تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819858011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عوامل پايداري روابط زناشوئي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: -نزديكي و همساني . نزديكي و همساني در وجوهات سني ، طبقه اجتماعي ، هوشي ، تحصيلي ، مذهب و اعتقادات و تناسب در ابعاد هيجاني ، خلقي و شخصيتي .
2- ازدواج در سن پختگي و متعادل. در ايران سن متعادل بين 23 تا30 سال است (خانم ها 23 سالگي و آقايان 27 سالگي ) و حد فاصله سني بين 3 تا 7 سال كه مردان بزرگتر از زنان مي باشند.
تذكر : ازدواج بين سنين 15 تا 19 سال ، خطر عدم توافق و ناخرسندي زناشوئي را افزايش مي دهد و توصيه مي شود زير 20 سال ازدواج نكنيد . بدين مناسبت در برخي كشورها مثل شوروي ، حداقل سن قانوني ازدواج ، 17 سالگي است.
3-وجود شناخت وآشنائي قبل از ازدواج. اگر اين شناخت و آشنائي بيش از 1 تا 2سال باشد توافق بعد ازدواج را افزايش مي دهد.
تذكر:آشنائي عمومي، به معناي دوستي نيست. دوستي ممكن است يك رابطه نزديك و خصوصي تر باشد و بعد از مرحله آشنائي مثل همسايه ، فاميل وهمكلاسي بودن است.
وجود دوره نامزدي قبل از ازدواج :
4-اين دوره بهتر است از 6 ماه كمتر نباشد و از 9 ماه تجاوز نكند جز در شرايط استثنائي .
تذكر: در برخي از كشورها بطور قانوني راه حل هائي جهت فراهم نمودن چنين زمينه هائي ايجاد كرده اند بطور نمونه بين تحويل اظهار نامه ازدواج تا ثبت نكاح و عقد ، زمان معيني را فاصله مي گذارند و آن زمان نيز قابل تمديد است يعني فردي كه متقاضي ازدواج است اول بايد براي مراجع قانوني اظهار نامه بنويسد مثل زمانيكه براي طلاق اقدام مي شود و بعد چند ماه مي گذرد و اگر تصميم فرد عوض نشد عقد جاري مي گردد.
5-توافق و رضايت خانواده هاي طرفين
رضايت و همراهي خانواده هاي زوجين در توفيق امر زناشوئي بسيار مهم و موثر است. خصوصا در شرايط كنوني جامعه ما كه زوجين جوان به لحاظ اقتصادي ، امكانات و حتي راهنمائي به خانواده شديدا نياز دارند. افرادي كه بلحاظ علاقه و يا سماجت شخصي ، بدون ايجاد رضايت والدين و حتي با وجود مخالفت هاي والدين ازدواج مي كنند، اغلب شرايط سختي را پشت سر مي گذرانند و چه بسا در آينده به اشتباه خود پي مي برند اما به سبب خودسري ، اينبار مشكلات خود را نيز نمي توانند به والدين بگويند و به نوعي از تنهائي شديد و عدم همراهي نزديكان رنج مي برند.
6- وجود زمينه هاي مشترك در برنامه هاي آينده زندگي و اهداف زوجين
زوجيني كه بلحاظ اهداف و برنامه ريزي آينده داراي طرح ها و ديده هاي مشترك هستند نوعي همراهي در امور زندگي مشترك پيدا مي كنند و اين امر در تفاهم بين آنها موثر است.خصوصا اگرزوجين در امور مختلف تبادل نظر و مشورت كنند.
7-مكمل بودن و هماهنگي در نوع هيجان خواهي و رفتار ج***سي
افراد بلحاظ هيجان خواهي ، احساسات و انگيختگي متفاوتند و بخشي از اين تفاوتها نا خودآگاهي و غير ارادي است. بنابر اين دو نفر كه با هم ازدواج مي كنند ، اگر احساس كنند نوع هيجان خواهي فرد متقابل ، آنها را خشنود و ارضاء مي كند در ايجاد تفاهم و رضايت بسيار موثر است. رفتار ج***سي نيز يكي از جنبه هاي بسيار مهم اين بخش است.گاهي زوجين از نوع رفتار ج**سي فرد مقابل احساس رضايت نمي كنند و بالعكس احساس ناخشنودي و يا بدتر احساس نفرت مي كنند . در اين زمينه حتما نزديك مشاور و روان شناس برويد و با صراحت مشكل خود را بيان كنيد تا راه حل هاي ممكن را تجربه نمائيد.
قبل از ازدواج، هماهنگي در رفتار ج***سي را مي توان از طريق رفتارهاي عمومي هيجاني ، مثل برانگيختگي هيجاني نسبت به موسيقي ، ورزش و يا در ميهماني و ديگر ارتباطات جمعي و بين فردي سنجش نمود.
8- وجود توافق و پذيرش در نقش ها و وظايفي كه زوجين به عهده مي گيرند
اينكه مرد و زن هر يك در خانه و بيرون ،چگونه وظايف خود را تقسيم مي كنند و هر يك عهده دار چه كارهائي مي شوند مثل آشپزي ، خريد لوازم ، نگهداري بچه ، شغل و امثالهم و بعد، از قبل آنها را بپذيرند ، در خشنودي زناشوئي و كاهش درگيري هاي داخلي نقش مهمي دارد.
9- تبعيت كردن از قواعد مذهبي و فرهنگي
عموما افراد ناهمنوا گرا بر عليه قوانين بر خيزند. هر انداره افراد متقاعد باشند كه براي زندگي اجتماعي بايد از يكسري قواعد اجتماعي، مذهبي و فرهنگي تبعيت كنند و داراي اصول و معيارهائي در زندگي باشند. نظم و اخلاق خانوادگي را بيش از پيش اعتبار مي بخشند. افراديكه براي زندگي اجتماعي ، تبعيت از قواعد مذهبي ، فرهنگي يا ارزشي را چندان باور ندارند در وفاداري ، سازگاري و ثبات رفتاري درون خانواده و با همسر خود دچار مشكل مي شوند.
10-احساس پذيرش ، قدرت سازش و سازگاري ، انعطاف پذيري، صبوري و بردباري
تاخير در واكنش هاي تند و خويشتن داري، پرهيز از قضاوت هاي سريع و آني ، عدم مطلق نگري و نسبي نگر بودن، عدم تعميم غلط و نابجاي برداشت هاي شخصي ، روحيه مشاوره طلبي ، دورانديشي و مثبت نگري از خصوصيات مهم و ارزنده در پايداري روابط زناشوئي است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن