تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819676500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست پژوهشي همه گيرشناسي در پيشگيري از سوء مصرف مواد برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نشست پژوهشي همه گيرشناسي در پيشگيري از سوء مصرف مواد برگزار شد
اجتماعي. مواد مخدر. مواد مخدر
نشست هفتگي ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز با موضوع پژوهش‌هاي همه گيرشناسي در پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر با حضور صاحب نظران و كارشناسان اين حوزه در مجموعه فرهنگي شقايق تهران برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، دكتر فرهاد طارميان سخنران اين همايش گفت:
هم اكنون صاحب نظران بر اين باورند كه بررسي‌هاي شيوع شناسي گام اول در طراحي برنامه‌هاي پيشگيرانه است و دست كم به هشت نوع ارتباط متقابل ميان شيوع شناسي و طراحي روش‌هاي موثر پيش‌گيري اشاره دارند.

وي افزود: شناسايي انواع مواد مورد استفاده و مشكلات ناشي از آن، برآورد سن شروع مصرف، مشخص نمودن خرده گروه‌هاي در معرض خطر، ارزيابي و بررسي تحولات زمينه‌اي و محيطي به عنوان معياري براي اثر بخشي برنامه‌هاي پيشگيري و شناسايي متغيرهاي واسط از جمله اين ارتباطات هستند.

دكتر طارميان اظهار داشت: فراهم ساختن برخي شاخص‌هاي آماري و هنجاري جهت برنامه ريزي و استفاده در ميان گروه همسالان و ساير گروههاي داراي نفوذ، ارزيابي ميزان پوشش و تعيين تعداد گروه‌هاي كه برنامه‌هاي پيشگيرانه آنها را در بر گرفته‌اند و ارزيابي آثار تركيبي و همزمان تمام عوامل موثر اجتماعي در مصرف مواد از ديگر انواع ارتباط متقابل ميان شيوع شناسي و طراحي روشهاي موثر پيشگيري است.

وي تاكيد كرد: رايج‌ترين روش‌هاي پايش مصرف مواد نيز شامل نظارت( ‪ )surveillance‬استفاده از داده‌هاي موجود براي تعيين الگوهاي مصرف مواد در بين مصرف‌كنندگان مواد و پيمايش
‪ ))survey‬برشي مقطعي از وضعيت مصرف مواد در جمعيت عمومي كشور جهت برآورد نرخ بروز شيوع مي‌باشد.

دكتر طارميان گفت: پژوهش‌هاي نظارت در طي زمان اطلاعات را از سيستم‌هاي اطلاعاتي موجود يا بايگاني‌ها و اسناد به دست مي‌اورد و اطلاعاتي نظير انواع درمان‌هاي متداول، سابقه دستگيري، ورود به اورژانس بيمارستانها، اطلاعات مربوط به ترخيص و اطلاعات مرگ و مير و گزارشات مربوطه به بيماريهاي عفوني استخراج مي‌كند.

وي افزود: پژوهشگران سيستم نظارت به سه دسته اطلاعات مواد جديدي كه مورد سوء مصرف قرار مي‌گيرند، روشهاي جديد مصرف مواد و تغيير ويژگي‌هاي جمعيت شناختي مصرف‌كنندگان مواد توجه ويژه دارند و نسبت به تغييرات آن حساسند.

اين محقق يادآور شد: سيستم نظارت اطلاعات نمي‌تواند درباره ميزان بروز و شيوع برآوردي را ارايه دهد ولي مي‌تواند با تعقيب داده‌ها در طول زمان در اين‌باره كه مواد جديد در چه مناطقي مصرف مي‌شوند و از چه پراكندگي جغرافيايي برخوردارند به استنباطهايي دست يابد.

دكتر طارميان گفت: اين نوع پژوهش‌ها اطلاعات مشخصي را از مردمي كه در يك ناحيه جغرافيايي مشخص زندگي مي‌كنند يا داراي ويژگي‌هاي مشابهي هستند جمع آوري مي‌كنند به واقع اين نوع مطالعات برشي مقطعي از وضعيت مصرف مواد را به صورت مكرر يا تنها با يكبار اجرا بدست مي‌آورند.

وي افزود: اگر پيمايش را به صورت متوالي و با ابزار سنجش و روش اجرايي مشابه انجام داد، اطلاعات قابل نقايسه‌اي بدست مي‌آيدكه امكان بررسي‌ها و تحليل‌هاي روند را نيز فراهم مي‌كند.

وي خاطر نشان كرد: از آنجا كه رفتار مصرف مواد، پديده رايجي در جمعيت عمومي نيست انتخاب نمونه با حجم بالا به منظور افزايش دقت برآورد امري ضروري است.
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن