تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 2 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855657346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«شن» را باید با چشم شنی دید / روایتی خاص از عشق و مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر  - نمایش «شن» به کارگردانی کتایون حسین زاده که در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می​رود، روایتی خاص از عشق و مرگ دارد.  اردوان زینی​سوق: نمایش «شن» به کارگردانی کتایون حسین​زاده در تاریکی با آوایی که می​توانیم به نوعی لالایی بخوانیمش شروع می​شود، صحنه از تاریکی به روشنایی می​رسد تا نورپردازی صحنه به ما بفهماند که منتظر  روشنایی زیادی نباشیم.  صدای تیک تاک ،تیک تاک ..... بجای این​که مارا به جلو ببرد ما را به خواب بازیگرانی که خواب​شان نیز شبیه همدیگر است می​برد،خوابی که نشان از زندگی ماشینی تکراری بازیگران صحنه در صحنه زندگی​ست.  طراحی صحنه به گونه​ای ما را به قفس کوچکی که خود را در آن حس می​کنیم به حبس می​کشاند و ما خود از قفس خودمان بازیگران را در اتاقی یا خانه​ای که به شکل متفکرانه​ای کوچک شده  به نظاره می​نشینیم.  آکسسوار صحنه نشان از خانه​ای معمولی نیست ،تماشاگر را به سمتی می​کشاند که فقط می​تواند سفر را و خاطره را در ذهن مجسم کند:چمدانی در جلوی در، قاب عکسی  مخدوش  بر دیوار، پنجره​ای  و تلفنی که گاهی وقت​ها که نیاز است میبینیم​اش. جالب اینکه در این خانه تختی برای خوابیدن و آرامش یافتن نیست ؛ حتی صندلی که نشانی از  آرام شدن برای لحظه​ای داشته باشد.  طراحی صحنه به صورتی مطلوب و منطقی در خدمت اثر و تفکرات کارگردان نمایش را یاری می​کند. دو زن را که یکی دراز کشیده و دیگری نشسته می​بینیم که گویا درحال خواب دیدن هستند، زنی نشسته با لباس عروس که تضاد را زیبا در صحنه نمایان می​کند. معمولا هرجا لباس عروس می​بینیم و یا عروسی ، شادی  در آنجا نخستین حالتی است که می​بینیم وحس می​کنیم ولی عروس نمایش در اینجا  تحول رو به جلو و تغییر به سوی شادی را برای ما نمایانگر نیست و تکرار و تکرار و غم را به مانند پتکی متناسب با نوع بیان انتخابی بر سر تماشاگر می​کوبد.  انتظار در این نمایش مفهومی برخلاف سایر انتظارهایی دارد  که در ادبیات نمایشی خوانده​ایم ویا دیده​ایم ، نمایش در ابتدا به ما گوشزد می​کند که ما به عنوان تماشاگر می​توانیم خود را گول بزنیم و به انتظار بشینیم (مانند بازیگران) ویا از ابتدا قبول کنیم که منتظر کسی نباشیم(باز هم مانند بازیگران). در واقع می توان گفت که کارگردان و گروه اجرایی قصد ندارند ما را در انتظار بگذارند و بیشتر می کوشند تا ما را به عنوان تماشاگر به تفکر در زمان قبل و بعد از خودکشی بکشانند.  دو دوست که یکی به دلیل خیانت شوهرش و عدم تحمل این سرخوردگی و سرشکستگی و دیگری به دلیل از دست دادن شوهر و فرزندان ​و عدم تحمل فراق تصمیم به خودکشی می​گیرند. مرگی که به خاطر اصلی​ترین دلیل زندگی که همانا محبت و دوستی است، اتفاق می​افتد. زندگی که دست و پاها را بسته و کاملا مکانیکی و عروسکی شده است و چه زیبا کارگردان به کمک بازیگران وسایر عوامل حرکت در صحنه را از بازیگران سلب نموده و با میزان​ سن​هایی ساکن و هدفدار فضای مناسب اثر را ایجاد نمودند، که اگر نبود قدرت بیان و بدن بازیگران، خستگی بین تماشاگاران خود را نشان می​داد.  گریم انتخابی برای الهام پاوه​نژاد درخدمت نقش و اثر است و خستگی و در بند بودن را به خوبی به تصویر می​کشد، ولی این اتفاق برای بازیگر دیگر این نمایش یعنی پریزاد سیف نمی​افتد. نویسنده به زیبایی نام اثر و فضا را انتخاب نموده است  که شاید همین فضا میتواند به کارگردان کمک کند بجای سکوت ها و موسیقی که تکرار می​شود(با توجه به قابل قبول بودن موسیقی)در بین اپیزودها برای پرکردن صحنه از شن ،از افکت متناسب و موسیقی  ترکیبی با افکت در منطقی ترکردن ریزش شن و پرکردن فضا استفاده کرد. «شن» نمایشی​است که  پس از دیدن می​شود تماشای آن را به دوستان پیشنهاد کرد. 5757




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن