واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حوزه و دانشگاه نيازمند تغيير نگاه نسبت به يكديگر هستند
رئيس مركز همانديشي استادان و نخبگان دانشگاهي كشور گفت: حوزه و دانشگاه براي وحدت بايد نگاه و ديدگاههاي اساسي خود را نسبت به يكديگر تغيير دهند زيرا اين دو مجموعه بدون هم كامل نيستند.
به گزارش خبرگزاري مهر، علي فلاح رفيع صبح امروز در نشست همانديشي استادان و نخبگان دانشگاهي و گراميداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشكي قزوين، گفت: درباره مسئله وحدت حوزه و دانشگاه نظرات مختلفي وجود دارد طرفداران ديدگاه اول وحدت اين دو مركز را ممكن ندانسته و تحقق آن را خيالي باطل ميدانند كه اين ديدگاه كم و بيش در دانشگاههاي ما وجود دارد.
وي افزود: اين نظريه كه تنها تجربههاي ظاهري را مي پذيرد ديدگاهي باطل است و در ديدگاه دوم امكان تحقق وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد و برخي معتقدند كه اين وحدت محقق شده است. طرفداران اين ديدگاه تدريس معارف در دانشگاه همچنين حضور اساتيد دانشگاه در حوزه و اساتيد حوزه در دانشگاه را عامل تحقق وحدت حوزه و دانشگاه ميدانند.
فلاح رفيع تصريح كرد: نظريه سوم بازگشت و بازخواني مبناي ريشههاي فكري در دانشگاه و حوزه بوده كه در اين نظريه معتقدند وحدت با تغيير ديدگاههاي اساسي در حوزه و دانشگاه ميسر ميشود و يكي از بنيانهاي وحدت در اين ديدگاه، نگرش توحيدي به عالم است. دانشگاه و حوزه بايد هر دو اين نگرش توحيدي به عالم را باور كنند تا به وحدت برسند.
رئيس مركز همانديشي استادان و نخبگان دانشگاهي كشور ادامه داد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه بحثي مورد قبول در جهان اسلام بوده و از زماني كه جدايي علم از دين در كشور مطرح شد، وجود داشته است و پيش از مطرح شدن اين موضوع وارداتي شاهد بوديم كه چنين مسئلهاي براي انديشمنداني چون خواجه نصير و ابن سينا مطرح نبود و آنها در عين حال كه عالم تجربي بودند عالم ديني نيز به شمار مي رفتند.
رئيس مركز همانديشي استادان و نخبگان دانشگاهي كشور با بيان اينكه جدايي حوزه و دانشگاه از سال 1313 مطرح شد، اظهار داشت: با آمدن سيستم جديد در بحث دانشگاه افرادي اين فكر را القا كردند كه مسير حوزه و دانشگاه متفاوت است كه البته براي تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بايد در نگاه بدبينانه حوزه به دانشگاه تجديدنظر شود.
فلاح رفيع با اشاره به اينكه حوزه بايد اصالت خود را حفظ كند، افزود: همچنين دانشگاه نيز بايد نگاه خود را به حوزه تغيير دهد به نوعي هر دو مجموعه بايد محاسن يكديگر را گرفته و به سمت نگاه توحيدي بروند تا اين وحدت محقق شوند.
وي در ادامه با اشاره به لزوم آشنايي حوزه با علوم جديد گفت: اگر حوزه با علوم جديد آشنايي نداشته باشد كارايي لازم را نخواهد داشت زيرا حوزه يعني حكم شناسي و دانشگاه يعني موضوع شناسي و اگر موضوع و حكم با يكديگر ادغام نشوند هيچكدام كامل نيستند.
رئيس مركز همانديشي استادان و نخبگان دانشگاهي كشور در ادامه به بحثهايي نظير شبيهسازي اشاره كرد و گفت: مراجع ما براي اعلام حكم در اين زمينه به اطلاعات دانشگاهي نياز دارند و دانشگاهيان نيز بايد بعد از صدور حكم آن را حجت دانسته و به آن عمل كنند.
وي افزود: جهان آينده در سايه وحدت پابرجاست و در آينده علم به اين نتيجه ميرسد كه بايد به سراغ دين برود زيرا دين به ما ميگويد با تفكر و تجربه پيش رويم و اين فاصله علم از دين نيز تصنعي و وارداتي است.
همچنين در ادامه رئيس دانشگاه علوم پزشكي قزوين با بيان اينكه اگر دانشگاهها و مراكز آموزشي در كنار هم قرار گيرند نقش و مسئوليت خود را ايفا كرده اند، گفت: در اين صورت هرگز مسير مديريتي كشور منحرف نميشود، يكي از مسائل مهم در اين بخش همانديشي بوده كه سبب ميشود تا اساتيد از تفكرات و تجربيات يكديگر بهره برده و از ديدگاههاي نو و پويايي استفاده كنند.
علي اكبر زينالو پاسداري از دستاوردها و حمايت از آنچه در مجموعه روي خواهد داد را از ديگر نتايج همانديشي خواند و افزود: بايد دستاندركاران برگزاري همانديشي اين برنامهها را چندسويه ديده و ما نيز از پيشنهادات اساتيد كمك گرفته و در مديريت اعمال كنيم.
زينالو با اشاره به اهميت نقش اساتيد در هم انديشي حوزه و دانشگاه گفت: اساتيد مشاوران فكري مجموعه مديريت دانشگاه هستند از اينرو بايد وظايف خود را به خوبي انجام دهند و وظيفه اين افراد تنها آموزش نيست بلكه مشاركت در مديريت دانشگاه، آموزش جامعه، خودآموزي يا ارتقا توانمندي فردي و ... از جمله وظايف اساتيد است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي قزوين در پايان گفت: جلسات همانديشي سبب بهره مندي ما از نظرات اساتيد مي شود و انتظار داريم اساتيد نيز از همه پتانسيلهاي موجود استفاده كرده و در تصميمگيريها و هدايت بسياري از برنامهها براي اجرا، نقش خود را ايفا كنند.
در ادامه نماينده مردم رزن در مجلس نيز طي سخناني گفت: زماني كه علم در كشورهاي اسلامي توسعه فراواني داشت و اروپا در فقر علم به سر ميبرد، دروس حوزه و دانشگاه در كشور ما باهم تدريس ميشدند.
محمد مهدي مفتح ادامه داد: بعد از رنسانس جهشي در حوزه علم كشورهاي غربي رخ داد و علم بر اساس روش حس، مشاهده و تجربه گسترش يافت و آنها بيان كردند كه با اين روش ميتوان مشكلات را حل و به حقايق دنيا دست يافت و اين روش علمآموزي نيز به تدريج در بين دانشمندان ترويج يافت.
وي تصريح كرد: در اين روش علمآموزي تمامي مسائل و حقايق تنها در دنياي فيزيكي معنا پيدا ميكرد به همين دليل نوعي روحيه دينستيزي و ضد معنويت در دانشگاه گسترش يافت.
شنبه 30 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]