تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826099452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارگاه نقاشی در فضای سبز موزه هنرهای معاصر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: برپایی كارگاه نقاشی در فضای سبز موزه هنرهای معاصر 

 « نقاشی تا وقتی زنده است كه بر روی آن كار می شود و ما با آویزان كردن تابلو، دارش می زنیم. »پابلو پیكاسوآقای پیكاسو با همان سهولت و روانی روی پرده هایش نقاشی می كند كه ما با كنار زدن پرده یك اتاق، نور آن را كم و زیاد می كنیم: او قسمت های خوب كارش را عمدا به زیر لایه ای از رنگ می برد تا از آنها تنها پرهیبی بماند. چیزی شبیه شبح یا به قول خودش روح و روان اثر.از زمان باروك كه سطح تابلوها همچون مروارید ناسفته از لیسیدگی درآمد تا اكنون كه این مسوده را می خوانید، نقاشی خود را از قید و بند نتیجه رها كرده تا خود را به لذت بردن صرف، از خود «عمل» نقاشی برساند و در این میانه مثال ما از پیكاسو حالتی بینابینی دارد چون نقاشی های وی هم با لذت و سهولت كشیده می شوند و هم به نتیجه ای درخشان می رسند، اما، به مرور زمان برخی از نقاشان به این خودآگاهی رسیدند كه آنها از خود رنگ مالی است كه لذت می برند و نه مفاهیم شبح واری كه در پشت رنگ پنهان است یا معنایی كه در نتیجه اثر پیداست و همه اینها یعنی اكشن پینتینگ ACTION PAINTING كه البته با فرمالیسم فرق دارد كه «چه گفتن» را به نفع «چگونه گفتن» كنار می زند. در اكشن پینتینگ اصلا گفتنی در كار نیست، آنچه هست فقط و فقط عمل است.برای آنكه در انبوهی اصطلاحات گم نشویم باید گفت كه عبارت اكشن پینتینگ كه نخستین بار توسط هارولد روزنبرگ به سال 1952 ابداع شد هیچ فرقی با تاشیسم و حتی اكسپرسیونیسم انتزاعی ندارد. و به خصوص برای ما ایرانی ها كه دلبسته اكسپرسیونیسم انتزاعی هستیم و این دلبستگی تا به حدی است كه حتی در آثار مفهومی ما می توان رد پای آن را پیدا كرد برداشتن این فاصله صوری بسیار مهم است تا دیگر آثاری كه خود را از قید «شیء» بودن رها كرده اند تا «عمل» باشند را به عنوان یك فرآیند بنگریم و نه یك محصول. با این حساب بیشتر آثاری كه امروزه بر در و دیوار گالری ها آویزان می شوند بیشتر باقی مانده یك اثر هستند تا خود اثر زیرا خود اثر یك بار در زمان خلق شدنش اتفاق افتاده و تمام شده است و این تنها پس مانده اش است كه بر دیوار می بینیم. آنچه كه حائز ارزش می نماید، بیشتر ارزش هایش را در حین شكل گیری، خرج كرده است و نه در شكل نهایی شده اش، در حالی كه نقاش اكسپرسیونیست انتزاعی و گالری دار هر دو سعی دارند به ما بقبولانند كه نقاشی همه این ارزش ها را به صورتی انباشته شده در درون خود حفظ كرده است كه البته ركود كسب و كار نقاشی مدرن نشان می دهد كه مشتری زیر بار نمی رود.نقاشی در اكشن پینتینگ خود را از یك شعر خاموش به تعبیر داوینچی جدا می كند تا به یك برخوانی زنده برساند. عملی كه مردم بیننده را در لذت نقاشی، با نقاش سهیم می كند. این تغییر جهت رادیكال در مفهوم اثر هنری كه آن را از یك فرم محتوم و تمام و كمال به یك فرآیند در حال جریان و نوشونده و البته ناتمام مبدل می كند تنها در دو دهه بعد از تعریفی كه روزنبرگ از اكشن پینتینگ ارائه داد، توانست خود را در جریان های نوظهور دیگری مانند هپنینگ، فلاكسوس آرت، لند آرت و در واقع كل هنرهای مفهومی تسری دهد .تغییر جهت رادیكالی كه مثل هر چیز دیگری كه در دوران پست مدرنیسم اتفاق می افتد چندان هم رادیكال نیست اما از خصوصیات جالب این دوران این است كه روایت كبیر از دست هنرمندان مدرنیستی همچون پیكاسو خارج شده و به دست مدیران هنری و CURATORها افتاده است.اتفاقی كه دیرفهمی آن تا مدت های مدید، تعداد زیادی از نقاشان ما را در رویای پیكاسو شدن نگه داشته بود و شاید هنوز هم چندتایی در این سودا مانده باشند. پست مدرنیسم كه ظاهرا ادعا می كند مانند عصر مدرن اقلیت ها و خرده فرهنگ ها را در قالب یك نسخه كلی نمی پیچد كماكان این نسخه كلی را با یك درجه تخفیف و كمی پنهان تر در درون دستان مدیران و رویدادسازان فرهنگی و هنری قرار داده است با این تفاوت كه این مدیران پست مدرن زودتر از هنرمندان مدرن جایشان را به نفر بعدی می سپارند. هم اكنون نیز باید منتظر ماند و دید كه مدیریت جدید موزه هنرهای معاصر از پس تمامی توده گرایی ها یا حامی گرایی های مدیریت های پیشین، چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.آقای دكتر سمیع آذر با اشاعه مفاهیم هنر نو از جمله هپنینگ و كانسپچوال آرت و خود اكشن پینتینگ از یك سو و برپایی اكسپوی هنر از سوی دیگر شاید خاطره انگیزترین این مدیران باشد، منتها برپایی اكسپو در مكانی كه بیشتر فاخر بود تا مردمی، باعث شد فضای مدیریتی وی ناخواسته، به سمت حامی گرایی پیش برود تا یك حامی هنر مردمی و یا مردمی كردن هنر. اما در هفته گذشته، برپایی كارگاه های نقاشی و اكشن پینتینگ در فضای سبز اطراف موزه دلالت بر منش توده گرای این مدیریت جدید دارد. اگرچه این مكان نیز همچنان برای مردم عادی اندكی پس زنی و یا هراس به همراه دارد. یعنی هنوز هم كم است، باید جلوتر بیاید، تا پیاده رو و چرا كه نه تا وسط خیابان.ایرج اسماعیل پورقوچانیمنبع : روزنامه شرقلینک : مكاتب نقاشی  اولین هنرمند نقاش شناخته شده ایرانی  پیکر سازی و پیكاسو  زندگی و هنر ونسان ون گوگ  مرغان بهشتی در نقاشی گل و مرغ  گزارش تصویری نمایشگاه گروهی نقاشی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن