تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819775136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس اقتصادي:جهان به تعريف سبد پولي جديد نياز دارد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: يك كارشناس اقتصادي:جهان به تعريف سبد پولي جديد نياز دارد
تعريف سبد پولي جديد به عنوان واحد ارزيابي دادوستدهاي جهاني مي‌تواند مانع موج‌هاي بي‌رويه ارزهاي خارجي مانند دلار ‌شود.


پرفسور حسين باهر، دبيركل آكادمي مديريت ايران، در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين سوال رييس‌جمهور كه آيا بحران فعلي بيشتر ريشه‌هاي نظري دارد يا برآمده از شيوه‌ كاربرد آنهاست يا هر دو؟ اظهار كرد: بحران به وجود آمده علاوه بر ريشه‌هاي نظري به شيوه‌هاي عملي نيز بستگي دارد، زيرا نظام اقتصاد سرمايه‌داري ناچار به فروپاشي است و عملكردهايي كه خلاف قوانين اين نظام انجام شد بحران را تشديد كرد.
وي ادامه داد: دولت آمريكا از طريق ارائه وام به بانك‌ها و خريد سهام از بورس كه امري متناقض با قوانين اقتصاد آزاد است به مهار بحران كمك كرد.
عضو انجمن اقتصاددانان ايران در پاسخ به اين سوال كه چه رابطه‌اي ميان بحران‌هاي مختلف جهان با رسوب‌گذاري دلار در اقتصاد ملي وجود دارد و تا چه زماني ملت‌ها و دولت‌هاي ديگر بايد هزينه كسري بودجه آمريكا را بپردازند؟ تصريح كرد: تا زماني كه داد و ستد با دلار انجام شود، دولت‌ها بايد آثار نوسان‌هاي دلار را تحمل كنند.
وي ادامه داد: بايد بين نفت و كالاهاي صنعتي رابطه برقرار كرده و صادرات و واردات با يك واحد پولي تعيين كنيم تا آثار ناشي از تحولات در قيمت‌ها بتوانند يكديگر را خنثي كنند.
باهر درباره ورود گسترده بخش دولتي و سياست‌هاي اتخاذ شده در غرب براي مهار بحران خاطرنشان كرد: بودجه‌هاي دولتي براي خريد سهام بانك‌ها يا اوراق بهادار بورس‌ها محدود است و تا جايي اين روند ادامه دارد كه بودجه وجود داشته باشد. وي افزود: با ايجاد كسري بودجه در آينده، دولت مجبور مي‌شود از مردم ماليات بگيرد؛ بنابراين مردم آمريكا در آينده معترض خواهند شد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر انتخاب «اوباما» در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا محرز شده، زيرا دولت‌ بوش نتوانست مشكلات اقتصادي آمريكا را حل كند و سياست‌هاي اقتصادي مك كين نيز مانند سياست‌هاي بوش است.
دبيركل آكادمي مديريت ايران درباره نقش و توان نهادهاي بين‌المللي مانند بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول در ايجاد يا مهار بحران تصريح كرد: بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول تاسيس شدند تا به كشورهاي كم‌بضاعت كمك كنند. به عبارت ديگر بخشي از سهام دولت‌ها و ملت‌هاي مختلف در بانك‌ جهاني و صندوق بين‌المللي پول سرمايه‌گذاري شد تا اين نهادها ضمن ارائه طرح‌هاي مفيد براي كشورهاي عقب افتاده، در صورت لزوم از نظر مالي نيز به آنها كمك كنند.
باهر افزود: اگر اين نهادها بخواهند از ورشكستگي بانك‌هاي كشورهاي آمريكايي و اروپايي جلوگيري كنند بر خلاف اساسنامه بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول است و اگر اين كار انجام شود نشانگر آن است كه سازمان‌هاي بين‌المللي در خدمت قدرت‌هاي بزرگ هستند.
عضو انجمن اقتصاددانان ايران در پاسخ به اين سوال كه با توجه به ظرفيت بالاي اقتصادي كشور، چگونه مي‌توان شرايط به وجود آمده را به فرصت طراحي و اجراي سياست‌ها و روش‌هاي اقتصادي پويا و پايدار تبديل كرد و مباني نظري يك اقتصاد انساني و عادلانه را تبيين كرد؟ چنين ابراز كرد: با طراحي يك نظام نوين اقتصادي كه جهاني بينديشد و ملي عمل كند مي‌توان از شرايط موجود درس گرفت و در ساختارهاي اقتصادي تجديدنظر كرده و استراتژي‌هاي متفاوتي
تعريف كرد.
وي اضافه كرد: اگر به جاي فروش نفت فرآورده‌هاي نفتي را بفروشيم و به جاي واردات بنزين اقدام به ايجاد پالايشگاه كنيم آن‌گاه به خود اتكايي و خودكفايي دست مي‌يابيم.
اين استاد دانشگاه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه صيانت از منافع ملي و ثروت ايرانيان خارج از كشور و باز كردن مسير ورود سرمايه‌هاي فراري از حوزه نظام سرمايه‌داري به عرصه سرمايه‌گذاري سالم در كشور از كدام راه ممكن است؟ اظهار كرد: اگر بانك‌ها قدرت خريد سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور را تضمين كنند و دولت سود عادلانه‌اي را براي آنها در نظر بگيرد آنگاه اكثر ايرانيان خارج از كشور سرمايه‌هاي خود را وارد كشور مي‌كنند.
دبيركل آكادمي مديريت ايران ادامه داد: به دليل عدم امنيت سرمايه‌گذاري، بسياري از ايرانيان در كشورهاي ديگر سرمايه‌گذاري كرده‌اند؛ بنابراين بايد حمايت و ايجاد و امنيت اين روند را تغيير داد. باهر درباره تقويت نقش نظريه‌پردازي بومي و فرهنگ سازي در دانشكده‌ها و پژوهشكده‌هاي اقتصاد و مديريت كشور خاطرنشان كرد: بايد سازمان‌هاي مردمي كار از انديشه‌ورزان اقتصادي و جهان ايجاد شود تا طرح‌هاي دولت را اجرا كنند. اين كارشناس اقتصادي در پايان گفت: در همه زمينه‌ها به متخصصان و انديشمندان نياز داريم تا براي نظامي كه خود را نه شرقي و نه غربي مي‌داند به تعريف استراتژي‌هاي مناسب براي طراحي نظام‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي بپردازند.
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن