تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820987955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/‌٢٧ آذرـ وحدت حورزه و دانشگاه/ گـفــت‌وگـوهـاي ايـسـنـا با نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي و مسوولان دانشگاهي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /‌٢٧ آذرـ وحدت حورزه و دانشگاه/ گـفــت‌وگـوهـاي ايـسـنـا با نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي و مسوولان دانشگاهي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

در آستانه 27 آذر؛ سالروز شهادت شهيد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه تعدادي از نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي و برخي از مسوولان دانشگاهي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به بررسي اهداف ايجاد وحدت بين حوزه و دانشگاه، رسالت دانشگاهيان و حوزويان در ايجاد اين وحدت و موانع پيش روي اين وحدت پرداختند.

رسالت دانشجويان و حوزويان تعامل فكر و نظريات است

مسوول بسيج دانشجويي دانشكده خبربا اشاره به 27 آذر ماه، سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: رسالت دانشجويان و حوزويان در وحدت حوزه و دانشگاه، تعامل فكر و نظريات آنان است.

جعفري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به حضور اساتيد دانشگاه در حوزه و همچنين حضور حوزويان در دانشگاه، گفت: كساني كه در حوزه‌ مشغول به تحصيل هستند بايد مقداري هم آگاهي به روز داشته باشند و شايد اين عدم آگاهي در برخي مواقع باعث بروز مشكلي شود و همچنين دانشجو و اساتيد دانشگاه بايد نسبت به معارف ديني و اسلامي آگاهي كامل داشته باشند و اگر اين روابط متقابل نباشد حتما يكي از اين دو طرف دچار ضربه خواهند شد.

وي درباره‌ هدف از نامگذاري 27 آذر به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه بيان كرد: در قرن‌هاي گذشته استعمارگران براي بيگانه كردن نسل‌هاي جديد و رو به رشد در كشورهاي اسلامي از اسلام و خاموش كردن مساله ايمان و وجدان ديني در بين آحاد مردم اقدامات زيادي را انجام دادند و براي اين كار برنامه‌ريزي‌هاي زيادي كردند.

اين فعال دانشجويي ادامه داد: از جمله اينكه جاذبه قهري علم و پيشرفت‌هاي علمي كه اروپا به آن دست يافته بود را هدف تبليغات ضد اسلامي قرار دادند و بنيان دانشگاه را هم كه مركز پرورش چنين استعدادهايي بود بر بي‌اعتقادي و معارضه با دين گذاشتند و در اين زمينه نه تنها دانشگاه‌ها را تضعيف كردند بلكه به دشمني با آن هم پرداختند و در اين خصوص امام (ره) راه‌حلي را پيشنهاد كردند تحت اين عنوان كه وحدت بين حوزه و دانشگاه بيش از پيش استمرار داشته باشد.

وي با بيان اينكه روز شهادت شهيد مفتح را به دليل اهتمام و مجاهدت ايشان در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه به اين عنوان نامگذاري كردند، اظهار كرد: برگزاري همايش و گردهمايي استفاده از تجربيات توسط دانشگاهيان و حوزويان و بررسي راهكارها و موانع در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه كارآمدتر است.

عدم مديريت فرهنگي، مانع جدي وحدت حوزه و دانشگاه است

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير گفت: از جمله سطوحي كه براي وحدت حوزه و دانشگاه لازم است سطح عمومي است و بايد در هدف، اشتراك به وجود آيد.

قلي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: آنچه از علم در غرب رايج است، بي حد و حصر است و علمي كه هيچ قيدي در برابرش وجود ندارد يكي از ابزارهاي ظلم و ستم به بشر امروز شده است، پس اگر اين علم، توسط اخلاق و معنويت كه جهان امروز به آن نيازمند است، حدي برايش به وجود نيايد، باعث مي‌شود مشكلاتي كه در جامعه امروز بشري با آنها درگير هستيم بيشتر دامن زده شود.

وي افزود: به تعبير مقام معظم رهبري، منظور از وحدت حوزه و دانشگاه اين نيست كه حوزه و دانشگاه يكي شوند، بنابراين بحث اين است كه حوزه‌ها در زمينه جهت‌گيري جامعه و علم و دانشگاه در رابطه با حركات زندگي جامعه موثر باشند، پس حوزه فكر و ذهن انسان را از زشتي‌ها دور كند و علم وسيله اين حركت را به دست آن دهد كه اگر اين اتفاق افتد هم دنيا و هم آخرت آباد مي‌شود.

اين فعال دانشجويي رابطه متقابل در مشتركات را از جمله سطوح ديگر در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه مطرح كرد و گفت: در علوم انساني، تربيتي، روان شناسي و ... هم دين اسلام حرف براي گفتن دارد و هم دانشگاه نكاتي را براي مطرح كردن دارد و متاسفانه علوم غرب در اين زمينه هنوز مباني تئوريك دانشگاه‌هاي ما است كه اگر اين دو موضوع بتواند رابطه خوبي با هم برقرار كند، مي‌شود همان چيزي كه در بحث كرسي‌هاي آزاد انديشي و نظريه پردازي، مورد نظر مقام معظم رهبري بوده است.

وي تصريح كرد: حوزه خوب توانسته از علوم غرب استفاده كند و آن را در جهت اهدافي كه علوم انساني دارد به كار گيرد، اما در دانشگاه متاسفانه اين ضعف اساسي وجود دارد واگر نتوانيم اين معضل را حل كنيم هر روز فاجعه عميق‌تر خواهد شد؛ چرا كه علوم غرب را بدون مبناي اسلامي پذيرفته‌ايم و در دانشگاه تدريس مي‌شود، اما از طرف ديگر حرف از مديريت و اقتصاد اسلامي زده مي‌شود واين تناقض كار دست ما مي‌دهد و ممكن است دانشگاه را از سمتي كه مدنظر نظام اسلامي است، دور كند.

وي اضافه كرد: علت ضعف دانشگاه در اين رابطه، اين است كه حوزه نتوانسته خوب مواضع خود را تبيين كند و خيلي كاربردي و عملياتي كه در دانشگاه‌ها قابل ارايه باشد كار نكرده است.

وي گفت: سطح ديگر در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه به تبليغات برمي گردد و اين كه حضور فيزيكي علما و روحانيون در دانشگاه و دادن اطلاعات ديني به دانشجويان از ضروريات است و در اين زمينه نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها وجود دارد كه بايد حضور آن موثرتر و پررنگ‌تر باشد و پيوستگي عاطفي بين دانشجو و روحاني كه در دانشگاه به وجود مي آيد، مي‌تواند زمينه ساز دو سطح قبلي باشد و بتوانيم علم را از نظر اخلاقي و معنويتي اصلاح كنيم و هم ارتباط علوم انساني غربي و اسلامي را نزديك كنيم.

قلي‌پور افزود: يكي از موانع جدي در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه، عدم مديريت فرهنگي در كشور است و اگر ما برنامه‌ريزي فرهنگي و به تعبير مقام معظم رهبري مهندسي فرهنگي در كشور را بتوانيم در نقشه جامع عملياتي آوريم موانع حل مي شود.

ضرورت ارتباط بين حوزه‌ و دانشگاه براي دانشجو و طلبه نهادينه نشده است

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه الزهرا درباره وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ‌ضرورت ارتباط و تعامل بين حوزه و دانشگاه هنوز براي دانشجو و طلبه جا نيفتاده و نهادينه نشده است.

زينب تاجيك در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد: حضور و استقبال حوزويان در دانشگاه بيشتر از ارتباط دانشگاهيان با حوزه است؛ چون تصوري كه دانشجو نسبت به يك فرد حوزوي مي‌كند اين است كه فقط زماني مي‌توان به يك طلبه رجوع كرد كه نياز شرعي داشته باشي و درواقع اين تفكر در دانشجويان ما وجود دارد.

وي ابراز عقيده كرد: آن چيزي كه در حال حاضر در دانشگاه ديده مي‌شود فقط بحث توسعه علمي است و اساتيدي در رشته‌هايي چون جامعه‌شناسي،‌علوم سياسي يا روانشناسي با تفكر غربي وارد دانشگاه شده‌اند و آن تفكر اسلامي را ندارند كه اين باعث مي‌شود بسياري خلاءهاي ديني در دانشگاه و بين دانشجويان وجود داشته باشد به همين دليل در كنار هم قرارگرفتن فرد طلبه و دانشجو باعث رفع اين خلاء و پررنگ شدن وحدت حوزه و دانشگاه مي‌شود.

اين فعال دانشجويي كم بودن تعامل ميان مسوولين حوزه و دانشگاه را يكي از موانع پيش روي وحدت حوزه و دانشگاه دانست و بيان كرد: مسوولين اين دو نهاد مي‌توانند با برگزاري گفتمان، ‌همايش و نشست‌ها به ويژه اردوها زمينه اين وحدت را فراهم كند.

وي در ادامه تاكيد كرد: فقط در زمان هفته وحدت حوزه و دانشگاه همايشي گرفته مي‌شود ولي در طول سال حرفي از وحدت حوزه ودانشگاه زده نمي‌شود و اگر هم هنوز اين موضوع براي من دانشجو بي‌اهميت است و هنوز ضرورتش را نشناخته‌ام شايد به خاطر اين است كه براي آن مسوول هم هنوز اهميت اين موضوع جا نيفتاده است و همچنين خلاءهاي ديني در دانشگاه و خلاءهاي علمي در حوزه‌ها هنوز احساس نشده است در صورتي كه اگر زيربناي آن علمي كه فرا مي‌گيريم اين باشد خيلي بهتر ركودي كه حتي در تشكل‌هاي اسلامي مي‌بينيم ديگر وجود نخواهد داشت چون خيلي وقت‌ها ما دين را جدا مي‌كنيم.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه الرهرا با بيان اينكه يك فرد حوزوي به علوم دانشگاهي و دانشجو هم به علوم حوزوي نياز دارد، ‌اظهار كرد: يعني آن كسي كه به عنوان يك روشنفكر علمي در دانشگاه تدريس مي‌كند نياز به آن عالم دارد و آن عالم هم كه از لحاظ ديني بارور شده نياز به اين روشنفكر دارد كه آگاه به مسائل روز است.

وي با بيان اينكه روز شهادت مفتح به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاري شده است، گفت: شهيد مفتح هم دروس حوزوي، هم دروس دانشگاهي را خوانده‌اند و درواقع چون در كنار هر دو قشر حوزوي و دانشگاهي بودند، تهديدات، فرصت‌ها و نيازهاي جامعه را ديدند و احساس كردند و اين مساله را لمس كردند كه دشمن تلاش مي‌كند بين قشر دانشگاهي و حوزوي ما فاصله‌اي ايجاد كرده و از طريق ايجاد همين فاصله به اهداف خود برسد كه شهيد مفتح سعي كردند حلقه اتصالي بين دانشگاهيان و حوزوي‌ها باشند و درواقع از دين بحث استقلال و حفظ هويت علمي و فرهنگي را در دانشگاه پياده كردند.

وي با اشاره به سخني از امام (ره) گفت: با توجه به فرموده امام (ره) خروجي دانشگاه‌هاي ما بايد دانشمندي باشد كه بتواند جامعه را به استقلال در هر زمينه‌ها برساند و اين مسير ، مسير خدمت به جامعه باشد كه امام (ره) اين امر را در مورد حوزه هم مطرح مي‌كنند تا حوزويان هم بتوانند آن استقلال را براي جامعه به ارمغان بياورند.

تاجيك افزود: هم‌چنين مقام معظم رهبري هم در اين راستا بحث جنبش نرم‌افزاري را بيان كردند كه اين امر تحقيق و پژوهش و نوآوري را به ارمغان آورد و همين طور طبق فرمايش مقام معظم رهبري اين وحدت، وحدت در هدف است و اين هدف كمك مي كند تا زيربناي جامعه ما اهداف متعالي اسلام باشد كه الگوي جوامع ديگر در همه ابعاد و شجاعت، تحول اذهان و حركت ارزش‌ها قرار بگيرد.

به گفته وي رسالت دانشگاهيان و حوزويان با توجه به اينكه يك هدف مشتركي داشته باشند و آن هم حفظ استقلال و هويت فرهنگي، ديني و علمي باشد، اين است كه اگر مسوول دانشگاه نمي تواند اين ارتباط را با حوزه برقرار كند ، اين راه را خود دانشجو با برگزاري همايش ، نشست و يا حلقه‌هاي معرفتي هموار كند و با افراد حوزوي ارتباطي برقرار كند و از افراد حوزه در دانشگاه استفاده كند تا اين هدف متعالي وحدت حوزه و دانشگاه در طول سال‌ها به انجام رسد

تئوريزه شدن مباني علمي براساس مباني اسلامي از ضروريات است

دبير سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان گفت: با توجه به اين كه يكي از نيازهاي مباني علمي كشور، تئوريزه شدن مباني علمي براساس مباني اسلامي و در كنار آن علوم روز است، وحدت حوزه و دانشگاه از ضروريات است.

مجيري در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد: متاسفانه درسال‌هاي گذشته مساله وحدت حوزه و دانشگاه تنها در قالب شعار مطرح مي‌شد كه با بحث جنبش نرم‌افزاري كه مقام معظم رهبري مطرح كردند شكل نوتري به خود گرفته و اساتيد و بزرگان حوزه و دانشگاه به اين فكر افتادند كه مي‌توانند با بررسي ديدگاه‌هاي مشترك، نظريه‌هاي نو و جديدي را در عرصه‌هاي مختلف ارايه دهند.

وي افزود: متاسفانه كارهايي كه در زمينه وحدت حوزه و دانشگاه انجام شده است، هنوز به نتيجه خاصي كه قابل درك باشد منجر نشده است.

اين فعال دانشجويي گفت: مطرح شدن و نام گذاري روزي به نام وحدت حوزه و دانشگاه دو جنبه دارد يكي اين كه با توجه به اين موضوع كه حوزويان و دانشگاهيان دو قشر تاثيرگذار جامعه هستند و هر دو در عرصه‌هاي عمل فعاليت مي‌كنند به طور قطع تاثيرگذاري زيادي روي روندهاي مختلف جامعه دارند و نزديك شدن و هم فكري اين دو نهاد تاثيرگذار مي‌تواند باعث هم‌افزايي شود.

وي ادامه داد: از طرف ديگر محتواي اين دو مركز اثرگذار حوزه و دانشگاه مطرح است و نزديك شدن علومي كه درحوزه علميه به عنوان مباني عقيدتي مطرح مي‌شود و دانشگاه مسائل علم روز را مطرح مي‌كند، مي‌تواند موضوعات جديد را ارايه كند كه راهگشاي مسايل نظام و مملكت باشد.

دبير سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان تصريح كرد: با توجه به اين كه حوزه و دانشگاه در متن اتفاقات جامعه هستند و به اتفاقات اجتماع از زاويه علمي مي‌نگرند، وظيفه‌شان است كه تعاملي خوبي با فضاي اجتماع داشته باشد و اين موضوع را بسيار مدنظر قرار دهند.

مجيري اظهار كرد: اگر حوزويان مسايل اجتماعي را قوي رصد كنند و رصدشده‌هاي دانشگاه را بپذيرند و با دانشگاهيان بر سر موضوعات مختلف هم فكري مي كنند با شناسايي موضوعات ارايه راهكار و حل موضوع مي تواند روند خوبي اتفاق افتد.

وحدت حوزه و دانشگاه نقش زيادي در اسلامي كردن دانشگاه‌ها دارد

مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اهداف وحدت بين حوزه و دانشگاه اظهاركرد: هدف از ايجاد وحدت بين اين دو حوزه مهم در وهله اول يك ارزش و فضيلت براي جامعه محسوب مي شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام حميد دهقان با تاكيد بر تاثيرات حوزه و دانشگاه درعرصه‌هاي مختلف جامعه گفت: با توجه به تاثيرگذاري اين دو حوزه در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اثبات آن طي دهه‌هاي اخير در كشور نياز به وحدت اين دو مركز براي تقويت جامعه و تاثير مثبت به آن جزو لوازم ضروري پيشرفت جامعه ايران در عرصه‌هاي مختلف به شمار مي‌آيد.

وي تصريح كرد: حوزه و دانشگاه هر كدام در عرصه خاص علمي موفقيت‌هايي دارند، حوزه داراي قدمتي هزار ساله در عرصه دين پژوهي است و دانشگاه نيز داراي توانمندي‌ها و امكانات فراوان و امكان دسترسي به ساير مراكز علمي دنيا در عرصه علوم تجربي و موضوع شناسي كه اين دو مي‌توانند مكمل يكديگر باشند و هر دو از اين وحدت بهره بگيرند.

مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اختلافات بين حوزه و دانشگاه گفت: علل بروز اختلاف نظر بين اين دو حوزه بسيار بديهي و اجتناب ناپذير است، به ويژه اختلاف نظر ميان انديشمندان و مراكز علمي جزو ضروريات كاري آنها به شمار مي‌رود، لذا بايد از اختلاف نظر استقبال كرد و در جهت تقويت ديدگاه‌ها و انديشه‌ها و جنبش نرم‌افزاري و توليد علم كوشيد.

وي خاطرنشان كرد: در حقيقت اختلاف نظر يك فرصت براي هر دو مركز است. آن چه براي جامعه تهديد محسوب مي‌شود، اختلاف در عمل است كه البته در ميان اين دو حوزه اختلاف چنداني در عرصه عمل وجود ندارد. در واقع در برخي از حوزه‌هاي نظري به ويژه درعلوم انساني اختلاف نظر مي‌تواند منجر به اختلاف در عمل گردد، به همين دليل وحدت بين اين دو حوزه در اين زمينه اجتناب ناپذير و ضروري خواهد بود.

حجت الاسلام دهقان با بيان اينكه بين حوزه و دانشگاه فاصله چنداني وجود ندارد گفت: فاصله بين اين دو مركز آنگونه كه در جامعه مطرح مي شود، نيست چرا كه هر يك از اين دو براي خدمت به كشور و توليد علم فعاليت مي‌كنند، از اين جهت دليلي براي وجود فاصله ديده نمي‌شود و در آن جاهايي كه فاصله مشاهده مي‌شود، براي از بين بردن آن راه حل‌هايي را مي‌توان جست‌وجو كرد.

وي افزود: هدف مشترك، داشتن سعه صدر در پذيرش ديدگاه‌هاي يكديگر، درك صحيح متقابل از يكديگر و ارتباط عملي بيشتر و همچنين رفت و آمدهاي بزرگان با شخصيت‌هاي علمي موثر در اين دو مركز مي‌تواند تاثير زيادي در از بين بردن فاصله‌هاي احتمالي و سوظن‌ها داشته باشد.

دهقان با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه در اسلامي كردن دانشگاه‌ها گفت: وحدت حوزه و دانشگاه مي‌تواند نقش زيادي در اسلامي كردن دانشگاه ها داشته باشد چراكه حوزه داراي قدمتي هزار ساله در پژوهش دين دارد بنابراين بسيار طبيعي است كه دانشگاه براي اسلامي شدن نيازمند ارتباط هرچه بيشتر با حوزه و استفاده از تجربيات آن است.

وي كه با مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها(مأوا) گفت‌ وگو مي‌كرد، تصريح كرد: هر كدام از اين دو مركز بزرگ بايد با حفظ هويت علمي و جايگاه اجتماعي و تاريخي خود هرچه بيشتر به يكديگر نزديك شوند و از توانمندي‌هاي يكديگر بهره بگيرند و يكديگر را در پيشرفت جامعه ياري رسانند.

بزرگترين مانع وحدت حوزه و دانشگاه دخالت گروه‌هاي خارج از آرمان‌هاي انقلاب است

دبير اسبق جامعه‌ اسلامي دانشجويان دانشگاه ايلام گفت: مهمترين رسالت دانشجويان عمل به توصيه‌ها و اوامر مقام معظم رهبري است.

احسان بازوند در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص سالروز نام‌گذاري روز 27 آذرماه به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار كرد: هدف از نام‌گذاري اين روز ايجاد هماهنگي براي پيشبرد اهداف و آرمان‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بوده است كه سابقه‌ آن مربوط مي‌شود به قبل از انقلاب كه قشر روحاني و به اصطلاح سنتي جامعه با قشر روشنفكر جامعه ما به اصطلاح همان دانشجويان بودند همكاري داشتند و وحدت پيدا كردند كه اين منجر شد به نامگذاري اين روز كه تاثير بسزايي در به ثمر رساندن انقلاب اسلامي ايران داشت.

وي گفت:‌ بزرگترين مانع وحدت حوزه و دانشگاه دخالت گروه‌ها و احزاب داراي سابقه‌ي مشخص و معلوم و خارج از آرمان‌هاي انقلاب است كه همواره به عنوان يك تهديد جدي بين وحدت حوزه ودانشگاه بوده و همچنين به فرموده‌ي حضرت امام(ره) آخوندهاي جيره‌خوار و ملا‌هاي به اصطلاح روشنفكر خطرشان از خطر استكبار جدي‌تر است.

وي ابراز عقيده كرد: امروز كساني در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها با فرياد زدن اصولي غير از اصول و آرمان‌هاي انقلاب سعي در فروپاشي اين وحدت در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران دارند.

بازوند مهمترين رسالت دانشجويان را عمل به توصيه‌ها و اوامر مقام معظم رهبري دانست و اظهار كرد: در رتبه‌ي دوم آگاهي و روشن‌بيني دانشجويان و حوزويان است و نيز داشتن روحيه‌ي حقيقت طلبي توسط ايشان.

وي گفت: مهمترين اصلي كه ما را مي‌تواند به پيشرفت و تعالي برساند و حدت بين حوزه و دانشگاه وپيروي روشنفكران و فرهيختگان جامعه ديني دانشجويان از روحانيون به حق و عالم است كه در اين صورت ما همواره به مسير انقلاب پايبند خواهيم بود.

بازوند افزود: از مهمترين وظايف دانشجويان ارتباط تنگاتنگ با حوزويان و همچنين داشتن رقابت علمي و تعاون بين اين دو قشر است.

براي تحقق اهداف انقلابي راهي جز هم‌گرايي حوزه و دانشگاه وجود ندارد

دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ گفت: براي تحقق مباني و اهداف انقلاب چاره‌اي جز همگرايي حوزه به عنوان نماد جريان ديني و دانشگاه به عنوان جريان علمي كشور وجود ندارد.

عليرضا زاهدي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به مناسبت سالروز شهادت آيت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: شهيد مفتح از چهره‌هاي حوزوي بودند كه نقش فعالي در جريانات دانشگاهي داشتند شهيد مفتح بعد از انقلاب اسلامي نماد استقلال دو كاروان علم و دين در جامعه محسوب مي‌شوند به همين دليل در جهت تحقق شعارهاي نظام اسلامي روز شهادت ايشان به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شد.

اين فعال دانشجويي خاطرنشان كرد: با توجه به نمونه‌هاي بسيار زياد همگرايي كه بين حوزه و دانشگاه در جامعه به چشم مي‌خورد، انتظار مي‌رود افرادي كه در دانشگاه به دنبال ليبراليزه كردن فضاي دانشگاه و سكولاريزه كردن علم در دانشگاه‌ها هستند، با فاصله‌گيري از فضاي دانشگاه جهت‌گيري ذهنشان را اصلاح كنند.

وي ادامه داد: افرادي كه به دنبال جدايي دين از سياست و خانه‌نشين كردن عالمان ديني هستند و شعار جدايي اين دو نهاد را به خصوص در دوران اصلاحات سر دادند، بدانند كه بزرگترين موانع ايجاد وحدت بين حوزه و دانشگاه هستند.

زاهدي ادامه داد: اين افراد بايد با تغيير جهت در راستاي اهداف اسلام و انقلاب و آن چه شرع مقدس فرموده و در مسير انبيا الهي خود را اصلاح كنند.

دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران بزرگ در بيان نقش دانشگاهيان و حوزويان گفت: تاكنون مقادير و اثرات زيادي در عرصه‌هاي گوناگون از وحدت حوزه و دانشگاه محقق شده است و نمود عيني اين موضوع را در قضاياي جهان اسلام و فاجعه غزه مي‌توان ديد كه اين دو نماد علم و دين در كنار يكديگر با تجمع رو به روي دفتر حفاظت از منافع مصر و سفارتخانه عربستان به عنوان آخرين زنجيره از اتصال جريان حوزه و دانشگاه ظهور و بروز پيدا كردند.

زاهدي ادامه داد: در شرايط فعلي كه همچون دوران اصلاحات و سازندگي فضاي دين‌مدارانه از اداره جامعه رخت نبسته است و نقش حكمراني دولتمردان پررنگ تر شده است ضرورت ايجاد اتحاد بين حوزه و دانشگاه جهت تبيين اين دو پايگاه انقلابي بيش از پيش احساس مي شود.

اين فعال دانشجويي در پايان در بيان فوايد و نتايج وحدت حوزه و دانشگاه اظهار كرد: روي كارآمدن دولت نهم نمونه‌اي از همگرايي بين حوزه و دانشگاه است. در حقيقت پايه‌هاي تئوري اين موضوع در حوزه ريخته شد، دانشگاهيان در اين بين شعارهاي حمايت از دولت را سر دادند و گفتمان‌سازي تئوري‌هاي حوزويان را در دانشگاه‌ها مصداق‌سازي كردند.

بايد در وحدت عملي كوشيد

عدم درك متقابل مانعي براي ايجاد وحدت است

عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه وحدت حوزه و دانشگاه مي‌تواند در عرصه‌هاي توليد علم و جنبش نرم‌افزاري به ياري بيايد، گفت:حوزه و دانشگاه به مثابه دو بال، بايد زمينه‌ي رشد و توسعه و دست‌يابي به جامعه‌اي دين‌دار، اخلاق‌محور و عادلانه فراهم آورند. دست‌يابي به چنين جامعه‌اي بدون همكاري بين حوزه و دانشگاه تقريباً غيرممكن است.

محمدصالح مفتاح، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و اظهار كرد: از آن جا كه ظهور دانشگاه و مظاهر تجدد در كشورهمزمان با سنت‌ستيزي شد، اين گريز از سنت نتيجه‌اي براي از دست رفتن تمام تجربيات و سنت‌هاي علمي و فرهنگي شد. از سوي ديگر نبود وحدت در كشورمنجر به دوري دانشگاه از دين و رفتارهاي دين‌ورزانه و همچنين دوري حوزه‌هاي علمي از فهم درست مسائل و شرايط زمانه مي‌شود. در اين صورت نه دانشگاه را از دين گريزي است و نه حوزه را از درك زمانه. به همين دليل همواره نياز به همكاري و همياري اين دو نهاد علمي احساس مي‌شود.

اين فعال دانشجويي با بيان اينكه شهيد آيت‌الله مفتح با درك درست حوزه و دانشگاه در جايگاه‌هاي شاگردي و استادي، توانست ضرورت اين وحدت را درك كند، افزود:البته اين وحدت و فهم ما از آن، در طول زمان‌ تغيير كرده است. ما تنها يك فهم از وحدت نداريم. گاهي مراد از وحدت، وحدت معرفتي است و گاهي وحدت ايدئولوژيك، گاهي وحدت ساختاري و گاه وحدت مبتني بر تقسيم كار است.

وي ادامه داد: بر اساس همين فهم‌هاي متفاوت، آثار مختلفي در اين باره قابل مشاهده است. از ايجاد نهادهاي بينابيني همچون دانشگاه امام صادق(ع) يا مؤسسه‌ي امام خميني تا برگزاري جلسات و نشست‌هاي دوستانه ميان دانشجويان و طلاب، از تدريس حوزويان در دانشگاه‌ها تا تحصيل طلاب در علوم دانشگاهي و بالعكس ايجاد شده است. همه‌ اين رفتارها به نوعي بازتاب‌دهنده‌ي نياز جامعه‌ي امروز علمي ما به وحدت است.

عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي اصلاح نظام‌ها و شيوه‌ها را از جمله آثار وحدت حوزه و دانشگاه عنوان و خاطرنشان كرد: به عنوان مثال شيوه‌ي مناسب براي تحصيل و نظام آموزشي در حوزه‌هاي علميه، از انتخاب درس و استاد تا نظام سنجش و تا شيوه‌ي مباحثه مي‌تواند به عنوان جايگزين‌هايي براي شيوه‌ي مدرك‌محور دانشگاه مد نظر قرار بگيرد.

مفتاح ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه را براي همگان روشن خواند و گفت: همه بر اين مدعا پاي مي‌فشرند كه بايد ميان حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها ارتباط باشد. البته بروز اين نياز با بروز انقلاب اسلامي بيشتر احساس شده است؛ چراكه نيازهاي جامعه تنها از يك سنخ نيست. حكومت اسلامي را گريزي از اسلامي شدن در ابعاد مختلف نيست و از اين رو نياز به اسلام‌شناس در همه‌ي زمينه‌هاي علمي و عملي و مديريتي نظام احساس مي‌شود و اداره كردن جامعه بدون ياري گرفتن از دانشگاه‌ها ميسر نيست.

وي در ادامه تاكيد كرد: حوزه و دانشگاه به مثابه دو بال، بايد زمينه‌ي رشد و توسعه و دست‌يابي به جامعه‌اي دين‌دار، اخلاق‌محور و عادلانه فراهم آورند. دست‌يابي به چنين جامعه‌اي بدون همكاري بين حوزه ودانشگاه تقريباً غير ممكن است.

اين فعال دانشجويي ادامه داد: تجربه‌ي تاريخي ما نشان داده است كه با برقراري ارتباط و همياري ميان اين دو نهاد علمي در كشور، خيرات و بركات بسياري براي كشور حادث مي‌شود. نمونه‌ي بارز اين وحدت، در جريان انقلاب اسلامي ديده مي‌شود. درك متقابل حوزويان و دانشگاهيان و ارتباط مستمر روشنفكران اين دو نهاد، باعث شد كه انقلاب با اتكاء به اين دو قشر به پيروزي برسد و نقش بي‌بديل اين دو نهاد در تاريخ مضبوط شود.

وي افزود: البته وحدت حوزه و دانشگاه در پيروزي انقلاب اسلامي، يك تجربه‌ي حداقلي است. تجربه‌اي كه صرفاً در آن درك متقابل و ايدئولوژي مشترك حاكم بوده است. امروز نيز اين وحدت مي‌تواند در عرصه‌هاي توليد علم و جنبش نرم‌افزاري به ياري بيايد و در ساري و جاري شدن اخلاق و ايمان در علم ياريگر فرهيختگان و نخبگان دانشگاهي و حوزوي شود.

عضو شوراي مركزي جنبش عدالتخواه دانشجويي در بيان موانع پيش روي وحدت بين حوزه و دانشگاه گفت: راه وحدت، راهي يك‌طرفه نيست. يك طرف اين معادله نمي‌تواند صرفاً توليد كننده‌ي فهم و معرفت و ديگري فقط مصرف‌كننده باشد. نمي‌تواند يكي استيلاي بر ديگري داشته باشد و نام اين را وحدت بگذاريم. ما نيز به گفت‌وگوي دو طرفه نياز داريم. نمي‌توان فقط از وحدت حرف زد و در كليات بمانيم. ما بايد در وحدت عملي بكوشيم.

مفتاح ادامه داد: مانع ديگر، بدبيني و عدم درك متقابل ميان اين دو نهاد است. تا زماني كه حوزويان، دانشجويان را دور از دين تصور كنند و دانشگاهيان، حوزويان را درك نكنند و زباني براي مفاهمه نباشد، نمي‌توان به وحدت اميد داشت.متاسفانه شاهديم كه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه شعار زده و از عمل فاصله گرفته است. ما هر سال شعار مي‌دهيم كه به دنبال وحدت هستيم، اما در جهت تحقق آن كاري نمي‌كنيم.

اين فعال دانشجويي در ادامه تاكيد كرد:اين آسيب‌ها و موانع باعث نمي‌شود كه رشد و تعامل حوزه و دانشگاه را ناديده بگيريم. در طول اين سال‌ها در اين زمينه‌ها پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم. فهم مشترك و درك متقابلي كه امروز وجود دارد از گذشته بيشتر است. حضور روحانيون در دانشگاه‌ها در اصلاح نگاه‌هاي منفي بسيار مؤثر بوده است.

مفتاح با بيان اينكه امروز براي توليد علم ديني نيازمند تعامل حوزه و دانشگاه هستيم، گفت: اگر معتقد باشيم كه امروز يكي از مهمترين نيازهاي جامعه‌ي ما، جنبش نرم‌افزاري است، خود به خود اين ضرورت را درك خواهيم كرد كه بايد فرهيختگان و روشنفكران حوزه و دانشگاه به ياري يكديگر براي ايجاد و استحكام وحدت بكوشند؛ اين وحدت نه تنها فقط در فهم و درك متقابل، كه در داد و ستد علمي نهفته است.

وي در پايان اظهار كرد:امروز نياز داريم تا اخلاق را در علم جاري كنيم. فهم ايماني و گوهر اسلام ناب را با علم درآميزيم و در راه اعتلاي «كلمة‌الله» در جهان بكوشيم؛ الگوي زندگي پيشرفته و عادلانه را به جهانيان عرضه كنيم تا نمونه‌ي يك كشور پيشرفته‌ي مسلمان را به جهان عرضه كنيم.

رسالت دانشجويان، ابتكار عمل براي ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه است

دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم سبزوار گفت: دشمن جهت عدم تحقق وحدت حوزه‌ و دانشگاه ضعف‌هاي آنها را در نظر گرفته و با تز جدايي دين از سياست توانسته در تحقق اين هدف خود موفق شود.

ابوالفضل حيدرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاي دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: بحث حوزه و دانشگاه بحثي است كه ريشه در تاريخ ملت ما دارد مثلا زماني آغاز مي شود كه اجانب و استكبار جهاني قصد نفوذ و استعمار در كشور ما را داشتند و زماني كه متوجه شدند مستحكم‌ترين سد مقاومت در برابر آنان اين دو قشر متفكر مي‌باشد اقدام به طراحي توطئه به عناوين متفاوت نمودند و براي رسيدن به مقاصد شوم خود ابتدا آمدند در دانشگاه ها طوري با تبليغات وانمود كردند كه اسلام جز احكام عبادي مطلبي ندارد؛ يعني تنها به مباحث خشك و تهي مي‌پردازد و به اين طريق فاصله‌اي را بين دو قشر متفاوت ايجاد كرد.

وي با بيان اين مطلب كه دشمنان در جهت عدم وجود وحدت در ميان حوزويان و دانشگاهيان مساله جدايي دين از سياست را مطرح كردند گفت: مطرح كردن تز جدايي دين از سياست باعث شد كه دشمنان تا حدود زيادي موفق به شكستن اتحاد روحانيون و دانشگاهيان شوند.

وي گفت: بزرگان حوزه و دانشگاه بايستي در طول سال به كرات جلسات و نشست‌هايي را جهت آسيب‌شناسي ابعاد اين اتحاد مبارك برگزار نمايند و حتي‌الامكان از طريق رسانه‌هاي ملي به اطلاع تمامي دانشجويان و طلاب و بالاخص مردم اين را برسانند.

حيدرزاده گفت: مردم ما ديگر نمي توانند تاوان سنگين سال‌هاي اختلاف بين حوزه ودانشگاه را تحمل كنند چرا كه به هر دوي اين ها نياز حياتي دارند و كوچكترين اختلافي بين آنها به ضرر مردم است.

وي افزود: اتحاد مقطعي حوزه و دانشگاه تاثير زيادي در به ثمر نشستن انقلاب اسلامي داشت و به حمدالله امروز ما شاهد استحكام پايه‌هاي اين اتحاد هستيم. لكن ميزان اين اتحاد در حال حاضر قانع كننده نمي‌باشد و اگر ما بخواهيم در عرصه علمي يك جهش خوبي داشته باشيم بايستي كه اين وحدت را تعميق ببخشيم.

وي افزود: وحدت حوزه و دانشگاه بايستي بيش از هر عنوان ديگري تحت عنوان فرهنگ‌سازي قرار گيرد و اين فرهنگ را به مثابه مهندسي فرهنگي در نظر بگيريم. حوزه و دانشگاه نظر دانشجو را به اين مهم بايد جلب نموده و رسانه ملي به دليل نقش تعيين كننده در اين مورد بايد كوشش مناسبي در اين زمينه به عمل آورد.

وي گفت: ما نمي‌توانيم كاملا بگوييم قادر به جهاني كردن وحدت حوزه و دانشگاه هستيم چرا كه اين مهم در ميان خودمان هنوز غريب است و رسالت دانشجويان در اين زمينه اين است كه با در دستگيري ابتكار عمل هايي در اين زمينه به اصطلاح در قالب گروه هاي مختلف و جلسات و كلاس‌هايي كه با حضور روحانيون حوزه برگزار مي‌شود به بررسي اين مساله بپردازد.

حيدرزاده گفت: دانشجويان بايد مراقب يكسري از عناصري كه اين اختلاف را شديدتر مي‌كنند باشند و با ابتكار عمل‌هاي خاصي كه مقام معظم رهبري هم مدام در اين زمينه راهگشا هستند و تاكيدات زيادي هم بر روي مساله اتحاد دارند راه توطئه را بر روي استكبار جهاني ببندند.

وي در ادامه گفت: دشمن هيچ وقت مستقيم وارد نمي‌شود تا بحث جدايي را بين حوزه و دانشگاه مطرح كند و مي آيد ضعف هاي دانشجو را در نظر مي‌گيرد و بر روي آنها كار مي‌كند، اگر دانشجو بتواند اين ضعف‌ها را پوشش دهد يقينا هيچ مانع ديگري نمي‌تواند جلوي اين وحدت را بگيرد.

وحدت حوزه و دانشگاه به معناي پرورش عالم متخصص با دو ابزار علم و ايمان است

رييس دانشگاه بوعلي سينا همدان اظهار كرد: وحدت حوزه و دانشگاه ريشه در ارتباط بين علم و ايمان دارد و در فرهنگ ما علمي ارزشمندتر است كه همراه با ايمان باشد.

دكتر محمدعلي زلفي گل در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با تاكيد بر اينكه علم ابزار بيروني است و ايمان ابزار دروني، بيان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه به معناي پرورش عالم متخصص با دو ابزار علم و ايمان است.

وي عدم هماهنگي بين حوزه و دانشگاه را به پرنده‌اي با يك بال تشبيه كرد و گفت: هر انساني براي پرواز نياز به دو بال علم و ايمان دارد.

زلفي گل با تاكيد بر اينكه ولايت فقيه مدار اصلي وحدت بين حوزه و دانشگاه است، افزود: ولايت فقيه در راس جمهوري اسلامي بهترين عامل در تحكيم وحدت حوزه و دانشگاه است.

وي نظامهاي سلطه‌گري كه به واسطه پيروزي انقلاب اسلامي منافع خود را از دست داده‌اند يكي از موانع بيروني وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: با توجه به استقلال سياسي در كشور ما زمينه تجاوز سلطه‌گران بسته شده و از طرفي ايران در خاورميانه داراي موقعيت استراتژيك خاصي است و وجود وحدت حوزه و دانشگاه منافع آنها را به خطر مي‌اندازد بنابراين اين نظام‌ها تلاش مي كنند نظام حكومتي ما را وادار به برگشت به عقب كنند كه اين امر با وحدت حوزه و دانشگاه تحقق پيدا نخواهد كرد.

رييس دانشگاه همدان ادامه داد: روحانيون و دانشگاهيان تاثير بسزايي در استقلال سياسي كشورمان دارند بنابراين نظام‌هاي سلطه گر تلاش مي‌كنند كه به نوعي با تفرقه افكني و به چالش كشيدن بحث دين از سياست حوزه و دانشگاه را در مقابل هم قرار دهند.

وي تصريح كرد: براي رهايي و پرش از اين موانع حوزه‌هاي علميه بايد تعدادي از طلبه‌هاي خود را از قشرهاي دانشگاهي كه در رشته‌هاي مختلف تحصيل كرده‌اند انتخاب كنند و همچنين دانشگاهيان از روحانيون در دانشگاهها استفاده كنند تا شايعه‌اي را كه روحانيون و دانشگاهيان درك متقابل از هم ندارند را از بين ببرند.

زلفي گل بحث اقوام مختلف و اختلاف بين شيعه و سني در داخل را از موانع دروني وحدت حوزه و دانشگاه دانست.

وي افزود: بايد با تدبير لازم قوميت‌ها را در قالب ايرانيت تقويت و مديريت كنيم ، چرا كه اين وحدت رمز اصلي وحدت حوزه و دانشگاه است.

وي وجود تشكل‌هاي دانشجويي را در تقويت اين وحدت بسيار موثر دانست و گفت: دعوت از روحانيون و اجرايي كردن ميزگرد و نظريه پردازي، نقد و مناظره و اجراي كارگاههاي آموزشي دانشجويان را با تفكر و كاركردهاي حوزه و دانشگاه آشنا مي كند.

مهمترين آرمان وحدت حوزه و دانشگاه، سعادت بشريت است

دبير شوراي استاني دفاتر نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌هاي استان يزد با اشاره به اينكه مهمترين آرمان وحدت حوزه و دانشگاه، سعادت بشريت است، گفت: حل مشكلات مهم كشور با مشاركت حوزه و دانشگاه، از راه‌هاي تحقق اين وحدت است.

حجت‌الاسلام متوسل، مسوول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه يزد در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اشاره به تفرقه‌هاي ايجاد شده از سوي شاه بين اين دو نهاد اظهار داشت: ايجاد تفرقه بين حوزه و دانشگاه از ترفندهاي رژيم گذشته بود چنانكه دانشگاهيان مرتد و بي دين و حوزويان را مرتجع و متحجر معرفي مي‌كرد.

وي وحدت را همانند سد محكمي عنوان كرد كه از هدر رفتن آب باران جلوگيري و تبديل به نيرويي مي‌كند كه توربين‌هاي بزرگ را به حركت درمي‌آورد و گفت: در شرايط كنوني دشمن با نغمه شوم تفرقه بين افراد و گروه‌ها به خصوص حوزه و دانشگاه، قصد سلطه مجدد را دارد كه بايد هوشيار و مراقب بود.

حجت‌الاسلام متوسل تصريح كرد: وحدت در هدف و آرمان از بالاترين مقصود ارائه شده از وحدت حوزه و دانشگاه است و اگر آرمان دانشگاه را توليد علم و رساندن انسان به سعادت بدانيم، همچنين براي حوزه تامين سعادت دنيوي و اخروي انسان را از اصلي‌ترين آرمان آن بدانيم، مي‌توان گفت كه هر دو به سعادت و تكامل مي‌انديشند.

مسوول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه يزد افزود: تاسيس موسسه‌هاي آموزش علوم اجتماعي و انساني از سوي روحانيت و حوزه‌ها مانند دانشگاه‌ رضوي مشهد و دانشگاه امام صادق‌(ع) از جمله راه‌هاي تقويت ارتباط بين حوزه ودانشگاه است.

وي گفت: تعاملات جدي فارغ‌التحصيلان حوزه و دانشگاه در سه بخش قانون‌گذاري، اجرايي و قضايي، برگزاري درس‌هاي مشترك در هر دو مركز، برگزاري سخنراني‌هاي مشترك، حضور روحانيون به مناسبت‌هاي مختلف در جوامع فرهنگي و دانشگاهي و حل مشكلات و مسائل مهم كشور با مشاركت حوزه و دانشگاه از ديگر راه‌هاي تحقق اين وحدت است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 25 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن