تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816823383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نیوزیلند ( زلاندنو )


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: پرچم نیوزیلند


[تصویر: parcham_-new_zealand.png]


بزرگ‌ترین شهر آوکلند
زبان رسمی زبان انگلیسی / زبان مائوری
استقلال ازانگلیس ۲۶ سپتامبر ۱۹۰۷
واحد پول دلار نیوزیلند (‏NZ$)
دامنه اینترنتی .nz
پیش‌شماره تلفن 64+



نیوزیلند یا زلاند نو کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است، این كشور از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره كوچک تشكیل شده و مناطق خودمختار نیو، جزایر کوک، توکلائو و راس را هم در بر می‌گیرد.

نیوزیلند فاصله زیادی با دیگر خشكی‌های كره زمین دارد، به طوریکه استرالیا نزدیكترین همسایه این سرزمین در دو هزار كیلومتری آن قرار دارد، دریای میان این دو كشور به دریای تاسمان معروف است. نزدیكترین همسایگان این كشور از شمال جزایر تونگا، فیجی، نیوکالدونیا هستند.



[تصویر: new_zealand-map_400.jpg]


بیشتر جمعیت نیوزیلند را مهاجران اروپایی (به‌ویژه بریتانیایی و ایرلندی) تشكیل می‌دهند. مهمترین اقلیت هم رنگین پوستان مائوری هستند كه از هزار سال پیش ساكن این سرزمین شده اند، اقلیتهای كوچكتر ساکن نیوزیلند آسیایی‌ها و پولینزی ها هستند كه بیشتر در شهرهای بزرگ سكونت دارند.

رئیس حكومت زلاندنو ملکه الیزابت دوم است، فرماندار كل كه با پیشنهاد پارلمان زلاندنو انتخاب می‌شود، مسئولیت امضای قوانین را برعهده دارد، هرچند قدرت او و ملكه كاملا تشریفاتی است و پارلمان كه در انتخابات عمومی برگزیده می‌شود تنها مرجع قانون‌گذاری در كشور است و نخست‌وزیر را كه در رأس قوه مجریه قرار می‌گیرد انتخاب می‌كند. انگلیسی زبان اصلی نود و پنج درصد مردم این كشور و نخستین زبان رسمی زلاندنو است. زبان مائوری دیگر زبان رسمی این كشور است.



مردم نیوزلند
جمعیت نیوزیلند ۴٫۳ میلیون نفر است. حدود ۷۸٪ آنان خود را اروپایی معرفی می‌كنند. اروپائیان زلاند نو به «Pākehā» معروف هستند.این کشور از لحاظ نژادی به دو بخش عمده و بزرگ تقسیم شده است. بیشتر اروپائی‌ها تبار بریتانیایی یا ایرلندی دارند و مهاجرانی كه از آلمان، ایتالیا، یوگسلاوی، هلند، اتریش و سوئیس آمده اند هم جمعیت قابل توجهی دارند. در سرشماری سال ۲۰۰۶ مائوری‌ها ۱۵ درصد، آسیایی‌ها 9.2% و پولینزی‌های غیر مائوری ۶/۹٪ جمعیت را تشكیل می‌دادند. انگلیسی و مائوری زبان‌های اصلی این كشور است.


نیوزیلند یک كشور عمدتا شهرنشین است. ۷۲٪ مردم در ۱۶ منطقه شهری این كشور زندگی می‌كنند و نیمی از آن‌ها در چهار شهر اصلی آوکلند، ولینگتون و کرایست چرچ به‌سر‌ می‌برند.
دولت نیوزیلند سیاست بسیار بازی نسبت به مهاجران دارند. در سند استقلال نیوزیلند حاکمان این کشور تعهد کرده‌اند که هر سال معادل یک درصد جمعیت این کشور مهاجر بپذیرند. در حال حاضر بیست‌و‌سه درصد جمعیت كشور در خارج از این سرزمین به‌دنیا آمده‌اند كه یكی از بالاترین رقم‌ها در دنیاست. بیست‌و‌نه درصد آن‌ها بریتانیایی یا ایرلندی هستند. مهاجران آسیای شرقی به‌ویژه چینی‌ها در سال‌های اخیر افزایش زیادی یافته‌اند.

تاریخ نیوزلند

قرارداد وایتانگی در فوریه ۱۸۴۰ نیوزیلند را بخشی از شاهنشاهی بریتانیا كرد.نخستین ساکنان نیوزیلند اقوام پولینزی ساكن جزایر اق‍انوس آرام بودند که در حدود قرن هشتم تا سیزدهم میلادی به این سرزمین رسیدند. پولینزی‌های نیوزیلند ملت و تمدن متمایزی را به نام مائوری تشكیل دادند و برخی از آنها با سفر به جزایر چاتهام تمدنی را در آن جزایر بنیان نهادند.

در ۱۶۴۹ آبل جانسون تاسمان دریانورد هلندی اولین اروپایی بود که در سواحل نیوزیلند فرود آمد. كشته‌شدن چند تن از ملوانان كشتی جانسون توسط مائوری‌ها موجب شد كه اروپایی ها علاقه‌ای به ارتباط دوباره با این جزیره نداشته باشند.

یکصد و بیست سال پس از سفر ناخدا جانسون، در سال ۱۷۶۹ جیمز کوک ناخدای بریتانیایی در حین سفرهای دریایی خود در اقیانوس آرام به نیوزیلند رفت و نقشه دقیقی از این جزیره کشید. ارتباط اروپایی‌ها و مائوری‌ها پس از سفر جیمز کوک ادامه‌یافت، بسیاری از كشتی های ماهیگیری و تجاری اروپایی و امریكایی به این سرزمین رفته و در ازای فروش كالاهای خود به‌ویژه مصنوعات فلزی و اسلحه جات مایحتاج ضروری خود مانند آب آشامیدنی، پوست، آثار هنری، و مواد غذایی را از آن‌ها دریافت می‌كردند.

مهاجرت به نیوزیلند از قرن نوزدهم آغاز شد. اولین مهاجران عمدتاً گروه‌های مذهبی از جمله انگلیکن ها، کاتولیک ها، پرسبی‌ترین ها، متدیست ها و باپتیست ها بودند که از انگلستان و اسکاتلند می‌آمدند. در سال ۱۸۴۰ قرارداد وایتانگی میان دولت بریتانیا و مائوری‌ها این کشور را را تحت‌الحمایه بریتانیا و بخشی از این امپراتوری ساخت. در ۱۸۵۶ اولین دولت خودمختار در این کشور پاگرفت و در ۱۸۷۶ دولت مرکزی سراسر خاک جزیره را تحت تسلط خود درآورد.

نیوزیلند در سال ۱۹۰۷ استقلال خود را از بریتانیای کبیر کسب کرد. نیوزیلند پس از آن عضو اتحادیه کشورهای همسود شد و سمت تشریفاتی ریاست حكومت را نیز همچنان در اختیار پادشاه بریتانیا گذاشت. جانشین پادشاه در زلاندنو فرماندار كل است كه به توصیه نخست‌وزیر انتخاب می‌شود. امروزه نیوزیلند نه فقط با بریتانیا بلکه با استرالیا، آمریکا و ژاپن نیز روابط نزدیک و مناسبات اقتصادی گسترده‌ای دارد.


[تصویر: new_zealand-01.jpg]


پراكندگی زیستی نیوزلند

کیوی پرنده ملی نیوزیلند
درخت پوهوتوكاوا یکی از گیاهان خاص نیوزیلنددورافتادگی این سرزمین به ایجاد یک حیات جانوری و گیاهی منحصر به‌فرد منجر شده، هرچند ورود حیوانات غیر بومی توسط مهاجران آسیب‌های زیادی به حیات وحش این سرزمین وارد كرده و بسیاری از گونه‌های جانوری این سرزمین منقرض یا در خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

هشتاد درصد حیوانات این سرزمین بومی نیوزیلند هستند، موجوداتی كه نیاكان آنها هزاران سال پیش از مسیر دریا وارد آن شده و با توجه به ویژگیهای محیطی آن تغییر شكل یافته‌اند.

وجود پرندگانی كه قدرت پرواز ندارند و دارای رفتاری كاملا غیر تهاجمی هستند، یكی از خصیصه‌های حیات وحش نیوزیلند است كه به‌دلیل عدم وجود جانوران درنده و مار به‌دست آمده است.کیوی یكی از این پرندگان است كه نشان ملی این كشور شده‌است. از حشرات شگفت‌انگیز این سرزمین می‌توان وتا را نام‌برد؛ بزرگترین حشره جهان كه تا اندازه موش خانگی رشد می‌كند.

نیوزیلندی‌ها در سال‌های اخیر با تلاش برای کاهش گونه‌های جانوری و گیاهی مهاجر و جایگزینی آن‌ها با گیاهان و حیوانات بومی و احداث ذخیره‌گاه‌های زیستی برای احیای طبیعت كشورشان تلاش كرده‌اند.


حكومت نیوزلند
نیوزیلند یک حكومت مشروطه سلطنتی و دارای یک دمکراسی پارلمانی است. بالاترین مقام در این شاهنشاهی ملکه الیزابت دوم است كه در قانون عناوین شاهنشاهی ۱۹۷۴ ملكه نیوزیلند و رئیس كشور لقب گرفته‌است. فرماندار كل كه با توصیه نخست‌وزیر زلاندنو منصوب می‌شود، نماینده ملكه و شخص اول كشور است.

این كشور همانند بریتانیا قانون اساسی مدون ندارد، اما قانون مشروطه سال ۱۹۸۶ مقررات پایه این حكومت را بیان كرده‌است. نخست وزیر رئیس دولت است و توسط پارلمان انتخاب می‌شود، نخست وزیر فعلی این كشور هلن کلارک از حزب كار نیوزیلند است.
از مارس ۲۰۰۵ تا اوت ۲۰۰۶ نیوزیلند تنها كشور دنیا شد كه ریاست هر سه قوه آن برعهده بانوان بود؛ جالب اینكه در آن هنگام مدیر عامل تله‌كام نیوزیلند بزرگترین شركت تجاری كشور هم خانم ترزا گاتونگ بود.
نیوزیلند به‌طور تاریخی از پیشگامان جنبش رفع تبعیض جنسیتی بوده است. این کشور در سال ۱۸۹۳ اولین کشور جهان بود که حق رأی زنان در انتخابات را به رسمیت شناخت. البته تا سال ۱۹۱۹ زنان این کشور حق عضویت در پارلمان نیوزیلند را نداشتند.

اقتصاد

برج آسمان در آوکلند بزرگترین شهر و مركز اقتصادی نیوزیلندنیوزیلند اقتصاد پیشرفته و پررونقی دارد. تولید ناخالص داخلی این كشور در سال ۲۰۰۷ به ۱۲۸/۱ میلیارد دلار و تولید سرانه آن به ۳۰۲۳۴ دلار رسید كه در ردیف بیست و هشتم دنیا و نزدیک به كشورهای اروپای جنوبی قرار می‌گیرد (اسپانیا بیش از ۳۳ هزار دلار و آمریکا بیش از ۴۶ هزار دلار است).

از سال ۲۰۰۰ تاكنون سطح درآمد میانه خانواده‌های نیوزیلندی افزایش چشمگیری داشته است. باوجود این‌كه سطح درآمدهای مردم این كشور پائینتر از بسیاری از كشورهای جهان اول قرار دارد، اما تحقیقات بین‌المللی نشان داده كه مردم این كشور دارای سطح بالای رضایت از زندگی هستند

ویکی پدیا





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن