تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815582945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون سازمان سنجش در گفتگو با قدس تشريح كرد ؛ نحوه طراحي سؤال و حذفيات كنكور 88


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: معاون سازمان سنجش در گفتگو با قدس تشريح كرد ؛ نحوه طراحي سؤال و حذفيات كنكور 88
در حوالي امروز- زهره كهندل: معاون سازمان سنجش در گفتگويي به پرسشهاي خبرنگار ما درخصوص جزئيات طرح سؤال از منابع و حذفيات كنكور سال 88 پاسخ گفت.

دكتر محمد محمدي اقدم با بيان اينكه منابع و حذفيات كنكور معمولاً در شهريورماه هر سال اعلام مي شود، تصريح كرد: آموزش و پرورش پيشنهاد منابع و حذفيات را به سازمان سنجش اعلام مي كند و پس از بررسي در كميسيونهاي مربوط طرح كلي آن نهايي مي شود. منابع و حذفيات بررسي شده بايد در وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و علوم، به توافق برسد.
وي افزود: در بخش منابع، سؤالها به صورت تفكيك شده از دروسي كه بايد تدريس شود، طرح خواهد شد. در بخش دوم كه به حذفيات مربوط است، اين موارد نبايد تدريس شود.
معاون سازمان سنجش با تأكيد بر توجه داوطلبان به اعلام منابع و حذفيات كنكور سال 88 خاطرنشان كرد: البته اين تغييرات تفاوت چنداني با كنكور سال 87 ندارد، هرچند وظيفه آموزش و پرورش است كه در مدارس اطلاع رساني را براي دانش آموزان و معلمان داشته باشد، اگر هم كوتاهي شود مسؤوليتش با سازمان سنجش نيست.
وي در پاسخ به اين سؤال كه «برخي از داوطلبان به طرح سؤالها معترضند و اذعان دارند كه از حذفيات هم طرح سؤال مي شود و يا پاسخ به تست منوط به آشنايي با قسمت حذف شده است؟» اظهار داشت: البته ما اعلام مي كنيم از تمامي منابع كنكور امكان طرح سؤال وجود دارد اما از حذفيات نه.
دكتر اقدم گفت: آزمون سازي فرآيند پيچيده اي است. براي مثال بايد از چند منبع در يك درس سؤالهايي را مطرح كرد كه تكراري نباشد و داوطلبان از طريق شيوه هايي همچون مهندسي معكوس كه از تك تك گزينه ها به پاسخ صحيح مي رسند، به جواب راه پيدا نكنند، از اين رو اين فرآيند بسيار سنگيني براي طراحان است.
وي ادامه داد: اگر قرار باشد قدرت پاسخ دادن به سؤالها براي تمامي داوطلبان برابر باشد، رقابت در اين مسابقه علمي معنا پيدا نمي كند، زيرا كنكور امتحان نهايي نيست كه همه نمره اي بين صفر تا بيست بگيرند، بلكه هر كسي بهترين گزينه را انتخاب كند در جايگاه برتر قرار مي گيرد.
معاون سازمان سنجش اظهار داشت: اگر مشخص شود سؤالي از حذفيات كنكور مطرح شده است آن سؤال از فرآيند تصحيح حذف مي شود، اما طي سالهاي اخير در آزمون كارشناسي چنين اتفاقي نيفتاده است. برخي موارد هم كه ادعا مي شود، وارد نيست و بعضاً برداشتهاي شخصي داوطلبان است.
محمدي اقدم در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه «برخي داوطلبان معتقدند سؤالهاي كنكور يك سال در ميان آسان و سخت مي شود؟» گفت: البته اين قاعده در واقع وجود ندارد. چند آيتم در طرح سختي و آساني سؤالها وجود دارد، اما اين ميزاني براي مقايسه نيست و اين بحث برداشت شخصي داوطلبان است.
وي افزود: پس از برگزاري آزمون سراسري، گروه روان سنجي سازمان سنجش پاسخهاي داوطلبان را بررسي مي كنند و گزارشي از درصد و نحوه پاسخگويي به تك تك سؤالها در اختيار طراحان سؤال قرار مي گيرد.
وي با اشاره به برنامه سازمان سنجش در طرح سؤالهاي مفهومي طي سالهاي اخير خاطرنشان كرد: طراحان به سمت طرح سؤالات مفهومي ترغيب شده اند.
معاون سازمان سنجش با تأكيد بر اينكه اصل قبولي در كنكور خواندن مفهومي كتاب درسي است، يادآور شد: طراحان سؤالهاي آزمون 88 مؤلفه هاي بسياري را مد نظر قرار مي دهند، بنابراين شايسته نيست در مورد كنكور برداشتهاي شخصي و يا اغراق آميز صورت گيرد.
گفتني است، منابع و حذفيات كنكور 88 در شماره هفته آخر شهريورماه پيك سنجش منتشر شده و در اختيار داوطلبان، طراحان سؤال و معلمان مدارس قرار گرفته است.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن