تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816871292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيوه هاى پرورش عزت نفس در سيره امام حسين عليه السلام (1)


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: عزت نفس، يکى از لوازم زندگى موفقيت آميز است . فردى که مى خواهد در راه اهداف والاى خويش تمام مشکلات و موانع را از سر راه خود برداشته و به مراحل تعالى و تکامل برسد، بايد عزت و کرامت نفس داشته و اين موهبت خدادادى را در وجود خود بارور کند . ريشه بسيارى از محروميتها، ناکاميها، عدم موفقيتها، انتخاب راههاى خلاف عرف و شرع، شکستن هنجارهاى مقدس جامعه، خيانتها، جنايتها و بزهکاريهاى گوناگون را مى توان در نداشتن عزت نفس و وجود عقده حقارت جستجو نمود . امام على عليه السلام مى فرمايد:
«من کرمت عليه نفسه لم يهنها بالمعصية؛ (1)
آن کس که بزرگى و کرامت نفس خود را باور داشته باشد، آن را با گناه، پست و ذليل نخواهد کرد .»
براى همين، به افرادى که از عقده حقارت رنج مى برند و براى خود هيچگونه ارزشى قائل نيستند، نمى توان اعتماد کرد و امرى از امور جامعه را به آنان سپرد . ساير افراد جامعه نيز از شر اين افراد در امان نخواهند بود .
امام هادى عليه السلام فرمود:
«من هانت عليه نفسه فلاتامن شره؛ (2)
کسى که نفس او در نزدش خوار و ذليل باشد، از شر او ايمن مباش .»
کسى که به شخصيت خود توجه ندارد، مطمئنا در خوار کردن ديگران نيز باکى نخواهد داشت . بنابراين براى حفظ اجتماع مسلمانان و تقويت ارتباط دينى، عاطفى و فرهنگى ميان افراد جامعه و جلوگيرى از شيوع گناه و انواع خلافها، بايد روحيه عزت و کرامت نفس را در جامعه پرورش داده و تقويت نمود .
امام حسين عليه السلام داشتن عزت نفس را يکى از صفات ضرورى مؤمنين دانسته مى فرمايد: «اياک و ما تعتذر منه فان المؤمن لايسى ء ولايعتذر والمنافق کل يوم يسى ء و يعتذر؛ (3)
از انجام کارهايى که نياز به پوزش دارد [و عزت نفس را خدشه دار مى کند] بپرهيز، زيرا مؤمن نه کار بد مى کند و نه پوزش مى طلبد، ولى منافق [که براى خود ارزش قائل نيست]، هر روز کار بد انجام مى دهد و پيوسته عذرخواهى مى کند .»
در سيره و سخن امام حسين عليه السلام موارد زيادى مى توان يافت که آن گرامى در آن موارد، با شيوه هاى مختلف در صدد پرورش و تقويت عزت نفس در نهاد افراد بوده است . در اين فرصت به برخى از اين شيوه ها گذرى خواهيم داشت تا علاوه بر اينکه رفتار و گفتار آن حجت الهى به عنوان الگوى سعادتمندان برايمان سرمشق باشد، با يکى ديگر از رمزهاى موفقيت رهبران الهى در جذب و جلب وجدانهاى بيدار و دلهاى مشتاق سعادت آشنا شويم .
تکريم کودکان
کودکانى که در دوران طفوليت از توجه و احترام بزرگترها، بويژه والدين خود، برخوردار گردند، در زندگى آينده خويش افرادى عزتمند، موفق و داراى اعتماد به نفس خواهند بود؛ چرا که تکريم شخصيت کودکان - که روحى لطيف و حساس دارند - روحيه خودباورى و اعتماد به نفس را در وجود آنان تقويت کرده و زمينه رشد اخلاقى و ايجاد صفات نيک را در وجودشان فراهم مى آورد و آنان را در آينده شخصيتى مستقل، خودباور و دور از عقده حقارت بار خواهد آورد . چند نمونه از تکريم شخصيت اطفال را در رفتار آن حضرت مرور مى کنيم:
1- عبدالله بن عتبه، از مشاهير فقهاى اهل سنت، نقل مى کند که: روزى در محضر حضرت سيد الشهداء عليه السلام بودم که فرزند آن حضرت (امام سجاد عليه السلام) که کوچک بود، وارد شد . امام او را به نزد خود خوانده و به سينه چسبانيد، پيشانيش را بوسيد و فرمود: «بابى انت ما اطيب ريحک و احسن خلقک؛ (4) پدرم به فدايت . چقدر خوشبو و زيبايى!»
2- جعيد همدان يکى از ياران امام حسين عليه السلام مى گويد: روزى نزد حسين بن على عليهما السلام رفتم در حالى که او دخترش سکينه را بر سينه چسبانيده و نوازش مى کرد . وقتى که وارد شدم، امام به همسرش فرمود: اى خواهر قبيله کلاب! دخترت را از من بگير! سپس با من در مورد انواع مردم به گفتگو نشست . (5)
احترام به انديشه ها و آراى ديگران
يکى از شيوه هاى کارساز در مسائل تربيتى و تبليغى، احترام به انديشه هاى ديگران است .
مربى و مبلغ، به اين وسيله به مخاطبان خود شخصيت داده و در اعماق وجود آنان نفوذ مى کند .
با توجه کردن به تفکرات و خواسته هاى مخاطب، مى توان روحيه اعتماد به نفس را در او زنده کرده و عزت نفس وى را تقويت نمود .
روزى «حسن مثنى » فرزند امام مجتبى عليه السلام از يکى از دختران عمويش، امام حسين عليه السلام خواستگارى نمود . آن حضرت به او فرمود: «اختر يا بنى احبهما اليک؛ فرزندم! هر کدام را بيشتر دوست دارى، انتخاب کن!» «حسن مثنى » از روى شرم و حيا سخنى نگفت . به اين جهت، امام حسين عليه السلام فرمود: من دخترم فاطمه را به جهت شباهت زيادش به مادرم براى تو برگزيدم . (6)
[B]1) عيون الحکم و المواعظ، ص 439 . 2) تحف العقول، ص 483 . 3) حياة الامام الحسين، ج 1، ص 181 . 4) کفاية الاثر، ص 234؛ معجم رجال الحديث، ج 12، ص 82 . 5) ترجمة الامام الحسن عليه السلام، ص 159 . 6) مقاتل الطالبين، ص 122؛ کشف الغمه، ج 1، ص 579 .[/B]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن