تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815574521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در آرزوی آسمان لاجوردی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: خداوند كسى است كه زمین را براى شما جایگاه امن و آرامش قرار داد و آسمان را همچون سقفى؛ و شما را صورتگرى كرد، و صورتتان را نیكو آفرید؛ ...(غافر آیه 64)


[تصویر: 29712291841211796114278719319516932447.gif]

توجه به مقوله محیط زیست و اهمیت آن در زندگی امروز نسل بشر امری است که نمی توان از آن به سادگی گذشت. اهمیت فرهنگسازی در این مقوله در ایران وظیفه ای است که باید به جد به آن پرداخت. در غیر این صورت در آینده ای نه چندان دور محیط زیستی در ایران باقی نخواهد ماند که از آن حفاظت شود. در اصل پنچاه قانون اساسی ایران نیز حفظ وحراست از محیط زیست به آن اشاره شده است.
خداوند كسى است كه زمین را براى شما جایگاه امن و آرامش قرار داد و آسمان را همچون سقفى؛ و شما را صورتگرى كرد، و صورتتان را نیكو آفرید؛ ...(غافر آیه 64)
ما همه اعضای خانواده‌ انسانی هستیم و سیاره‌ زمین را با تمامی غنای آن به ارث برده‌ایم. هر انسان حق یكسانی نسبت به زمین، مواد معدنی و مواد خام دارد، و هیچ‌كاری نباید در جهت از بین بردن فرصت‌های یكسان برای انسان‌های حاضر و آینده، انجام شود.هماهنگی با طبیعت، و هم‌دلی با نزدیكان و دیگر انسان‌ها، آرمان كسانی است كه در اندیشه‌ زمین پاك و محیط زیست سالم هستند.
در تقویم رسمی ایران، دوم اردیبهشت «روز زمین پاك » اعلام شده است. ظاهراً به دلیل آن كه اول فروردین در ایران تعطیل رسمی است و جایی برای برگزاری مراسم و همایش و مانند این ها نیست، بزرگ داشت زمین در دوم اردیبهشت برگزار می شود. حال آن‌كه اول فروردین تناسب بهتری با موضوع دارد و هماهنگ با سنت‌های دیرپای ما و آِیین نوروز است.
دعای روز زمین پاک:
« خدایا به ما بینشی عطا فرما تا عظمت زنجیره پرشکوه حیات را در زمین بشناسیم و ما را توفیقی عنایت فرما تا در پاسداری از آنچه در طبیعت به ما ارزانی فرموده‌ای تلاش کنیم. زیبایی ها و پاکی های زمینت را بستائیم و در جهت آلودگی ها و تخریب زمین گام برنداریم، که بخوبی می دانین بقای ما در گرو بقای زمین پاک است...»
محیط زیست در جهان :
هفتاد درصد سطح كره زمین را دریاها پوشانده است و زمانی مردم بر این باور بودند كه وسعت دریاها اجازه می دهد آلودگی های ایجاد شده توسط انسان ها عملا توسط دریاها پاكسازی شود. همچنین تصور می شد دریاها منبعی بی پایان برای ماهیگیری و صید دیگر جانداران هستند. دریاها بر خلاف خشكی ها كه پدیده مالكیت خصوصی قرن ها در آن جا افتاده، مناطق آزاد متعلق به همه تلقی می شدند.
« خدایا به ما بینشی عطا فرما تا عظمت زنجیره پرشکوه حیات را در زمین بشناسیم و ما را توفیقی عنایت فرما تا در پاسداری از آنچه در طبیعت به ما ارزانی فرموده‌ای تلاش کنیم.

اما امروزه كه شهرهای ساحلی جهان میلیون ها نفر جمعیت دارند، بیش از 40 درصد از جمعیت زمین در كنار دریاها زندگی می كنند و میزان آلودگی هایی كه وارد دریا می شود، به شدت افزایش یافته دیگر نمی توان دریاها را مناطق آزاد دانست و آنها را آلوده به انواع سموم و فضولات كرد و انتظار داشت كه وضع طبیعی حیات حفظ شود.
برنامه محیط زیست سازمان ملل در گزارشی اعلام كرده است 150 منطقه مرده در دریاها و اقیانوس های جهان وجود دارد كه در آنها به دلیل آلودگی به نیتروژن ناشی از كودهای شیمیایی و فضولات صنعتی، اكسیژن آب شدیدا كاهش یافته و در نتیجه حیات در آن مناطق از بین رفته است.

[تصویر: 176216621952172361732855192206168234248159.jpg]

محیط زیست در ایران
تهران همچنان در ردیف یکی از آلوده ترین کلان شهرهای دنیا قرار دارد. سالانه چهار هزار مرگ زودهنگام در تهران به دلیل آلودگی هوا رخ می دهد. همزمان با قرار گرفتن هوای تهران در وضعیت اضطراری تعداد زیادی براثر شدت گرفتن نارسایی قلبی در تهران جان باخته اند.
80 درصد علت آلودگی هوای کلانشهرها را ناشی از خودروها اعلام کردند . این در حالی است که علت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران به گفته نهادهای مسئول عواملی چون آلودگی صنایع، آلودگی خودروها، آلودگی ناشی از خشک شدن هورها و تالاب ها، افزایش بیابان ها در داخل کشور و بخشی از پدیده گرد و غبار نیز ناشی از گسترش بیابان ها و عدم توجه به محیط زیست در کشورهای همسایه ایران است.
برخی کارشناسان محیط زیست با اشاره به افزایش تعداد خودروها و خارج نشدن خودروهای فرسوده و دودزا اعلام کردند که سهم آلودگی صنایع در حال كاهش و سهم آلودگی خودروها در حال افزایش است.
آلودگی ناشی از پسماندهای صنعتی، شکار، آتش سوزیهای تعمدی و غیر تعمدی در جنگل ها، سدسازی، اجرای برنامه های توسعه بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیستی، تداوم ورود آلایندهای شیمایی به آب، هوا و خاک در مناطق مختلف کشور، بی توجهی به تدوین قوانین حافظ محیط زیست در کنار برخی ملاحظات سیاسی و اقتصادی، عدم تدوین قوانین مورد نیاز برای حفاظت از محیط زیست و عدم اجرای قوانین موجود و نقش کمرنگ سازمان حفاظت محیط زیست مجموعه ای از عواملی است که بر دامنه و گسترش آلودگی محیط زیست افزود.
منبع:تبیان
__________________





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن