تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816735547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي شانتاژ رسانه هاي بيگانه درباره پرتاب موفق ماهواره بر سفير اميد استيصال رسانه اي غرب در برابر سفير اميد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي شانتاژ رسانه هاي بيگانه درباره پرتاب موفق ماهواره بر "سفير اميد" استيصال رسانه اي غرب در برابر "سفير اميد"
خط خبري و تبليغي ويژه اي كه همراه با برخي ترديدها درباره ميزان موفقيت ايران در پرتاب ماهواره بر سفير در دستور كار محافل سياسي و رسانه اي بيگانه قرار گرفت، پيوند دستاورد علمي ايران به مساله موشكي و هسته اي ايران بود.


--------------------------------------------------------------------------------

..................................................
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي 29/05/1387
پرتاب موفقيت آميز ماهواره بر بومي "سفير" كه قابليت حمل ماهواره هاي سبك مخابراتي به فضا را دارد، با واكنش هاي متفاوت و گسترده اي در محافل رسانه اي و سياسي جهان روبرو شده است. اين پرتاب موفقيت آميز كه شنبه شب به دست متخصصان و دانشمندان ايراني صورت گرفت، راه را براي نشاندن ماهواره ايراني در مدار كره زمين هموار ساخت.
به باور ناظران آگاه، اين آزمايش كه با هدف صحه گذاري بر عملكرد ماهواره بر، سيستم هاي داده پردازي از راه دور، دستگاه مركزي زمين، ايستگاه هاي زميني تله متري، فرمان از راه دور (تله كامند) و تعيين دقيق موقعيت ماهواره صورت گرفت، توانست به اهداف از پيش تعيين شده دست يابد.
برنامه پرتاب ماهواره بر سفير با همكاري و تلاش پژوهشگران وزارت علوم، دانشگاهها، مركز تحقيقات مخابرات و ديگر مراكز تحقيقاتي طي يك برنامه 3 ساله اجرا شده است.
در اين ميان، "مصطفي محمدنجار"، وزير دفاع كشورمان نيز اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران در آينده اي نزديك نخستين ماهواره بومي خود را در مدار زمين قرار خواهد داد.
ايران حدود شش ماه قبل (بهمن ماه 1386) نخستين ماهواره بر خود به نام "كاوشگر-1" را با موفقيت به فضا پرتاب كرد.
پيشتر جمهوري اسلامي ايران در اكتبر سال 2005 (مهرماه 1384) يك ماهواره ساخت روسيه با نام "سينا – يك" با موشك روسي به فضا پرتاب كرد و در مدار زمين قرار داد.
محافل غربي و اسراييلي و رسانه هاي وابسته در راستاي جريان سازي هاي مرسوم و منفي خود عليه دستاوردهاي بزرگ ملت ايران در زمينه هاي گوناگون علمي و تكنولوژيكي ، با برجسته سازي موضوع پرتاب موفقيت آميز ماهواره بر سفير ، تلاش كردند اخبار و تحليل هاي مرتبط با آن را در قالب "بسته هاي پروپاگاندايي" به مخاطبان خود ارائه كنند.
در اين زمينه، محافل سياسي و رسانه اي بيگانه با استناد به برخي اظهارنظرهاي مقامات آمريكايي و اروپايي و كارشناسان مسايل نظامي سعي كردند، اين فعاليت كاملا علمي ايران را با برنامه هاي موشكي و هسته اي ايران پيوند زده و آنرا "تهديدي نگران كننده" براي دنيا تداعي كنند. هرچند كه در اين بين ناگزير به اذعان "موفقيت هاي چشمگير" ايران در دستيابي به فن آوري پيچيده توليد و پرتاب ماهواره شدند.

* سرخط هاي اصلي جريان سازي رسانه هاي بيگانه عليه موفقيت فضايي ايران

در اين ميان، با بررسي گزارش ها و تحليل هايي كه توسط محافل سياسي و رسانه اي بيگانه از اين رويداد به عنوان خوراك تبليغاتي افكار عمومي ارائه شده، خطوط و رئوس پروپاگاندايي زير قابل مشاهده است:

الف) القاء ناكامي ايران
رسانه هاي بيگانه و در راس آنها راديو اسراييل بخشي از توان تبليغاتي خود را به زير سووال بردن اين دستاورد بزرگ و "كم اهميت" انگاشتن آن اختصاص دادند و در برخي تحليل ها و گزارش ها سعي كردند اقدام ايران در پرتاب موفق ماهواره بر سفير را "ناكام" و "ناموفق" توصيف كنند.
نيويورك تايمز در اين باره به نقل از مقامهاي وزات دفاع آمريكا ( پنتاگون) ادعا كرد:
آزمايش پرتاب موشك حامل ماهواره به فضا توسط ايران احتمالا با موفقيت همراه نبوده است.
به ادعاي اين روزنامه، يك مقام دولت بوش اعلام كرد: بهترين اطلاعات آمريكا از شكست تلاش هاي ايران خبر مي دهند و اينكه موشك يا ‏ماهوار? تقلبي و يا هر دو متلاشي شده اند.
"راديو اسراييل" نيز در بخش هاي مختلف خبري خود، از اين اقدام ايران به عنوان يك "دستاورد كم اهميت علمي" نام برد.
اين راديو اعلام كرد: شماري از كارشناسان نظامي اسرائيل، دومين آزمايش موشكي ايران براي فرستادن ماهواره به فضا را يك دستاورد كم اهميت علمي توصيف كردند و گفتند ايران تا هنگام رسيدن به مرحله اي كه بتواند واقعا ماهواره اي را در مدار دور كره زمين قرار دهد فاصله دارد و آزمايش روز گذشته هيچ راهگشائي نبوده است.
به ادعاي راديو اسراييل، پروفسور ايتسخاك بن يسرائل، رييس آژانس اسرائيلي امور فضا پيمائي گفت: ايران تا فرستادن ماهواره اطلاعاتي به فضا هنوز فاصله زيادي دارد و آناني كه از اين امر ابراز نگراني كرده اند در واقع فريب تبليغات ايران را خورده اند.

ب) پيوند دستاورد علمي با برنامه هاي موشكي و هسته اي ايران
خط خبري و تبليغي ويژه اي كه همراه با برخي ترديدها درباره ميزان موفقيت ايران در پرتاب ماهواره بر سفير در دستور كار محافل سياسي و رسانه اي بيگانه قرار گرفت، پيوند دستاورد علمي ايران به مساله موشكي و هسته اي ايران بود. هدف از اين اقدام، برجسته سازي ماهيت "تهديدآميز" بودن فعاليت هاي علمي ايران در زمينه هوافضايي و القاء نوعي نگراني در نظام بين الملل براي اهداف مورد نظر خود از جمله ايجاد اجماع ديگر عليه ايران و تشديد فشارها در عرصه پرونده هسته اي است.
در اين زمينه روزنامه نيويورك تايمز نوشت:
گزارش پرتاب آزمايشي اين موشك در ميان نگراني روزافزون غرب در خصوص برنام? هسته اي ايران صورت مي ‏گيرد. نگراني هاي ديگر حاكي از آن است كه ايران مي تواند روزي از تخصص موشكي خود در كنار كلاهك هاي ‏اتمي براي تهديد و نابودي دشمنان استفاده كند.
"راديو فردا" نيز به نقل از سخنگوي كاخ سفيد، اين اقدام ايران را "آزار دهنده" خواند و ادعا كرد: اين فناوري براي حمل موشك هاي بالستيك نيز قابل استفاده است. راديو فردا افزود: جمهوري اسلامي ايران در سال هاي اخير برنامه موشكي خود را به رغم نگراني هاي غرب از اهداف نظامي آن دنبال كرده است و 15 بهمن ماه گذشته نيز يك موشك كاوشگر را براي بررسي مقدمات پرتاب ماهواره به فضا فرستاده بود.
همچنين "يونايتدپرس" نيز به نقل از منابع دفاعي اسراييل اعلام كرد: پرتاب اين موشك تهديدي فراتر، از ناحيه فن آوري موشكي ايران است . اين كپسول (كلاهك) بوسيله موشك شهاب - 5 تقويت شده و به گفته كارشناسان برد آن تا 7 هزار كيلومتر افزايش يافته و مي تواند به بيشتر مناطق اروپا و آسيا برسد.
به ادعاي آنها، پرتاب اين موشك به فضا همچنين مي تواند موجب افزايش قابليت هاي فن آوري جاسوسي ماهواره اي ايران شود.
يك مقام اسراييلي نيز گفت: اين رويداد مي تواند پيامي براي هشدار به اسراييل و آمريكا نسبت به هر نوع حمله به تاسيسات هسته اي ايران باشد. به ادعاي وي، ايران از ساخت ماهواره براي استفاده در اهداف جاسوسي به دور است و طي يك يا دو روز آينده مي توان در مورد درستي و يا نادرستي موفقيت پرتاب اين ماهواره بر ايراني قضاوت كرد.

ج) اذعان به پيشرفت هاي چشمگير ايران
در ميان تمامي تحليل ها و جريان سازي هاي يكسويه و منفي غرب درباره اين دستاورد بزرگ علمي ايران، برخي رسانه ها بناچار در لابلاي بسته هاي تبليغي خود به طور تلويحي و گذرا به پيشرفت هاي "چشمگير" ايران در زمينه هاي هوافضايي اشاره كردند.
به اذعان كارشناسان غربي، آزمايش اين موشك نشانگر "گامي بسيار چشمگير" در تلاش هاي ايران براي پيوستن به باشگاه بين المللي فضايي است. "چارلز ويك" از كارشناسان موشكي در موسسه مطالعاتي "گلوبال سكيورتي" آمريكا، آزمايش اخير ايران را مقدمه اي بر پرتاب ماهواره خوانده است.
ويك در گفت وگويي با روزنامه نيويورك تايمز اظهار داشت: اين آزمايش در تئوري خود نشانگر گامي مهم است، زيرا به نظر مي رسد اين اولين آزمايش موشك چند مرحله اي ايران است. به گفته ويك ، موشك هاي تك مرحله اي شامل موشك هاي شهاب بودند كه موشكي استاندارد در مهمات جنگي ايران محسوب مي شود. در راس اين موشك ها مرحله دومي با سوخت مايع قرار داده شده و احتمالا يك مرحله سوم با سوخت جامد كوچكي نيز بر روي آن قرار داده خواهد شد.
"سامر سيت"، سخنگوي‌ بخش‌ خاورميانه‌ وزارت امورخارجه‌ آمريكا نيز گفت كه ساخت اين ماهواره‌ بر قدرت فناوري‌ ايران را افزايش‌ مي‌ دهد بطوريكه‌ اين كشور از اين طريق‌ خواهد توانست قطعات اساسي‌ موشك هاي‌ دوربرد را بسازد.

* جمع بندي و ارزيابي:
1) در يك نگاه كلي مي توان به اين نكته اشاره كرد كه محافل سياسي و رسانه اي بيگانه در نحوه برخورد با دستاورد بزرگ ملت ايران در پرتاب موفق ماهواره بر بومي "سفير" از دو تكنيك رايج"تحريف" و "اغراق گويي" در جريان سازي تبليغي خود عليه جمهوري اسلامي بهره گرفتند.اين محافل نخست با تحريف يك واقعيت علمي و انتقال و پيوند آن به حوزه هاي مورد نظر خود (ابعاد نظامي و چالش انگيز) سعي در بهره برداري تبليغاتي از مساله پرتاب ماهواره بر سفير براي مقاصد متصور خود داشته و سپس با اغراق گويي فراوان تلاش كردند تا ماهيت "تهديدزا" بودن برنامه هاي موشكي و هسته اي ايران براي منطقه خاورميانه و جهان را برجسته سازي نمايند.
آنها از اين رهگذر بدنبال تشكيل حلقه جديدي از "اجماع بين المللي" عليه جمهوري اسلامي و تشديد دامنه فشارهاي سياسي و اقتصادي بر پرونده هسته اي ايران براي زمينه سازي تصويب قطعنامه اي تازه عليه ايران در آينده اي نزديك هستند.

2) از مهمترين ويژگي هايي كه باعث شده اين دستاورد علمي با حساسيت ويژه اي از سوي آمريكا و متحدانش دنبال و راهكارهاي مقابله با آن طراحي و اجرا شود، مي توان به موارد زير اشاره كرد:
- طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره بر كاملا بومي و ساخت كارشناسان و دانشمندان ايراني بوده است.
- فن آوري طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره بر و ماهواره حساس و بسيار پيچيده بوده كه تنها در اختيار چند كشور معدود از جمله آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، هند و ... بوده است.
با اين اقدام، جمهوري اسلامي ايران به عنوان نخستين كشور در جهان اسلام در جمع معدود كشورهاي داراي فن آوري طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره قرار گرفت.
- پيشرفت هاي اخير ايران در شرايطي بدست آمده است كه در سالهاي پس از انقلاب ، شديدترين تحريم هاي سياسي، اقتصادي و حتي علمي از سوي قدرت هاي بزرگ بر ايران تحميل شده و در دو سال اخير به نقطه اوج خود رسيده است.
- دستاورد بزرگ سالهاي اخير جمهوري اسلامي ايران در زمينه طراحي، ساخت و پرتاب ماهواره بر و ماهواره، موقعيت ايران را به عنوان "قدرت برتر" منطقه حساس خاورميانه بيش از پيش تحكيم بخشيده است.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن