واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست «آواز گنجشكها» در دانشگاه تهران؛ لوح تقدير دانشگاه تهران به «مجيد مجيدي» و «رضا ناجي» اهدا شد
خبرگزاري فارس: در نشست نقد و بررسي «آواز گنجشكها» در دانشگاه تهران، لوح تقدير دانشگاه تهران از سوي «فرهاد رهبر» به «مجيد مجيدي» و «رضا ناجي» اهدا شد.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مراسم نمايش و نقد فيلم «آواز گنجشكها» با حضور مجيد مجيدي ، علي معلم ، رضا ناجي و تاجبخش فنائيان در تالار فردوسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، در ابتداي اين مراسم «علي معلم» با اشاره به اهميت «مجيد مجيدي» در تاريخ سينماي بعد از انقلاب گفت: اگر تاريخ 30ساله سينماي بعد از انقلاب را بررسي كنيم، آثار و شخص «مجيد مجيدي» را در اين ميان بسيار شاخص ميبينيم. آثار او بيشتر بر دو محور اخلاق و عدالت اجتماعي ساخته شده و ديگر ويژگي آثار او اين است كه در اين فيلمها بيشتر از داستانها و شخصيتهايي كه زمينه بروز آنها از ماجراهاي واقعي آمده استفاده ميكند.
وي اظهار داشت: «مجيدي» جزو يكي از معدود افرادي است كه آثارش از ابتدا تا به حال در بازارهاي جهاني مورد توجه قرار گرفته. شايد اوايل ميشد دليل اين توجه را كنجكاوي به سينماي ايران دانست اما حقيقت اين است كه زبان آثار مجيدي قابليت برقراري ارتباط با مخاطب جهاني را دارد و با اينكه زباني بومي است اما خصايصي دارد كه هميشه مخاطب جهاني را به خود جذب ميكند به همين خاطر قابليت سينماي آقاي مجيدي براي بحث و ايجاد گفت و گو بسيار زياد است و ميتوان آثار او را از جنبههاي مختلف مورد بررسي قرار داد.
در بخش بعدي برنامه، معلم از مجيدي پرسيد كه چگونه تصميم گرفت كه «آواز گنجشكها» را بسازد و مجيدي پس از ابراز خوشحالي از حضور در محيط دانشگاه گفت: من هرگز به فيلمسازي به عنوان يك شغل يا كار نگاه نكردم بلكه اين كار دغدغه من بوده است و از وقتي وارد عرصه سينما شدم، به عنوان تكليف به اين كار نگاه كردم و نيتم اين بود كه مسير تازهاي را در سينما باز كنم. به همين خاطر خوشحالم خدا به من كمك كرده تا بر عهده خود پايبند بمانم و اميدوارم تا پايان از رحمت خدا بهرهمند باشم.
وي افزود: از اول دوست داشتم در آثارم به مسائل اجتماعي نگاه دقيقي داشته باشم اما نخواستم اين نگاه از نوع نگاه ژورناليستي و متناسب با فضاي اجتماع باشد، بلكه در آثار من هميشه قصهاي بيروني وجود دارد كه مخاطب از آن به قصه دروني شخصيت اصلي فيلم ميرسد و عناصري مثل بازيگر و طيف رنگي فيلم نيز كاربردي محتوايي در فيلمهايم دارد. اميدوارم فيلمهايم در فرآيندي كه طي ميكند به بلوغ خوبي برسند.
مجيدي در ادامه تصريح كرد: يكي از دغدغههاي مهم من موضوع انسان و شرايط انساني در جامعه است. زندگي شهرنشيني آفتهاي زيادي دارد و توسعه تكنولوژي كه قرار است باعث امنيت و آسايش ما شود به شكلي درآمده كه گويي ما مسخر آن هستيم. در زمان كودكي ما عناصري مانند همسايه و برخي ارزشهاي اجتماعي بسيار ملموس بود و ما امروز در حال فاصله گرفتن از اين ارزشها هستيم. مجموعه اين تعلق خاطرها به ارزشهاي گذشته باعث شد به «آواز گنجشكها» برسم و آدمهايي را هم كه در آن وجود داند، بسيار دوست دارم. افرادي به ظاهر حاشيهنشين كه در واقع متن اصلي و بنيان انقلاب ما بودند. كساني كه بار انقلاب را به دوش گرفتند و موفقيت انقلاب مديون آنهاست.
«مجيدي» در ادامه با اشاره به گرتهبرداري از شخصيتي واقعي در «آواز گنجشكها» گفت: چند سال پيش براي فيلم ديگري به مزرعه شترمرغ رفتم كه در آنجا شخصيتي مانند كريم را ديدم فردي بسيار پاك و خالص كه بسيار مهم با شترمرغها مانوس بود. فكر كردم اگر فردي آنقدر پاك به فضاي اجتماع وارد شود چه اتفاقي براي او ميافتد و «آواز گنجشكها» از اينجا آغاز شد.
در ادامه اين جلسه، «رضا ناجي» در پاسخ به سوال معلم در مورد چگونگي دست پيدا كردن به شخصيت كريم گفت: بايد بگويم كه من هر چه دارم از مجيدي دارم و او كسي بود كه از بين دو هزار و 500نفر من را پيدا كرد تا در «بچههاي آسمان» برايش بازي كنم.
من از نه ماه قبل از شروع فيلمبرداري ميدانستم كه مجيدي دنبال بازيگري است كه بازياش مثل من باشد، اما 25 سال از من جوانتر باشد. خودم هم افراد بسيار زيادي را به مجيدي معرفي كردم اما مجيدي از نتيجه تستهايش راضي نبود تا اين كه روزي به او گفتم من ميتوانم اين نقش را بازي كنم و مجيدي هم با اعتمادي كه به من داشت از من دعوت كرد تا در اين فيلم حضور داشته باشم.
وي افزود: براي بازي كردن من هميشه به حرف كارگردان و تعريفي كه او از كاراكتر ميكند توجه ميكنم و وقتي كه نقش مال من شد آن نقش را جلوي دوربين ايفا ميكنم. من به مجيدي ايمان دارم چون او سينما را خوب ميشناسد و عواملش را خوب انتخاب ميكند تا كار خوبي را بسازد.زماني او به من گفته بود انتخاب براي من مساله مهم است و وقتي كه انتخاب خوبي انجام دهم 90 درصد كار را انجام شده ميدانم.
«تاجبخش فنائيان» در پاسخ به سوالي در مورد كيفيت فيلم «آواز گنجشكها» گفت: اولين كاري كه از مجيدي ديدم تئاتري به نام «طياره» بود كه داستان آن در مورد نوجوانان بود. شخصيتهاي نوجواني كه در آن فيلم ديدم، هنوز هم در آثار «مجيد مجيدي» حفظ شدهاند و حتي محرك حركت كريم در اين فيلم، نوجواني است كه سمعك ميخواهد. تماتيك بودن كارهاي «مجيدي» او را در مسيري مستقيم نگه داشته و به او شخصيتي داده كه تزلزل پيدا نميكند و رنجها و آلام اقشار اجتماع را به صورت خودآگاه يا ناخودآگاه در جامع نشان ميدهد. كمتر فيلمي از او ديدهايم كه محور اصلي آن كودكان و نوجوانان نباشند و مسائل اجتماعي و حتي داستاني هم پيرامون اين قشر مطرح ميشود.
اين كارشناس هنري تصريح كرد: البته هر كس برداشت خود را از آثار مجيدي دارد و به همين خاطر ممكن است برداشتهاي متفاوت يا حتي متضاد از كارهاي او بشود اما چون حرفهاي مجيدي چندوجهي است، پديد آمدن اين نظرات مختلف طبيعي است البته هر اثر هنري خلوصي دارد كه در كارهاي مجيدي هم آن را ميبينيم.
پس از مطرح شدن اين سوال كه چرا نام فيلم «آواز گنجشكها» است، مجيدي گفت: پارادوكس جالبي در اين اسم است، گنجشك نه آواز زيبايي دارد و نه ظاهر زيبا اما سادگي و مناعت طبع اين پرنده بسيار جذاب است كه نمونه آن در فيلم كريم و بچههاي او بودند.
يكي از تماشاگران نيز در مورد اين كه چرا آثار مجيدي همه در مورد سيهروزي و فقر جامعه است، سوال كرد و مجيدي با تاكيد بر نخنما شدن اين بحث گفت: اگر فقر باعث توفيق فيلم بشود پس كافي است در افغانستان ، پاكستان و هندوستان كه فقر در آنجا بسيار شديد است فيلم بسازيم تا فيلم ما جذاب شود. حتي بحث اين كه ايران زير ذرهبين خارجيها است نيز بحث نخنمايي است. چون شايد زماني دسترسي غرب به ايران سخت بود اما امروز همه فاصلهها از ميان برداشته شده و ما با تكنولوژي امروز به هم بسيار نزديكيم.
وي اظهار داشت: فقر در آثار من چيزي نيست كه ذلت و شرمندگي داشته باشد بلكه شكوه و عزتمندي در اين فقر به چشم ميخورد. فقر در آثار من عزتمندي و قانع بودن افراد را نشان ميدهد و اين كه با وجود فقر ميتوان زندگي شريف داشت. در «آواز گنجشكها» ميبينيم با اينكه پدر خانواده كارش را از دست داده اما تخم شترمرغي را كه گرفته ميآورد و با آن املت درست ميكند آن را به همسايهها هم ميدهد و اين نشان دهنده معرفت اوست اما همين آدم وقتي به شهر ميآيد، پليد ميشود.
وي تاكيد كرد: فرد اصالت ندارد ولي عزت دارد و افراد فيلمهاي من با عزت خود فيلمها را باشكوه ميكنند.
مجيدي به استقبال بسيار زياد از بچههاي آسمان در سرتاسر جهان اشاره كرد و گفت: هنوزدر همه جاي دنيا بچههاي آسمان را ميبينند و اين فيلم گويي حيات ابدي دارد. مطمئنا استقبال از اين فيلم به علت فقر مطرح شده در آن نيست بلكه وجه معرفتي اين فيلم مورد توجه تماشاگران جهان قرار گرفته است.
معلم نيز تاكيد كرد: فقر و عدالت اجتماعي از مسائل مهم جامعه است كه مجيدي در آثارش هميشه به آنها پرداخته است.
از مجيدي در مورد رقص شترمرغ در انتهاي فيلم سوال كردند و او گفت: من در آثارم تلاش دارم از پيچيدگي شروع كنم و به سادگي برسم. اين رقص حالتي سماعگونه و وجهي تقديري دارد و ميخواهد به ما بگويد كه كريم بزرگتر شده. بايد در نظر داشته باشيم بعضي از مشكلات به خاطر قهر خود بر ما نازل نميشود همانگونه كه بسياري از شرها، در واقع خيري است كه خدا براي ما ميخواهد. سفر دروني كريم با رفتن اين شترمرغ آغاز ميشود و پس از پايان اين سفر دروني به كريم ميگويند شترمرغ برگشته و وقتي كريم به محل كار خود باز ميگردد اين شترمرغ به استقبال او ميرود كه اين نوعي بازگشت به خويشتن قهرمان قصه ما است.
فنائيان نيز در مورد عناصر درماتيك اين فيلم گفت: اين فيلم از نظر دراماتيك بسيار قوي است و به خوبي توانسته مفاهيمي مانند كانون خانواده را در كنار مفاهيمي عميق و عرفاني در كنار هم بياورد.
در اين بخش از برنامه فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران به روي صحنه رفت و گفت: مجيد مجيدي افتخار ملي ، چهرهاي بينالمللي و فردي منحصر به فرد در كل قاره آسيا است و مهمترين و اولين دليل موفقيت او خلوص ، عشق و ايمان به كار و امامت و ولايتمداري اوست.
مجيدي با اخلاق حرفهاي كه دارد كارش را با عشق و علاقه انجام ميدهد . براي او مخاطب اهميت زيادي دارد و امشب هم در اينجاست تا از مخاطبانش بشنود تا بتواند دريچههاي جديدي را به روي كارهايش بگشايد.
مجيدي هم ضمن تشكر از رهبر گفت: هميشه گفتهام اعتبارم را قبل از همه چيز از مردم و جامعه فرهيخته گرفتهام و فضاي دانشگاه ميتواند در اين موضوع بسيار موثر باشد. دانشجو پيشتاز هر جامعهاي است و راهنماييهاي او ميتواند براي هر عرصهاي مهم باشد.
در ادامه ناجي در مورد سوابق هنري خود صحبت كرد و مجيدي هم گفت: مدام به ناجي ميگويند نابازيگر و نميدانم بايد چه كند تا نام او به عنوان بازيگر ثبت شود شايد وقتي اسكار بگيرد اين طلسم بشكند. ناجي مانند معدني است كه هر چه جلو برويم رگههاي غنيتري در او پيدا ميكنيم و استعدادهاي او بيشتر شناخته ميشود. متاسفانه يكي از مضرات پايتخت نشيني اين است كه استعدادهاي درخشان شهرستان ناشناخته ميماند. خوشحالم ناجي را كشف كردم و حضور او از نقاط قوت آثار من است.
وي همچنين در مورد دليل استفاده از لهجه تركي در اكثر آثارش گفت: من تركها را دوست دارم. متاسفانه در تلويزيون با لودگيهايي كه در لهجهها اتفاق ميافتد، اين قضه لوث شده اما لهجه تركي صلابت و شكوهي دارد كه هم به زيبايي كار ميافزايد و هم كاراكترها را دوست داشتنيتر مي كند.
وي در پايان در پاسخ به اين سوال كه آيا بهتر نيست به نحوي در آثارش تمهاي متفاوتتري به كار ببرد گفت: من تلاش كردم مضامين واحدي در كارم باشد اما مضامين با قالبهاي جديد ارايه شود و در وجه سينمايي به پختگي در آثارم برسم. شايد مضمون اين فيلم به «بچههاي آسمان» شبيه باشد اما سعي كردهايم تا از پرداخت متفاوت دراين فيلم بهره ببرم.
به گزارش فارس، در اين مراسم لوح تقديري توسط فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران و قمصري معاون فرهنگي دانشگاه تهران به «مجيدي» و «ناجي» اهدا شد.
انتهاي پيام/ا
سه شنبه 16 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]