تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845611365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به فیلم «رویای خیس»


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهی به فیلم «رویای خیس» ساخته پوران درخشنده

رویای خیس هفتمین فیلم بلند پوران درخشنده در ادامه همان آثار قبلی سازنده اش قرار دارد. این فیلمساز که جزء کارگردانان پیشرو زن در سینمای ایران پس از انقلاب محسوب می شود و نامش همراه با تهمینه میلانی و رخشان بنی اعتماد مثلث زنان فیلمساز زن را تشکیل می داده (بعدها به این محدوده نام هایی از قبیل منیژه حکمت و سمیرا مخملباف افزوده شد)، دغدغه خویش را از همان آغاز نسبت به مسائل اجتماعی- خانوادگی بروز داده است. البته این دغدغه در فیلم های میلانی و بنی اعتماد نیز دیده می شود، منتها از جنسی دیگر است. میلانی این دغدغه را در محور مناسبات نابرابر زن و مرد در جامعه نشان داده و بنی اعتماد آن را در لایه های پنهان تر اجتماع به صورت ظریف تری جست و جو کرده است.در این میان درخشنده بیشتر روی آسیب های اجتماعی که با مناسبات خانوادگی نیز در ارتباط هستند تاکید کرده است. رابطه (1365) و پرنده کوچک خوشبختی (1366) در ارتباط با افراد معلول هستند و نقش خانواده را در بهبود موقعیت این افراد بررسی می کنند، عبور از غبار (1368) به مساله فقر و آموزش و عشق در نهاد خانواده نظر دارد، زمان از دست رفته (1368) به ناباروری می پردازد، عشق بدون مرز (1377) آفات خشونت ورزی را در جوامع معاصر و آسیبی که به کودکان از این راه وارد می آید، ترسیم می کند و شمعی در باد (1382) بحث اعتیاد به مخدرات به ویژه مواد مدرن مثل اکستازی و... را پیش می کشد و اکنون در رویای خیس مساله بحران بلوغ و اقتضائات آن موضوع اصلی فیلم را تشکیل می دهد.سنین بلوغ از جمله مقاطع زمانی بسیار مهم و سرنوشت ساز انسان است که تا حد زیادی شکل گیری شخصیت هر فرد وابسته به چگونگی گذر او از این مرحله عمر است. متاسفانه در سینمای ما به این مهم کم پرداخته شده است و آن چه تحت عنوان سینمای کودکان و نوجوانان شناخته شده است بیشتر نظر به جزء نخست آن داشته است.البته این که گفته می شود کم پرداخته شده معطوف به بعد کیفی آن است و نه رقمی اش. پیش از این نگارنده در یک بررسی آماری تعداد بیش از 60 فیلم را در این زمینه در سینمای ایران شناسایی کرده است که در قیاس با موارد مقتضی رقم به نسبت کمی نیست. (رجوع کنید به ماهنامه فیلمنگار، شماره 37، مهر 1384، صص 76-77) اما مشکل اصلی در این میان عمیق نبودن پرداخت ها و تمرکز بر سطحیات قضیه است. البته برخی از مهم ترین ابعاد این مرحله سنی در برخورد با حساسیت های ممیزی سینمای ایران قرار می گیرد که به خودی خود عامل محدودکننده جدی به شمار می آید، اما به نظر می رسد که با همین وضعیت نیز می توان نگاه تامل باری به موضوع یاد شده افکند.آثاری از قبیل سه گانه اخیر رسول صدرعاملی در مورد دختران نوجوان، نجوا (پرویز شهبازی) و مصائب شیرین (علیرضا داوودنژاد) از این جمله اند.رویای خیس با آن که در نوع پایان بندی روند تلخی را در پیش می گیرد و از این حیث نسبت به اغلب آثار سازنده اش تمایز دارد، اما کم و بیش همان رهیافتی را در قبال مضامین نوجوانانه اتخاذ کرده است که پیش از این وجه غالب را دارا بود، انگار که داریم در صفحه حوادث روزنامه ها و یا بخش های متعارف مجلات خانوادگی ماجرای دلدادگی دو نوجوان و گریزشان از منزل را می خوانیم. فیلمساز در پی نشانه ها و قالب های جدیدی نبوده است و کوتاهی والدین در شناخت نیازهای فرزندان نوجوان خویش را به همان شکلی ترسیم کرده است که بارها و بارها درباره اش شنیده ایم. رویای خیس چه نکته ناگفته یی را در این زمینه ارائه می کند؟ از همان صحنه های نخست قرار است مادر به خواب و رفیق بازی و لباس و به موقع آمدن به خانه و نرفتن به سینما و کافی شاپ و... گیر دهد و طغیان پسر نیز پیش بینی پذیرترین چیزی است که می توان انتظارش را داشت.عناصری از قبیل رقص عربی با صدای نانسی عجرم در پارتی تولد و بازخوانی ترانه های آرش و ویگن و مابقی و قضیه سی دی مستهجن نیز مساله را جسورانه نمی کند. این وسط البته فیلمساز وارد حوزه های دیگری مثل طلاق و ازدواج مجدد مادر و... نیز می شود که به جای تعمیق بیشتر به تشتت منجر می شود. اما از همه بدتر نحوه ترسیم شکل گیری عشق بین پسر (آرش) و دختر (نازنین) است که تبعیت آن از کلیشه های متداول کار را تنزل شدید بخشیده است. این که در عرض دو سه جلسه قرار ملاقات و رد و بدل کردن یک مشت حرف های خنثی از قبیل این که دوست داری خانه رویاهایت چگونه باشد و... یک دفعه این دو تا بچه تبدیل به رومئو و ژولیت شوند، نتیجه یی جز باورناپذیر ساختن ماجرا ندارد.نازنین چه نیازی را در دوستی با پسری مثل آرش می خواهد تامین کند؟ آن پسری که اتومبیلش به دست آرش پنچر می شود کیست و چرا یک دفعه از ماجرا حذف می شود؟ آیا نازنین نمی تواند در تناسب با موقعیتی که دارد (نوازندگی استادانه پیانو) لااقل دوست پسرش را از بین کسانی همانند خودش برگزیند؟ اگر هم پیام فیلم لزوم درک دوستانه والدین نسبت به نوجوانان است این قضیه در مورد پدر (امین) که جاری است؛ پس چرا باز وضعیت نابسامان است؟ نگاه حاکم در فیلم به روابط عاطفی نوجوانان امروز کمی بیش از حد قدیمی است و البتهراه حلی هم که عرضه می شود چندان موجه نیست؛ نامزد کردن دو تا بچه شانزده ساله که بدیهی است آفت هایش کمتر از وضعیت کنونی نیست.جدا از مضمون، ساختار فیلم نیز ضعیف است. ناموزون بودن خط فرضی نگاه مادر از پشت پنجره به اتومبیل خواستگارش و نیز اتومبیل پدر، بسته بودن کادر هنگام شیشه شکستن آرش در مواجهه با خواستگار مادرش (اصلاً با چه چیزی شیشه را می شکند؟) و مخصوصاً آن صحنه های سقوط آرش و نازنین از دره و ادامه اش که معلوم نیست چه کسی در کجا قرار گرفته است و آشفتگی در میزانسن بیداد می کند، ازجمله این نمونه هاست.به نظر می رسد بحث پیام زدگی در کارهای پوران درخشنده مهم ترین مانع برای ارتقای بیش تر آثار او به شمار می آید. رویای خیس نیز از این کلیت مستثنا نیست و موضوعی که می توانست با پرداخت عمیق تر شسته رفتگی بیشتری بیابد از این بعد لطمه دیده است. البته وجود لحظاتی مثل رقص پدر و پسر در کنار هم یا قرینه سازی بین گذشته پدر و وضعیت کنونی پسر و یا همان پایان تلخ از جمله نقاط قابل تامل فیلم است که در قیاس با کلیت کار جایگاه اندکی را به خود اختصاص داده است.مهرزاد دانش





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن