واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > احزاب و تشکل ها - دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در اظهار نظری جدید درباره وحدت امت اسلامی و شبهات آن هشدار داد. مهدوی کنی در گفتگویی که پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت مبارز منتشر کرد خطاب به علمای کشورهای اسلامی تصریح کرد: شما که عقلای قوم هستید باید فکری کنید، مبادا این حرفهایی که منشا عقیدتی دارد بین ما یک جنگ درست بکند. دشمن اگر این احساس را بکند از این جنگها سوء استفاده میکند و این مسلما به نفع مسلمانان نیست. وی افزود: خارجی ها شیعه ها را به جان سنی، سنی ها را به جان شیعه ها، عراق را به جان ما، ما را به جان آنها یا عربهای دیگر می اندازند، واقعا اینها باید بیدار شوند. به خصوص علمایشان من نمیدانم توصیه ام به دولتهایشان اثر دارد یا نه. ولی اقلا من به علمای کشورهای اسلامی عرض میکنم که شما که عقلای قوم هستید باید فکری بکنید مبادا این حرفهایی که بین ما منشا عقیدتی دارد،یک جنگ درست بکند. دشمن اگر این احساس را بکند از این جنگها سوء استفاده میکند و این مسلما به نفع مسلمانان نیست. وی با بیان اینکه بین شیعه و سنی بالاخره اختلاف عقیدتی وجود دارد افزود: اگر این اختلاف نبود که ما شیعه و سنی نمی شدیم. البته یکی از عوامل و عناصر حفظ این وحدت این می شود که به اختلافها دامن نزنیم، حتی اختلاف عقیدتی را خیلی پر رنگ نکنیم. توهین کردن به همدیگر که بیان عقیده یا استدلال نیست. مهدوی کنی با اشاره به آیه«لا تنازعوا» گفت:قرآن میفرماید در مقام براندازی نباشید اگر در مقام براندازی شدید طرف مقابل هم براندازی میکند دشمن هم در میان این آب گل آلود سوء استفاده میکند.نمیفرماید لا تختلفوا نزاع که کردید خواه ناخواه وهن و سستی پیش میآید بعد آن ابهتی که دارید در برابر دشمنانتان از بین میرود دشمن میفهمد که توخالی هستید. وی درباره اینکه چرا در بین مذاهب اسلامی اختلاف بین شیعه و سنی معروف شده است؟ اظهار داشت: این میتواند دو وجه داشته باشد وجه سیاسی آن این است که شیعه همیشه برای خودش علاوه بر یک اعتقاد مذهبی یک اعتقاد سیاسی و حکومتی داشته است. مالکی نمی آمده بگوید من میخواهم یک حکومت جداگانه تشکیل بدهم شاید در کنار همان حکومت شافعی آن مالکی هم بوده ولی شیعه با اعتقاد به همان مساله امامت و ولایت ادعای حکومت داشتند. قهرا دولتها با آنها نمیتوانستند بسازند و این سبب میشد که اختلاف شیعه و سنی بوجود آید. ما اگر بگوییم در ایران میخواهیم حکومت اسلامی داشته باشیم معنایش این نیست که میخواهیم حکومت عربستان را از بین ببریم. مهدوی کنی با بیان اینکه در عراق دیدیم که شیعه و سنی آمدند یک حکومت تشکیل دادند ما مگر آمدیم گفتیم که این کار خلاف است، همیشه ما گفته ایم که اگر دولتی مورد قبول مردم عراق باشد مورد تایید نیز هست افزود: هم مقام معظم رهبری فرمودند، هم مجلس ما گفتند هم علمای ما گفتند کدامیک از علمای ما گفته چون در آنجا حکومت شیعی تشکیل نشده ما اصلا حکومت را قبول نداریم. آیت الله سیستانی هم در نجف از این حرفها نزده با اینکه اکثریت با شیعه است. در ایران اکثریت شیعه بودند خوب یک حکومت شیعه باید تشکیل بشود. آنجا اکثریت ممکن است به آن معنی نمود نداشته باشد آمدند یک حکومت ائتلافی به یک معنی درست کردند و ما هم تا حالا تایید کرده ایم. بله خوب دلمان میخواست که اگر آنجا اکثریت مثل ایران بود شاید آنجا هم یک حکومت شیعه میشد اما حالا که نیست. مرجعیت علمی با شیعه استدبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره اینکه آیت الله العظمی بروجردی (ره) شیعه و سنی را یک مساله تاریخی می دانسته است اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ایشان میفرمودند که ما در مساله تشیع یا غدیر یا ولایت اهل بیت یک چیز مسلمی داریم که سنی ها هم نمیتوانند آن را انکار بکنند فعلا این مسلم را بگیریم و آن این است که طبق روایات غدیر و ثقلین باید مرجعیت علمی مذهبی با اهل بیت (ع) باشد ایشان میفرماید وقتی سنی ها خودشان روایت ثقلین و غدیر را نقل میکنند و همه هم میگویند قبول است، پس این چه معنایی دارد که میگویند اهل بیت هیچ فرقی با دیگران ندارند.ایشان همیشه میگفتند که ما این سؤال را که (انی تارک فیکم الثقلین ...) یعنی چه را از آنان میخواهیم. امام هم در وصیت نامه شان همین را اشاره کردند میفرماید وقتی که ما ثقلین را داریم و پیامبر فرموده که قرآن هست اهل بیت هم هست اهل بیت برای چی؟ یعنی که ما فقط اهل بیت را دوستشان داریم؟ این را که پیغمبر (ص) نمیخواست بگوید. وی افزود: بنابراین آیت الله بروجردی همین را میگفت، منتها ایشان دو توصیه داشت به شیعه ها یک توصیه داشتند میگفتند با اینکه ما میگوئیم مرجعیت علمی با شیعه است ولی حرفهایی نزنید که حتی این مرجعیتمان هم زیر سؤال برود یعنی شما یک کارهایی میکنید که بعد اصلا یک عده ای مخالت کنند بگویند شیعه یعنی چه؟ اهل بیت یعنی چه؟ توصیه دومشان این بود که میگفتند شماها در مقام علم بیایید با سنی ها یک قدری تفاهم کنید. یعنی مسائل، فقه، تفسیر شیعه و تفسیر اهل بیت را بیان کنید هی نگوئید یک چیزهایی ما داریم. وی با اشاره به اینکه آیت الله بروجردی دار التقریب مصر را تقویت کردند افزود: مرحوم آشیخ محمد تقی قمی با تائید مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم شلتوت کاری کردند که یک کرسی فقه برای شیعه آنجا قرار دادند و این خودش خیلی مهم است که ما در جامع الازهر کرسی داشته باشیم و بگوئیم قال الصادق (ع) چیست؟ هی نگوئیم انی تارک فیکم الثقلین. امام صادق (ع) چه فرموده؟ امام صادق (ع) فرمود کلام ما را خوب بیان کنید مردم خودشان گوش میدهند. البته خوب این کرسی را با فحش که نمی شود انجام داد اگر ما بخواهیم در جامع الازهر کرسی داشته باشیم آیا میتوانیم به مصریها فحش بدهیم و بگوئیم میخواهیم کرسی بگذاریم؟ نه نمیشود. قهرا باید یک تفاهمی داشته باشیم و لذا آقای بروجردی یک چنین برنامه ای داشت واقعا هم توانست عمل بکند. باید در دنیا خودمان را معرفی کنیممهدوی کنی با اشاره به مصادیقی که باعث سوء استفاده و تفرقه می شود گفت: یک روز یادم می آید که میخواستیم ما مشرف بشویم به حرم حضرت معصومه (س)، مرحوم آیت الله بروجردی هم از حرم بیرون میآمدند. ایشان دیدند که یک کسی توی عتبه حرم افتاده و دارد کف زمین را میبوسد، ظاهرا سجده هم نمیکرد ولی شبیه سجده بود. من یادم است آقای بروجردی با آن عظمت و با آن اخلاق خیلی سنگینی که داشت عصایش را پشت گردن او گذاشت، خوب یادم است که گفت: "برخیز برخیز نکنید این کارها را که ما را بعد متهم کنند به بت پرستی (بت پرستی تعبیر من است) چرا این کارها را میکنید" این خوب میگفت یک روشهای این جوری پیش نگیرید. تربتهای که رویش اسم امام حسین (ع) یا عکس گنبد حرم امام حسین (ع) رویش بود، ایشان میگفت اینها را پاک کنید. من یادم است که ایشان فتوی میداد البته حکم بود حکم میکرد که روی اینها سجده نکنید اشکال دارد. ما آن زمانها وقتی داشتیم، پاک میکردیم. مرجع به این بزرگی که بیدار بود برای اینکه بهانه دست مخالفین نیافتد، پس چرا ما بهانه بدهیم. وی افزود: این روش ایشان بود و آنهم منشش و آنهم کارهایی که انجام داد برای تقریب و واقعا تا زمانی که ایشان بود آن دار التقریب کار خودش را میکرد رساله دارالتقریبی که آنوقت از مصر میآمد خیلی جالب بود الان هم موجود است فقهای شیعه بزرگان ما در مسائل مختلف حتی در عقائد بخصوص در مسایل فقهی کلامی مقاله داشتند چیز مینوشتند. خوب وقتی ما اینها را نوشتیم در دارالتقریب و نتیجه اش آن شد که مرحوم شلتوت آمد و آن فتوا را داد ابتدا آنها اصلا شیعه را در فقهشان قبول نداشتند. بعضی ها میگویند که ما شیعه هستیم بلی ما شیعه هستیم و خیلی هم مهم هستیم ما اقلا باید توی دنیا خودمان را معرفی کنیم شلتوت به خاطر همین برخورد مرحوم آقای بروجردی کاری کرد که توانست در یک مرکز علمی اهل تسنن این رسمیت را بگیرد که آقا شیعه رسمیت دارد و حال آنکه قبلا این طوری نبود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 450]