تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816892903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشاورزان خراسان شمالي خواستار حمايت دولت از ايجاد صنايع تبديلي شدند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كشاورزان خراسان شمالي خواستار حمايت دولت از ايجاد صنايع تبديلي شدند
داخلي. اقتصادي. كشاورزي. صنايع تبديلي.

شماري از كشاورزان خراسان شمالي با اشاره به استعدادهاي اين منطقه در بخش توليدات باغي و زراعي خواستار حمايت دولت از ايجاد صنايع تبديلي در اين استان شدند.

جمعي از آنان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزودند: حمايت دولت از ايجاد صنايع تبديلي در بخش كشاورزي استان باعث خواهد شد تا از ضايع شدن محصولات باغي و زراعي توليدي استان جلوگيري گردد.

به گفته كشاورزان خراسان شمالي، در زمان حاضر به علت نبود صنايع تبديلي مورد نياز در بخش كشاورزي استان، كشاورزان زيانهاي زيادي را متحمل مي‌شوند.

بر اساس گزارش اخير مديريت باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي، ‪ ۱۸‬درصد از توليدات زراعي استان به علت نبود صنايع تبديلي ضايع مي‌شود كه اين رقم در محصولات باغي ‪ ۲۸‬درصد است.

يكي از سيب‌زميني‌كاران عمده استان خراسان شمالي كه خواستار گسترش صنايع تبديلي در استان است، گفت: هر ساله سيب زميني كاران اين استان به خاطر عدم حمايت از سوي دولت، زيان زيادي مي‌بينند.

يوسف شادلو افزود: به علت نبود صنايع تبديلي در سطح استان هرسال محصول توليدي خود را به كارخانه‌اي در خراسان رضوي حمل مي‌كنم.

او گفت: با احتساب هزينه حمل و نقل و ارزان بودن قيمت سيب‌زميني، تاكنون فقط ضرر عايد من شده است.

اين كشاورز گفت: سالانه به علت نبود صنايع تبديلي در خراسان شمالي ‪۳۰‬ درصد از توليدات سيب زميني كاران استان به ضايعات تبديل مي‌شود.

يكي از هلوكاران روستاي شيرآباد شهرستان مانه‌وسملقان نيز خواستار ايجاد و راه‌اندازي صنايع تبديلي باغي براي ميوه‌هاي هسته‌دار در اين استان شد.

كرم يزداني گفت: در اين استان بيشترين ضايعات محصولات باغي توليدي مربوط به ميوه‌هاي هسته دار است.

او همچنين بر ضرورت راه‌اندازي كارخانه فرآوري انگور در اين منطقه تاكيد كرد و گفت: تاكداران هر ساله به دليل نبود صنعت فرآوري، محصول توليدي خود را به صورت فله‌اي و با قيمت نازل به دلالال مي‌فروشند.

رييس هيات مديره كانون كشاورزان خبره خراسان شمالي نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا، گفت: به عنوان نمونه دولت بايد از راه‌اندازي مجدد كارخانه "شهد" شيروان كه در ساليان اخير دچار مشكل شده حمايت كند.

مهدي محموديان گفت: هر ساله محصولات فاسد شدني باغي در اين استان ضايعات زيادي دارد و يا از طريق دلال به قيمت پايين به ديگر استانها حمل مي‌شود.

وي افزود: اين در حالي است كه به دليل عدم حمايت از صنايع تبديلي در استان، سرمايه‌گذار رغبتي براي بازسازي و راه‌اندازي اينگونه صنايع ندارد.

رييس هيات مديره كانون كشاورزان خبره خراسان شمالي، يكي از دلايل رو به ورشكستگي بودن برخي صنايع تبديلي موجود در استان را واردات محصولات از ديگر كشورها بيان كرد.

وي همچنين به وضعيت توليد پنبه در سال جاري اشاره كرد و گفت: با وارد كردن پنبه، توليدكنندگان اين محصول در استان احساس نگراني مي‌كنند.

مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي ميانگين ضايعات محصولات زراعي و باغي استان را حدود ‪ ۱۸‬درصد اعلام كرد.

عباسعلي صفايي گفت: محصولات باغي به لحاظ دارا بودن درصد آب بيشتر در ميوه‌هاي توليدي با ‪ ۲۸‬درصد بيشترين ضايعات كشاورزي استان را دارد.

وي بيشترين ضايعات محصولات باغي را مربوط به انگور، سيب درختي و به ويژه ميوه‌هاي هسته‌دار از قبيل هلو، آلو، گيلاس، زرد آلو و شليل ذكر كرد.

او با اشاره به اين كه يكي‌از دغدغه‌هاي دلسوزان بخش كشاورزي وجود ضايعات محصولات توليدي از جمله محصولات زراعي و باغي است، افزود: بخش عمده دسترنج كشاورزان پرتلاش و كم‌توقع پس از يكسال زحمت، آسيب ديده و از چرخه اقتصاد خارج مي‌شود.

وي با بيان اين كه با فناوري‌هاي موجود مي‌توان درصد ضايعات را در توليد محصولات كشاورزي كاهش داد، افزود: متاسفانه به لحاظ عدم رعايت اصول فني و علمي از مكان توليد تا مصرف ضايعات جبران ناپذيري به توليد كشاورزي وارد مي‌شود.

صفايي، برنامه‌ريزي صحيح از محل توليد تا مصرف را از عوامل مهم كاهش ضايعات و افزايش درآمد ملي دانست و اظهار داشت: بايد براي افزايش دانش كشاورزان و بردن علم روز به داخل مزرعه تلاش كرد.

او افزود: ايجاد شرايط مناسب براي باغ و يا مزرعه، انجام عمليات زراعي به نحو احسن، استفاده از روشهاي نوين براي مهار آفات و بيماريها، انجام آزمون خاك براي تغذيه صحيح و تامين نياز آبي در وقت مناسب و فرآوري محصولات بعد از توليد در كاهش ضايعات ضروري است.

وي، ايجاد صنايع تبديلي - تكميلي و حمل بموقع محصول توليدي از مزرعه به مراكز تبديلي - تكميلي در سردخانه در كمترين زمان ممكن و بسته‌بندي اصولي و عرضه به ميزان نياز بازار را از ديگر راهكارهاي موثر در جلوگيري از هدر رفت محصولات كشاورزي دانست.

مدير باغباني سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي، نبود صنايع تبديلي - تكميلي و سردخانه مناسب در بخش كشاورزي و بعد مسافت را از دلايل بالا بودن ضايعات در استان دانست.

صفايي بيان كرد: با توجه به قرار گرفتن كشاورزي به عنوان محور توسعه استان نياز به ايجاد صنايع فرآوري توليدات ضروري است تا بخشي از ضايعات محصولات كشاورزي كاسته شده و باعث رونق كشاورزي استان شود.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي نيز بر لزوم حمايت از صنايع تبديلي تاكيد كرد و گفت: بسياري از صنايع تبديلي استان كوچك است و نياز به حمايت مالي بانكها دارد.

"سيدهادي سيد" افزود: از جمله صنايع تبديلي نيازمند به مساعدت مالي بانكهاي استان، صنايع فرآوري گوجه فرنگي است.

وي ادامه داد: مشكلات مالي باعث شده تا كارخانه‌هاي رب در استان كمتر از ظرفيت اسمي، گوجه فرنگي را براي فرآوري خريداري كنند.

سيد همچنين در خصوص صنعت تبديلي محصولات باغي "شهد" شيروان نيز گفت: با حمايت مسوولان بزودي اين كارخانه به چرخه توليد بازمي‌گردد.

وي خاطرنشان كرد: لازم است كمكهاي مالي به صنايع تبديلي از طريق سازمان صنايع و وزارت جهاد كشاورزي براي حمايت بيشتر از صنايع تبديلي در نظر گرفته شود.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي افزود: تاكنون كمكهاي مالي در اين خصوص به اين سازمان در استان ابلاغ نشده است.

وي در خصوص كارخانه قند شيروان نيز گفت: سازمان جهاد كشاورزي براي پرداخت بدهي‌هاي بانكي اين كارخانه در سال جاري كمكهاي زيادي را در نظر گرفته است.

خراسان شمالي با ‪ ۳۴۴‬هزار هكتار عرصه كشاورزي، هفت واحد تبديلي دارد كه در بخش‌هاي زراعي و دامي فعاليت دارند. ك/‪۴‬
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن