‌كند برخي از عناصر دولت عراق است كه به عقيده‌ي آنان به سمت منافع آمريكا متمايل هستند.

دهقاني گفت: نيروهاي نظامي و امنيتي دولت عراق مستقيما توسط آمريكا تعيين شده‌اند و سران اين نيروها روابط دوستانه‌اي با ايران ندارند.

اما دهقاني اتهامات دولت آمريكا مبني بر اين كه تهران "به گروه‌هاي ويژه در عراق كمك مي‌كند" را رد كرد.

وي تاكيد كرد كه در صورتي كه آمريكا و ايران به توافق گسترده‌تري براي پايان دادن به دشمني‌هاي خود دست يابند اين امر خروج كامل نيروهاي آمريكايي از عراق را "محتمل‌تر" خواهد كرد و بدين ترتيب به طور تلويحي گفت كه هدف اصلي آمريكا از حفظ نيروهايش در عراق محدود كردن نفوذ ايران است.

پورتر در ادامه‌ي اين گزارش تحليلي آورده است: در زمينه‌ي مسئله‌ي افغانستان نيز به نظر مي‌رسد مقامات ايراني همكاري كوتاه‌مدت تهران و واشنگتن عليه طالبان و القاعده را پس از حملات 11 سپتامبر الگويي براي آن چه بايد در آينده اتفاق بيفتد مي‌دانند.

دهقاني به طور تلويحي گفت كه ايران بيش از آن كه نگران افزايش قدرت‌هاي نيروهاي آمريكا در افغانستان باشد، نگران خطر تشديد افراط‌گري‌ها در اين كشور است.

مدير مركز خليج فارس و خاورميانه در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه‌ي ايران در زمينه‌ي حضور نيروهاي آمريكايي در افغانستان چيز خاصي نگفت و تنها به اين نكته اشاره كرد كه ميزان آسيب ديدن نيروهاي آمريكايي در افغانستان بيش‌تر از عراق است.

او تاكيد كرد كه ايران با مذاكرات صلح با طالبان كه توسط حامد كرزاي، رييس‌جمهور افغانستان پيشنهاد شده است مخالف است.

دهقاني گفت: حمايت آمريكا از گفت‌وگو با طالبان يك اشتباه بزرگ خواهد بود.

مدير مركز خليج‌فارس و خاورميانه در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه‌ي ايران، با تاكيد بر اين كه سياستمداران اصلي آمريكا و نيز مردم اين كشور نمي‌توانند موافق مذاكره با طالبان باشند، به طور تلويحي گفت كه ايران و آمريكا هر دو با يك دشمن مشترك در افغانستان مخالف بوده و اين مبنايي بي‌طرفانه براي يك توافق منطقه‌يي گسترده‌تر خواهد بود.

به گفته‌ي علي‌اكبر رضايي سرپرست اداره كل آمريكاي شمالي وزارت امور خارجه‌ي ايران، مانع اصلي توافق‌نامه‌ي گسترده‌ي ايران و آمريكا اختلاف در زمينه‌ي منافع بي‌طرفانه نيست، بلكه نگراني آمريكا درباره‌ي جايگاه ايران به عنوان يك "قدرت بزرگ در منطقه" است.

رضايي گفت: تنها راهي كه آمريكا به وسيله‌ي آن مي‌تواند به اين دور باطل پايان دهد موافقت با همزيستي مسالمت‌آميز با اين جايگاه عالي‌تر ايران است. آن‌ها دير يا زود بايد اين را درك كنند.

انتهاي پيام
 شنبه 30 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن