تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802661138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - راهكارهاي فرهنگي مديريت منابع آب


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اقتصاد - راهكارهاي فرهنگي مديريت منابع آب
اقتصاد - راهكارهاي فرهنگي مديريت منابع آب

در طول ادوار گذشته تاريخ، آدميان «آب» را به عنوان عنصري تمدن‌ساز مي‌نگريسته‌اند؛ هر كجا آباداني در پهنه گيتي نمايان شده است، بقاي خود را از اين گوهر هستي‌بخش داشته است و در واقع آب، ضامن حيات جوامع انساني قلمداد مي‌شود. تاريخ فرهنگ و تمدن ايران زمين، سراسر حكايت از جايگاه مقدس و بي‌بديل آب در نزد ساكنان اين سرزمين دارد؛ ايرانيان چه در دوره باستان و چه در دوره پس از ورود اسلام، آب را پاس داشته و ارج مي‌نهاده‌اند. بسياري از مراسم و مناسبت هاي آييني مردم ايران در دوره پيش از اسلام، با محوريت و حضور آب برپا مي‌شده و همواره ردپايي از قداست و حرمت آب در آن به چشم مي‌خورده است. اين نگاه با تلفيق با آموزه‌هاي دين مبين اسلام، تقدس و اهميت بيشتري به آب مي‌بخشد؛ به‌گونه‌اي كه در آيات كتاب آسماني قرآن و روايات منسوب به بزرگان دين، موارد متعددي در ستايش و اهميت آب مي‌توان يافت. در دنياي امروز به دنبال دگرگوني‌هاي عمده جوامع و تحولات جمعيتي مقوله آب و بحث محدوديت آن شكل ديگري به خود گرفته است؛ با افزايش سرسام‌آور جمعيت انسان، تقاضا براي مصرف آب به طور چشمگيري افزايش يافته است. جداول ميزان آب در همه قاره‌ها و در بسياري از نواحي سير نزولي داشته و كمبود آب در بعضي مناطق سبب پيدايش قحطي و مشكلات غذايي شده و آلودگي آب‌ها نيز به اين مشكلات افزوده است. هم‌اكنون دغدغه كم‌آبي، يكي از پنج موضوع اساسي مذاكرات كشور‌هاست. به گزارش بانك جهاني، هنوز بيش از يك ميليارد نفر در دنيا، قادر به استفاده از آب سالم نيستند و همه ساله حدود سه ميليون نفر به خاطر آب آلوده از بين مي‌روند.. تهديد منابع آبي از نظر كمي و كيفي ( آلودگي آب )خود را به عنوان يك چالش عمده نمايان ساخته و مي‌رود تا روند زندگي آدمي را به مخاطره افكند. از اين رو بجاست تا تلاش در جهت حفظ و حراست از منابع آبي در زمره اولويت‌هاي اصلي مسوولان و سياستگذاران امر در ابعاد ملي و جهاني قرار گيرد.

نقش منابع آبي در توسعه و تداوم جوامع
يكي از راه‌هاي توسعه و حركت جوامع به سوي تمدن و رفاه عمومي، استفاده بهينه و كارا از منابع طبيعي و خدادادي است. اگر كشوري بخواهد با كاروان تمدن و توسعه علمي حركت كند, ناچار است از منابع طبيعي خود استفاده لازم و مطلوبي داشته باشد. يكي از منابع بسيار مهم و حياتي كه در زندگي روزمره انسان‌ها و تداوم توليدات نقش فوق‌العاده دارد، منابع آبي است. اگر از اين ماده حياتي استفاده مطلوب شود، بسياري از مشكلات كشورها حل خواهد شد. اصولا انسان به‌گونه‌اي به اين ماده حياتي وابسته است كه حتي قادر نيست يك روز بدون آن زندگي كند. از بين مصارف مختلف آب، آب مصرفي شرب و بهداشت يك محصول نهايي در چرخه اقتصاد بوده و آب مصرفي كشاورزي و صنعتي يك كالاي واسطه در چرخه توليد محسوب مي‌شود. صاحبنظران اعتقاد دارند كه انقلاب كشاورزي و صنعتي در اروپا بدون تامين آب واحدهاي صنعتي و كشاورزي، تامين آب آشاميدني و دفع فاضلاب‌ها، امكانپذير نبود.
راهبردهاي فرهنگي مديريت منابع آب
به منظور نيل به اهداف مديريت منابع آب و توسعه پايدار در جامعه ,علاوه بر اقدامات فني و فعاليت‌هاي سازهاي و مهندسي، به كارگيري رويكرد‌ها و راهكارهاي فرهنگي و آموزشي مي‌تواند كارساز باشد؛ اين مهم زماني از اهميت دوچندان برخوردار مي‌شود كه بدانيم تغيير رويكردها و نگرش‌ها از طريق راهكارهاي فرهنگي ,تاثيري ماندگار دارد.
اقدامات ترويجي و تشويقي
در راستاي بهينه كردن مصرف آب در زمينه‌هاي كشاورزي، شرب و صنعتي، اطلاع‌رساني و دادن آگاهي كافي به مصرف‌كنندگان و ايجاد مراكز ترويجي نمونه مفيد است( مانند انتخاب صنف نمونه در زمينه رعايت الگوي مصرف). همچنين اتخاذ تصميمات تشويق‌كننده در صورت رعايت ميزان مصرف بهينه در هر مورد مي‌تواند عامل موثري براي كاهش مصرف آب باشد. بدين ترتيب، از طريق مشاركت مردم در امر مصرف بهينه، ضمن اقتصادي كردن امور كشاورزي و صنعتي، منابع آب نسل‌هاي آينده نيز حفظ خواهد شد.
اقدامات اداري و قانوني محدود كننده
وضع قوانين و مقررات بازدارنده و محدوده‌كننده و اجراي آن از طريق مراجع اداري قانوني مي‌تواند سبب حفظ منابع آب شود. البته انجام چنين اقداماتي نياز به همكاري و همفكري همه عوامل اداري و اجتماعي دارد تا به نتيجه مطلوب منتهي شود. از جمله اين مقررات ممنوع كردن محدوده مشخص از نظر بهره‌برداري جديد يا بيشتر از منابع آب سطحي يا زيرزميني است.
اقدامات نظارتي و كنترلي
اين كار با هماهنگي شركت‌هاي آب منطقه‌اي و آب و فاضلاب و نيز همكاري ساير ارگان‌هاي مرتبط صورت مي‌گيرد. در اين راستا مي‌توان ضمن نصب تجهيزات كنترلي و مقررات تشويقي و تنبيهي در مورد مصرف كمتر يا بيشتر از حد مجاز، مانع مصرف نامعقول و غيرقانوني آب شد.
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن