تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820987553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنگوي وزارت امور خارجه:همكاري ايران و روسيه در بوشهر ارتباطي به ‌١+5 ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سخنگوي وزارت امور خارجه:همكاري ايران و روسيه در بوشهر ارتباطي به ‌١+5 ندارد
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه همكاري ايران و آژانس در چارچوب پادمان جامع ادامه دارد و طرفين در فضاي سازنده به اين همكاري ادامه مي‌دهند، تصريح كرد: ايران همواره آمادگي دارد به سوالات احتمالي آژانس پاسخ دهد.
حسن قشقاوي سخنگوي وزارت امور خارجه، ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران، در پاسخ به اين سوال كه معاون سازمان انرژي اتمي روز يكشنبه اعلام كرده است كه همكاري ايران و آژانس بر اساس مداليته پيش مي‌رود، در حالي كه پيش از اين اعلام شده بود مداليته پايان يافته است و مطالعات ادعايي باقي مانده است. آيا اين موضوع به معناي آن است كه مذاكرات اولي ‌هاينونن معاون البرادعي در تهران درباره مطالعات ادعايي بوده است؟ اظهار كرد:‌ همكاري ايران و آژانس معمول و در چارچوب پادمان جامع ادامه دارد و طرفين در فضاي سازنده به اين همكاري ادامه مي‌دهند. ايران همواره آمادگي دارد به سوالات احتمالي آژانس پاسخ دهد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا گروه 1+5 توضيحات لازم و مورد درخواست ايران را به نامه سعيد جليلي، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در مذاكرات تلفني اخير داده‌اند، گفت: روند گفت‌وگو و رايزني بين جليلي و خاوير سولانا نماينده تام‌الاختيار گروه 1+5 همچنان ادامه دارد و فكر مي‌كنيم طرفين در فضاي مثبت و سازنده پيش مي‌روند.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا مذاكرات ‌هاينونن با مقامات سازمان انرژي اتمي در سكوت خبري در تهران برگزار شد، گفت:‌ ما همكاري‌هاي عادي با آژانس داريم و در چارچوب موافقت‌نامه پادمان كار را انجام مي‌دهيم و اين همكاري‌ها در آينده نيز ادامه دارد. اين همكاري‌ها تنها ميان ايران و آژانس نيست، بلكه همه كشورهاي عضو روابط دو جانبه با آژانس دارند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي پرسيد سولانا در جريان سفرش به تهران درباره نيروگاه بوشهر اعلام كرد كه «راه‌اندازي اين نيروگاه منوط به توافق ايران با 1+5 است»؛ گفت: خير. همكاري ايران و روسيه ارتباطي با گروه 1+5 ندارد. دو طرف مصمم به تسريع در روند راه‌اندازي نيروگاه بوشهر هستند. از همين رو، تمهيداتي براي پايان فرآيند كار در نيروگاه بوشهر ديده شده است. قشقاوي تاكيد كرد: روسيه تحويل سوخت نيروگاه را به عنوان مقدمه‌ راه‌اندازي انجام داده است و اين نشان دهنده تصميم جدي طرفين به تسريع در روند راه‌اندازي است.
وي در پاسخ به سوالي مبني‌بر اينكه زمان سفر رييس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه به ايران تعيين شده است، اظهار كرد: روند همكاري ايران و روسيه به ويژه درباره تمهيدات پيش راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر به خوبي پيش مي‌رود و اصل اين سفر در چارچوب تداوم همكاري سازنده براي راه‌اندازي نيروگاه بوشهر است.
او ادامه داد: زمان اين سفر به محض آن كه تعيين شود اعلام خواهد شد.
به گزارش ايسنا، وي درباره سقوط هواپيمايي كه از قرقيزستان راهي تهران بوده است و احتمال كشته شدن حدود 50‌نفر ايراني در اين حادثه، گفت: خبر مربوط به حادثه تاسف‌بار سقوط هواپيما در فرودگاه بيشكك به طور لحظه‌اي به دست ما مي‌رسد. اجازه دهيد بررسي علت حادثه و ساير مباحث را بعد از بررسي‌ كامل اعلام كنيم. در عين حال كشته شدن سرنشين‌هاي اين هواپيما را به همه خانواده‌هاي داغدار تسليت مي‌گوييم.
قشقاوي درباره حضور رييس‌جمهور در اجلاس شانگهاي نيز گفت: رييس‌جمهور در اجلاس شانگهاي كه در دوشنبه در پايتخت تاجيكستان تشكيل مي‌شود حضور پيدا مي‌كند؛ همچنين برنامه‌ها و مباحثي براي گفت‌وگو و رايزني در حاشيه اين اجلاس با مقام‌هاي ديگر خواهد داشت كه در چارچوب تعامل بيشتر بين كشورهاي عضو اين اجلاس و منطقه است.
قشقاوي در پاسخ به سوالي درباره بازگشايي دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران اظهار كرد: هيچ درخواست رسمي در اين مورد وجود ندارد و صرفا گمانه‌زني برخي روزنامه‌ها در اين باره مطرح بوده است.
او در پاسخ به اين سوال كه مقام‌هاي پنتاگون مدعي شدند كه موشك پرتاب‌گر ايراني پس از پرتاب متلاشي شده است، گفت:‌ معمولا هر گونه پيشرفت تكنولوژيك در ايران با واكنش مقام‌هاي آمريكايي روبه رو مي‌شود و تاكنون سابقه نداشته كه آنها پيشرفت‌هاي ايران را به طور واقعي بررسي كنند، اما آنها به تدريج واقعيت را خواهند پذيرفت و گمانه‌زني‌ها مبني‌بر شكست تلاش ايران در اين خصوص رد خواهد شد و به لطف الهي روند توسعه فني و دستاوردهاي دانشمندان ايران از جمله در حوزه موشكي و امور فضايي ادامه دارد.
وي درباره سفر وزير امور خارجه تركيه براي امضاي توافق‌نامه انرژي با ايران گفت: ‌برخلاف گمانه‌زني بعضي‌ها سفر موفقيت‌آميز رييس‌جمهور ايران به تركيه ابعاد مختلف سازنده‌اي داشت؛ از جمله در زمينه‌هاي همكاري‌هاي انرژي ميان دو كشور.
سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: طرفين مصمم به پيشبرد اين همكاري‌ها هستند. در عين حال موضوع توافق‌نامه انرژي بسيار پيچيده است و نياز به تبادل نظرهاي بيشتري دارد. از اين رو، طرف ترك در جريان سفر رييس‌جمهور اعلام آمادگي كرد تا با سفر وزير امور خارجه و وزير انرژي‌اش به ايران بحث درباره اين توافق‌نامه را ادامه دهند. بنابراين هيچ گونه تهديد و فشار خارجي نمي‌تواند بر موضوع همكاري‌هاي دو كشور تاثير بگذارد.
وي گفت: زمان سفر وزير امور خارجه تركيه و وزير انرژي اين كشور هنوز مشخص نيست.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن