تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820548594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش رسانه ملي در مقابله با تجمل‌گرايي و مصرف‌گرايي / 4«توكلي» بازيگر:رواج مصرف‌گرايي و تجمل‌گرايي را نمي‌توان مستقيم به تلويزيون نسبت داد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقش رسانه ملي در مقابله با تجمل‌گرايي و مصرف‌گرايي / 4«توكلي» بازيگر:رواج مصرف‌گرايي و تجمل‌گرايي را نمي‌توان مستقيم به تلويزيون نسبت داد
گروه هنر: نبايد مبحث تجمل‌گرايي و مصرف‌گرايي را مستقيما به تلويزيون مربوط دانست. اين اتفاقي است كه در جامعه در حال رخ دادن است. ما در ابتدا بعنوان يك شهروند بايد تكليف خود را در روابط اجتماعي مشخص كنيم و در مرحله بعدي تلويزيون مطرح مي‌شود.
«رضا توكلي» بازيگر تلويزيون و سينما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) گفت: آنچه كه در ابتدا قابل تامل و بررسي است وجود معضل تجمل‌گرايي در جامعه است. اگر تلويزيون را بعنوان يك رسانه ملي كنار بگذاريم بايد ببينيم كه در جامعه چقدر تجمل‌گرايي و چشم و هم‌چشمي رواج دارد. بنابراين در ابتدا بايد جامعه را مورد بررسي قرار داد.

اين بازيگر با بيان مطلب فوق عنوان كرد: نبايد مبحث تجمل‌گرايي را مستقيما به تلويزيون مربوط دانست. اين يك امر اتفاقي است كه در جامعه در حال رخ دادن است. ما در ابتدا بعنوان يك شهروند بايد تكليف خود را در روابط اجتماعي مشخص كنيم و در مرحله بعدي كه تلويزيون مطرح مي‌شود به اين مسئله بپردازيم.

وي در تكميل توضيحات خود گفت: در واقع بايد اين مسئله را به چالش كشيد و از زواياي گوناگوني آن را مورد تحقيق و بررسي قرار داد. بايد اين مسئله را تا حد ممكن روشن كنيم كه آيا اصلا يك فيلم‌ساز تجمل‌گرايي را رواج مي‌دهد يا خير. اگر هم اين كار را مي‌كند به چه دليل يا دلايلي اين اتفاق مي‌افتد.

بازيگر سريال «زيرزمين» تصريح كرد: متاسفانه تجمل‌گرايي در بخش‌هايي از جامعه جا افتاده است و همين باعث پديدار شدن شرايط خاصي در جامعه شده است. وقتي به هر گوشه از جامعه نظري مي‌اندازيم به سادگي متوجه اين مسئله مي‌شويم كه زندگي روزمره از اين امر مستثنا نبوده و بوضوح مي‌توان رگه‌هاي تجمل‌گرايي و مصرف‌گرايي را در بخش‌هاي مختلف زندگي مشاهده كرد.

وي تاكيد كرد: متاسفانه اين مسئله در فرهنگ ما جا افتاده و نهادينه شده است و از بين بردن آن زمان زيادي را مي‌طلبد. حال اينكه چقدر تلويزيون در اين راستا تاثيرگذار است جاي بحث و تامل دارد. اينكه چگونه بايد فيلم و سريال ساخته شود و تاثيرات منفي تجمل‌گرايي را در ذهن مخاطب از بين برد نيازمند طرح‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي سازماندهي شده‌اي است.

توكلي افزود: ضربه‌هايي كه جامعه تا به حال از تجمل‌گرايي متحمل شده بسيار زياد بوده و ضررهاي فراواني هم وارد كرده است. پيشگيري از چنين معضل بزرگي كه مدت‌هاست گريبانگير جامعه شده نيازمند مديريت متخصص و ظرافت در برنامه‌ريزي است.

اين بازيگر در ادامه اظهار كرد: توليدكنندگان محتواي تلويزيوني در سال‌هاي اخير يك مقتضاي تلويزيوني را به نوعي ارائه داده‌اند. پيش‌تر سريال‌ها و ميزگردهايي از تلويزيون پخش مي‌شد كه به شكلي غيرمستقيم تجمل‌گرايي را منتقل مي‌كرد. هنوز هم اين اتفاق به اشكال گوناگون رخ مي‌دهد و تجمل‌گرايي بطور غيرمستقيم تبليغ مي‌شود.

بازيگر فيلم «آيه‌هاي زميني» خاطرنشان كرد: متاسفانه در جامعه‌اي كه مدعي دينداري است اتفاقي افتاده كه برخي از مردم در تلاش‌اند تا در اين مورد از يكديگر سبقت بگيرند. درحالي ‌كه اين معضل در جامعه ديندار معني نمي‌دهد. براي رسيدن به معرفت انساني بايد از اصول ديني، مذهبي و اسلامي پيروي كنيم.

توكلي تصريح كرد: علت اينكه عملا تجمل‌گرايي در جامعه ديده مي‌شود اين است كه بخشي از قوانين اسلام به درستي در جامعه پياده نشده است. اگر اين قوانين به معني و مفهوم خاص اين بخش پياده شود تجمل‌گرايي از جامعه رخت برمي‌بندد، اما متاسفانه اين مسئله را در همه جا شاهد هستيم. در خانه، مدرسه، دانشگاه و نهايتا در جامعه. اين بحث مستلزم ريشه‌يابي در بخش‌هاي اجتماعي و روانشناسي است.

بازيگر «او يك فرشته بود» با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: بايد اين مسئله روشن شود كه آيا تجمل‌گرايي در ارتباط با سرمايه‌داري در جامعه اتفاق مي‌افتد يا در نتيجه ندادن خوراك فرهنگي و نبود فرهنگ مناسب و ضعف فرهنگي، يا اين مسئله در صورت نبود تشخيص و شناخت صحيح از جامعه بوجود مي‌آيد.

توكلي اذعان كرد: براي اينكه تجمل‌گرايي را از بطن جامعه بيرون كشيده و آن را از بين ببريم بخش فرهنگي در ارتباط با مسائل اجتماعي و به كمك روابط عمومي بايد برنامه‌ريزي مستقلي انجام بدهد، زيرا اين مسائل ريشه‌هاي عميق فرهنگي و اجتماعي دارد.

وي در ادامه مطلب فوق اظهار كرد: اين وظيفه به عهده بخش مديريتي صداو سيماست. تلويزيون در اين زمينه تا به حال طرح جايگزيني مناسب و موثري ارائه نكرده است. رسانه بايد از نيروهاي موثر در اين زمينه بهره برده و آموزش‌هاي لازم در اين حوزه به مخاطبان ارائه كند.

بازيگر فيلم «مريم مقدس» ادامه داد: رسانه يكي از نهادهاي موثر و هميشه حاضر در جامعه است. همچنين تلويزيون و برنامه‌هاي آن نشأت‌ گرفته از فرهنگ جامعه است. در واقع سريال‌ها و تله‌فيلم‌ها نمود بارز و حاصل آن چيزي است كه در جامعه رخ مي‌دهد، به بيان ديگر تلويزيون درحال بازنمايي اتفاقات جامعه خود است.

توكلي تاكيد كرد: مبحث تجمل‌گرايي ارتباطي به تلويزيون ايران ندارد. اين معضل در كشورهاي مختلفي وجود دارد. اما از اين مسئله نمي‌توان چشم‌پوشي كرد كه تلويزيون نقش موثري در بازنمايي اين مقوله دارد. آموزش و ارائه طرح‌ها و راهكارهاي متناسب از جانب صداو سيما بحث ديگري است.

بازيگر فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» خاطرنشان كرد: بايد اين نكته را در نظر گرفت كه تلويزيون ما در خارج از مرزها نيز تماشاگر دارد و اين مسئله را تا حدي حساس‌تر مي‌كند. بنابراين فيلم‌ساز بايد بطور مستقل و بي‌هيچ واهمه و ترسي با در نظر گرفتن اصول صحيح برنامه‌سازي كارش را انجام دهد و اثري كه مدنظرش است را توليد كند.

وي درباره اهداف برنامه‌سازان گفت: يك فيلم‌ساز يا يك برنامه‌ساز در تعقيب معاني واژگان نيست. براي او هدف ساخت يك فيلم يا سريال است كه بطور مثال قرار است بخشي از آن در يك فضاي مجلل و قصرمانندي بگذرد. اين بازنمايي بايد انجام بگيرد و چنين تصاويري بايد نشان داده شود تا كنتراست طبقاتي حفظ شود؛ ولي اگر زماني اين بخش از جامعه نشان داده نشود تعادل از بين مي‌رود. بنابراين تجمل‌گرايي در اينجا معني نمي‌يابد و اين ترويج مصرف‌گرايي محسوب نمي‌شود.

اين بازيگر متذكر شد: هدف يك كارگردان اين است كه تمام افكار و انرژي خود را براي مخاطب و جامعه بگذارد و درنهايت مفيد و موثر بوده و يك فيلم خوب و تماشاگرپسند بسازد. ضمن اينكه از اين نكته غافل نيست كه بايد مفاهيم و ارزش‌هاي فرهنگي، اجتماعي و اخلاقي را به مخاطبش عرضه كند. بنابراين زمينه‌اي را فراهم مي‌كند و در لابه‌لاي اثرش بطور غيرمستقيم تجمل‌گرايي را نفي مي‌كند.

توكلي درباره رسالت رسانه در جامعه اذعان كرد: رسالت تلويزيون در وهله اول به مديران و مسئولان بر‌مي‌گردد. رسانه در مقابل مردم مسئوليت تام و كامل دارد. برنامه‌سازان براي توليد يك برنامه با كيفيت بايد نظر كارشناس‌هاي همان حوزه را استفاده كنند، در واقع بايد به فراخور هر برنامه از نظريات متخصصان و كارشناسان در حوزه‌هاي مربوطه استفاده شود.

اين بازيگر درباره راه‌هاي موفقيت در برنامه‌سازي گفت: بايد اين مسئله را مدنظر قرار داد كه كساني كه در زمينه‌هاي مشخصي، متخصص هستند فيلم بسازند. مثلا شخصي يك فيلم جنگي مي‌سازد كه اصلا شناختي از جنگ و جبهه نداشته و تا به حال جبهه نرفته، درد دل دو جوان بسيجي را نشان مي‌دهد كه دركي از آن ندارد. هر كسي بايد در حوزه فعاليت خودش كار كند.

توكلي عنوان كرد: بنابراين شناخت مردم در اين راستا موثر است. از ديگر وظايف رسانه، ارائه طرح‌هاي ظريف و جذاب به تلويزيون و آماده كردن زمينه‌اي براي ورود به يك جامعه نوين، تازه و عاري از تجمل‌گرايي است.

بازيگر تله‌فيلم «محبوبه» تصريح كرد: رسيدن به چنين جايگاهي مدت زمان طولاني را مي‌طلبد؛ زيرا مردم به اين شرايط عادت و در چنين فضايي رشد كردند، لذا براي حصول نتيجه مطلوب بايد راه صحيح و درست را پيدا كرد و به لايه‌هاي رويي و زيرين جامعه دست يافت. اين مسئله هم نيازمند برنامه‌ريزي طولاني‌مدت و اجراي دقيق قوانين اسلامي است. قوانيني كه بسيار زيبا، دقيق، جامع و كامل است.

توكلي در پايان خاطرنشان كرد: براي مقابله با تجمل‌گرايي بايد از خودمان شروع كنيم و اين معضل را از بطن جامعه بيرون بياوريم، همچنين برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي انجام داده و اصول ديني و مذهبي را در متن قصه بگنجانيم. ضمن اينكه بر روابط اجتماعي تمركز بيشتري كرده و آن را موثر و قوي‌تر به تصوير درآوريم. در اينصورت مي‌توان به جامعه‌اي دست پيدا كرد كه تجمل‌گرايي در آن جايي ندارد.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن